Het circuit kun je, op de basisregels na, niet vergelijken met rijden op de openbare weg. Een echte ervaring op zich!
Vandaag organiseren we in samenwerking met Goodyear en BMW Driving Experience een Pace Car Laps sessie op het circuit van Zandvoort. Voor een deel van de deelnemers zal het de eerste keer zijn dat ze kilometers maken op een circuit. Het maak niet uit hoe langzaam het gaat, de eerste meters zijn altijd indrukwekkend. Rijden over een kerbstone, de ideale lijn bepalen. Dingen die je niet op de openbare weg doet. Bovendien hoef je niet in je achteruitkijkspiegel te kijken of er politie in de buurt is. Wel om andere deelnemers op de baan in de gaten te houden natuurlijk.
Circuit rijden
In deze lezersvraag leggen we de bal weer eens bij jullie. Heb jij wel eens op het circuit gereden? Er zijn tal van manieren te bedenken waarop je een eerste keer in aanraking bent gekomen met circuit rijden. Tijdens een volbloed track day, een touristenrondje op de Nordschleife (hoeft niet hard te gaan en kan op je eigen tempo!) of vrij rijden op bijvoorbeeld Zandvoort of Zolder. Dikke kans dat de eerste keer je altijd bij is gebleven. Het laat nu eenmaal een indruk achter.
Laat hieronder weten in de comments of je ooit op het circuit het gereden. Zo niet, is het dan een goed voornemen voor 2022? Ik zeg in elk geval, doen! Het is gaaf, uniek en een andere manier van autorijden. In combinatie met een training leer je bovendien dingen die ook altijd weer van pas komen op de openbare weg.
arthur75 zegt
Absoluut! In de buurt van het TT circuit asfalt aan het frezen, dit moest gelost worden achter het circuit , waar het hergebruikt zou worden. In het pikkedonker ipv links rechtsaf geslagen en ik stond op de baan. Het rondje maar afgemaakt. Dus yep, midden in de nacht met een vrachtauto een rondje op het circuit gereden. Onbedoeld, maar wel leuk.
geelbarrel zegt
@arthur75: zo hoort het: lol in je werk! In de 90’s was t circuit nog meer open, zelfs deel openbare weg. Toen ook wel eens “onbedoeld” een autootje van de importeur daar uitgelaten…
pjotr zegt
Ik reed al trainingen en trackdays op het circuit, in 2010 mijn licentie gehaald. Sindsdien ieder jaar 5-6 racedagen en wat trainingsdagen. Leukste manier om je geld erdoor heen te jagen :D
Alle dichtbijzijnde circuits kan ik afvinken, maar Nordschleife, Dijon en een engels circuit (voor het sfeertje) staan nog op mijn wensenlijst.
Joris24 zegt
Na jarenlang op de ring gereden te hebben was ik twee jaar geleden aan de beurt. Gelukkig de auto hersteld en zelf geen schade, maar het was echt even een reality check toen mijn eigen auto op de aanhanger geladen werd en de auto er niet fraai meer uit zag.
Enerzijds wil ik nog een keer naar de ring om het ‘af te sluiten’, anderzijds heb ik er zoveel ongelukken gezien en ook zelf gemerkt hoe listig het circuit is dat ik het ook gewoon niet meer wil riskeren. Het gaat 99x goed maar die keer dat het fout gaat…
ArnoldH zegt
Een aantal jaar geleden heb 4 ronden op de nurburgring gedaan met mijn Toyota MR2 SW20. Echt onvergetelijk en mega gaaf. Maar nu zou ik het niet meer doen.
w0ut zegt
Op Zandvoort met zo’n “racer-driver voor een dag” pakket. Ben geen natuurtalent. :-)
Wat me vooral is bijgebleven is hoe snel je zelfs bij ‘lage’ snelheden (<80km/h) de controle kan verliezen. En hoe weinig controle je nog hebt over het voertuig eenmaal je schuift.
Heeft me een betere / voorzichtigere chauffeur gemaakt op de openbare weg.
erik64 zegt
In 2015 kocht ik de nieuwe mx5 en kreeg toen een uitnodiging van Mazda om de mx5 die toen nog niet te verkrijgen was om op de kombaan lelystad te rijden, uiteraard op die uitnodiging ingegaan.
Was erg gaaf trouwens.
Joris24 zegt
Heb daar ook meegereden met een RS6 door die kombaan, hoe bizar is dat om je voeten niet opgetild te krijgen door de G-krachten hè :)
dawwg zegt
Ik reed tot 2 jaar terug vrij regelmatig op het circuit; o.a. met mijn Cooper S R53; maar de auto kostte 10K per jaar om gezond in race-trim te houden (met een dagwaarde van zeg ~5K –> dure hobby). Toen na een 3e motorherbouw de kleppen alsnog na een paar maanden door het blok sloegen, was de maat vol en heb ‘m weggedaan & op zoek gegaan naar iets anders leuks (zonder Turbo en moet als een kart aanvoelen) … maar toen sloeg Corona in en is het er niet meer van gekomen … hopelijk dit jaar weer !
PS: Tussentijds wel een paar keer wezen karten ’ter compensatie’ :)
shalomleon zegt
@dawwg: huh, een R53 heeft toch geen turbo?
Loek zegt
@shalomleon: als ik hem goed begrijp is geen turbo een eis voor zijn volgende auto ;)
Edge zegt
Ja! Ik heb voor m’n 19e verjaardag een dagje RacePlanet cadeau gekregen. Ik heb toen in diverse sport/supercars over het circuit kunnen rijden, weliswaar onder begeleiding, en mocht voor mijn gevoel (zeker voor een 19-jarige die z’n rijbewijs net een half jaar had of zo) toch aardig hard met die dingen over het circuit racen.
Later ben ik ook nog een keertje naar de Nordschleife geweest met een Mini Cooper S. Een maat van mij werkte toen als testrijder voor Mini en kende de baan op zijn duimpje. Hij heeft toen een aantal ‘demonstratierondjes’ gereden, en vervolgens zijn we van stoel gewisseld en heeft hij mij ‘getraind’. En ik schrijf dat bewust tussen haakjes, want hoewel hij de Nordschleife op zijn duimpje kent is hij geen professioneel racecoureur en ben ik dat ook verre van.
Piet zegt
Ik heb een keer met een Subaru testdag op het circuit van Lelystad gereden met geweldige kombochten. Meer dus zoals Nascar racing, niet echt veel stuurwerk.
heckblende zegt
nee
julian06 zegt
Voorlopig zit dat er voor mij nog niet in aangezien ik nog geen rijbewijs heb
heckblende zegt
Het circuit is geen openbare weg. Je hoeft dus geen rijbewijs te hebben om te racen. Van de mogelijkheid om te racen wordt bij de rijschool regelmatig gebruik gemaakt, ook door leerlingen zonder rijbewijs.
#gaan
Joris24 zegt
15 jaar lang bijna elk jaar naar de ring geweest, soms meerdere keren per jaar. Twee jaar geleden schade gereden daar, gelukkig zowel de auto kunnen herstellen en zelf ook niks aan overgehouden buiten een deuk in m’n ego. Dat was vlak nadat de baan na een ongeluk was vrijgegeven in exact dezelfde bocht waar daarvoor een crash geweest was met twee auto’s. Of ik een fout gemaakt heb of dat er nog iets van vloeistof in het wegdek zat… Geen idee maar het was wel zuur. Gelukkig hoefde de baan niet dicht.
Het is altijd leuk geweest tot het mis ging, voornemen is wel om weer op gewone circuits te gaan rijden, maar van de andere kant kost het een fortuin als het mis gaat. Maarja dat is ook weer de reden waarom ik een snelle auto heb… Juist om tot de grens te kunnen gaan.
Ik heb onder andere een sleeper audi 80 2.2 20VT quattro met meer dan 400 pk (op kenteken / rdw herkeurd, 0-100 in 4.3 sec gemeten) en porsche remmerij ed, die is er helemaal op gebouwd, maar ik ben er ook wel aan gehecht omdat ik ‘m zelf gebouwd heb…
roadracer zegt
@Joris24: Heel gaaf zo’n 80!
Frenkyboy zegt
Met de motor een CRT (circuitrijvaardigheidstraining) gedaan op het TT circuit van Assen. Echt een aanrader als je je motorfiets beter wilt leren kennen!
En met een oude MX5 een keer vrij rijden op Zandvoort. Ook heel gaaf! Dus als je de mogelijk hebt om ooit eens op een circuit te rijden, pak die kans!
sportabgasanlage zegt
Gesloten vraag = gesloten antwoord: Ja, Toelichting: Zandvoort, Lelystad, Nurburgring.
michelF zegt
Jazeker!
meerdere keren over de nurburgring geweest en tevens wat rondjes op Spa in een huurbak :P
telt het kartcircuit bij de Fabrique in Utrecht ook mee? :D
bernoulli zegt
Jazeker, op het Velperbroekcircuit.
Daarnaast alleen meegereden op Zandvoort (in een M3 GT4) en Spa (Golf V TDI Cup-auto).
MarcoM zegt
@bernoulli: was vroeger echt iets om rond te driften, nu zeker niet meer vanwege drukte en verkeerslichten.
frank2b zegt
Geldt een stukje Spa-Francorchamps voor 2000 op weg naar het zuiden ook als circuitervaring?
bernoulli zegt
Dat is waar ook! Volgas met de Fiat 127! :)
bassrt zegt
jaren lang buiten gekart. Eerste 4 jaar met een 125cc automaat en daarna nog 3 jaar met een 125cc schakel. Waren zeker hele leuke tijden om te doen en zeker met de schakelkart verschikkelijk snel.
Daarnaast een enkele keer op het circuit geweest met de auto. Zandvoort, zolder en de nurburgring. Ook zeker leuk om te doen, maar een stuk minder extreem als het karten.
petrolhead95 zegt
Zandvoort als bijrijder. Spa zelf gereden, waarbij de motorkap open vloog.
Richard zegt
Yesssss! Net karten maar dan met je eigen auto. Paar keer nurburgring gehad, zandvoort en zolder. Na een keer een dag raceplanet gedaan te hebben met mn nieuwe wagen gelijk maar zelf gaan proberen en met succes!!!!
bmw130i zegt
Met de 130i (destijds auto van m’n moeder) Zandvoort op gegaan. Na de rit op internet een foto gezocht van een identieke 130i die in de kreukels op een sleepwagen stond en die in de familie groepsapp gegooid. Werd nog nooit zo snel gebeld door m’n moeder.. 😅
JamesBond007 zegt
Niet zelf. Wel meegereden. De eerste 3 ervaringen waren gelijk op de Nurburgring met getunede Focus RS-en (Mk2 en Mk3). Daarna met een MK3 focus RS op Zandvoort (nieuw circuit).
Supervet!
mashell zegt
Mijn ervaring rijkt niet verder dan het Velperbroekcircuit en dat vind ik moeilijk zat.
bernoulli zegt
Vooral die mensen die op het laatste moment vanaf de binnenring ineens blind de afrit richting IKEA nemen, terwijl je er rechts naast zit.
NO MIKEY NO!
kniesoor zegt
“rijkt” ?
mashell zegt
Op mijn leeftijd mag je wel van rijke ervaring spreken. En op mijn leeftijd is de basisschool ook al heel lang geleden…
RiKe zegt
Ja ik heb op Zandvoort gereden, en op de Nurburgring.
bluetiger99 zegt
Zandvoort
Zolder
Lelystad
Nordschleiffe
Silverstone (binnenbaan)
Jahoor :)
pace car laps lijkt mij niks overigens. Leuk voor beginners of nieuw circuit leren maar daarna gewoon grenzen opzoeken.
secchione zegt
Kort antwoord: ja
Lang antwoord:
Met de E36 318iS (M42B18) op Franciacorta (italie), Zandvoort en Assen
Volvo V70 R AWD: Nurburging GP & Zandvoort
Huidige Land Rover Discovery: Zandvoort & Brands Hatch
Huidige E36 met Saab turbo: Zandvoort & Zolder
sleepyj zegt
Ja, op Zolder. Gave ervaring, met een formule ford en een clio cup gereden. Dat laatste was t mooiste, omdat je meer het idee hebt dat je dichter bij de limiet rijd. Al zal die er nog ver vanaf hebben gezeten. Dit jaar met de motor circuittraining op Assen.
jupke zegt
Op zolder met een Renault 5 alpine Turbo en met Sabine Schmitz in de M5! Geweldig! Dit jaar met een Renault Clio RS 172 op Assen. Als het allemaal doorgaat!
supertjeduc zegt
Paar keer Zandvoort en een keer Assen
Je bent van plan het rustig aan te doen maar na een rondje is van dat goede voornemen niks meer over
Misschien gewoon verstandiger om daar weg te blijven
620henk zegt
Zeker! 4 keer op Assen Junior met de motor. 1 keer Midlandcircuit met motor. Voor dit jaar een cre op TT circuit Assen geboekt! En ook nog op Pottendijk circuit. Als je er eenmaal aan begint is het een verslaving
harrie zegt
Ja, en zelfs in een kut auto is het bijzonder leuk om ongestraft te kunnen gassen.
Vrij rijden dagje boeken met je eigen waggie is echt een aanrader, let er wel op dat je ‘ik ga rustig aan doen’ na 1 ronde vergeten bent, en vergeet niet te spiegelen tijdens je focus op de ideale lijnen.
hartman zegt
Op Koninginnedag 1996 bij een Customer Driving Day van Aston Martin op Zolder gereden. In een DB7, eerst de 4-automaat en daarna de 5-handbak. Beide rhd.
Ik weet nog dat snelheid heel anders oogde, want geen referentie.
Ook kwam ik op een gegeven moment dwars te staan. En volgens mij was een helm ook verplicht.
Als extraatje van Kees Bakker van Cito Motors Eindhoven, ik was er op hun uitnodiging, mocht ik met de Aston Martin Vantage rijden. Niet op het circuit, maar daar in de omgeving.
L zegt
Ik rijd zeer regelmatig op de nurburgring, tourist dagen. Aantal keer op assen/zandvoort geweest. Zeer leerzaam, zeker op assen in de regen😅. Voor dit jaar staat spa op de lijst naast de Nurburgring. De fiesta ST afgelopen maanden voorzien van onderandere een LSD/betere koeling na regelmatig overhittings problemen. Zowel op als bij de ring is het altijd genieten!
nore zegt
Met motor (Aprilia Falco) op Assen.
Een keer Voortgezette Rij Opleiding en 4 keer Circuit Rijvaardigheids Training.
Daar wordt je een betere, veiliger rijder van. Je leert wat kan en krijgt zelfvertouwen daarin.
En bakken lol.
sportevo zegt
In de winter van 98/99 en 99/00 de wintercursus gedaan en mijn licentie behaald. Sindsdien bijna elk jaar wel meegedaan aan wedstrijden in de Zomer Avond Competitie. Alleen afgelopen jaar niet door corona en andere omstandigheden.
Ik heb op Zandvoort, Assen, Zolder, Spa en de Nurburgring gereden. Het laatste circuit alleen met mijn straatauto, de rest met verschillende (race)auto’s.
fanboy zegt
Destijds in periodes dat ik vaak naar vrij rijden ging met mijn MR2. Ik heb hem nog steeds in de stalling, wellicht doe ik het nog wel eens als ik hem weer rijdend heb. Maar niet meer zo vaak denk ik.
Vaak werk aan de remmen en dan hield de mr2 zich nog goed in vergelijking met andere auto’s.
pivavar zegt
De HTS circuitdag met een Trabant (geen succes want het luchtfilter lag nog in Zschopau) en een Escort MK2 RS (geen succes want bak kapot) en een MK2 1.3. Die hield het tenminste wel vol. Daarna nog Zolder met een Civic EP3, Assen en Paul Ricard met een S2000, Assen met een Morgan (Luc, lees je mee?) en nog op Assen met een geprepareerde 325i. Stil gevallen zonder aandrijving. Ik vind het prachtig, maar je moet wel gaan rijden met de instelling dat er niks te winnen valt.
gallardogt zegt
https://www.racetracker.de/event/picture/7359310-f5d7cd42d5a831550adf9c509f379251?typ=Auto&marke=Renault&time=18%3A00+-+18%3A30
In 2019 had ik voor de tweede keer de SimRacing Expo op de Nurnburgring bezocht. Spontaan had ik besloten om vier rondjes te rijden in een gehuurde Renault Clio RS van RSR, toffe lui daar. Ik dacht dat ik het hele circuit wel uit mijn hoofd kende ivm de vele rondjes op mijn bescheiden sim thuis. Maar tijdens de briefing begon ik hem een beetje te knijpen want ik had al een half jaar niet geoefend omdat ik problemen had met mijn Pimax VR bril. Eigen risico was toen bij RSR €15.000! Ging allemaal goed en een geweldige ervaring.
Mas zegt
Ja de Ring, Zandvoort en openbare weg niet te vergeten🤫
Dutchdriftking zegt
Op Zandvoort een paar rondjes met @alpina007 gedaan en daarna zelf een paar rondjes gereden. De eerste keer meteen in de stromende regen, (ja ik ben rechtdoor gegaan in de Tarzan) maar was een top ervaring, zeker weer een keertje doen.
alpina007 zegt
@dutchdriftking: 😃😃😃gasssss
50mchljn zegt
Ja, ongeveer 2 x per op Avus in Berlijn.
technopatat zegt
Op de Ring met eigen auto en huurauto (nadat ik schade gereden heb met de eigen auto), op Zolder en Spa ook met de eigen auto.
Daarna wat kleinere en goedkopere dagen gaan doen op Clastres, Croix en Mettet en daar gemerkt dat mensen met een shitbox het grootste plezier hebben en mensen met een ‘betere’ auto bang zijn voor schade! Vervolgens met m’n beste maat op een veiling een E30 gekocht en die telkens upgrades gegeven om het allemaal wat circuitwaardiger en beter te maken! Ondertussen doen we 4-5 circuit/driftdagen per jaar om het leuk en betaalbaar te houden :). Want zelfs een e30 shitbox kost geld xD
albertjan zegt
Ja, in de jaren 80 vaak op Zolder. Elke donderdag kon je voor 100 piek erop. In die tijd ook af en toe naar Spa Francorchamps toen het nog kon.
kniesoor zegt
Een aantal keer op Zandvoort, als rijder met een Escort XR3i en een paar BMW M-producten plus een paar keer met de Alfa Spider of Giulia tijdens het Spettacolo Sportivo van de SCARB en als bijrijder met een Mazda MX5 (NC) tijdens een Max 5 Racing dag. Meerdere keren vrijrijden op Assen met de AMG. En een keer ‘n dag op Bedford (Brundle) met o.a. Jaguar XKR, Porsche 996, Renault Clio Cup, Caterham etc. Assen is het best bevallen. Is inmiddels wel de nodige jaren geleden . . . 😕
EmwEE zegt
Ja
frederik zegt
Een keer met BMW op Zandvoort, in m’n eigen 3-serie. Was heel leuk maar kostte me wel een baksteun door een iets te bruuske schakelactie. 🙂 Ik kon toen nog geen heel-and-toe en dat maakt het lastig in een schakelauto.
Brol zegt
3 x 20 minuten gereden op het circuit van Francorchamps.
1 x 10 min had voldoende geweest. De schade aan banden, remmen, luchtmassameter en andere was niet in verhouding tot de ervaring. Ik had vooral de indruk dat de TT met 190pk niks was en er ten minste 150pk ontbrak om iets te voelen. Francorchamps is dan ook een vrij breed circuit.
Ooit eveneens een korte rally gereden op (afgesloten) openbare weg. Een heeeeeel ander gevoel ! Het was met een Metro die daarvoor was voorbereid. Onvergeetbaar.
mar10us zegt
Yep, Met de motor inmiddels een paar keer op een circuit van MCT. In mei eindelijk met de motor op Zandvoort. Kijken of hij echt dik 250 kan…
hanso zegt
Ja
Toelichting:
– Met mijn “Silberpfeil” (zilveren Mercedes 190E in zelfde uitvoering als Senna tijdens de opening) jarenlang twee wekelijks over de GP-strecke en Nordschleife.
– Met mijn Jaguar F-Type V6 S RWD vele keren over de Nordschleife.
– Met mijn Shelby GT350 tijdens PDE’s over Spa-Francorchamps en over de Nordschleife.
– Met een gehuurde Ferrari 488 GTB over SpeedVegas racetrack
– Met verschillende gehuurde en geleende auto’s over het oude Zandvoort en de Nordschleife o.a. Formule RP1, 987 Cayman S, W204 C63, Z4 M, AMG GT, Huracan, 540C, 997 enz.
205GTiTurbo zegt
Ja, al vele jaren met veel plezier. Afgelopen zaterdag nog op Zandvoort! https://youtu.be/ckiwm8BaCWk
Bezoek het vaakst Assen Zandvoort en Zolder, georganiseerd door RSZ Vrijrijden. Zandvoort is van deze drie mijn favoriet. De layout, het hoogteverschil, de kombochten, maar ook de vangrail en muren dicht op de baan maken het spectaculair. Wel het meest tricky circuit van de drie, waar de kans op schade groot is als er iets mis gaat.
raaste zegt
Een paar jaar geleden met een Alpina B12 6.0 een Alpina Drive day gehad op het Bilster Berg circuit in Bad Driburg (D). Snelheden liepen tot tot ruim 250 km per uur en de instructeur maar roepen “use the curbs ” en “come on with the Titanic” Ongelooflijk moeilijk om op hoge snelheden de de ideale lijn te rijden, maar wat een geweldige ervaring!
geelbarrel zegt
Zamdvoort, Assen, Zolder, Polderputten, Lelystad, Nürburgring, Most, Reims-Gueux, Nijvel, Chimay, Monaco, Valkenswaard
joligejoffer zegt
Hethel (Lotus test track) en Zandvoort
joligejoffer zegt
En een keer met de fiets over het F1 circuit in Abu Dhabi 😊
bvmv70t5 zegt
Ja! Twee keer tijdens een klanten dag van de lease maatschappij. Een keer op Zandvoort en een keer op Assen. Nieuwe auto’s testen, wel in een rijtje blijven rijden. En meerijden met professionele coureurs. Het rondje powersliding in een Jaguar XJ8 op Assen blijft me altijd bij.
En één keer in de eigen auto (v70 t5) met mn vrouw naast me een rondje Nordschleife. Zweet stond op plekken die ik niet kende… Nooit meer.
tonino zegt
Ja!
Op Zolder met een Porsche GT3 Cup en een Aston Martin Vantage GT4.
Op Francorchamps met een Westfield en een Ducati Streetfighter.
Op Mettet met een Focus RS500, een VW FunCup en VW011 proto.
MarcoM zegt
Jazeker, regelmatig, kijk mijn filmpjes maar eens op YouTube:
https://youtu.be/QXPh1CjTsZ0
ViggenneggiV zegt
Alleen over de landingsbaan van een vliegveld
zjos zegt
Ja in Zolder en Nurburgring. Lang geleden dat wel. Met een Citroen BX GTI. Mijn ervaringen,.. geweldig gaaf .
Maar haal motorrijders en auto’s uit elkaar want dat gaat echt niet samen op een circuit. Dat was in Zolder vroeger beter geregeld dan op de Nurburgring waar bij de laatste dat allemaal al jarenlang door elkaar rijdt. In Zolder zowel op de aparte autodagen als ook met de motor op de motordagen gereden. Sweet memories.
knetje zegt
Ben een van de rijders op de Safetycar van Zandvoort en heb endurance cup gereden op verschillende circuits en een enkele track day.
roadracer zegt
Meerdere keren met de 156 op Zandvoort. Aardig maar had er weinig te zoeken tussen allerlei snel spul. Voor mn 40e verjaardag een wereldcadeau van mn zus. 2 uur lang ongelimiteerd 1 op 1 knallen met Jeroen Bleekemolen. Probeer me maar te volgen zei ie. Nou dat liet ik me niet twee keer zeggen. Achtereenvolgens in een 911 in circuit trim, McLaren 570 en MB AMG GT en een Ferrari 488 GTB VAN 6 uur oud. Kwamen mn honderden uren semi serieuze kartervaring toch nog eens van pas. Afgezien van de Gerlach kwam ik aardig mee haha. Wat een dag 😍 Voel nog steeds de trillingen in mn kont van die Ferrari V8. Klein traantje van geluk gelaten erna haha
nigelbennisphotography zegt
Ja zeker hier ook. Assen, Zandvoort en natuurlijk de Nürburgring met m’n Golf 6 R, 7 R en AMG GT S!
mc96 zegt
Jaaaaaren geleden (met een Formule Ford)
singapore zegt
Ik rij dagelijks een stukje van het Singapore F1 stratencircuit… zittende achterin de taxi op weg naar kantoor
Koelebobes zegt
Vorig jaar een aantal rondjes 30-40 gereden op Funpark Meppen met mijn R50 Mini One, Eigenlijk leuk en aardig maar ik had de smaak zo goed te pakken, heb voor dit jaar een R53 gekocht die ik aan het ombouwen ben naar een circuit auto! Waarom een R53 en niet door kachelen in de R50? Omdat de R50 One al op zijn maximale 120pk vermogen zat en de R53 na zijn tuningsbeurt 10 februari uitkomt op 220pk, hoop dan niet meer ingehaald te worden op de rechte stukken :P
autosiast zegt
In 2013 mijn EU racelicentie gehaald. Hierna een aantal jaren Endurance gereden, met als hoogte punt een 24H race op het circuit van Oschersleben (Duitsland). Eén van de mooiste ervaringen ooit. Verder op Zandvaart, Assen, Zolder en Spa races gereden.
ericbmw2000 zegt
Ik heb in 2011 mijn EU licentie gehaald en daarna een aantal jaren E30 cup en met de E30 endurance geraced. Standaard kwamen we op Zandvoort, Zolder en Assen. 1 x een uitstapje gemaakt naar Spa en met de endurance net als @autosiast een 24H race op Oschersleben geraced, dat was in 2015. Was inderdaad een onvergetelijke ervaring! 1 x helaas een E30 afgeschreven, nouja, afgeschreven, met de stand van zaken op de automarkt zou de auto gewoon gerepareerd worden, maar toen ging het richting oud ijzer. Was nog een echte 325i op kenteken ook…
lightisride zegt
ja. Ring, Zandvoort, Spa.
En daarvoor heb je geen heel snelle auto nodig. In the old days huurde ik iets bij Europcar in Bonn om mee op de Ring te rijden. Dat mocht toen nog. Op de grens rijden is makkelijker in een langzamere auto. Met je Alpina oid kan je beter de Autobahn afstormen.
randy zegt
Ja, Ik heb 2x op het circuit van Zolder gereden tijdens de vroemdag. Wat een gaaf circuit is dit zeg.
Hierbij mogen kinderen met een beperking een rondje meerijden op het circuit. Afsluitend met vrij rijden zonder passagiers.
Ik heb hier een keer met een Citroen Xsara Coupe VTS HDi gereden en een Seat leon Cupra 4 V6.
conflagration zegt
Soort van ja? ik heb over Imola hardgelopen, dat was heel erg vet!
maar voor de rest wil ik nog wel graag eens op een circuit rijden, maar wanneer… geen idee
weetikveel zegt
Jazeker. de dragstrip van het ‘westkruiskade circuit’ en tussen de verkeerslichten van de westzeedijk
tweetyv6 zegt
Jazeker.
Zandvoort & Assen tijdens het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo, de Nordschleife & de Nürburgring GP Strecke en op Spa Francorchamps.
Oh en in 2016 op hetWild Horse Pass Motorsports Park in de buurt van Phoenix (VS) met de huurauto, een Chevy Camaro SS
stpmkngsnc zegt
Zeker, Zandvoort, Spa, Dijon-Prenois, Ledenon, Castellet-Paul Ricard, Ales, Nogaro, Barcelona, Ladoux, Albi, La Ferte Gaucher, Le Luc, Le Mans Bugati, Tignes, Val Thorens, en er staan er nog genoeg op mijn lijst.
savesolutions zegt
Jep, met m’n Mclaren op TT Assen gereden.
Stefje zegt
Heerlijke hobby! Voornamelijk op Assen gereden met mijn oude GTI Clubsport. De remmerij trok dat heel slecht, tot dat er extra air ducts geplaatst werden. Ook op Spa gereden, daar gaf de auto zonder air ducts dan weer geen kik.
Verder op een aantal internationale F1 circuits gereden met mid-engine supercars, waaronder Imola, Vallelunga, Nurburgring GP Strecke, Hockenheimring en als klap op de vuurpijl Bahrein.
Paul Ricard staat nog hoog op het lijstje, net als de Bilster Berg. Maar eerst weer een passende trackdaycar vinden. De 8 GTI Clubsport is nog net te duur, hopelijk zakt die ook na dit jaar naar betaalbate niveaus. En anders een M2 oid.
PanseK zegt
Begin jaren 90 op het circuit van Zandvoort een slipcursus gevolgd en Gijs van Lennep bijna omver gereden. Hij was not amused :-)
schedel1 zegt
Iedere week enkele keren over circuit. Oostvoorne Rockanje Hellevoet..
Begood zegt
Jaren geleden met een (mijn) BMW X5 4.4 op circuit Zandvoort gereden. ik kreeg als co-piloot/instructeur ene Tom Coronel mee. Was zelfs voor hem een nieuwe ervaring. We hebben gegierd van de pret.
Ook mogen rijden op de kombaan in Lelystad (DTCC test), Polietest circuit/parcours ook gedaan.
Shoji zegt
Ik ben regelmatig met mijn trotse vader te vinden op het drift “circuit” in Weeze duitsland.