Praktisch en ruim. Een station of een SUV, laat het weten in de lezersvraag.
Wat we op internet zeggen en wat we daadwerkelijk kan nogal verschillen. Als je het internet moet geloven mag de handbak nooit uitsterven, zouden alle autoliefhebbers van Nederland een Alfa Romeo Giulia Sportwagon (als deze bestond) rijden en zijn SUV’s stom. Maar is dat ook echt zo?
Want wees even eerlijk. De verkoopcijfers liegen niet. Crossovers en SUV’s worden wereldwijd omarmt. Ook door autoliefhebbers. Want een rationele aankoop is een Lamborghini Urus, een Porsche Cayenne GT of een Aston Martin DBX niet. De vraag is wat jij liever hebt.
Vanuit Nederlands perspectief zitten we graag in een station. Ondergetekende is ook fan van een Touring en heeft deze liever dan een SUV. Het stuurt beter, minder verbruik, minder lomp en zo kan ik nog wel even doorgeven. Ik ben zo benieuwd wat de mening van de Autoblog-lezer hier over is.
Want autofabrikanten hebben de stationwagen gelukkig nog niet opgegeven. Sterker nog, het aanbod groeit! Volkswagen heeft met de ID.7 Tourer een gloednieuwe station gepresenteerd. En ook BMW doet vrolijk mee met de volledig elektrische i5 Touring. En wat te denken van een Chinees merk als Nio met de ET5 Touring?
De opkomst van de crossover en SUV is niet te ontkennen. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Het overzicht op de weg, de makkelijke instap, het gevoel van veiligheid. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom je een SUV boven een station zou verkiezen.
Desalniettemin hebben SUV’s gelukkig niet het alleenrecht onder de ruime auto’sm de station blijft nog wel even bestaan. Hiep, hiep, hoera. Mijn voorkeur is duidelijk. Hoe zit dat met jou en waarom heb je liever een station of toch een SUV? Laat het weten in de comments!
shibby zegt
Ik rij al een aantal jaar stations en sta over niet al te lange tijd weer voor de keuze maar nog steeds liever een station. Net als de scribent van dienst vind ik ze beter rijden en vaak mooier.
larsieboy zegt
Ik zou kiezen voor een station omdat het zwaarte punt lager ligt,earodinanischer is, zuiniger en het ziet er ook nog is beter uit
hanstadema zegt
Eerst maar eens een definitie van een SUV, want als een model Y al een SUV wordt genoemd …
hotze zegt
Die Y is een opgebolde hatchback – Katrien Duck zou er tegenwoordig wellicht voor kiezen.
camber24 zegt
Mijn vorige auto was een BMW SUV, nu rij ik in een BMW EV (geen station maar een hatchback). De volgende wordt bij voorkeur toch gewoon weer een SUV. Meer présence, stuurt minstens meer dan dikke prima, en is makkelijker met de kids. Voor mijn vrouw een iX1 besteld, voornamelijk om dezelfde redenen.
Johanneke zegt
Meer présence, echt waar ja. Is dat wat belangrijk is in het leven. Snap nu wel waarom BMW hun auto’s zo thyfus lelijk maakt dan. Gaat niet om mooi. Gaat om présence. Zullen de eigenaren wel nodig hebben schijnbaar.
Jurgen zegt
Zo, gaat het een beetje Johanneke? Smaken verschillen, maar ik vind maar 1 station mooi, en dat is nou net een BMW M3 touring, de rest zijn eigenlijk allemaal lijkenwagens..
hotze zegt
Hij heeft er de tyfus in dat er zoveel suv’s rondrijden. Waar je je druk om kunt maken…
camber24 zegt
Gaat het wel?
Jurgen zegt
Mijn voorkeur gaat uit naar de SAV zoals ze bij BMW genoemd worden, het voordeel van overzicht vind ik wel opwegen tegen het iets hogere zwaartepunt, nu is mijn X3 ook niet echt te vergelijken met de gemiddelde SUV gezien het feit dat het een M versie is met bijbehorende rij-eigenschappen. Als hij het deinende gedrag van een normale SUV zou hebben zou ik liever voor de station gaan.
camber24 zegt
Mijn vorige auto was ook een X3, ook met M pakket. Enorm prettige auto!
Allison Burgers zegt
Liefst een liftback/sportback (schuine achterklep). Wel de grote praktische kofferbak, maar niet de gezinscontainerlook.
bunnylebowski zegt
Snelle E segment station. Zoals een wijs man ooit zei (@wouter) onverslaanbaar segment.
SUV/SAVs van BMW wil ik nog wel pruimen qua rijgedrag maar het hoge ‘op de bok’ gevoel is niks voor mij.
eaudi zegt
Liever geen van beiden. Gewoon een sedan vind ik prima. Met kop, midden en kont.
Voor het volunineuze vervoer zijn er boedelbakken te huur of heeft de buurt genoeg suv’s te leen als dat een keer nodig zou zijn.
Johanneke zegt
Een station uiteraard. Ruim, efficiënt, aerodynamisch. Kan als je wilt heel comfortabel en heel snel zijn. Wat wil je nog meer. Oh, hoog zitten? Natuurlijk kan dan, maken we er een MPV van. De crossover (of SUV zoals sommigen het noemen) is gewoon ziek achterlijk. Men neme een MPV en maken deze minder ruim (bodem verhogen) en maken deze minder aerodynamisch (motorkap veel hoger). Volstrekt debiel. Een MPV is in IEDER maar dan ook echt IEDER opzicht een betere model auto dan een crossover.
Oja en veel auto’s worden crossovers genoemd terwijl ze dat helemaal niet zijn. Een Kia EV6 is gewoon een hatchback. Die toevallig wat hoger is omdat de accu’s in de bodem liggen. Maar qua rijhoogte is er niks geks aan. De GT versie heeft zelfs dezelfde rijhoogte als een Prius.
Homer55 zegt
Heb SUV’s altijd oversized lompe bakken gevonden. Eerste generatie Q7, verschrikkelijk. Een ML, BMW X, Range Rover, URUS…..Vooral die laatste. Nee.
En dan heb je de stations. In juiste specs: Een A6/S6 avant, S212… Peugeot 406 break vind ik nog steeds fraai. Zelfs de station versie van hatchbacks als een Astra, Seat Leon, Golf 7. De Golf 5-6 station daarentegen hebben ze de achterkant gewoon zwaar verneukt.
Estate_of_mind zegt
Dit is toch een nobrainer: STATION! WAGON! AVANT! TOURING! ESTATE! BREAK! of zo als de hippe paarse broeken van Toyota hebben bedacht SPORTSTOURER!
ArnoldH zegt
Station, zonder twijfel. Bijv. een E30 touring 🥰
tla13 zegt
Zolang ik niet in de geriatrie thuis hoor: een station.
Zo’n opgehoogd hok is niets voor iemand die lichamelijk nog een normale (beter rijdende, zuiniger en goedkopere) auto past. (liefst op satansap ;-) )
Ik begrijp die SUV (of andere opgehoogde hokken) wel, gemiddelde mens sleurt tegenwoordig zoveel extra vlees mee dat elke keer terug uit een lagere auto kruipen te moeilijk wordt.
potver7 zegt
Stationwagon. En als die pubers de deur uit zijn komt er gewoon weer een b-segment hatchback. Meer heeft een mens niet nodig.
Homer55 zegt
Jawel.
mpssmile zegt
liever een station zoals mercedes E63 of BMW M3, maar de praktijk leert dat er overal die kutdrempels en hoge stoepranden liggen. dus een lichte kleine suv voor mij. stelvio, macan. gaat nog redelijk door de bocht.
Johanneke zegt
Kutdrempels en hoge stoepranden moet je meer wang op je band voor hebben, niet een hogere auto.
avdb55 zegt
Iemand met een gezin met daarin kinderen is beter af met een stationwagon. Langere laadruimte (kinderwagens) en de noodzaak voor meer knieruimte is niet aanwezig.
Maar probeer eens een paar lange pubers op de achterbank te drukken. Dan verlang je al snel naar de betere zit in een suv.
En voor de senioren onder ons is de keuze tegenwoordig ook niet meer zo moeilijk.
Komende van een Saab 9-3 station waarin je nog normaal kon gaan zitten, gaf ik mijzelf de keuze tussen een C-klasse station, een E-klasse station of een GLC.
Aerodynamische overwegingen hebben er voor gezorgd dat de stoelen steeds lager geplaatst worden. En daar gaat het dus fout. Ik hoef niet te worden uitgelachen als ik moet uitstappen uit een station. Dus rijd ik nu in een GLC. En ja, de ultieme ouwelullenauto. So what? Ik hoef niks meer te bewijzen.
Johanneke zegt
I dunno man. Ik heb een D segment sedan en laatst nog met 3 vrienden op vakantie in dat ding. Heb je echt dikke prima beenruimte in hoor.
Wil je echt ruim zitten? Neem een MPV. In ieder opzicht een beter concept dan een crossover.
Motomoto zegt
Eens mbt de MPV. Klein nadeel: die zijn er niet meer. Met mijn 4 kids dus wel overgeleverd aan een SUV…
drtim zegt
Zo lang ik nog enigszins zonder moeite in en uit kan stappen absoluut een station.
Het blijft m’n favoriete carrosserievorm.
Ik rijd nu op vakantie met een RAV4, prima als huurauto, maar ik mis m’n vertrouwde V70. Niet alleen qua rijden, waar ik in de V70 met 4 koffers en een buggy nog prima zicht baar achteren had, moest het in de RAV4 tot aan het plafond.
Gele Koplamp zegt
Stationwagen
enrique zegt
Ik heb 3 weken geleden mijn 3 Touring in ontvangst mogen nemen en zou de volgende keer ook zeker weer een station kiezen. Ik vind het fijn om wat dichter op het wegdek te zitten. Ben nooit fan geweest van SUV’s, en gok zomaar dat ik het ook niet zal worden.
Zolang m’n fysieke gesteldheid het nog toelaat natuurlijk, al is dat voorlopig nog wel het geval.
rob5nismo zegt
Station
Houthakker zegt
Volvo V60, zet mijn V60 naast een XC40, verder commentaar overbodig !
faalhaas zegt
Ik heb de voorkeur voor stations op hoge poten, bvb een E all terrain, een XC70, allroad.
Je hebt de voordelen van beiden, maar niet echt de nadelen.
Echt offroaden doe je ook niet in Europa.
goteza zegt
Mee eens.
meganized zegt
Station is de meest logische keuze.
Wil je wat hoger zitten en dan nog de bonus van ècht meer ruimte te hebben (en niet denken dat je die ruimte hebt omdat je te veel centjes hebt neergelegd voor een lelijke Tonka): Just buy the damn Minivan!
https://jalopnik.com/just-buy-the-damn-minivan-1851240820
En oh ja, wetenschap:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212012224000017
Robert zegt
De info uit die laatste link, holy f#ck…
“A 10 cm increase in front-end height causes a 22% increase in pedestrian fatality risk.”
Nuff said.
Yannick zegt
Zeker in Amerika is dit een groot probleem:
https://www.nbcnews.com/news/us-news/americas-cars-trucks-are-getting-bigger-are-front-blind-zones-children-rcna52109
Je dode hoeken zijn echt veel groter. Als je niet eens normaal de weg kan zien, dan kan je toch noet veilig rijden? En dat stomme SUV fenomeen komt steeds meer hierheen…
Gulli zegt
Station.
Volgende vraag!
racerx zegt
Absoluut een station, liefst E segment. Hoge auto’s heb ik weinig mee, vind ze ook niet zo overzichtelijk met inparkeren etc. Daarnaast vind ik een station praktischer (lage tildrempel), mooier en fijner rijden.
raoufff zegt
Station, diesel met automaat!
zjos zegt
Station met satanssap aandrijving.
probono zegt
Tegen de stroom in zo te lezen, maar ik vind al van jongs af aan sedans toch vaak het mooist.
Daarom nu ook weer een Sedan besteld…
drdre1 zegt
Ja, da’s dus fout. Je had een station moeten bestellen! Cancel ‘m maar en ga een station bestellen, hop!
sizedoesmatter zegt
Géén bluf-suv aub! Ik wil best een suv, maar dan met awd. Niet vastzitten in een bluffer.
Voor de hoge zit en de binnenruimte (en het extra gewicht als caravantrekker) heb ik een MPV.
Daarnaast als daily een b-segment station op satanssap.
seatleon zegt
Ik heb een sterke voorkeur voor de station. Niet alleen t.o.v. de SUV, maar ook t.o.v. bijv. een sedan. Als ik een 330/335/340/530/535/535 zie rijden als sedan denk ik altijd: waarom heb je dat nou in zo’n niet ulitaire uitvoering nodig? Ja, ja ik weet wel dat het lekker rijdt enz. Maar ik hou gewoon van de station. Of ze nu snel, praktisch, langzaam, groot of klein zijn. Ik vind ze geweldig.
mashell zegt
Duidelijk.SUV. Rijdt beter want comfortabeler door langere veerwegen, visueel betere proporties (zo’n langgerekte station is maar zelden fraai), beter uitzicht en betere instap.
Autoliefhebbers kiezen coupé, roadster of cabrio, moeten er wat meer mensen en spullen mee dan is de SUV de beste optie.
rollingstoned zegt
Als je meer ruimte wil heb je meer aan een Transporter dan een SUV…
https://m.youtube.com/watch?v=ATXCXmcb08o
racerx zegt
Juist niet, vergelijkbare stations zijn vaak ruimer dan een SUV, die omwille van looks niet altijd de meeste ideale proporties hebben. Geldt voor stations ook, maar in mindere mate. Die lange veerwegen merk je alleen wat van in België of naast de weg, ik heb nog nooit op mn aanslagrubbers gezeten en vering van SUV’s wordt vaak kunstmatig stevig gehouden om bodyroll te voorkomen. Want ja, natuurkundig gezien is het gewoon een erg onhandig type auto.
Eigenlijk heb je gewoon een log onpraktisch en inefficient hok, maar dat is prima hoor als je dat mooier vindt. Smaken verschillen nou eenmaal.
grrrrrene zegt
Daar ben ik recent ook achter gekomen. Ik had nooit verwacht dat een Corolla TS 600 liter bagageruimte zou hebben, terwijl iedere SUV van Toyota/Lexus een kleinere kofferbak heeft. En dit is maar een Corolla!
Ik heb ook liever een stationwagon: rijdt fijner, zuiniger, ruimte zat en de hoge instap heb ik niet nodig. Ik heb niks tegen SUV’s, ik snap hun aantrekkingskracht, maar als ik de keuze heb…
Fabrikanten maken alleen steeds minder stationwagons. Ik had best een Lexus IS300h stationwagon willen hebben, of een GS450h stationwagon. Vlotte, zuinige, sportief sturende stationwagons die betrouwbaar en luxe zijn. Maar ja…
kniesoor zegt
Ik rijd een stationcar. Daarmee is de vraag voor nu beantwoord. Dat betekent niet, dat ik niet op enig moment aan de SUV ga. Zo’n ding heeft voor iemand op leeftijd pluspunten qua gemakkelijke(r) instap en iets meer overzicht.
sabrerator zegt
Station. Of beter: Break. Goeie herinneringen aan mijn lelijke, maar zalige en enorm ruime Citroën C5 Break. En de Xantia’s ervoor.
De enige SUV waar ik in gezien wil worden is een L322 Range Rover. Anders altijd een station.
V8Vantage zegt
Oeh ja de C5. Ik heb de Tourer P!!! gehad. Wat een zaligheid op wielen. Qua comfort ongeslagen en nooit iets mee gehad. Één van de meest ondergewaardeerde auto’s.
maxidyne zegt
Station. Daarom rij ik al 23 jaar RS2. Langzame auto vergeleken met de huidige maatstaven, maar ik geniet er nog altijd met volle teugen van.
Johanneke zegt
Niks langzaam. Wat doet zo’n ding, 5.5 seconden naar de 100? Ja op het circuit is dat traag. In het verkeer gewoon snel, snellelr dan vrijwel alles om je heen op wat EV’s na.
bunnylebowski zegt
@maxidyne volgens mij is die 100-200 voor vele auto’s moderne sportieve auto’s niet bij te houden :p
rogerzz zegt
Als ik een SUV koop ben ik hopelijk de 70 levensjaren al gepasseerd, maar zelfs mijn vader die de 70 gepasseerd is en behoorlijk fit is door sporten, stapt in een station.
Een SUV is echt een mislukt statussymbool. Je koopt een gare Cayenne of X5 voor minder dan 10k. Renault Captur, model Y, Niro, MG SUV’s, wat een trieste bakken zijn het allemaal toch. Alsof de Boomers die het kopen een kano op het dak gooien en offroad gaan. In Nederland hebben we ongeveer het beste asfalt van de wereld. In andere landen is een 4×4 echt nodig, maar zelfs in Finland rijden Skoda Octavia’s met voorwielaandrijving en spijkerbanden op bizar slechte en gladde wegen, dus zelfs dat is niet helemaal waar.
Een SUV is een beetje als een Nep-Rolex, wie probeer je voor de gek te houden. Je komt met je Captur niet eens door een nat grasveld, met je voorwielaandrijving en 1.2 liter motortje.
Ik houd me nog in trouwens. Heel veel is namelijk al gezegd, maar de ‘présence’ is toch wel de meest hilarische term die ik voorbij heb zien komen. Elke wannabe kan een ‘SUV’ kopen. Marketing weet Boomers wel te vinden en overtuigen zeg. Chapeau.
kroon zegt
Wat een bullshit man…
Een SUV heeft een veel betere instap. Als je kleine kinderen hebt en je kunt een knappe SUV betalen, dan zou je nooit anders willen. Ook die oude vader van je zou eens in een SUV moeten stappen. Zou hem stiekem veel stijfheid schelen en hij zit niet onnodig met zijn kont op het asfalt.
Station is van alles niks. Geen nette sedan en geen handige SUV. Het is eigenlijk het busje van de families en leaseslaafjes.
rollingstoned zegt
“Als je kleine kinderen hebt en je kunt een knappe SUV betalen, dan zou je nooit anders willen. ”
Over bullshit gesproken…
rogerzz zegt
Maak je geen zorgen hoor, op papier kan ik kopen wat ik wil, geld speelt geen Rolex. Alsof een SUV duurder is dan een station? Scheelt niet zoveel toch, een X3 of 3-serie, X5 of 5-serie, Q5 vs A4.. dat is niet relevant.
Ik maak me eerder zorgen over de dikke buik van Kroon. Instappen gaat prima in een station, als dat niet lukt of moeilijk is zou ik toch wat vaker de Croky Bolognese-chips laten liggen en de Cola inwisselen voor Spa Rood.
Kinderen uit en in een station krijgen gaat ook prima. En als ik bij mijn hippe Kindergarden opvang rondkijk zijn er genoeg niet dikke mensen met Passats, 3/5-series, A4/A6jes, en andere stations die het ook voor elkaar krijgen.
Dus zorg even dat je BMI onder de 25 komt en stap met een normaal lichaam zeer tevreden in een niet-SUV! :)
grandmasterb zegt
Station heeft toch wel heel erg het imago van een vertegenwoordigersauto, ook al kost die 3 ton.
Ram-G-maN zegt
Met plofmotor een stationwagon. Als elektrisch liever eentje waar je fatsoenlijk achterin kunt zitten. Dus een Taycan SportTurismo met een Fußgarage. Daarom valt de Model 3 en de Model S bij mij af. Ze hadden daar net zo goed de achterbank kunnen weglaten.
amphiby zegt
Ik ben erg gelukkig met mijn Mondeo MK5 Station.
Robert zegt
Stationwagen. Any day of the week.
degrotemuis zegt
Station! Maar dan wel eentje waarbij de stoelen laag genoeg kunnen en/of het dak hoog genoeg zit. Al een paar gevallen meegemaakt dat de zithouding a la fiat 500 op de bok is en dan het dak ook niet al te hoog is, maar wel aardig ver doorloopt naar voren ten opzichte van de bestuurder. Als je dan zelf een tikje langer bent is het best lastig verkeerslichten boven de weg zien en dat irriteert best snel.
Voor gemakkelijk instappen is een mpv trouwens nog veeeeel fijner dan een SUV! Wel het hoge dak, niet de hoge dorpels bij het instappen.
Raffino zegt
Ik rij nu een jaartje een 530e Touring. Had de sedan een normale levertijd gehad dan zou het moeilijk zijn geworden, tot ik die koffer zag. Met 2 kotertjes had ik het snel door.
En om dan altijd voor mijn vrouw haar CX-5 te moeten kiezen voor uitjes… Zeker niets mis mee, maar de Fünfer heeft toch ietwat meer koppel…
kilum zegt
Station wagen every day. Al die kut SUV’s en crossovers, allemaal troep. Ze zijn lelijk en inefficiënt.
bassrt zegt
Ben zelf meer fan van een station dan een SUV. Juist met de EV en dat range een belangrijk punt is vind ik het idee van een SUV met het bijbehorende extra verbruik gewoon zonde.
Maar gezien het geproduceerde wagenpark op dit moment denkt het algemene volk daar anders over.
grrrrrene zegt
Ja, en daarmee zullen jij en ik op enig moment ook een SUV moeten rijden, omdat stationwagons weinig worden verkocht. Tenminste: ik heb geen leaseauto en koop geen gloednieuwe auto’s… Ik ben dus afhankelijk van wat anderen kopen of leasen en wat nog rendabel is voor fabrikanten om op de markt te brengen.
geecee zegt
Station!
giulia64 zegt
Mis de 159 SW die ik 11 jaar had nog steeds (ik zat wel nooit achterin…)
Voor een wintersport vakantie met 4 volwassenen is een Stelvio wel net iets handiger.
flatsix010 zegt
Voor mij een station. Betere looks, rijgedrag, efficiëntie, en een stuk goedkoper in de aanschaf. Een X3 is zo veel duurder dan een 3 station, en je hebt ondanks dat die groter oogt echt niet veel meer ruimte.
Daarnaast heb ik een bloedhekel aan al die opgehoogde hatchbak “SUVs” zoals (i)X1, model Y, XC40 etc. Dit zijn geen SUVs!!!! Ik zou pas misschien overstag gaan als een Range Vogue, Cayenne, Land Cruiser of G500 binnen budget valt.
kroon zegt
Doe mij maar een snelle SUV. BMW SUV’s rijden bijvoorbeeld beter dan ongeveer alle gewone stations. Ja, ik heb ze gereden.
Stations zijn veel te veel gezins- en weekend voetballertjes vervoer.
Jurgen zegt
Klopt, en de kofferbak van een X3 is ook groter dan van een 3 touring, rijden doen ze overigens allebei goed, maar in de X heb je een stuk meer overzicht.
V8Vantage zegt
Dan heb je nog nooit een goede station gehad. Een (dikke?) BMW SUV qua rijden vergelijken met huis, tuin en keuken stations gaat ergens scheef.
Jurgen zegt
Tja, het is maar wat je ermee doet, ik rij nu een X3M competition, fantastisch sturende auto, misschien dat de M3 Touring (exact dezelfde motor) in grensgevallen iets strakker in de bochten zal voelen, maar geloof me, die grensgevallen ga je op de openbare weg nooit halen, mijn X3 gaat zo loeihard over een klaverblad, ruim boven de illegale snelheden zeg maar, maar er rijdt meestal wel iemand in de weg…
V8Vantage zegt
Precies mijn punt ;-) Begin*/ Toch denk ik dat ik je in mijn station helemaal zoek rijd ook al is het geen M…*/Eind wedstrijdje verpissen.
Jurgen zegt
Haha, de enige juiste reactie :)
Dutchdriftking zegt
De gemiddelde autoblogger zal echt de station wel preferen. Ik hoor hoor, maar toch… Moet de opvolger van de 159 een Stelvio of een Arteon shootingbrake worden?
V8Vantage zegt
Ja dat klopt. Het gros van de autokopers is helemaal niet bezig met autorijden en zal het geen zier uitmaken hoe ze van a naar b komen en wat er allemaal onderweg gebeurd. Een SUV geeft ze schijnveiligheid waardoor ze nog minder op hoeven te letten wat er tijdens die rit om hun heen gebeurd.
marcus zegt
Stelvio!
V8Vantage zegt
Ik heb een lijstje waarop van elk type wagen er ééntje is ingevuld die ik zo in mijn garage zou willen zetten:
Sedan ( BMW M5 E39),
Stationwagen (Mercedes E63AMG, laatste model met 6.2V8),
Coupé (Aston Martin DB9 > 2013),
Cabrio (Aston Martin V8, 1999),
MPV (Renault Espace 2020),
SUV komt daar niet in voor. Wel een Land Rover Range Rover en puur omdat die écht off road kan rijden.
Station dus.
tjorque zegt
Station. Liefst vlot en ruim.
Maar een mooie MPV (s-Max) zou ik ook nog wel willen. Liefst elektrisch.
Voor écht rijplezier heb ik een motorfiets.
slakkie zegt
Zolang ik de gemakkelijkere instap niet nodig heb zal ik altijd voor een station kiezen. Het ligt beter op de baan, zuiniger, minder gevaarlijk voor zwakke weggebruiker bij een gelijkaardig ongeval, maakt minder lawaai. De rest is persoonlijk maar vind ze ook gewoon mooier dan een SUV. Bovendien valt de binnenruimte van zo’n SUV tov de buitenkant altijd zo hard tegen. Mijn vrouw heeft een EQB … wat een smal ding is dat binnenin ! Maar ja, een SUV is stoer hè.
freez65 zegt
Ik ben ook voor team Stationwagon. Ik ben Ford rijder en daar hebben ze de Mondeo Wagon er uitgegooid met dan de Kuga als optie? De Mondeo rijdt beter, comfortabeler, zuiniger, heeft fors meer nuttige laadruimte en persoonlijk vind ik stations mooier dan de in mijn ogen lompe SUV’s en cross-overs.
Betekend dat Ford (na 27 jaar Mondeo wagons te hebben gereden) nu voor mij geen auto meer in het gamma heeft waar ik voor zou kiezen. De marketeers van veel merken beweren dat “de markt” naar Cross overs en SUV’s vraagt. In de antwoorden hierboven denk ik dat in ieder geval onder auto enthousiasten er toch wel iets anders wordt gedacht.
gezondverstand zegt
Station. Meer bagageruimte. Lekkerder rijden en zuiniger.
Mits minimaal C segment.
Kleiner zoals Fabia, Clio of Ibiza is geen porem.
Maar er zijn ook best mooie SUV’s als ze er maar wat ‘snel’ uit zien zoals Cupra Formentor en niet zo lomp als Land Rovers om een voorbeeld te noemen en ook niet zo suf als de BMW en Volvo SUV modellen.
Jurgen zegt
Meer bagageruimte is erg afhankelijk wat je vergelijkt, een BMW 3 serie touring en een X3 hebben dezelfde bodemgroep, vallen dezelfde klasse, de touring heeft 500 ltr of 1.575 bij bank plat/ de X3 550 ltr. Of 1.675 bij bank plat, dus je opmerking over grotere gaat hier mank
gezondverstand zegt
Dit is niet echt een vergelijk. De X3 zit in een veel hogere prijsrange.
willeme zegt
Nou… Als stationwagonliefhebber moet ik wel zeggen: de stationwagon. Maar eigenlijk is het afhankelijk per auto. Sommige SUV’s of crossovers zijn erg geslaagd en er zijn natuurlijk zat brakke stationwagons.
Ik zou liever een BMW X3 M hebben dan een BMW M3 Touring, (alhoewel dat door de Theo & Thea-look komt van de M3).
bmw1cabrio zegt
Simpel: allebei. X5 is heerlijke daily en vakantiewagen en de station voor meer rijplezier. Waarom kiezen?
Jurgen zegt
Voor rijplezier ga je toch geen station kiezen? Neem dan een Z4 of een oudere M1 of M2, dan heb je rijplezier, compact, licht, achterwielaandrijving en een sperdiff.
freez65 zegt
Voor alleen rijplezier snap ik. Maar als je de financiele ruimte hebt voor 1 auto, en je na een dagje IKEA toch die 8 kasten mee wil nemen. Of op vakantie met hele gezin. Dan is de station het beste compromis.
Jurgen zegt
Daar hadden wij toen de Chrysler Voyager voor, die is dan heel geschikt, maar rijplezier is ongeveer -10
bmw1cabrio zegt
Dat is heel ander rijplezier. Ik heb best veel plezier met 700 pk en praktische ruimte. Groot, zwaar, vierwielaandrijvig en sperdiff 😉
koendl zegt
Een SUV koop je op oudere leeftijd, in geval van rugklachten of voor iemand anders (peacocking heten ze dat).
Een station koop je voor uzelf. Is op alle vlakken beter behalve de hogere instap voor mensen op leeftijd of met rugklachten.
Jurgen zegt
Het tegendeel wordt continu bewezen, stationwagens worden niet voor niets ingezet als lijkwagen, daar zijn ze namelijk bij uitstek geschikt voor, je kunt hem maar alvast hebben.
grandmasterb zegt
Ik wil nog niet in een lijkwagen of vertegenwoordigersauto liggen of mijn gezin daarin stoppen, dan liever mijn ruime top-SUV die sneller accelleert dan vrijwel alle andere auto als het nat is (mijn achterwiel aangedreven topsedan, met 60 pk meer, heeft daar dan veel meer moeite mee) en zeer comfortabel en ruim is en ook veiliger is, en die je ook nog eens in een drassig weiland kunt rijden.
.
cossiekiller zegt
Voor mij geen suffe suv zolang ik in een lage station geraak met mijn oude botten