En met bereikbare droomauto bedoelen we een voiture die je eventueel ooit echt zou kunnen aanschaffen…
Het is weer eens tijd om te kletsen over je droomauto. Maar dan niet over de ultieme droomauto die voor 99% van de lezers ook echt een droom zal blijven (ik noem de Ferrari 250 California Spyder voor mezelf), maar eentje die je ooit echt zou kunnen aanschaffen.
Mits je verstandig met je geld omgaat, op tijd in crypto hebt belegd of de mazzel had dat je in de jaren 90 een huis kon kopen. Je snapt me hopelijk wel. Wij hier van dit schitterende feuilleton dat Autoblog.nl genoemd mag worden zijn reuze benieuwd welke bereikbare droomauto dat dan wel moge zijn.
Heb jij een ‘bereikbare’ droomauto?
Ondergetekende heeft droomauto’s in alle categorieën. De eerder aangehaalde Ferrari als ik ineens mijn 84-jarige miljairdairsweduwe met broze gezondheid tegenkom en in gemeenschap van goederen met haar trouw, in een tochtige koude kerk na een warme douche voor haar voorafgaand aan de plechtigheid… (Shit, net te laat)
Een Ferrari F355 Spider als de huizenprijzen blijven stijgen en ik na de verkoop besluit om in een 1-kamer flatje in noordoost Groningen te gaan wonen en anders een Renault Clio Williams in councourstaat. Voor bij die Ferrari dus.
Of anders een Porsche 928 GTS, of een Chevrolet Corvette C4, of een Mehari. Of een E39 M5? Ik kan niet kiezen. Ook een Porsche 964 Carrera 2 cabriolet was een droom. Maar dat is inmiddels geen droom meer. Daarover later veel meer.
Maar goed, meer dan genoeg droomauto’s. Maar vandaag focussen wij ons dus op een ‘bereikbare’ droomauto. Heb jij die? En zo ja, welke is dat en waarom? Of misschien heb je hem als. Kortom, laat het weten in de comments! Vinden we leuk!
petroldrinker zegt
Heb ik al diverse keren bereikbare droomautos gehad gelukkig, namelijk diverse (generaties) BMW M3’s…
schuimbekje3 zegt
Een Subaru XT (Leone model, niet Forester)…
De enige auto tot nu toe die de HAVC mogelijkheid had om koele lucht op mijn gezicht te blazen en warme lucht op de voorruit en/of voeten…
De BEV kermisauto die ik nu rij als betatester (net 2024.44.3.1 geinstalleerd) lukt het nog niet eens om iets meer te doen dan de havc van mijn opel kaptein uit het jaar 58.
sanderz28 zegt
Bereikbare droomauto 1e generatie Porsche Boxster.
Onbereikbare droomauto Porsche 996 gt3 Rs in de wit/blauwe kleurstelling.
vaakbenjetebang zegt
Heb er op het moment 2 die op dat lijstje stonden: een Elise en een A110. Qua realistische dromen ben ik dan eerlijk gezegd wel een heel eind uitgespeeld. Natuurlijk zijn er nog zat andere gave auto’s die ik zou kunnen betalen en kopen, maar die hebben niet die ‘droomfactor’. Misschien dat de F355 berlinetta nog telt als realistische/bereikbare droomauto (dat is echt de auto die ik nog graag eens zou bezitten), maar zoals @nicolasr al schrijft: die zijn wel echt snel veel duurder geworden. Óf de 458 Italia moet ineens qua prijs een crossover-punt bereiken met de F355. Dan is het een ex aequo tussen die twee.
Houthakker zegt
Jazeker , iedere TVR met een V8 . Hoewel in prijs gestegen nog reeds redelijk bereikbaar
mashell zegt
Is dat een droomauto of een nachtmerrieauto?
ArnoldH zegt
Ik ben al van kleins af aan een Mustang gek. En bijna allemaal kan ik ze waarderen.
Mijn bereikbare droomwagen is een 2010/2013 v6 Mustang Cabrio.
Daarnaast ben ik ook al lang gek van de toyota mr2, daar heb ik er inmiddels al 1 van gehad.
janmetdelangeachternaam zegt
Mustang gek en dan ga je voor de V6?
EnthousiaST220 zegt
Denk dat ie bedoeld dat dat de meest bereikbare optie is
ArnoldH zegt
Ja, de Mustang (en zeker een cabrio) is geen racewagen maar een auto om lekker te touren.
Daar is een V6 prima voor, tevens in de V6 ca 100kg lichter waardoor de neus beter minder lomp is. Daarnaast is de 2011/2013 V6 krachtiger dan de 2005/2010 V8
thijsdeg zegt
Een 2cv staat heel hoog op het lijstje en als het een onsje meer mag zijn een E31 8 serie of een e39 Alpina (met niet te veel kilometers) onbereikbaar droomauto’s heb ik genoeg maar een ferrari 250 gt lusso in prins benarde spec is het toppunt van kunst op wielen
Mini Joe zegt
Citroën XM V6, comfort, stabiliteit, styling en voldoende snelheid. Wat wil je nog meer
Pallas zegt
Nog meer styling en comfort in de vorm van een CX 25 GTi Turbo!
Tonnie zegt
Een megane rs of xjr 4.0 met handbak zijn wel bereikbare dromen. Iets minder bereikbaar een alpine a110 of lotus exige. En daarna wordt het wel erg duur.
gekketurbo zegt
Start van de V10 collectie; Audi S6 avant. Piek Audi design en lef om V10 in gezinswagen te proppen.
Onderhoud gaat helaas wel veel pijn doen…
kennone zegt
Het verlies van paarden bij deze motoren ook. Heb ze regelmatig op de bank gezien en niet 1 kwam in de buurt van de fabrieksopgave (ook met een netjes gevuld onderhoudsboekje)
Loek zegt
Een Golf V GTI! En als daily een Mazda 6 Sportbreak van 2012 of nieuwer. Zeer bereikbaar, dus :)
Op de wensenlijst staat nog iets obscuurs uit Japan (een Toyota Corsa of Crown Estate lijkt me ooit nog gaaf), een BMW zes-in-lijn (liefst E39 of E46) en een ietwat obscure hot hatch met tuningpotentieel om als projectauto te gebruiken. Maar ik ben eigenlijk te impulsief om zeker te weten wat dat dan moet worden.
Johanneke zegt
Soort van. Ik zou een Mitsubishi Legnum met de v6 twin turbo en handmatige transmissie KUNNEN kopen. Maar niet onderhouden. Als er maar iets kapot gaat aan die motor, of de 4wd, dan heb ik gewoon een probleem. Maar heb een 7e gen Galant in de garage staan als hobby, dus daar moet ik het mee doen.
Een NSX met een kleine tune naar 400pk is ook een droomauto, maar die worden wel erg duur.
Overigens, veel auto’s zijn in theorie gewoon haalbaar voor mij. Verkoop de toko, pak een huurhuis, en ik heb een kleine 3 ton te besteden. Maarja dat huis straks afbetaald hebben is onderdeel van niet doorwerken tot mijn dood over een jaar of 50 als ik een gemiddelde leeftijd haal.
EnthousiaST220 zegt
Ik heb in zowat elke denkbare prijscategorie wel een droomauto of iets dat ik leuk zou vinden om een tijdje te rijden. De Mondeo ST220 die ik nu heb is mijn eerste auto en een die ik al wilde hebben sinds ze uitkwamen. Voor mij een droomauto dus en zeer bereikbaar.
Rob zegt
Snap ik helemaal, Ford was toentertijd echt goed op dreef. Misschien wel de beste periode die ze ooit gehad hebben.
ouwedibbes83 zegt
Toen ze slechts 1 model in 1 kleur hadden, liepen ze ook wel lekker van de band ;)
tenaci zegt
Ik zou nog wel een Qvale Mangusta willen hebben. Is soort van bereikbaar als ik wat zaken anders prioriteer. Velen zullen hem niet mooi vinden, maar voor mij is het altijd een guilty pleasure geweest én het is een van de laatste ontwerpen van Marcello Gandini
pierre76 zegt
Ik ben inmiddels gelukkige bezitter van een Mercedes 500SL (R129).
Maar ik zou heel graag nog eens een SL 55 AMG van de R230 willen. Dat geluid……..werelds en nog wel betaalbaar :-)
Fernando zegt
Heb het geluk gehad om al een paar droomauto´s van mijn lijstje te mogen bezitten. Al 30 jaar trotse bezitter van een 1972 Ford Mustang Mach I en een 1961 Lincoln Continental Convertible.
Daily driver een 2024 Ford Mustang GT. Ja als je niet in Nederland woont is dat betaalbaar.
Samen met mijn broer bezitten we een 2023 Ford F-350. Hij gebruikt het om zware aanhangers te verplaatsen, ik enkel om met de Fifth Wheeler te genieten van verlof.
Het ultieme voor mij ondanks ik geen grote fan ben van super of hyper cars is de Ford GT of een Lamborghini Miura maar die worden steeds maar duurder ipv af te schrijven.
Rob zegt
Tsja, dat kan er maar een zijn: Jaguar XJ van de XJ40 generatie. Iedereen is het er eigenlijk wel over eens dat het de minst aantrekkelijke XJ is van alle generaties die Jaguar gebouwd heeft. Maarja, opa had er eentje, dus wil ik er ook eentje. Ik ben alleen wel minimaal 10 jaar te laat nu. Ondertussen zijn ze namelijk allemaal wel zo’n beetje weggerot. De tijd dat je prima exemplaren voor een appel en een ei kon kopen is wel voorbij.
Goede tweede plek de FIAT 130 coupe. Ook daar het probleem dat ze allemaal weggerot zijn, omdat niemand er naar omkeek op een gegeven moment. Inmiddels durft men er wel weer een bedrag in euro’s voor te vragen (ipv een appel en een ei), maar vind het nog steeds geen geld eigenlijk.
Snelle zegt
Ik denk er aan een M2 een keer te kopen. Ik droom er niet van, maar lijkt me wel een mooi ding om te hebben na mijn Megane RS en Evora S ervaringen
jaso013 zegt
Dat zou op dit moment de Kia Pro’ceed GT zijn. Dat zou voor mij wel echt een hele toffe volgende auto zijn.
fisto zegt
Ik kan aardig wat bereikbare droom auto’s noemen maar bovenaan het lijstje staan toch wel een Lotus Elise en een R55 clubman cooper S. die gaan er beide wel een keer komen, maar eerst wil ik dan een ruime garage aan huis hebben. Anders zou ik me er alleen maar aan storen hoe hard ze in de buitenlucht achteruit gaan.
Robert zegt
Ja hoor. Toen ik als tiener meemaakte dat mijn vader de Golf inruilde op een Audi 80 (midden jaren tachtig), wilde ik een Audi 100 (Typ 44). 25 jaar later kocht ik een Avant, die toentertijd als oldtimer gereden kon worden. Veel werk aan gehad, maar ook heel veel plezier van gehad. En die vijfcilinder grom… die mis ik nog steeds.
Joris24 zegt
Leuk. Die kun je echt nog wel voor een redelijke prijs krijgen.
Heb zelf voor de hobby een 80 B4 met 2.2 20VT met 404 pk (3B) en een geheel originele audi 90 quattro B3 met 2.3 10V (NF, geen NG), allebei een heel ander geluid maar wel die i5 roffel. De 90 heb ik al sinds 2007 en de 80 heb ik zelf gebouwd in 2008-2010, die gaan ook niet (zomaar) meer weg. Ik begrijp wat je bedoelt :)
jayhovah zegt
Lancia Delta Integrale EVO… hoewel het budget wel op zou gaan aan roestbehandeling
kennone zegt
De bereikbare droom auto’s die ik vroeger had zijn nu een stuk minder bereikbaar.. 205GTI €750,- Lancer EVO III €3000,- Impreza WRX GC8 €4500,- Sierra 2wd Cossy, €5000,- Volvo 850R €6000,- en allemaal relatief lage km standen en goede conditie toen.
Zou serieus dit lijstje graag nog eens willen hebben maar vind de prijzen absurd voortaan. En van alles wat ik ondertussen heb mogen rijden is het rijplezier/beleving van het oude spul wel echt geniaal!
moveyourmind zegt
Een bereikbare droomauto, die heb ik zeke!.
Al was het eerst een onbereikbare droomauto. Die ik zo graag wil hebben dat ik daarom gestopt ben met roken. Na 30 jaar, een groot pakje per dag.
De droomauto is een dikke Jaguar, liefst een jong gebruikte iPace of een XJ351. Met alkes er op en eraan, alleen een asbak hoeft er niet in te zitten.
Motomoto zegt
Honda S2000. Maar ik koop ‘m niet want dan is het geen droomauto meer…
Motomoto zegt
Honda S2000. Maar ik koop ‘m niet want dan is het geen droomauto meer…
Joris24 zegt
Ja dat is ook zoiets he. Een droomauto impliceert ook wel ergens dat je ‘m niet kunt krijgen of om de een of andere reden toch niet koopt, want anders had je hem al wel gehad.
O plaat zegt
Ik heb mijn bereikbare droomwagen staan, een 1966 mustang. Nog steeds één van de mooiste 4 zit coupes ooit, een waar icoon en een relatief eenvoudige oldtimer omdat je elk onderdeel gewoon nieuw kan krijgen.
Ik heb mijn bereikbare droom dailywagen staan, een cadillac cts. Al is het wel de instapper en niet de V serie van die kan ik helaas de taks niet betalen.
pietertje123 zegt
Leuk artikel! zeker zo tussen de onbereikbare tupperware de laatste tijd.
ik zou graag m’n E30 323i TC2 1984 terug willen hebben. Heerlijke auto en veel fijner dan de 325i cabrio die ik er voor ruilde. Maar ja, gedane zaken. En pas als de 325Ci 2005 verkocht wordt komend voorjaar ga ik die keuze weer kunnen maken….
str8six zegt
Yes, 1969 Camaro
maxidyne zegt
Audi RS2, alweer 23 jaar in bezit. Verveelt nog steeds niet. Destijds gekocht voor 24.500 gulden. Voor mij de perfecte auto: redelijk ruim, comfortabel, mooi design (persoonlijk uiteraard) en kan nog redelijk meekomen met het hedendaagse verkeer. En MTM getuned met 400 pk en 550 nm koppel.
camber24 zegt
Ik heb er drie: BMW e46 M3, Porsche 911 Turbo (996), en Maserati Ghibli. De een is wat verstandiger dan de ander. De een is meer een complete moneypit dan de ander. Het lukt me niet om tussen deze drie te kiezen. Voor nu gaat toch alles naar m’n kids en het huis wat we aan het bouwen zijn. Dus het zal nog wel even bij dromen blijven denk ik.
Ruben Van Dijk zegt
Bmw 340i F30!
unimog406 zegt
Ik vind veel sportwagens prachtig, maar het is niets voor mij zelf, daarvoor ben ik te praktisch ingesteld én ik geniet graag samen met het gezin en niet in m’n eentje. Dus, in al mijn bescheidenheid wil deze man heel graag voor erbij…. Een E34 M5 Touring! Inmiddels prijzig maar in theorie wel haalbaar voor mij.
bassrt zegt
Als kind zijnde is mijn droomauto een Subaru Impreza wrc. Die dingen zijn niet te betalen natuurlijk, dus heb nu zelf een impreza coupe die ik zelf stap voor stap aanpas naar mijn wens. Dus heb gelukkig al 9 jaar mijn droomauto.
Buiten dat e92 m3 en de e30 m3 zijn voor mij droomauto’s. Dat zou ik ook mooi vinden om ooit te bezitten.
flyingduckman zegt
Er zijn zeker nog auto’s die ik dolgraag zou willen hebben. Maar met mijn vrouw heel erg trots op dat we 3 bereikbare droomauto’s in onze ‘garage’ hebben. Eerst mijn 2CV, lijkt raar om dat als droom auto te hebben, maar met al die avonturen en al die reizen die wij met de 2CV gemaakt hebben is gewoon geweldig. En na bijna 27 jaar gaat die natuurlijk niet meer weg.
We wilden dolgraag nog een leuke bijzondere klassieker ernaast. Iets waar we heel veel lol mee kunne hebben en aaibaar is. Dat is onze oude Fiat 500L Abarth geworden uit 1968. Wat een fantastisch apparaat. Onpraktisch, luid, gaat te vaak stuk, maar man wat gaaf.
Dit jaar een droom wel waargemaakt met onze moderne Abarth 695 Rivale. Dit is zo ontzettend gaaf, nooit gedacht dat we zo’n Abarth zouden kunnen hebben. Voor ons echt heel erg bijzonder, met recht wat hier in dit artikel staat, de droomauto die binnen bereik kwam. 215 pk, limited edition, waanzinnig geluid. Echt heel erg gaaf
Joris24 zegt
Was vroeger erg gecharmeerd van de audi RS2 (i5 Turbo), maar ook van sedans als carrosserievorm. Dus heb in 2008-2010 een S2 sedan (quattro 2.2 20VT) gebouwd met uiteindelijk 404 pk op kenteken, S2 bumpers en alles origineel verder op basis van een 80 competition. Kostte uiteindelijk alles bijeen toch een klein fortuin, maar dat was wel echt wat ik graag wilde.
Anno 2024 is dat niet zo heel spannend meer, maar ik ben nog steeds een tevreden mens hiermee.
Bereikbaar is relatief, ik heb een goed inkomen en zou theoretisch best een dikke auto kunnen kopen of leasen, maar de afschrijving is het me allemaal niet waard. Nog steeds heb ik na jaren nog elke keer dat ik met m’n zelfgebouwde S2 rijd een gevoel van voldoening en plezier (vandaag nog naar werk op en neer) en dat is wel goed zo.
dakarbemo zegt
V8 Vantage of met toch ietwat financiële meewind een Jaguar F-type Project-7. Hele bruikbare wagens zonder super exotische dure techniek. Genoeg ruimte voor wat bagage voor een roadtrip en ook geen gedoe met hobbels in de zuidelijke landen want zo laag zijn ze niet. Ook banden enzo moet prima aan te komen zijn.