
Vandaag hebben we driemaal Porsche GT3 in de aanbieding voor een lezersvraag. Voor welke variant loop jij warm?
Terwijl de GT3 en Touring al zijn gepresenteerd, wachten we ondertussen met smart op de komst van de RS. We kunnen al op de zaken vooruit lopen, want de RS is inmiddels meerdere keren gespot in camouflage op de Nordschleife. Het grootste verschil met de GT3 is een enorme achtervleugel waar je een vijfgangen diner van kunt eten.

Net als bij de 991, geeft Porsche klanten drie keuzes voor de 992 op GT3-gebied. Kies je voor de GT3, de gentleman Touring of de schreeuwerige RS? Ondanks dat ze de naam delen, zijn het echt drie verschillende auto’s. De Touring is voor liefhebbers van een atmosferische motor, maar niet zitten te wachten op een schreeuwerig uiterlijk. De GT3 is voor liefhebbers van motorsport, maar niet elk weekend op het circuit zijn te vinden. De RS is voor diegenen die ’s ochtends wakker worden en ’s avonds naar bed gaan met een chequered flag in de ogen.

Wat kiest de Autoblog-lezer? In deze lezersvraag krijg je de keuze uit de Porsche GT3, Touring of toch de RS die nog op een later moment verschijnt. Laat het hieronder weten in de comments. Vergeet niet een stukje motivatie toe te voegen waarom jij hebt gekozen voor een GT3, Touring of de RS. We zijn benieuwd naar de uitkomst!
Voor mij de touring, vind die zwanenhals iets té
@hanso: zwanenhals is gaaf. Die vleugel van de RS is iets te. De Touring valt voor mij ook af want een GT3 moet ook uitzien als een GT3 en daar hoort een spoiler nou eenmaal op.
Je bedoeld, jij vindt i.p.v. is, moet en hoort.
@hanso
Je bedoelt bedoelt…. (-:
“De Touring is voor liefhebbers van een atmosferische motor, maar niet zitten te wachten op een schreeuwerig uiterlijk.”
Deze zin vat voor mij perfect samen waarom ik voor de Touring zou gaan.
Voor mij graag de 991 GT3. Met vleugel, in het rood. Maar dan wel met zwart dak. PDK, alles, jeweettog!
Je hebt mijn adres, je kunt hem vanmiddag komen brengen! Dank alvast!
On topic; ik vind de vleugel van de 992 GT3 gewoon niet mooi. En de gaten in de deksel van de frunk ook niet. Is me allemaal net iets té.
Dus als het er een uit die modelreeks móet zijn, dan maar de Touring. Donkergroen met bruine bekleding. Mag je ook komen brengen.
Tot vanmiddag!
Helemaal met je eens. De spoiler van de 991 is prachtig itt het zwanenhalsgeval van de 992.
Moet het de 992 worden, dan bv.met de spoiler die op de ‘normale’ 992 als optie is te bestellen, of een ducktail. iig niet zo’n gare spoiler die omhoog klapt.
Met manueel verzet uiteraard.
De Touring. Alleen als ik Coronel of Doornbos van achteren zou heten, zou ik met zo’n enorme picknicktafel durven rondrijden.
Manual GT3 Touring please! discrete kleur, zilveren velgen, chromen randje. perfecte Q-car om zo weinig mogelijk op te vallen. Laat ultieme laptime maar aan PDK-GT3-RS adepten, met de touring gaat het om maximale Smiles per hour.
Gt3 met handbak, gewoon zoals die bedoeld is. Een RS is te schreeuwerig en hard. Een touring vind ik erg mooi maar zou ik eerder kiezen als ik ook al een andere sportauto had.
Tevens zag ik laatst plaatjes van een 992 gt3 met de spoiler verwijderd, zag er niet verkeerd uit met die ducktail! Dus dat is altijd nog een optie.
Een GT3 Touring met ducktail zou perfect zijn qua uiterlijk imo!
Touring met flippers aan het stuur… smurfblauw met zwart interieur en gele stiksels.
GT3 of RS. Waarom een circuit / rijdersmonster downgraden?
@str8six als je bijna nooit op het circuit komt, maar voor die passen en heuvelwegen wel een ultieme rijdersauto wilt?
Daarom voor mij de Touring, ik woon immers niet naast het circuit, maar even een lekker stukje sturen, door het heuvelige achterland (alleen wanneer omstandigheden het toelaten natuurlijk), daar lijkt me dit wel een leuke wagen voor.
Ik zou zeggen: de Touring als je hem vooral op de openbare weg gebruikt (en niet alleen voor “plezierritjes”), de RS als je regelmatig het circuit opzoekt (en de auto verder niet “praktisch” hoeft te gebruiken).
De “gewone” GT3 voelt toch een beetje als “kon je geen RS betalen?”. Slaat natuurlijk nergens op, maar toch.
@ar156sw: deels vind ik dat ook wel maar dan alleen als je een RS tegen komt.
Ik denk dat omstanders dat niet zo snel zullen vinden (of het is jaloezie) maar als je zelf een gewone GT3 hebt en er staat opeens een RS naast je dan voel je misschien wel opeens een stuk minder ‘het mannetje’ (zeker als het inderdaad een centenkwestie is).
De Touring, bij voorkeur in Irish Green (pts kleur), carbon stoelen met jaren ‘70 stof en de handbak.
Doe mij maar een “gewone” GT3, maar dan wel met een classy kleurtje.
Vind iets van een spoiler achterop wel mooi.
Touring
De RS voor mij. Ik heb een grote zwak voor straatauto’s die eruit zien als raceauto’s (Huracan STO, AMG GT BS, R35 Nismo etc.). De spec zou wel nog richting chique gaan, maar wel flippers, want ik zal dan elk weekend op de Nordschleife, Spa of Zandvoort te vinden zijn.
RS omdat spoilers
Dat zou dan toch een RS zijn. Als je voor een rijdersauto kiest, dan gelijk all the way!
Mag een Turbo S ook?
@dutchdriftking: De gewone Turbo is al zot genoeg en geen gedoe met die irritante centerlocks. Zwart graag met een zandkleurig interieurtje.
@atrak: ook goed. Wel een groene graag met amaretto leder.
Voor het circuit zal je gewoon de RS moeten hebben.
Maar op de openbare weg is die vleugel gewoon teveel van het goede.
De vorige touring vond ik niet zo mooi. De verhouding was gewoon weg. Deze vind ik wel mooi maar toch ga ik voor de gewone GT3. Die vleugel moet er toch op want het blijft toch een beetje een speeltje voor op het circuit.
Ik zou zeggen touring met handbak, en dan in een uni donkere kleur groen met gele stickers kleurend bij de PCCB remmen en wielen zwart, en de kuipstoelen, en ook belangrijk 90 liter brandstof tank.
Touring
*911 Carrera GTS was added to the chat*
Ook niet verkeerd, maar zodra de motoren worden gestart merk je wel het verschil tussen die twee.
De RS, omdat het hoort
Absoluut de Touring!
@pyrat: in PTS oak green met truffelbruin leder
Een Touring is me net iets te braafjes. Of het dan de GT3 of de RS zou moeten worden hangt ervan af hoe de productieversie van die laatste er precies uit komt te zien.
Touring
De laatste paar dagen enkele nieuwe RS‘en zien rijden en vond dat steeds iets te veel van het goede. De Touring heeft natuurlijk veel meer stijl, die dus voor mij!
Qua “enkele nieuwe RS’en zien rijden” : de 992 GT3 RS staat nog niet eens in de configurator dus benieuwd hoe.
@amghans, precies! Dat dacht ik ook maar een C 220 AMG bestaat ook niet!
@amghans: ik woon in Stuttgart
@c220amg, ja ik in Frankrijk maar in Duitsland bestaat een C 220 AMG ook niet hoor, heb heel mijn leven voor Mercedes gewerkt…
@Charles Taycan 4S: ik snap niet zo goed wat mijn nickname die ik sinds 2007 heb hiermee te maken heeft. Als ik dagelijks door Zuffenhausen en Weissach rijd is het toch helemaal niet zo vreemd de nieuwe gt3 tegen te komen?
@c220amg, excuseer! Ik vloog iets te enthousiast uit de bocht! Al die bochten ook hier!
Houd ons graag op de hoogte van nieuwe auto’s die je in Weissach enzo ziet rijden, hier op de Franse Campagne alleen maar trekkers…
Gelukkig rijdt er dan altijd nog een Taycan ter afwisseling ;)
@C220AMG: Aha, dat verklaart het. Zijn dat al RS’en in hun volledige productievorm of nog pre-productie en/of gecamoufleerde exemplaren ?
@amghans: zal wel dat laatste zijn, Porsche laat ze altijd rondrijden met volledig zwarte camouflage. Al kun je de spoiler al wel goed zien. Ik ben benieuwd in ieder geval.
@amghans: afgelopen week, direct na de prikkers waren ze te zien met de “S GO 123” platen, deze zijn niet gecamoufleerd en zijn onderdeel van de pers afdeling van Porsche. Dit zijn dan ook vaak de Porsches die gebruikt worden voor reviews en/of persfoto’s. De maanden voor de release hebben ze uiteraard wel gecamoufleerd, zo nu en dan, rond gereden.
@c220amg: prikkers = primaire (autocorrect)
@c220amg: première, gaat lekker hier
@c220amg: Oki. Ik heb tot dusverre nog geen ongecamoufleerde exemplaren gezien, dus hou me aanbevolen voor foto’s.
#nieuwsgierig
Mocht ik wat nieuws tegenkomen terwijl ik niet achter ’t stuur zit post ik het op auto junk :)
De RS natuurlijk, “the street drivable race car”, in een mooie knallende kleur zoals Speedgelb, Miami blue, Lizard green, dat soort kleuren.
Als tegenstander van de touring kan je haast net zogoed een carrera S nemen in mijn ogen (ik koop een GT3 ook voor de agressieve looks die een normale carrera mist voor mij)
Gewoon GT3 met vleugel, handbak, knalrood met zilvere velgen.
Ik ben geen Porsche fan, maar als ik hieruit moet kiezen; de Touring, in een mooie rustige kleur en kleinste velgmaat zodat je een fijne auto hebt om lange afstanden mee te rijden. Zeker geen spoilers en flapjes en 23″ velgen met een dun laagje zwarte verf eromheen.
Als ik vrij mag kiezen; BMW 8 serie die met liefde door Alpine is behandeld, ook met de kleinst mogelijk velgmaat.
Disclaimer; Ik hou van grote GT’s, niet van sportauto’s.
Plaid plus versie met de extra range… oh wacht
Plaid+ is dood (voorlopig)
Als het een onbekend merk is, kan je dan ook het merk erbij vermelden. Net als dat artikel over die Elantra, alsof iedereen weet dat het een hyundai is.
Touring, mooi groen met ruitjes bekleding en zilverkleurige velgen.
Na 3 911’s die echt fantastisch waren zou ik nu voor een decente witte Taycan gaan… anders de Touring in het wit… bescheidenheid siert de mens.
@rubenpriest: dat is een lastige vraag zolang ik de drie versies niet heb kunnen uitproberen om de verschillen te ervaren. Dus ik laat me bij deze graag uitnodigen door AB om ze alledrie uit te proberen in één dag, ;)
Daarna zal ik hier in de comments duidelijk maken welke versie ik zou kiezen en waarom. Eventueel wil ik er zelfs een mooi artikel/blog aan wijden met wat hulp van de AB redactie. :)
Een lizzard green GT3 RS met PDK. Omdat het lullig stilstaan is in de file met een dergelijke auto, trek ik auto met een E.V. en aanhanger door het verkeer op weg naar circuit.
Lizard Green schreeuwt behoorlijk H A L L O ! ! ! K I J K M I J E E N S ! ! ! !
Geen ervaring met pdk of handbak maar touring heeft mijn voorkeur. Met achterbankje, ik heb (nu nog) kleine kinderen.
Voor mij is PDK de beste uitvinding sinds gesneden brood. Een handbak zal voor de puristen ongetwijfeld een beroep doen op hun gevoelens van nostalgie, maar een PDK is in alle opzichten superieur aan een handbak. Zowel op de openbare weg als je rustig wil toeren in de automaatstand, als vlot op de bochtige wegen en in de bergen, als op het circuit met de (juiste) flippers achter het stuur.
Hear hear !
Graag zonder taartschep
Touring!!!!!
Een Touring manual om te toeren en een pdk RS voor op Zandvoort. Ohja en een Taycan voor door de week.
Touring everyday and twice on Sunday!!
Ik heb altijd geroepen dat een GT3 een achtervleugel moet hebben, maar ik vind de 992 GT3 achtervleugel niet zo mooi en de Touring een heel vette auto. Dus wat ik nooit had gedacht ga ik nu zeggen:
de Touring en natuurlijk met handbak. Logisch!
https://pics.porsche.com/rtt/iris?COSY-EU-100-17116bXqc6eP3Hi1qwT9HcnyInrHKxJTTPE3kUWFYRpwY4EJMc4iko69AFcLwVQjLpYn47uPi60JemN%25nBNHcAzr7C8AeEGewirQ9wrRmV7lv4w3cIWkoC4t4QDfVHnLEeiLZYSMu40iTqi8zhpuNPJf7KQSjJKplvcmQT2scYDD4wqjpqxytiUv1GzpQNlH1GaZaitFVP3eURSSeMM8gfEdQoaqiVQOFmT1BSCfpMbduJXNVWl2Qukz1csmfBHuTzIqya3v1irh0U7q5
Qua vermogen is het allemaal meer dan ik ooit gereden heb, en voor alle 3 liggen de grenzen qua wegligging verder dan mijn capaciteiten.
Dan ga ik dus gewoon voor de mooiste en dat is het meest cleane ontwerp, de Touring dus.
Kan ik altijd nog wat rijvaardigheidstrainingen op een circuit volgen en dat dan in een RS doen.
Een Touring, in zo’n mooie effen jaren 70 kleur, pastelblauw of groen. Droomauto!
Voor mij de 911 992 GT3 Touring omdat ik niet of nauwelijks op het circuit rijd. De Touring vind ik door de eenvoud ook iets mooier, alhoewel ik de spoiler goed vind passen bij de GT3.
Je ziet deze spoiler wel altijd in je achteruitkijkspiegel, dat is als je de spoiler niet nodig hebt een nadeel.