Handen uit de mouwen of lekker laten oplossen? Kortom in deze lezersvraag staat de garage centraal.
Hoe nieuwer de auto, hoe complexer. Bij oudere auto’s is het nog vaak eenvoudig om zelf een klusje uit te voeren. Olie, ruitenwisservloeistof en knipperlichtvloeistof van je BMW (altijd lek bij die krengen!) bijvullen hebben we allemaal een keer gedaan. Nieuw of oud, je kunt in de praktijk toch altijd een aantal dingen zelf doen.
Op YouTube kun je bijna alles vinden. Zelfs als je twee linkerhanden hebt zijn sommige klusjes nog tamelijk eenvoudig uit te voeren. Het enige wat je moet doen is zeer nauwkeurig alle stappen in de video volgen. En hoe goed voelt het als jij zelf dat achterlichtlampje hebt vervangen of het kapotte dashboardkastje hebt gemaakt?
Natuurlijk zijn er ook mensen die hier niet eens aan beginnen. Bang dat ze iets stuk maken of gewoon geen zin hebben om iets op te lossen wat de garage of dealer ook voor je kan doen, en dat brengt ons bij de lezersvraag.
De lezersvraag klinkt dan als volgt: ga jij voor elk wissewasje aan je auto of motorfiets naar de garage, of probeer je het eerst zelf op te lossen? Laat het weten in de comments!
grasvreter zegt
Steeds minder, omdat ik steeds meer over auto’s te weten kom, en beter weet waar ik de info kan vinden.
willeme zegt
Yes! Twee linkerhanden en misschien wel de beste BMW specialist in de buurt zitten. Nét even een Xenon lamp laten fixen. Volgende week weer langs voor nog een paar upgrades ?
Dutchdriftking zegt
@willeme: Komt er zaterdag weer een artikel? Erg benieuwd hoe het met de beemer gaat.
willeme zegt
@dutchdriftking: de nodige upgrades zijn al weer geïnstalleerd ;-). Ook liggen er hier nog wat onderdelen thuis én staan er nog wat dingen in bestelling. Dus de 325 zal nog zeker voorbij komen de komende tijd!
SimonMc zegt
*Bimmer
michiel_vandelft zegt
@willeme: Welke specialist is dat? :)
willeme zegt
@michiel_vandelft: stuur even een PM ;-)
griffendahl zegt
@willeme: hier ook twee linkerhanden en een goede meedenkende BMW specialist in de buurt.
560pk zegt
@griffendahl: hier idem
VeniVidiVici zegt
@willeme: Dyno en vermogensupgrade video? :-)
willeme zegt
@venividivici: Hij heeft al op een Dyno gestaan inderdaad ;-)
tjorque zegt
Auto 1: zolang dat kreng blijft rijden…
auto 2: zolang dat kreng blijft rijden ging het gewoon op normaal onderhoud in de garage en deed ik het minimum noodzakelijke. Wat ik zelf kon deed ik ook zelf.
Auto 3 (huidige): gaat gewoon naar de garage. Tenzij de kosten niet in verhouding tot het probleem staan. (Krakende ophangingsrubbers heb ik zelf even snel opgelost)
Motor 1: ging voor groot onderhoud naar de garage. Wat ik zelf kon doen deed ik ook zelf (ketting en tandwielen, remblokken,…)
Motor 2 (huidige): gaat gewoon voor alles naar de garage want te duur om zelf aan te prutsen. En onderhoudsgeschiedenis is belangrijk voor de herverkoopwaarde.
Jochempie zegt
Ik doe veel dingen zelf… Remschijven en blokken vervangen, remklauwen reviseren, hydraulische klepstoters schoonmaken, koppakking vervangen, koelsysteem vervangen… Van alles. Maar zodra er duur of specialistisch gereedschap bij komt kijken dat ik amper zou gebruiken, ga ik toch naar de garage. Zoals bijvoorbeeld voor het vervangen van wiellagers… Hoe vaak gebeurt dat nou? Ga daar geen lagerset of hydraulische pers voor aanschaffen.
hallobanaan zegt
Ik sleutel zelf graag en investeer ook graag in kwaliteitsgereedschap van het geld dat ik bespaar op de reparatie/ het onderhoud.
Echter zou ik niet zo snel aan een nieuwere/ duurdere auto sleutelen. Niet omdat ik het niet kan maar vooral ivm de restwaarde. Een M135i kopen van iemand die zelf eraan gesleuteld heeft tov een exemplaar dat dealer onderhouden is bijvoorbeeld?? Het zit dan denk ik toch ook een beetje tussen de oren want degene die zelf gesleuteld heeft, heeft wellicht veel regelmatiger onderhoud gedaan. Lastig lastig.
christian85 zegt
@hallobanaan: ik begrijp je gedachten maar laten sleutelen door een garage is niet per definitie beter/betrouwbaarder (helaas). Soms is een wagen ook gewoon bagger en maakt het niet uit wie er aan gesleuteld heeft
flutterby zegt
Dat ligt er aan of de ergernis van het gebrek hoger is dan aan de het bezoeken van de garage. Binnenkort moet ik weer, joepie..
undifined1 zegt
Bijna altijd alles zelf, scheelt gewoon veel geld (met name omdat de belastingdienst er veel minder aan overhoudt als ik het zelf doe en omdat de onderdelen veel goedkoper zijn) en bovendien is het best leuk.
Als ik een keer voor een klus een stuk speciaal gereedschap nodig heb, koop ik dat gewoon, vaak heb je het er de 1e keer gebruiken al uit en de volgende keer is het winst.
Dutchdriftking zegt
Ik doe hele kleine dingen aan de auto zelf. Olie pijlen en eventueel bijvullen wanneer nodig tussen de beurten door, maar zeker geen complete oliewissel. Koelvoeistof en ruitensproeier houdt ik ook zelf bij, en een ruitenwisserblad vervangen lukt ook nog wel. De garage doet het goed en is niet te duur, dus voor verder onderhoud besteed ik het lekker uit.
Voor de motor wil ik nu wel wat meer dingen zelf gaan doen. Bij mijn garage mag je mee sleutelen, ik zal meer in de weg lopen dan dat het nut heeft, maar ik vind het erg leuk, en daar er iemand mee kijkt kan er wat minder mis gaan. Inmiddels Ledverlichting en nieuwe valbeugels besteld, deze wil ik zelf gaan monteren. Wel onder toeziend oog van mijn broer. De huidige xenon mag er uit (aftermarket rommel) en er moet ook wat bedrading opnieuw geïsoleerd worden. Heb ik graag wat hulp bij. Wel wil ik wat gaan experimenteren met spuiten van wat kleine onderdelen. Oefenen met wat stukjes die niet in het zicht zitten, helemaal leuk.
potjak zegt
Ruitenwisser vloeistof en olie bijvullen doe ik zelf. Al het overige ga ik naar de Garage, niet voor elk wissewasje. Vaak kan het wachten tot de eerst volgende beurt.
mashell zegt
Is autowassen een wisse wasje? Zo ja, dan nee. Zo nee, dan ja.
Het valt me wel op dat je de laatste jaren steeds minder vaak bij de garage komt. Onderhoudstermijnen worden langer, er zijn minder defecten (sinds ik premium merken rij) en het klein leed als onmogelijk te vervangen H7 lampjes is er dankzij xenon veel minder en dankzij LED al helemaal niet meer.
lekbak zegt
@mashell: voor het wassen van de auto heb ik “personeel” (ben zelf ook in deels in loondienst). Ideaal, deksmannetjes en matrozen. Bij het boenen van het schip moeten alle auto’s ook meegenomen worden, doen ze minimaal eens per week.
rutgerg zegt
@lekbak: ik moet gelijk aan Hans Teeuwen en Günter Schneider denken. ?
Fr13ndlyGh0st zegt
Vooral de dingen waar de merk-garage waar de auto in onderhoud is niet zo blij mee is, doe ik zelf (of met de hulp van/ door een garagist-maatje). Een Cold-Air Intake, noise-generators eraf slopen, dat soort werk.
Voor al het andere reguliere onderhoud of andere issues gewoon naar de dealer.
Bij mijn vrouw daarentegen heb ik het er na al die jaren nog steeds niet uitgekregen om zelfs voor nieuwe banden of ruitenwisserbladen, of bijvullen ruitenwisservloeistof naar de dealer te (willen) gaan. “Ja maar het onderhoudsboekje dan?” Dus ik regel ook het onderhoud en dergelijk voor haar auto ;)
rutgerg zegt
Ja ik ga voor alles naar dealer. Komt ook omdat zowel mijn auto als die van mn vrouw allebei in de garantieperiode zitten dus lekker op laten lossen door BMW/MINI en ga er niet zelf aan knoeien als t niet hoeft. Bovendien hebben ze er erg lekkere koffie en kan ik weer even rondkijken in de showroom, vind het nooit een straf eigenlijk.
joki zegt
Tot die merkgarage je na thuiskomst even belt dat ze vergaten een nieuw oliefilter te plaatsen… bij een wagen van 6 maanden oud. Dan begin je zoveel mogelijk zelf te doen, en worden de moeilijke klussen door een specialist gedaan.
rutgerg zegt
@joki: dan komen ze m toch gewoon even netjes kosteloos thuis/op t werk ophalen om het alsnog te doen. Stumpers zeg.
joki zegt
Het gaat over vertrouwen… Als men zo’n simpele klus niet kan wat dan met de ingewikkelde?
potjak zegt
Vergeten is iets anders dan niet kunnen. Iedereen vergeet weleens wat. Bij de dealer nog nooit iets gehad. Bij de specialist die bekend staat als één van de beste had men bij het olieverversen een stuk gereedschap in het afvoerluikje laten zitten… waar ik een aantal dagen later pas achter kwam… dus ja zeg het maar. Doet men niet express en kan gebeuren.
davelepeef zegt
Een hoop kan zelf, maar omdat het ding moet rijden en ik m’n tijd ook aan andere zaken niet besteden gaat het meeste tegenwoordig via de garage. Scheelt dat ik dat met goede korting kan doen. Thuis schoonmaken kan ik ook zelf, maar besteden we ook uit. Tijd is best een beperkt iets, uitbesteden kost wat maar geeft mij meer ruimte voor ’t gezin en ontspanning. Nee, die twee zijn niet altijd hetzelfde :)
net10 zegt
De hedendaagse auto’s zijn zo goed dat je tussen de beurten door in de praktijk echt heel zelden/ vrijwel nooit defecten hebt. Bij een van onze 2 auto’s heb je geen led licht, als er een lampje sneuvelt dan doe ik dat zelf. En ik peil zo nu en dan zelf de olie.
saba zegt
Ruitenwisser vloeistof en olie bijvullen doe ik zelf. Al het overige ga ik naar de Garage.
maxidyne zegt
Nee, doe al het onderhoud van m’n auto’s zelf. Op de distributieriem na. Niet omdat ik het niet kan maar vanwege de garantie die de dealer geeft. 10 jaar geleden een mooie tweedehands stempelbrug gekocht voor in onze loods. Ook ideaal voor detailen!
fanboy zegt
Ik heb nu een elektrische auto, daar is vrij weinig aan te doen. Bandjes laat ik doen, dat is zo onpraktisch.
Mijn oude auto’s doe ik wel zelf de simpele dingen aan, maar als er een as open moet o.i.d. vind ik het allemaal veel te veel gedoe en laat ik het doen.
lekbak zegt
Ik doe het meeste zelf, maar eens in de twee jaar laat ik een grote beurt door de garage doen, je moet je garage wel tot vriend houden. Die twee jaarlijkse termijn begint na aankoop van een auto trouwens. Ik kijk ze eerst zelf na en laat vervolgens onderhoud en apk doen door de grootste zeikerd die ik ken (in positieve zin). Die man zorgt ervoor dat een auto zonder problemen de volgende beurt haalt, ipv dat hij alleen naar nu kijkt.
Bij de jaarlijkse apk geeft hij mij een lijstje met wat ik eventueel zou moeten vervangen. Zowel voor de apk als voor de betrouwbaarheid. Uiteindelijk resulteert dat in nog geen 3ct per km voor de 206 van mevrouw en net geen 4ct per km voor mijn auto’s. En dan doe ik jaarlijks onderhoud, ongeacht de km’s. Want ik rij per auto minder dan de officiële onderhoudsintervallen.
Robert zegt
Ik ben ook wel sneller geneigd om naar een garage te gaan dan in vergelijking met tien, vijftien jaar geleden.
Enerzijds heeft dat te maken met het feit dat ik meer te besteden heb, anderzijds er ook niet altijd zin in heb. Waarom op je knieën of op je rug onder een auto liggen klooien, als de garage dat vanaf een hefbrug in minder dan de helft van de tijd kan fiksen? en dan zelf nog weer alle afvalstoffen moeten afvoeren (kost bij ons ook serieus geld tegenwoordig). Trouwens, ook de afwezigheid van specialistisch gereedschap speelt wel eens parten, zeker als je iets hoogstwaarschijnlijk maar één keer in de paar jaar nodig hebt..
itiswhatitis zegt
Eigenlijk alles, behalve voor de APK komt de auto in de garage.
ffwdrwd zegt
De lease auto wel, maar de oldtimer wordt thuis vertroeteld ;-)
620henk zegt
Aan de motor doe ik het meeste zelf. Ketting en tandwielen ging de eerste keer fout (ketting veel te strak). 2e keer laten doen en de derde keer wil ik het weer proberen met de gekregen informatie. Klepspeling controleren ook zelf gedaan met hulp van zwager. Binnenkort komt er ook een nieuwe zuiger aan, wil ik ook zelf proberen.
Lang verhaal kort. Eerste keer zelf proberen en als het mis gaat laat ik het doen om de volgende keer weer te proberen.
Kvgorp zegt
Ik doe bij de Jimny zo veel mogelijk zelf. Door offroaden slijt alles harder en om hem voor ieder wissewasje naar de garage te sturen is niet interessant. Zelf vervang je je schijven en blokken voor 8 tientjes. Bij de garage betaal je gewoon €350,-
fordnut zegt
Mijn auto’s komen alleen voor APK in de garage. De onderdelen bestel ik op Ebay.de. Het is ongelooflijk wat je bespaart. Een grote beurt set (oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, bougies, brandstoffilter, carterstopring en olie) voor nog geen €100,-, en dan heb je de orginele merkonderdelen.
sr20det zegt
@fordnut: kijk eens op de autodoc, dan lach je je helemaal een dubbeltje.
sr20det zegt
Alles zelf. Laatst de distributieketting en balansasketting ook maar zelf gedaan. Scheelde gewoon meer dan de helft aan kosten.
cossiekiller zegt
Voor alles naar de garage. Behalve voor het rijden zelf. Daar heb ik een chauffeur voor.
EnthousiaST220 zegt
Een vraag waar ik veel over nadenk. Sinds een aantal maanden mijn eerste auto en er zijn wat dingen die ik eraan zou willen doen. Vooral de onzekerheid of ik het geklaard krijg weerhoud me ervan ondanks dat ik niet onhandig ben. Het gaat hier wel om grotere zaken zoals het zetten van een schroefset e.d.
knoopa zegt
Ligt eraan hoe lang je je auto kunt missen. Een beurtje ofzo is meestal niet zo’n probleem maar mijn ervaring met grotere dingen is dat er altijd wel iets tegen zit waardoor je weer net even ander gereedschap of onderdelen nodig hebt. Bij een garage is het dan meestal dezelfde dag nog wel opgelost maar als je het zelf doet ben je afhankelijk van levertijden e.d.
vonklausenburg zegt
Alles bij de dealer. Gewoon omdat het prettig voelt. Ik geef de auto af, krijg een andere voor een dag of het weekend en als de auto klaar is hebben ze de auto gewassen, afgetankt en schoongemaakt van binnen.
SvenskaAeroplanAB zegt
Ik rij een Lexus, welke wissewasjes?
rutgerg zegt
@svenskaaeroplanab: zelfs een Lexus heeft wel eens ruitenwissers/remblokken/olie etc nodig toch… of rijden die gratis…
redbeams zegt
@svenskaaeroplanab: Koplampsproeiers van de xenon ?
frank2b zegt
Zelfs het wassen door de dealer doen laat …..
Volvo_440_turbo zegt
Voor bijna alles tegenwoordig, wij wonen in een wandelstraatje ongeveer 200m van de straat in een verborgen valleitje, wel heel rustig maar zelf sleutelen – ook met mijn rugproblemen – is niet evident meer.
Enkel de luchtfilter, pollenfilter, wat vloeistoffen bijvullen en de auto zonodig resetten met mijn laptop als ik regeneratieproblemen heb doe ik nog.
Zelfs sleutelen is ook niet meer nodig nu dat ik een technieker heb gevonden die hét kan en die ik kan vertrouwen.
Turbo S zegt
Vorige week in Duitsland boodschappen gedaan en werd ik op de parkeerplaats aangesproken door een man die ruitenwisser vloeistof gekocht had. Probleem was alleen dat de beste man zijn motorkap niet eens open kreeg. Laat dat nu net zijn wat ik zelf nog voor mekaar krijg. De man geholpen en hij was blij. Bij mijn eigen auto houdt het hierbij en af en toe een beetje olie bijvullen ook ver op.
soundgarden zegt
Onderhoud, nee. Detailen met o.a. een dap, ja :)
O plaat zegt
Bij de Mustang doe ik zo goed als alles zelf. De enige betrouwbare US car garages zitten te ver.
Bij de T3 doe ik het gewoon onderhoud zelf. Enkel voor grote zaken waar ik een brug voor nodig heb ga ik naar een oldtimer VW specialist die in mijn straat zit.
schlumpie zegt
Ik kom 1x per jaar bij de garage, voor de APK. Verder doe ik alles zelf. Heb beschikking tot een brug, een haynes boek en het dealerprogramma incl uitleestool. Tot nu toe meer dan genoeg geweest om alle reparaties/onderhoud zelf te kunnen doen.
pjoes zegt
Lease rijders zijn veelal geen liefhebbers (uitzonderingen daargelaten) kunnen niks bang voor vieze handen. Wiel verwisselen kunnen ze ook niet. Ze kieperen koelvloeistof in de ruitensproeier en vv. Alles mag garage opknappen voor zielloze rijders. Particuliere rijders slimmer en handiger, die weten van aanpakken??