Onze dure hobby begint alsmaar duurder te worden. Reden om de vierwieler te laten staan bij een eventuele benzineprijs van 2 euro, of rij je vrolijk door?
Het zijn niet de hoogtijdagen om acht, tien of twaalfcilinders te rijden. Inmiddels betaal je voor een deftige zondagrit net zo veel als een middagje varen met een speedboot enkele jaren geleden. Gister werd een nieuw record behaald, dat vandaag alweer is gesneuveld met nog een nieuw record. De benzineprijs dendert door richting de 2 euro.
Gister werd de adviesprijs voor een liter Euro95 doorbroken met € 1,951, aldus United Consumers. Vandaag is de prijs wederom gestegen met 0,4 eurocent. De adviesprijs ligt nu op € 1,955 voor een liter peut, € 1,586 (+0,4 ct) voor diesel en € 0,941 (+0,4 ct) voor LPG. Met deze opmars is de vraag niet of de 2 euro gehaald gaat worden, maar wanneer.
Wie Euro98 tankt zal sowieso al met een benzineprijs van bijna 2 euro of meer te maken hebben gehad. Er zijn zelfs tankstations in Nederland die richting de 2,10 euro per liter gaan. Het maakt dan niet uit of je diepe zakken hebt of niet. Meer dan 200 euro aftikken voor een volle tank met je G-klasse of Range Rover op benzine is nooit leuk.
Brengt ons bij deze lezersvraag. Waar trek jij de grens? Of is er wat jou betreft geen grens en rij je gewoon door. Kortom, ga jij minder autorijden (naast je woon-werk verkeer natuurlijk) met een benzineprijs van 2 euro?
rulefollower zegt
Brandstofkosten zijn bij 2 euro per liter nog steeds niet een erg relevante kostenpost bij het bezit van een auto. Zeker als ver ook naar verbeterd verbruik en inflatie kijken.
padoempats zegt
Niet bij het bezit van een auto, wel bij het gebruik van een auto.
vingers zegt
Helaas ben ik in januari van een superzuinige polo tdi naar subaru forester van 2003. En dan doet tanken in een keer wel echt serieus pijn iedere keer.
ericd zegt
Uhh, als ik de auto nodig heb, pak ik hem gewoon. Maar ik doe veel met de fiets.
vondick zegt
Benzineprijs is wel t laatste waar ik naar kijk. Probeerde wel al zoveel mogelijk met de (elektrische) bakfiets en e-scooter te doen (80% van alle ritjes). Maar dat zou ik ook doen bij een benzineprijs van 0,25
lebeaunl zegt
Ik pak bewuster wat vaker de Zoe R135 dan de TT-RS, daar ik die thuis met zonne-energie kan laden (rijd geen lease-auto’s).
Jaaaag zegt
Minder rijden is geen optie, gewoon tanken.
str8six zegt
Daar kan ik kort over zijn: nee.
tinnemans zegt
Ik rij, zeker het afgelopen jaar, het merendeel van m’n kilometers in het buitenland, dus de kosten vallen nog wel mee. Wat ik vervelender vind van de hoge benzineprijs is dat veel onbemande stations een pin limiet van €125 hebben, en ik dus de auto (88l) niet in 1 keer vol kan tanken.
mashell zegt
Wat? Zon PIN limiet zou toch moeten meebewegen met de brandstofprijs. Dus niet €125 maar dat wat 100 liter kost.
tinnemans zegt
@mashell; dat zou je verwachten, maar dat is niet mijn ervaring helaas.
cloverleaf zegt
@tinnemans: welke auto heb je dat die een tank inhoud van 88L heeft?
Ik zoek eigenlijk ook nog iets met een grote dieseltank!
tinnemans zegt
@cloverleaf; Een E65 740i. Die heeft zo’n grote tank niet nodig eigenlijk, ik haal tussen de 800 en 1000km op een tank, maar de 760i waarschijnlijk wel. :)
Enne, ik tank dus benzine, geen satansap. :) :)
cloverleaf zegt
@tinnemans: nice! Mooi model altijd. Vroeger veel in gereden (helaas niet die van mezelf, of misschien wel gelukkig aangezien ik het toen sowieso niet zou kunnen betalen ;) )
Ik had voorheen ook wat grotere inhouden maar nu ik wat meer ben gaan rijden privé zoek ik iets met een enorm rijbereik op 1 tank
tinnemans zegt
@cloverleaf: Ik ben ook erg blij met de auto, zelfs al is het een oud beestje. Ik ben ook erg blij dat de 1e eigenaar de afschrijving heeft gepakt, want daar moet ik ook niet aan denken. 😁 Ik snap goed wat je bedoelt; ik heb een aantal jaar vrij veel met een E64 gereden en 3 keer per week moeten tanken voelt echt heel armoedig en sneu, zeker in de winter in de kou en als t donker is en je bent -weer- op zoek naar de goedkoopste pomp in de regio.
jarnobakker zegt
@cloverleaf: mijn auto heeft een 70 liter tank . met die pin limiet krijg ik hem niet vol met deze prijzen.
padoempats zegt
2x tanken dan
jollykart zegt
Lol had ik ook pas last van, geeft je het gevoel dat je een enorme tank hebt😁.
Wat de stelling betreft: nee. Bij mijn volle verstand leaseauto met tankpas ingeleverd en een heerlijke atmosferische 6 in lijn gekocht. Nu kan het nog.
bertorelli zegt
Mijn S-Klasse uit 1984 heeft er een van 92 liter ;-)
Bij het volgooien krijg je er gratis een hartverzakking bij.
Als ik in Maastricht zou wonen, is het goedkoper om in Luxemburg te gaan tanken met prijzen rond de € 1,40 voor een liter E5 98.
tinnemans zegt
@bertorelli; Vanuit noord Nederland zou ik dan alleen nog maar aan t tanken zijn, om in Luxemburg te kunnen tanken en dan moet ik er nog heeeeeel rustig naar toe rijden ook. Maar misschien wel een idee om als ik toch richting het zuiden moet er een klein ommetje aan vast te plakken. :)
cloverleaf zegt
@tinnemans: ik rijd vaak op en naar Luxoland vandaar die interesse in je grote tank ;)
tinnemans zegt
@cloverleaf: Dat snap ik. Ik kan me voorstellen dat een E65 niet de meest logische aankoop is. Ik zocht een practische gezinsauto voor een wat groter huishouden met deels uitwonende kinderen. Er zijn ondertussen veel, heel veel, snellere auto’s te vinden, maar het rijdt wel heerlijk.
tinnemans zegt
@cloverleaf: Er staat een 730D uit 2008 te koop voor minder dan 10 mille, met niet al te veel km en ook een 88l tank. Lijkt me een prima auto om mee naar Luxemburg te tuffen. Ik heb alleen geen idee of diesel daar ook goedkoop is.
cloverleaf zegt
@tinnemans: heerlijke auto idd. Neig toch ietsjes meer naar een 5 touring. Heb geen haast. M’n dreier rijd nog prima maar altijd leuk om ff te oriënteren.
tinnemans zegt
@cloverleaf: Ik had 2 jaar geleden een 325i en die werd te krap voor familiedingen. Ik was daarom ook naar 5jes aan het kijken en omdat ik eerder een E64 645i had gehad wilde ik graag weer een V8 hebben. Tijdens het zoeken viel het me op dat 2e hands 7’s eigenlijk net zo duur waren en vaak in betere staat. Een V8 maakt van een 5 een scheurijzer en dat beeld kwam goed terug in t 2e hands aanbod, maar zeker in een 740 is het gewoon een instapmotor voor mensen die zuinig zijn op de auto. Dat maakte de keuze voor mij makkelijk, maar het is zeker geen snelle auto. De 325d van @willeme is ondertussen een stuk sneller, maar met niet te brede achterbanden (245) kan ik de kont in scherpe bochten moeiteloos opzij krijgen. Net aan leuk genoeg zeg maar. Een 5 Touring is natuurlijk ook een prachtige auto, ik vind de F serie erg mooi. En modernere motoren en ZF bakken zijn een stuk sneller geworden. Wat dat betreft rij ik toch een beetje in de XJ van BMW rond. Chique maar wel verouderd.
SpiderIV zegt
als je je verder rot verveelt en echt geen idee hebt wat je met je tijd moet doen dan is dat een optie …………….
tinnemans zegt
@SpiderIV: Zo klinkt het net alsof je niet echt van autorijden houdt. Na een jaar thuiszitten ben ik blij met elk excuus om kilometers te maken, hoe meer, hoe beter.
SpiderIV zegt
@tinnemans: valt mee, ik rij toch nog pakweg 30.000 km per jaar maar een bestemming om in de rij te staan voor wat brandstof met wat korting is me echt te gek.
NB wat aandeeltjes Kon Olie in je portefeuille en je pakt een deel van je brandstofkosten terug ;-)
dunhozzie zegt
Mijn ML350d doet gemiddeld ook 85 liter per tankbeurt en die rij ik meestal niet helemaal leeg.
vonklausenburg zegt
@tinnemans: Zelfde hier met een tank van 95 liter. Daarom ga ik niet meer naar onbemande tankstations.
atrak zegt
Toevallig vandaag een artikel gelezen dat de Duitsers weer massaal diesel okazies kopen.
Robert zegt
@atrak: bron? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de beweegredenen. Mijn werkgever valt onder een Duits moederbedrijf en een Duitse collega vertelde me een tijdje geleden dat hij zelfs met een moderne diesel (ging in dit geval om een Octavia 2.0 TDI uit 2016) in sommige binnensteden inmiddels niet meer welkom was.
On topic: nee, ik rij er ook geen km minder om, al moet ik wel zeggen dat ik die auto ook alleen voor woon-werkverkeer en lange privé ritten gebruik. In de stad gaat vrijwel alles met de fiets of benenwagen, en heel af en toe de bus.
atrak zegt
@RRRobert: https://www.ad.nl/auto/waarom-plotseling-iedereen-in-duitsland-weer-een-occasion-met-dieselmotor-wil~a91148ab/204807008/
Robert zegt
@atrak: dank u. 👍🏻
Ot92 zegt
@rrrobert Dat geldt alleen voor Stuttgart naar mijn weten, en dat is nog niet ingegaan als het goed is.
raoufff zegt
@atrak: goede ontwikkeling, toch nog verstandige mensen op deze aarbol die zich niet laten bang/gek maken.
baf07 zegt
Ik merk er niet veel van, tank altijd €50,-
kniesoor zegt
Gisteren 1,979 betaald voor Euro98. Tot nog toe geen kilometer minder gereden, wellicht, dat dat anders wordt als de prijs nog verder op zou lopen.
NOLA saints zegt
Voor die 7000km die ik per jaar afleg maakt het niet veel uit. Vraag mij wel af of dit een punt van debat zou zijn mochten de verkiezingen eind dit jaar zijn ipv een paar maanden geleden.
goodvibrations zegt
Ja. behalve de must do’s.. Werk, vrienden & wellicht vakantie..
dus eigenlijk.. nee, toch niet ;-)
nicolasr zegt
Nope. Ik heb (sinds kort) een diesel en woon in het buitenland. Dus vlammen met dat hok!
sleurhut zegt
Nee, ik rijd eigenlijk nog precies net zoveel als normaal. Ik verdien m’n geld met m’n auto, en kan gewoon niet zonder. Wel rijd ik een plug-in (A250e), en probeer ik zo veel mogelijk te stekkeren.
dawwg zegt
Same here; voor de Lockdown reed ik zakelijk minstens 70K per jaar aan woon-werk; 95% snelweg. Nu 20K het hele jaar inclusief prive uitjes naar Duitsland, etc. Rijd geen KM minder om de hoge benzine prijs; maar ik verreken het vanaf mijn eerst volgende nieuwe klus wel in mijn uurtarief….
sparks zegt
Ik rij nu al niet veel, ik werk grotendeels thuis.
Wat me wel opviel dat tanken in Duitsland €0,50 goedkoper was per liter.
fietsenmaker zegt
“Wie rekent, rijdt LPG. Dat tank je het voordeligst langs de snelweg.” Groetjes van je vrekkige oom.
900T16S zegt
Dat dus, sinds vorige maand zit de installatie erin. Had ik veel eerder moeten doen. Die 98 werd wel erg kostbaar.
AbdelJabbar zegt
Ik tank 1 keer per maand vol. De schade valt te overzien. Tankje van 35 liter.
Michel-GR zegt
Heb ik er ook een van rij daar ook 700km mee.
Mijn andere auto daarentegen… maar goed dat weet je nu eenmaal een hobby kost geld.
HZW zegt
Nee, al wordt het € 3.50,- per liter.
bassrt zegt
mijn woon werk verkeer kan ik niet onderuit, dus daar ga ik niet minder door rijden. Maar het maakt het wel minder leuk om in het weekend wat leuks te gaan doen of een stuk te gaan rijden. Ik vind de prijzen echt niet grappig meer en het word alleen maar erger. Zeker als ze nog in het nieuws het proberen goed te praten dat een vat olie gestegen is van 30 naar 40 euro per vat en niet goed vergelijken met 2021 toen een vat 100-120 euro kostte.
Helaas niet alleen bij brandstofprijzen, maar overal word het duurder tot een niveau dat je denkt waar slaat dit op.
kniesoor zegt
Zit inmiddels rond de USD 75 per vat. Met het Nederlandse belastingstelsel op brandstoffen stijgt de prijs van benzine dan exponentieel. Klachten daarover kunnen ingediend worden bij de Tweede Slaapkamer.
mashell zegt
Vraag aan de tweede kamer: willen jullie meer of minder belastinginkomsten? Dan scanderen ze meer, meer, meer.
kniesoor zegt
Dat zullen we dan ook maar eens aan de Hoge Raad voor moeten leggen.
KEV9 zegt
ja, ik rij LPG
spacemoon24 zegt
Ik zat laatst een beetje onderzoek te doen naar LPG (G3) rijden. Wat zijn jouw ervaringen wat betreft restricties in parkeergarages/binnensteden?
900T16S zegt
Ik rij ook LPG (auto uit 1994). Kan gewoon overal naar binnen. Enkel in sommige buitenlandse parkeergarages staat er wel eens een verbodsbord. In mijn geval was dat in Oostenrijk.
pomoek zegt
Adviesprijs van 2 euro is kolder. Bij de witte pompen betaal je eerder 1,70-1,75 euro. Ik probeer overigens zo weinig mogelijk te rijden met mijn auto. De benzineprijs speelt daar, op dit moment, niet echt een rol in omdat de vaste kosten voor mij gewoon hoger zijn. Als de wegenbelasting zou worden afgeschaft en de accijns op benzine wordt verhoogd zal ik er zeker rekening mee gaan houden.
cossiekiller zegt
Niet echt. Maar ik rijd met een diesel en woon ook nog eens in België…
Maar zou nog liever hebben dat de brandstofprijzen richting 4 euro gaan en dat de belastingen op de auto’s wegvallen. Dan gaan de mensen pas echt nadenken om de auto voor elke prul niet meer te gebruiken.
willeme zegt
Nee, ik ben niet minder gaan rijden. Wel een beetje gniffelen bij het tanken. Die gekke 3 Serie rijdt gewoon 1 op 15 als je normaal doet. Dus op een tankje van 61 liter haal je met gemak 900 kilometer. Als je een beetje je best doet, is 1.000 km ook geen probleem. Voor zo’n 85 euro zit de tank helemaal vol, maar als je een beetje zoekt vind je ook stations die het voor 1,35 per liter aanbieden. Ok, de MRB is iets hoger, maar de variable kosten daarboven op vallen mee. Met een benzine dreier (die duurder zou zijn geweest in aanschaf) bespaar je iets op MRB en verzekering, maar zit je met 1 op 10-12 en een veel hogere prijs. Dikke prima, zo’n dieseltje.
HZW zegt
Bij mijn is het meer 230-270 Km op ± 30 liter, Ron 98 E5. LOL.
Rij tussen de 8000-12000 per jaar,
willeme zegt
@HZW: Wow! 30 liter? Heb je een Mitsubishi Evo ofzo? Ik rijd tegenwoordig minder dan 10.000 km, maar hoef dan ook nooit te tanken ;-)
Ot92 zegt
@willeme Heb je ooit BP Ultimate Diesel geprobeerd? Het heeft een iets hoger cetaangetal waardoor ie net wat lekkerder loopt. Het kost wel zo’n 10 eurocent meer op een liter.
In Apeldoorn bij BP Wierenga was ik gisteren 1,50 per liter kwijt.
willeme zegt
@Ot92: nee, eigenlijk niet. Er zit wel een BP in de buurt, dus misschien maar eens proberen. Is er verschil? Bij benzinemotoren merkte je het wel minimaal, maar bij diesel vaak niet (in Duitsland heb je ook de betere diesel waar ik echt niets van heb gemerkt ;-))
Ot92 zegt
@willeme Naar mijn idee is er wel verschil, niet een verschil waarvan je gaat zeggen ”wow er is 20pk erbij gekomen”, maar ze reageert iets beter/feller bij het accelereren. Dit was ook te zien aan de Dragy metingen die ik heb gedaan. 50-120km/h in de 3de versnelling was bijna een seconde sneller met BP Ultimate Diesel.
Bij JD zei een medewerker dat het een verschil van 5 pk kan maken. Bij hun eigen race Golf TDI destijds was er een verschil van zo’n 8 pk aanwezig.
Ikzelf tank het puur vanwege het feit dat het mij zo’n 5 cent meer t.o.v. normale diesel kost hier. Verder loopt ze iets beter en regenereert het DPF ook iets minder vaak, scheelt zo’n 100km (om de 400km ipv 300km). Ik wil binnenkort nog HVO100 proberen, maar dat kost wel flink meer. Ruim 1,70 de liter geloof ik. Daarmee regenereert zo’n EU6 diesel motor/DPF om de 800km, toch een stuk beter voor de levensduur van het ro(e)tfilter.
willeme zegt
@ot92:
Misschien weleens leuk om wat mee te doen. De paar pk’s heb ik in principe niet nodig. Ik zet hem handmatig in zijn zes bij 100 km/u en vanaf daar kan ik altijd vlot doorhalen. Maar vaak is duurdere brandstof ook beter voor het verbruik. Aangezien ik nauwelijks kilometers maak met de auto, zijn dit soort proefjes wel leuk om te doen.
Ot92 zegt
@willeme BP claimt dat ie ook ietsjes zuiniger zou moeten zijn met Ultimate Diesel, maar om dat nauwkeurig te kunnen meten moet je op hetzelfde traject rijden onder dezelfde omstandigheden. Gezien het hogere cetaangetal kan de claim kloppen in theorie, maar in praktijk betwijfel ik het. Ik zal anders de volgende keer de normale diesel van BP erin kiepen, en dan kijken of ie plotseling minder zuinig is geworden.
Een maat van me tankt sinds een half jaar Neste’s HVO100, daar is het cetaangetal nog een stuk hoger van. Minimaal 75 en dat loopt op tot 95 uit mijn hoofd. Normale diesel heeft een cetaangetal van zo’n 53, en bij BP Ultimate Diesel is dat zo’n 61. Hij merkt er vrij weinig van, maar hij rijd dan ook dagelijks in 10 verschillende auto’s. Qua verbruik is het bij hem altijd vrijwel gelijk zegt ie.
jaso013 zegt
Ik heb heel die 2€ de liter nog nooit ergens gezien. Sterker nog, bij mijn pomp om de hoek is de prijs al weken hetzelfde. 1,799 voor een liter eur95.
okdoei zegt
Ja en nee? Ik pak meer de motor die een stuk zuiniger rijdt dan mijn auto.
Overigens hier in het zuiden ook nog geen €2 voor een liter euro95 gezien. Misschien langs de snelweg maar daar kom ik en daar tank ik sowieso nooit.
arthur75 zegt
Nee, maar pak wel vaker de electrische auto.
airditude zegt
Op een keertje tanken merk je die kleine stapjes niet. En als je hier op moet gaan letten, is het misschien sowieso verstandiger om de auto / motor weg te doen 🤓
racerx zegt
Ik ga er inderdaad minder van autorijden en pak in plaats daarvan, nog meer dan ik al deed, de motorfiets.
Dutchdriftking zegt
Tja ik geef vooral extra gas. Als de benzine duur is moet je er wel extra van genieten!
Ot92 zegt
@dutchdriftking Hahaha respect. Zo is het.
Edge zegt
Nee, totaal niet. Sinds ik in het stadscentrum woon en kantoor, de supermarkten en vrijwel alle andere winkels die ik frequent bezoek op hooguit 5 minuten lopen liggen, rijd ik hooguit 8.000km privékilometers per jaar. Nou heb ik ook nog het geluk dat mijn auto in de stad makkelijk 1 op 20 doet, en ik binnen een minuut of tien over de Duitse grens ben. Daar stond de benzineprijs vanochtend rond de 1,60, dus ik mag absoluut niet klagen.
dree16v zegt
Nee ik blijf genieten van mijn auto en stap nog steeds savonds en in het weekend af en toe in voor een ritje zonder reisdoel maar puur om even te genieten. Woon/werk is vrijwel komen te vervallen en ik ben overgestapt naar een zuinigere auto met hetzelfde vermogen als voorheen…
frank2b zegt
Ik bekommer me niet zo om die benzineprijs.
Ik win toch nooit wat …..
detroitv8 zegt
Woon werk doe ik -bij mooi weer- op de elektrische scooter. Die enkele keer dat ik de auto pak boeit het me niet, kosten worden vanwege het weinige gebruik en vast bedrag werkgever toch volledig vergoedt door de werkgever. Genoeg marge dus nog.
Ben zegt
Ik ga niet meer tanken hoor. Mij te duur.. Ik blijft wel rijden uiteraard,
okmer zegt
Leuk is het niet maar op de totale kosten voor een auto (belastingen, onderhoud en afschrijving) is brandstof maar een heel klein deel dus nee ik zal er niet minder om rijden en nee ik ga er ook geen goedkopere E10 om tanken. De 5er verdient goed sap en dat zal het ook krijgen!
paulvtec zegt
Na een regelmatig bezoek aan het oosten van het land duik ik even de grens over. Scheelt 20 euro per tank. Jeeeeejjjj Deutschland!
karhengst zegt
Nope. Wou eigenlijk meer gaan rijden. Als anderen nu wel minder gaan rijden trap ik het gas nog wel wat verder in ook.
toniominestrone zegt
Ik heb voor woon werk verkeer een e-bike aangeschaft.
astra zegt
Ik rij zelf electrisch, dus nee, ik rij er geen kilometer minder om. Mijn vrouw rijdt met haar MiTo er ook geen kilometer minder om, maar tankt wel vaker in Duitsland. :-)
utregcity zegt
Nee.
ericd zegt
De grote vraag is wat de benzineprijs in de (nabije) toekomst gaat doen. Blijven de kartelafspraken om het afnemende aantal rijders van ICE auto’s nog zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen? Of gaan de olieproducerende landen toch onder elkaars duiven schieten?
Ot92 zegt
Gisteren nog 1,50 de liter voor een litertje BP Ultimate Diesel betaald, Potverredorie ben ik benzine aan het tanken of wa? Gelukkig is die kreng van mij nog een beetje zuinig.
naturalpower zegt
Al kost benzine een tientje per liter, ik rij er geen meter minder om. Ik tank nl. groengas.
NOLA saints zegt
White House Denies Any Responsibility For Higher Gas Prices https://oilprice.com/Energy/Energy-General/White-House-Denies-Any-Responsibility-For-Higher-Gas-Prices.html
Hier doen ze het tegenovergestelde: De benzine zo duur mogelijk maken.
styns zegt
Me goei weer gewoon op de Tomos denk ofni
mwti zegt
Lekker boeie. Maak er maar een tientje per liter van. Dan rotten die burgers met hun knikkerbak lekker op. Autorijden moet weer voor de elite zijn.
bfvo zegt
@mwti: aha, meneer is een proleet met teveel geld.
nissanfairladyz zegt
Nee, want ik kan praktisch alle Kilometers elektrisch doen.
Volvo_440_turbo zegt
Idem hier, net zoals Cossie, ik woon ook in België en moest het zover komen, zolang de zaken goed gaan blijf ik vrolijk rondrijden… In het verleden wel eens de auto moeten laten staan omdat het geld op was…
elemento zegt
1.5 jaar geleden zaten opec en arabieren rusland etc te janken over olie vat. Nu stijgt het als een gekke. Wat hebben die mensen toch macht om te manipuleren
tjorque zegt
Ik rij minder (auto + moto < 8k per jaar) omwille van Corona en veranderde werksituatie.
Het eerste doel is echter gewoon enkel nog benzine te verstoken voor plezierritjes.
En het ultieme doel daarna is enkel nog op synthetische benzine van eigen kweek te rijden.
tjorque zegt
Ik rij minder (auto + moto < 8k per jaar) omwille van Corona en veranderde werksituatie.
Het eerste doel is echter gewoon enkel nog benzine te verstoken voor plezierritjes.
En het ultieme doel daarna is enkel nog op synthetische benzine van eigen kweek te rijden.
Met zulke lage jaarkilometers is de prijs van de benzine eigenlijk helemaal niet zo relevant meer…
wesley zegt
Minder rijden? Nee, wel nog zuiniger rijden dan ik al deed! En uiteraard in België tanken en dan niet die E10 troep, maar Shell V-Power waar mijn Suzuki Celerio verassend genoeg extreem zuinig oploopt.
Ik heb er mijn nieuw zuinigheidsrecord mee verbroken: 31,60KM/L oftewel 3,16L/100KM wat per km € 0,051 cent is bij een literprijs van € 1,61 voor V-Power.
Helaas is de benzine in België ook in prijs gestegen, dus de laatste keer moest ik € 1,652 per liter betalen. Maar minder ga ik er niet om rijden, dan kan ik net zo goed mijn auto verkopen!
Een auto is om mee te rijden en niet om 30 dagen per maand stil te hebben staan, om er vervolgens 1x per maand mee te rijden. Al doe ik wel makkelijk een maand met een volle tank van 35 liter en een kleine € 60 voor een volle tank vind ik wel meevallen.
Maar wie weet, gaan de benzineprijzen binnenkort weer omlaag wanneer de olie landen weer meer olie gaan oppompen. Tot dan gewoon je rechtervoet in bedwang houden, dan hou je ook geld over voor onderhoud en onverwachte reparatiekosten.
Jep zelfs een Suzuki Celerio heeft onverwachte reparatiekosten…