Doe jij al het onderhoud van de auto zelf? Of laat je zelfs de ruitenwisserbladen vervangen?
Zoals jullie wellicht weten, hebben we in de Autoblog Garage sinds kort een Audi A6 Avant 3.0 TFSI quattro uit Duitsland gehaald. Het doel is om er iets moois van te maken, het is nu namelijk nog een beetje een saaie auto. Maar voordat je aan de slag gaat met zo’n auto, moet ‘ie technisch helemaal goed zijn.
Nu zijn er heel veel smoezen te bedenken om iets níet te doen. Dus je kan ook dingen uitstellen. Maar ja, onderhoud en reparaties bij een Duitse auto uitstellen, kan erg link zijn. Issues die ogenschijnlijk vrij eenvoudig zijn, kunnen grote gevolgen hebben. Dus het is zaak om alles bij te houden, was de consensus bij de eerste update van onze A6 duurtester.
Onderhoud van de auto
Nu zijn garages heel erg duur. Dus wat als je iets zelf kan doen? Dan krijg je al gauw ‘Help! Mijn man is klusjesman’-esque taferelen. Maar je kan ook stug doorzetten. Dan krijg je wat deze eigenaar van een Audi A6 gedaan heeft. Die heeft gewoon zelf zijn werkplaats gebouwd!
Het is een constructie die sterk genoeg is om de motor te kunnen dragen. Dus hij heeft al zijn technische skills getoond bij het bouwen van de stellage. Wat er precies aan de hand is, weten we niet. Het kan bij deze generatie van alles zijn. In het geval van de 3.2 heb je voornamelijk te maken met troep in de motor (directe inspuiting), olielekkage (vacuümpomp) en natuurlijk de kettingspanners. Of een paar nieuwe motorsteunen, vindt de V6 fijn.
Lezersvraag
In plaats om naar de dealer of garagehouder toont deze eigenaar karakter door er zelf mee aan de slag te gaan. Daardoor rees bij ons de volgende lezersvraag op: doe jij al het onderhoud van je auto zelf?
En doe je ook alle reparaties. Of wordt het al tricky bij het wisselen van de ventieldopjes? Laat het weten: in de comments!
Fotocredit: Mrbrose via Twitter.
Via: Road & Track.
Met dank aan @camber24 voor het tippen!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Van het speelgoed doe ik alleen de ruitenwisservloeistof, interieurfiltertjes en af en toe een handwasje zelf. Rest bij de Porschespecialist die toevallig bij mij op loopafstand zit. Verder een paar keer per jaar naar de detailer om de keramische coating te onderhouden.
De dagelijkse auto gaat naar een universele garage. Ook daar doe ik weinig zelf aan. Beetje de lokale economie draaiende houden is ook belangrijk.
caspart zegt
Toch ff porsche vernoemen..
V300amg zegt
@caspart: Hier nog een keer: Porsche!
p993 zegt
@caspart: zou verboden moeten worden…uitslovers. Sommigen hebben zelfs verwijzingen in hun nick 🤪
julez zegt
De meeste reparaties en het meeste onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf. Ik heb dan zelf wel een loods met brug en veel gereedschap. Met een goede YouTube video kan je bijna alles zelf doen. Zo heb ik aan mijn Z3 Coupé de remmerij voor+achter én de cardanas vervangen en heb ik een keer de supercharger van een Mini Cooper S vervangen met mijn broer. Maar, sommige dingen lukt me niet zelf. De Z3 staat nu bij de garage omdat het stuur scheef begon te staan en hij een beetje zwabberde, soms. Ik heb zelf gekeken maar kon zo snel niks vinden.
Daarentegen heb ik wel zelf bij de Swift van mijn vriendin twee roestgaten dichtgelast met 0 ervaring en hulp van een vriend. Het ligt er dus aan om welke auto het gaat.
wolfssjrd zegt
Van mijn Volvo C30 2.4i en de Fiesta van de vrouw doe ik veel zelf:
– Grote beurt
– Kleine beurt
– Remmerij
– Versnellingsbak(olie)
– Oprit klusjes die makkelijk met de oprijbokken en krik te doen zijn doe ik ook wel.
Maar zodra bijv. laswerk van pas komt of toen de carterventilatie stuk was laat ik het toch door de volvospecialist in de buurt doen, maar dan meer omdat ik de apparatuur er niet voor heb.
Van de vorige auto’s ook altijd hetzelfde gedaan.
europeancar1997 zegt
@wolfssjrd: precies hetzelfde. Van eigen autos bijna alles zelf, zolang geen speciaal gereedschap nodig is. Daarnaast samen met vrienden aan elkaars auto sleutelen wat heerlijk is!
hexxion zegt
Ik doe helemaal niks. Laatst geprobeerd om een lampje van de Volvo S60 te wisselen, geen doen op straat. Breng voor alles mijn auto naar de specialist…..lekker lui.
agdesigns zegt
@hexxion: Lampen wissel is bij volvo toch gratis?? Hebben er nog nooit voor hoeven te betalen
pietjes zegt
Van een Volvo ja? Van volvo’s kan je de lampen vervangen zonder gereedschap met dikke handschoenen aan, daar staan ze om bekend!
Heb t zelf ook n paar keer gedaan.
schaap zegt
Ik was mijn auto zelf, en breng hem zelf naar de garage voor het onderhoud. Dat is het enige dat ik doe. En het onderhoud laat ik altijd bij de dealer uitvoeren.
e36thuglife zegt
Je boy Thuglife doet alles zelf maar E36 is ook lekker simpel en genoeg plek onder de kap. Die houten rekje op de foto kan trouwes helemaal geen motor dragen er zit niet eens een dwars balkje voor stevighijd is denk ik gewoon voor afdakje tegen de regen als dat een motor kan dragen dan ben ik Obama.
techniekmeneer zegt
@e36thuglife: Je boy? Die houten rekje? Stevighijd? Ik denk dat zelfs Obama nog beter Nederlands kan.
pindakoning zegt
@techniekmeneer: wat maakt het uit? De beste man geeft gewoon een inhoudelijke reactie
techniekmeneer zegt
@pindakoning: Ja, dat maakt inderdaad wat uit. Als je dat niet begrijpt is dat een kwalijke zaak.
rikus zegt
@techniekmeneer: je moet de act wel snappen natuurlijk.
pietjes zegt
Helaas, je gebrek aan kennis doet meer denken aan Trump.
kniesoor zegt
M.u.v. van het oude beestje lenen m’n oto’s zich niet voor zelfsleutelarij. Maar ook die eerste gaat naar de dealerT voor onderhoud. Alleen vloeistoffen tussendoor bijvullen – voor zover dat al nodig is – doe ik zelf.
rogerzz zegt
Na het zien van een boel ‘klokje rond’ filmpjes zie ik wel dat zelfoverschatting wel snor zit bij een boel zelfbenoemde monteurs. Een luchtfilter of interieurfilter of lampje vervangen lukt nog wel voor de YouTube sleutelaar natuurlijk, maar als het om remmen/ophanging gaat (en dus ontluchten en juist afstellen qua camber/uitlijning) zou ik het toch echt overlaten aan de automonteur. Daarnaast lijkt het alsof de lat altijd ietsje lager ligt bij de zelfbenoemde monteurs die de dunne remschijven en half gladde banden toch nog ‘net vinden kunnen’.
Er gaat weinig stuk bij mij, ooit heb ik het kachel/verwarmingshuis waar blad in was gekomen schoongemaakt, de achterruitenwissermotor heb ik ooit zelf vervangen (3 auto’s geleden inmiddels), olie/koelvloeistof/ruitenwisservloeistof check ik en vul ik bij.. ik gooi hier en daar wel eens een flesje Forte in, en dat was het wel zo’n beetje. De rest laat ik doen, lijk mij wat verstandiger/veiliger. Ook heb ik het idee dat er wel een kern van waarheid zit in het gezegde; voorkomen is beter dan genezen – dus autoproblemen voorkomen lijkt mij goedkoper dan achteraf herstellen.
sirjrj zegt
Hier een zelfbenoemde monteurs met een hoge lat.
Zijn genoeg zelfdoeners met wel verstand van zaken, denk alleen niet dat zij veel voorkomen in Klokje Rond. Ik schrik juist van wat met name merkdealers laten liggen als ik een auto aanpak. Mensen betalen een hoop geld, maar ‘echte’ monteurs lopen de kantjes er vanaf. Bougies van 6 cilinders die niet allemaal worden vervangen en de klant rustig laten betalen, aluminium bouten die dolgedraaid worden (en dus kapot) en rustig laten zitten, roestpreventie doen ze niet aan, remvloeistof die alleen wordt leeggehaald en opnieuw gevuld ipv remmen daadwerkelijk ontluchten, velgbouten die niet goed worden aangedraaid, zomaar dingen vervangen die niet nodig zijn. Zo zijn er nog tal van voorbeelden die ik heb meegemaakt. En klanten maar de hoofdprijs betalen in hun ontwetendheid.
Nee, laat het mij maar lekker zelf doen. Wel gezegd hebbende dat ik beschikking heb tot een volledige werkplaats met alles erop en eraan en een aantal doorgewinterde sleutelvrienden. We lossen problemen op waar juist andere niet uitkomen. En dat voor zelfbenoemde monteurs ;-)
dare2think zegt
Dit. Zelf ben ik geneigd om juist vaker onderhoudsitems te vervangen en het dan ook meteen goed aan te pakken. Gaat er iets open, dan is de algemene toestand verbeterd wanneer het weer in elkaar zit. Het uitgespaarde bedrag aan arbeidskosten geeft een zekere marge die gebruikt wordt om betere onderdelen in te bouwen. Voorbeeld is banden: je moet bij de garage vaak maar afwachten wat eronder zit. Overigens laat ik dingen als remmen ontluchten en airco afpersen wel doen. Maar een zwetend BMW achterdifferentieel heb ik vorig jaar toch echt zelf droog gekregen ;)
sirjrj zegt
Leuk toch om je BMW zelf in topstaat te houden plus de zaken uit te besteden waar je een garage voor nodig hebt. Hier een mede BMW rijder trouwens :)
europeancar1997 zegt
@dare2think: precies! Onderhoud eerder doen omdat het zoveel goedkoper is om zelf te doen! I.p.v om de 15k km olie, nu om 10k km, net als bougies gewoon jaarlijks, omdat ze 2,- per stuk zijn…
techniekmeneer zegt
@sirjrj: Ja, en alle merkdealers zijn slecht omdat jij een handjevol voorbeelden hebt meegemaakt. Ik werk bij een merkdealer en kom vaak ellende tegen van de “zelfbenoemde monteurs” die alleen aankloppen als ze het niet meer snappen of als ze iets vernacheld hebben. Maar ondertussen wel altijd klagen dat alles zo duur is…
sirjrj zegt
Zijn absoluut merkdealers en specialisten om je handen bij af te likken welke kwaliteit, kennis, kunde en eerlijkheid ze in huis hebben. Helaas meer een uitzondering dan de regel – zo is mijn “handje vol” aan voorbeelden slechts een selectie uit velen. Het is ook logische; kennis van een auto bezitten maar weinig mensen, terwijl het gros van de volwassenen een auto bezit. Er is dus een verschil tussen kennis van de uitvoerende en kennis van de vragende, waar helaas misbruik van gemaakt kan worden.
Tuurlijk zijn er een hoop prusters die zelf dingen gaan aanpakken met 0,0 verstand en slecht gereedschap, puur uit economische overtuiging. Auto’s zijn complexe apparaten en moeten ook als dusdanig behandeld worden.
techniekmeneer zegt
@sirjrj: Ik denk dat als je vooral weg blijft bij de grote concerns met 10 vestigingen dat je vaak wel goed zit. Kleine bedrijven die het moeten hebben van tevreden vaste klanten.
sirjrj zegt
Helemaal mee eens! Dat is mijn ervaring ook, heb immer goede ervaringen met kleine (familie) garages die een hart voor de zaak hebben en hun klantbestand.
techniekmeneer zegt
@sirjrj: En gelukkig zijn er ook nog kleine merkdealers. Alleen hoor je helaas steeds vaker dat deze worden overgenomen door de grote namen, met dank aan de importeurs die dit aanmoedigen.
rogerzz zegt
Het was geen aanval en ik denk dat jij één van de uitzonderingen bent, en met een volledige werkplaats en vriendjes met kennis er bij zit je wel in een erg prima uitgangspositie. Het is meer dat ik zelf niet met een YouTube filmpje het aandurf aan te rotzooien met de remmen/ophanging. En ik besef zeker dat garages ook geen tempels van kennis zijn, ik ben zelf ook 2x teruggegaan omdat na een reparatie/controle oid ineens iets/sensor was ontkoppeld en daardoor niet meer werkte en ze door tijdsdruk en desinteresse niet alles perfect doen.
Overigens kijk ik met veel plezier naar M539 restorations voor wat sfeerimpressies van een prima zelfsleutelaar, maar nadoen, neuh.
sirjrj zegt
Zag het ook niet als aanval hoor, puur om te laten zien dat er weldegelijk nog ouderwets goede hobbyisten zijn die genieten van het prusten aan auto’s met de hoogst mogelijke zorg. Maar ben het zeker met je eens dat sommige, wellicht uit economische overwegingen, dingen zelf gaan doen en vervolgens maar aan het prutsen zijn met alle ellende van dien.
Moet soms wel lachen om die Klokje Rond videos met zelfsleutelaars die denken dat de auto perfect is en dan een hele waslijst eruit komt. Kan het mijzelf niet voorstellen; weet precies wat de nukken zijn aan mijn eigen auto. Wellicht dat je iets over het hoofd ziet, maar veronderstellen dat hij perfect is en niet zijn.. hmm.. dan maar beter niet zelf sleutelen eraan.
wimof zegt
En met een hoop werkplaatshandboeken erbij kan dat perfect lukken.
Bij veel, in dienstverband, werkende monteurs / mecanicien is de zin / goesting er niet om het goed te doen.
Die goesting (ik ben Belg) kan ontnomen worden om allerhande redenen: werkdruk, verbod om het goed te mogen doen, onvoldoende scholing, de verkeerde persoon op de job, niet geapprecieerd worden en zo heb ik de meest voor de hand liggende aangehaald.
techniekmeneer zegt
@wimof: Vergeet onderbetaald niet. Dat is helaas nog steeds aan de orde in deze branche.
wimof zegt
Had ik geen rekening mee gehouden, je hebt (vermoedelijk) gelijk.
Nu 11 jaar geleden heb ik mijn concessie (Audi) moeten opgeven wegens onrendabel de hoge investeringen hebben ernstig parten gespeeld.
Wanneer ik het toen geldende uurtarief vergelijk met wat we aan de klant mochten (moesten) doorrekenen dacht ik dat ik mijn medewerkers correct betaalde.
Wanneer men het huidig klantentarief bekijkt had er nu meer in gezeten.
Joseppe zegt
Herkenbaar,ik heb al jaren het benodigde gereedschap. En zolang het niet te lastig wordt kan ik het prima zelf doen.
En wanneer je zelf aan je auto sleutelt maak je automatisch een scan van hoe hij erbij staat. Wat er aan staat te komen enzovoort enzovoort.
Dus kan je je daarop instellen.
geelbarrel zegt
Ja
Foramen zegt
Oliebeurtjes, remmerij en kleine reparaties die ik kan plannen doe ik het zelf, als het accuut is dan breng ik ‘m weg.
Niet zozeer voor de besparing, ik vind het ook wel leuk de auto de brug op te rijden en zelf te sleutelen.
potjak zegt
Alleen vloeistoffen bijvullen indien nodig, verder kom ik niet.
aapjes zegt
Bijzonder om te lezen dat de meeste autoliefhebbers niks aan hun eigen auto doen als het aankomt op onderhoud. Je kan tegenwoordig in principe alles zelf door de vele informatie die beschikbaar is op het internet. Ik heb zelf letterlijk alles gedaan (motoropbouwen, kabelboom maken voor motorswap en ga zo maar door. Als je een beetje technisch inzicht hebt kom je echt een heel eind.
bmw1cabrio zegt
@aapjes: autoliefhebber en zelf sleutelen zijn 2 hele andere dingen.
techniekmeneer zegt
@aapjes: Ik zal je even verbeteren; mensen dénken tegenwoordig dat ze in principe alles zelf kunnen met behulp van internetfilmpjes. Ik had laatst nog een auto in de werkplaats waarvan ik de airco moest afvullen…. De klant had zelf koelvloeistof ververst en dacht dat hij via een vulnippel van het airco systeem het koelsysteem kon ontluchten. Dus hij had al z’n aircogas de buitenlucht in geblazen. Nu interesseert mij die milieu bullshit niet wat dat met zich meebrengt, maar als je dat aircogas op je huid krijgt kun je bevriezingsbrandwonden krijgen. Levensgevaarlijk als je daar met je kop boven hangt. Lang verhaal kort; veel mensen dénken te kunnen sleutelen maar kunnen dit niet. Hier op Autoblog zitten blijkbaar best veel verstandige mensen die dit zelf inzien en netjes naar de garage gaan met hun auto. Mand!
c4seum zegt
@aapjes: dat technisch inzicht is wel echt het allerbelangrijkste dat je moet hebben. Daarnaast is het nog zo simpel niet hoor. Alle verschillende oliën, vetten, smeren. Alle ontelbare verschillende onderdelen. Ik heb een jaar geleden zelf de remmen van mijn 156 vervangen. Het verhaal van het louche garagebedrijf waar ze door de apk gekomen zijn terwijl er duidelijk metaal op metaal te horen was is een verhaal voor een andere keer. Maar vervangen is upgraden zeggen ze. Dus ik onderzoek gedaan, wilde natuurlijk Brembo schijven en blokken. Ik naar de lokale auto-onderdelen winkel, alles aan ze voorgelegd, zij in de computer kijken, onderdeelcodes bekijken om te kijken dat het allemaal zou passen. “Helemaal goed meneer”. Met schijven, blokken, en klauwen (de oude blokken en schijven waren zo dun afgesleten dat de zuigers niet meer de klauw in te krijgen waren) naar huis. Alles ging prima totdat ik de voorste schijven wilde plaatsen. Remschijf te dik. De beugel die de klauw verbindt met de ophanging was niet breed genoeg voor de geventileerde schijven… Over die beugels kan ik niks vinden op het internet. De onderdelen handelaar kon er ook niks van maken. Dus helaas maar moeten omruilen voor de standaard niet geventileerde schijven. Overigens kwamen ze er toen ook achter dat de klauwen en blokken die ze me hadden meegegeven niet op elkaar pasten.
c4seum zegt
@c4seum: overigens was het nog een hele zoektocht naar een monteurshandleiding die mij kon vertellen op welk moment alle bouten weer aangedraaid moesten worden.
pa045 zegt
Even de korte samenvatting: je wilde op een 156 van niet geventileerde schijven naar geventileerde schijven en dacht met schijven, blokken en nieuwe remklauwen klaar te zijn? Indien het antwoord ja is, had je hier al niet aan moeten beginnen. Je mist dan iets aan kennis en ervaring.
techniekmeneer zegt
@pa045: Ja maar dealers zijn te duur en meneer weet het prima zelf..
c4seum zegt
Door de aanschaf van gereedschap is het uiteindelijk een dure grap geworden. Maar om de prijs ging het me helemaal niet. Ik vind zelf aan auto’s sleutelen gewoon leuk. Al werkende doe je de kennis op. Alleen zul je het ooit moeten leren. Volgende keer zal het een stuk makkelijker gaan :)
Voor andere zaken zoals aandrijflijn en ophanging zal ik voorlopig gewoon naar de Alfa dealer in Zwijndrecht blijven gaan. De ruimte en gereedschappen om daar aan te werken heb niet.
c4seum zegt
Ervaring en kennis had ik niet, een maat van me wel. Echter als leek kan je niet meer dan op allerhande websites je kenteken invullen en de onderdelen komen vanzelf naar voren. Zo ook iets dergelijks op de website van Brembo zelf ( https://www.bremboparts.com/europe/nl/catalogue/alfa-romeo-156-932-1-8-16v-t-spark-932-a3/000008809-1 ). De onderdelenhandelaar had ook een dergelijk systeem. Kenteken invoeren en alles rolt zo voor je uit. Je vertrouwt er in gepaste mate op dat het dan ook klopt. Als de schijven 1mm dunner waren had er geen probleem geweest trouwens.
Ik ben niet geheel motorisch gestoord dus sleutelen kan ik wel. Daarnaast, het niet hebben van ervaring is voor mij nooit een excuus om het dan maar niet te doen. Zo leer je namelijk nooit iets en krijg je nooit de ervaring :)
sirjrj zegt
Onderdeelhandelaars weten natuurlijk niet van elke auto specifiek aan welke specificaties onderdelen moeten worden voldaan. Mocht het een onderdelenboer zijn specifiek voor Alfa Romeo dan zou het me wel verbazen, gezien je hier merkspecifieke kennis zou verwachten.
Maar inderdaad, de juiste onderdelen zoeken is ook een kunde op zichzelf. Brembo remmen voor personenwagens zijn trouwens ruk. Beter Zimmermann of Ate kiezen :)
golf1985 zegt
@aapjes: hier precies hetzelfde! Motorombouw, kabelboom op maat, motorruimte gecleand en zoveel mogelijk zelf gelast. Nul ervaring maar met goede vrienden en een beetje kennis van zakem om je heen kom je echt een heel eind. Zit de volgende motorombouw alweer te bedenken. Scheelt wel dat ik een oud beestje heb waar je zelf een hoop aan kan doen
aapjes zegt
@golf1985: precies! Het kan goed hoor, ondanks wat andere hier zeggen. En tja kvs in je aircosysteem doen dan heb je duidelijk geen technisch inzicht :)
golf1985 zegt
@aapjes: dan verdien je niet eens een auto! En het leukste aan een hobby auto is dat je nooit klaar bent…
techniekmeneer zegt
@aapjes: lezen.
sportabgasanlage zegt
Niet iedereen heeft een verwarmde garage met brug en een muur vol gereedschap. Om maar te zwijgen over de tijd om alles zelf te doen. Om de gevolgen voor de restwaarde maar te zwijgen.
golf1985 zegt
@sportabgasanlage: heb ook niet de beschikking over een garage en een bult gereedschap hoor. Maar dat heeft me nergens van weerhouden om er toch zelf aan te beginnen. Restwaarde boeit me helemaal niks. Hobby auto zal het altijd voor me blijven. En ze worden redelijk schaars een harde golf 2 dus kan hem altijd wel kwijt
Turbo S zegt
Ik heb destijds expliciet een dealer onderhouden Porsche gezocht. En als die onderhoud nodig heeft ga ik ook naar de Porsche dealer. Is wat duurder maar ik heb het ervoor over. Uiteindelijk krijg je bij bepaalde auto’s ook weer een deel van die meer betaalde kosten terug dmv een hogere restwaarde die dealer onderhouden Porsches hebben.
sanderz28 zegt
Onderhoud? Moet dat?
E34M5Touring zegt
Ik doe kleine basic dingen wel zelf aan de Cadillac. Maar dat is ook heel basic tech. De BMW is me veel te ingewikkeld en te modern. Daar waag ik me niet aan.
pomoek zegt
Zo weinig mogelijk maar olie verversen, versnellingsbak olie, beetje pielen met elektronica en zo af en toe iets vast draaien lukt me wel.
wimof zegt
Wat is er dan losgekomen dat je moest aandraaien?
maxidyne zegt
Koop alle onderdelen bij de dealer, sleutel zelf. Heb een 2 bruggen en een volledig uitgeruste werkplaats. Onze vrachtwagens doe ik ook zelf het meeste aan.
wimof zegt
Ik koop gerenomeerde merken bij Autodoc, ik plaats ze in mijn (het) mandje en wacht (af), vermoedelijk gaat de prijs de dagen erna omhoog om daarna weer te dalen en wanneer je denkt, ik wacht nog een dag, gaan je weer (soms schandalig sterk) stijgen, maar wanneer je tijd hebt zakken ze opnieuw om op een bepaald ogenblik tegen een zeer correcte prijs aangeboden te worden.
Voorbeeld:ik selecteer voor mijn T4 Bilstein gasdrukschokdempers, in een nabij verleden had ik ze aan 114 € gezien, toen ik de beslissing maakte stonden ze aan 138€ en dag erna nog een paar € meer, na een week of 2 heb ik ze aan 109€ stuk gekocht, met die prijs kon ik leven. Niet zolang geleden heb ik hetzelfde verhaal gekend met een cilinderkop (ik wilde na 504.200 km wel wat vervangen) bijna 1300€ in eerste instantie, gekocht aan +-820€ (uiteraard zelfde merk en referentie) (Kolbensmidt)
Computer Freak zegt
Ik vind autorijden leuk, een stabilisatorstang inbouwen ook, een uitlaat vervangen ook.
Maar saai en vies werk zoals de jaarlijkse oliewissel laat ik lekker een ander doen. Hoef ik ook nog eens niet naar de milieustraat om het te dumpen.
Robert zegt
Klein bier (ruitenwisser bladen remblokken, etc.) lukt nog wel. Olie verversen e.d. in principe ook, alleen dat gesmeer onder de carport en afvoeren van die olie vind ik teveel gedoe dus dat laat ik met de onderhoudsbeurt meenemen.
Ik bevind me in een luxe positie dat ik soms zelf m’n onderdelen mag aanleveren bij de garage. Het zal je soms verbazen wat er niet meer te koop is via de reguliere kanalen, als je auto qua leeftijd in de dubbele cijfers zit.
omarrs6 zegt
Ik wil het wel, maar heb het gereedschap/ruimte simpelweg niet. En als ik een brug wil huren, mag ik niet eens mijn eigen onderdelen meenemen…
Gelukkig probeer ik wel het voorwerk te doen als er problemen zijn, bijvoorbeeld uitlezen en dergelijke
robert110 zegt
Ik probeer alles zelf te doen. Ik heb ook het geluk dat ik via mijn werk toegang heb tot een goed uitgeruste werkplaats vlak bij huis en als er iets is wat mij niet lukt is de monteur altijd bereid om te adviseren of te helpen.
seanxtype zegt
@robert110: dit dus, zelf ook het geluk op het werk een ruimte te hebben met bruggen en eventueel ervaring voor wat vragen. Zo zelf leren sleutelen en ooit zelfs turbo wissel gedaan. Wat in de werkplaats in 4 kon deed ik dan wel 3 avonden en een dag over. Maar het was wel goed en voor elkaar. Verder doe ik bijna alles zelf nu. Beurtjes, drasgarmen, wielnaven, remmen doe ik zelfs thuis wel op de stoep. Zelf ontluchter gekocht die op de compressor gaat. Ideaal ding. Zoveel geld mee te besparen. Houd voor mij het mogelijk een 2008 xc90 te rijden door zelf alles te kunnen doen
fordnut zegt
Alleen voor APK komen de auto’s in garage, doe verder alles zelf. De distributieriem van de Focus 1.0 was een hele klus, maar met het juiste gereedschap is het goed te doen.
techniekmeneer zegt
@fordnut: Riem die door de olie loopt? Respect dat je daar als hobbyist aan begint, flinke klus inderdaad.
wimof zegt
Moeten we dat accepteren dat we met zo een motor opgezadeld worden, Citroën en Peugeot eender, te gek om los te lopen. En dan gaan ze nog eens leuteren wanneer er alweer een riem (na 35000km) stuk is gegaan. Verkeerde olie mijnheer (of mevrouw of X) terwijl het gewoon de door brandstof verdunde olie de boosdoener was.
Om die reden blijf ik met mijn “oud getuchel” doorkarren.
Dieseltor zegt
De ene auto is nog jonger dan twee jaar, die gaat naar de dealer. Al dat electra laat ik liever over aan ‘expert’. Bij de e91 doe ik zoveel mogelijk zelf. Houdt me ook van de straat.. Bij de motor doe ik de accessoires zelf, de rest weer bij de dealer.
Siemi zegt
Ik maak YouTube filmpjes met uitleg over allerhande problemen om dit zelf op te lossen. Maar ik ben ook een goede klant van de lokale garage. Dus een beetje van beide.
gregorius zegt
2x per jaar Winterbanden en Zomerbanden omwisselen doe ik zelf.
Beetje olie erbij als ze er om vragen.
Ruitenwisservloeistof.
En 2x keer een lampje vervangen in de BMW. Dat is het wel zo’n beetje.
Zodra er iets onder de kap losgesleuteld moet worden, stop ik ermee.
Zou t graag willen leren; maar ik wil nog zoveel andere dingen leren en geen tijd.
techniekmeneer zegt
@gregorius: Wissel je de banden of de wielen om?
goodvibrations zegt
Ik rij Lexus.. dus veel is er niet te doen.. 😉 Daarnaast is de service top en zijn de prijzen acceptabel.. dus ik ga naar de dealer. Motorfiets wel alles zelf (leuk en makkelijk toegankelijk). Vorige auto overigens ook toen de garantie was verlopen…
dijan zegt
Zolang ik nog garantie heb moet je om de 2 jaar onderhoud wel bij de dealer laten doen .
e38ossie zegt
Ik heb m’n eigen autobedrijf dus….
Design_Driven zegt
Ja.
Waarom? Hobby en ik heb slechte ervaringen met garages en dealer plus het scheelt knaken. Ik heb een mooi uitgeruste garage en toegang tot meer via werk en vrienden. Er is maar weinig wat ik niet zelf doe, maar er zijn ook een paar goede specialisten die ik vertrouw en de moeilijke of rot klusjes laat doen.
Maar ik heb steeds minder tijd en reparaties duren steeds langer daardoor. Mijn laatste project, het verwisselen en renoveren van de automaat en tussenbak van mijn Land Rover Discovery (bj 2000)duurt al even omdat werk en familie ook veel tijd vragen. Ik heb nu 3 oudere auto’s die ik allemaal zelf onderhoud maar het wordt nu tijd voor een lease slet waar ik me geen zorgen om hoef te maken zodat ik de andere 2/3 op mijn gemak kan blijven doen.
Overigens hulde voor de motor kraan op de foto heel inventief……..niet veilig, wel inventief.
205GTiTurbo zegt
Antwoord op de vraag, ja.
Om verschillende redenen.
Auto’s zijn mijn passie, vooral oude(re) auto’s. Momenteel heb ik er 4 rijdend te houden. BMW e46, VW T3 en 2x Peugeot 205 GTI
Ik ben geen monteur, maar een autodidact 😉 De afgelopen 20 jaar alleen voor de apk, banden monteren en uitlijnen naar een garage geweest.
Ik doe alles zelf omdat;
* Ik acht mezelf handig genoeg en durf elke klus aan
* Ik heb geduld en doorzettingsvermogen
* Ik vind het simpelweg leuk om te doen
* Er bestaat google en internetfora, zo handig!
* Je leert je auto door en door kennen
* Bij pech onderweg kun je het vaak zelf fixen, ook heel handig
* Onderdelen ed zijn al prijzig genoeg
* Ik vind het lastig om mijn auto aan iemand anders toe te vertrouwen 😅
europeancar1997 zegt
@205mi16: eens vooral leren kennen van je auto is heerlijk! Nieuwe ervaringen opdoen en geduld hebben. Laatste vakantie radiator ventilator stuk gegaan, temp in de gaten houden en blijven rijden voor koeling. Plaatselijk in Neurenberg onderdeel besteld en ter plekke vervangen!
wesley zegt
Luchtfilter, interieur filter, bougies en blaadjes uit de kachelmotor halen: dat is alles wat ik zelf doe. Voor de rest ga ik naar de dealer, maar ik ben ook niet bang om voor banden of remmen naar een andere garage te gaan.
Daarnaast: een auto die zelf onderhouden heeft, is toch niet aantoonbaar onderhouden? Of gaan jullie dan ook stempels vervalsen? Want zelf je onderhoudsboekje invullen, lijkt mij niet zo legitiem.
Ik zou voor een auto zonder aantoonbaar onderhoud, dan ook minder betalen: dan kun je wel met rekeningen van onderdelen aankomen, maar of die onderdelen ook daadwerkelijk vakkundig gemonteerd zijn?
redbeams zegt
De auto’s die garantie hebben komen bij de dealer.De hobby auto doe ik werkelijk alles aan wat onderhoud en tuning betreft.
wesley zegt
Ik laat juist de onderhoudsbeurten door de dealer uitvoeren, omdat ik dan ook weer een jaar gratis pechhulp krijg. Ja ik weet: gratis bestaat niet.
Maar een onderhoudsbeurt bij de Suzuki dealer kost € 175 en dat is bij andere garages niet eens perse goedkoper, terwijl ik bij die garages geen gratis pechhulp krijg.
Nu doe ik dus wel nog het interieur filter zelf vervangen: dat scheelt toch € 25 voor zo’n filtertje, terwijl het maar 2 minuten werk is. Daar vraagt de dealer dan € 30 voor… uiteindelijk zijn het geen schokkende bedragen die ik erdoor bespaar. Maar ik vind wel: interieur filter en luchtfilter, zou iedere automobilist in-principe zelf moeten kunnen vervangen.
Oh ruitenwissers vervang ik ook zelf: maar ik heb nu Bosch ruitenwissers, dus die zitten er minimaal alweer 2 jaar op. Zijn nog steeds niet aan vervanging toe: maar ook daarbij geldt, zelf doen bespaart relatief gezien best veel geld. En bij ruitenwissers vervangen kun je weinig fout doen…
hallobanaan zegt
Bij mij komt dan altijd de vraag naar boven wat dit doet met de restwaarde van de auto. Ik ben van mening dat je als verkoper niet hetzelfde kunt vragen voor een zelfsleutel auto als voor een vergelijkbare auto met garage rekeningen. Ben benieuwd naar jullie mening hierover?
Neemt overigens niet weg dat zelf sleutelen gewoon leuk is! Ik doe het ook graag!
wesley zegt
Ik denk daar hetzelfde over: heb weleens naar auto’s zitten speuren, ookal was ik niet serieus opzoek. Toen vertelde de verkoopster mij dat haar vriend de auto deed onderhouden.
Toen had ik direct al van zoiets, als het niet aantoonbaar is: dan zou dat voor mij een reden zijn, om de auto te laten staan. Zo heb ik ook 1x een Peugeot 205 laten staan, waarvan de achterklep een andere kleur had….
De verkoper wist mij nog op een ander forum te vinden: als ik zijn auto gekocht had, dan zou ik niet zo’n pech gehad hebben. Maar dat was gewoon een Peugeot 205 die in geen mooie staat verkeerde: verkoper was gewoon zo’n handige jongen, die zelf aan de auto deed klussen en dat zag je er ook echt aan af.
Ik zou nooit genoegen nemen met prutswerk: onlangs is bij mijn huidige auto nog hagelschade hersteld geworden, gelukkig is dat heel netjes gedaan en zijn ook nog deukjes meegenomen die niet door de hagel veroorzaakt zijn.
net10 zegt
Vroeger sleutelde ik zelf zeer regelmatig aan auto’s.
Tegenwoordig zijn auto’s zo goed dat er gewoon niets meer te sleutelen is. En om onder de auto te gaan liggen om olie te verversen, daar heb ik geen zin meer in.
De laatste A beurt koste € 128,00, daar ga ik zelf niet voor rommelen.
Een lampje vervangen of de ruitensproeier bijvullen, en peilen controleren is voldoende.
agdesigns zegt
Sinds we de auto hebben (7jaar) heeft hij nog geen enkele onderhoudsbeurt gemist. Doen alles “volgens het boekje” en na 7 jaar en 20.000 per jaar rijdt hij nog vrijwel hetzelfde. Zelf ook niet heel veel verstand van alles maar dat is dan ook niet nodig op deze manier. Ga dus zelf niet aanklooien. Denk ook dat wil je alles zelf doen je best veel aan de juiste tools kwijt zal zijn. Dus zal meer voor de liefhebber of ervaren hobbyist weggelegd zijn vermoed ik.
vaakbenjetebang zegt
In de basis doe ik alles zelf, behalve zaken waar je bijvoorbeeld onredelijk dure spullen voor nodig hebt en die je zelden hoeft te doen. Denk aan cilinderkoppen fpersen en vlakken, dat soort werk. En laswerk besteed ik graag uit, ik kan het wel, mar het duurt me te lang en het wordt nooit zo mooi als ik het me had voorgesteld, dus zeker zichtwerk laat ik doen. Maar buiten dat: gewoon zelf doen.
polpol33 zegt
@vaakbenjetebang: idem
Plaatwerk is veel te lastig. Dat laat ik een vakman liever doen.
sabrerator zegt
De motoren doe ik bijna alles zelf aan. Heb een volledig ingerichte werkplaats daarvoor inclusief brug.
Wellicht dat ik wat simpel werk aan de MG zelf ga doen, heb vorig jaar al eens de remmen losgehad.
De Jaguar doe ik niets aan behalve wassen en vloeistoffen peilen.
Daar is de specialist voor.
polpol33 zegt
Ik doe vrijwel alles zelf. Maar dat is voor mij ook de hobby.
Remmen, vloeistoffen, onderstel, motor, bak etc is goed te doen. Bij de modernere auto’s is het wel steeds lastiger. Gelukkig lukt het uitlezen van bijna alle auto goed met een Launch obd.
De diagnostiek vind ik het lastigst zodat ik daarvoor vaak hulp van een bevriend monteur inschakel. Maar de uitvoering doe ik zelf; van koppeling revisie tot distributieriemen.
Op deze manier kan ik mijn 4 auto’s nog enigszins betaalbaar rijden.
monsieurleloure zegt
Die auto op de foto’s is wel het ideale sleutelobject, daar raak je nooit op uitgesleuteld.
Zelf sleutel ik niet meer, ik maak altijd iets stuk ,of iets van mijn auto of mijzelf.
Ooit een keer schijfremmen vervangen van mijn Lexus GS300, dop schoot van de bout af, alle acht de vingers klapte op het straatwerk.
Visueel was er niets te zien aan de vingers maar heb een half uur lopen vloeken van de pijn, na een biertje ging het weer (-;
pogostick zegt
“ik maak altijd iets stuk ,of iets van mijn auto of mijzelf”
Dat hoort hoor! Ik dacht altijd dat ik een prutser was tot bleek dat ook ervaren sleutelaars zich bezeren en shit slopen.
techniekmeneer zegt
@pogostick: Ja, als je fulltime sleutelt gaat er uiteraard wel eens wat mis he..
pogostick zegt
Precies. En voor mijn gevoel was ik de enige waarbij dingen tegen zaten. Niks is minder waar natuurlijk
wessel04 zegt
Altijd specialist waar ik goede relatie mee heb. Dealers heb ik zeer wisselende ervaringen mee, vaak bijvoorbeeld Hyundai top maar BMW niet al te best. Specialisten kennen de autos vaak veel beter, zeker als we wat ouder zijn en kunnen veel gerichter onderhouden dan dealers.
50mchljn zegt
Nee, te lui voor.
pogostick zegt
Olie, filters, bougies, ophanging; als ik tijd heb doe ik die dingen wel zelf. Vooral met vrienden gezellig, in mijn ééntje vind ik er niet altijd veel aan, dat hangt ook een beetje van de klus af.
Inwendig motorblok, distributie, diagnose, kutklusjes. APK: garage.
Nu toevallig bezig met een motorrevisie maar normaalgesproken zou ik dat niet zo snel doen. Leerzaam, en ik had een oud gebakje als uitvalsbasis om naar het werk te komen dus daarom kon het zonder tijdsnood.
bozothenutter zegt
tot nu toe alles zelf gedaan, alles zelf gesloopt om het zelf weer te repareren…
nieuw inlaatspruitstuk
grotere remmen voor
Bilstein B16
RVS uitlaat
Roll centre correction kit
oh, de auto is een Clio 2 RS182
randy zegt
Ik doe ook zoveel mogelijk zelf.
Doe zelf vaak Grote/ kleine beurt, remmerij, uitlaat enz.
Heb zelf nog wat leuke upgrades aan mijn DS4 THP200 gedaan:
– oil catch can
– dumpvalve upgrade (GFB DV+)
– 4cm verlaging met koni FSD dempers
als het echt complex wordt of speciaal gereedschap aan te pas komt mag de specialist het doen.
banden vervangen, uitlijnen en turbo vervangen.
musicwaves zegt
Als werktuigbouwkundig ingenieur die zelf aan het ontwerp en de bouw van een elektrische raceauto heeft meegewerkt… Laat ik het meeste toch door de garage uitvoeren.
Simpele dingen doe ik nog zelf, maar tijd is schaars en sleutelen aan de auto heeft dan geen prioriteit.
Daarnaast ken ik ook mijn grenzen. Als de garage uitlegt wat er is gedaan kan ik het allemaal goed begrijpen en kan ik er eventueel kritische vragen over stellen, maar dat betekent niet dat ik het allemaal zelf kan doen. Daarnaast heeft de garage een hoop gereedschap waar ik zelf niet over beschik.
Aan de andere kant heb ik vorig jaar wat roest onder aan het portier weggehaald en zelf overgespoten. De prijzen die daarvoor worden gevraagd zijn gewoon belachelijk. Ik heb een sleepoogkapje gestuurd naar de verfmenger en het ziet er weer als nieuw uit.
rnej zegt
Garages zijn heel erg duur? Mijn merkspecialist rekent 75 incl btw en doet alles snel en goed.
Als je teveel geld kwijt bent aan onderhoud moet je gewoon een Toyota Corolla rijden en geen Audi… Of inderdaad zelf doen. Maar met mijn modale salaris is het beter om een dagje over te werken en het door iemand anders te laten doen dan dat ik er zelf drie keer zo lang over doe op m’n oprit…