Er is in 2024 veel te kiezen als het gaat om een elektrische auto, maar van welke krijg jij het warm?
Slechte actieradius, tegenvallende prestaties, langzame laadtijden. In de afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest waardoor elektrische auto’s op alle vlakken sterk zijn verbeterd.
Ik kan me voorstellen dat je zegt ‘geen enkele’ als antwoord op de vraag. Maar die vrijheid geef ik je niet. Het is tenslotte de EV 10 Daagse 2024, dus hop we gaan shoppen voor een dikke elektrische auto. Een lezersvraag met een hoofdrol voor de EV.
Het aanbod is enorm gegroeid. Van een schattige Renault 5 tot de facelift van de Porsche Taycan en Audi e-tron GT. En wat te denken van het blik opengetrokken Chinese elektrische auto’s? Inmiddels kun je elke dag wel een Xpeng of BYD spotten op de Nederlandse wegen, de vraag is er. Onder Nederlanders blijkt vooral de Tesla Model Y en Volvo EX30 in trek.
Om zelf af te trappen moest ik echt goed nadenken. Het aanbod is zo ruim dat een hapklaar antwoord hebben lastig is. Tenminste, voor mij. Misschien heb jij al je droom elektrische auto als poster boven je bed hangen. Of nog beter, in de garage staan.
Ik ga denk ik voor de nieuwe Porsche Macan 4S Electric. Waarom? Een elektrische supersportwagen zie ik niet zitten. Of ordinairder gezegd, ik vind ze geen hol aan. Een razendsnelle elektrische auto met 500, 600, 700 pk (of meer) is niet mijn cup of tea. De praktijk leert dat die super krachtige EV’s helemaal niet zo denderend zijn om te rijden. De instant snelle acceleratie is eerder een recept voor migraine dan dat ik er lol aan beleef.
Nee, doe dan maar gewoon een praktische Macan die goed stuurt, hoog genoeg is om over drempels te knallen, snel zat en er kan nog zooi mee ook. Wel in een PTS-kleurtje (Ultraviolet van de 991 GT3 RS), want anders is het ook zo saai. Check onze rijtest met de elektrische Macan.
De hamvraag van deze lezersvraag, wat is volgens jou de meest begeerlijke EV van dit moment?
kilum zegt
Een Rimac
Als dat net telt dan maar een Taycan
Benny_Weisz zegt
Geen enkele!!
rollingstoned zegt
“De hamvraag van deze lezersvraag, wat is volgens jou de meest begeerlijke EV van dit moment?”
Nou, da’s niet zo moeilijk, de Maserati GranTurismo Folgore.
ericc zegt
Mijn keuze ook!
Hans zegt
Renault 5
audirs3 zegt
Lotus Emeya, op afstand gevolgd door de Macan en Q6
torsen zegt
Voor mij de Taycan Sport turismo. De enkele keren dat ik die zie rijden maakt het ding me altijd hebberig.
str8six zegt
Pininfarina Batista
janboel zegt
Hang er vanaf hoe je de vraag benaderd. Als petrolhead geen… Als tech enthousiast is er maar 1 merk die ver voor de troepen uitloopt, Tesla. En dan een willekeurige Plaid model.
Motomoto zegt
Volvo EX90. Moet er wel in passen met het gezin.
italia007 zegt
Qua uitstraling toch echt wel de Zeekr 01 of Taycan, hoeft ook niet per se de snelste variant te zijn
Gele Koplamp zegt
EV… Hmm, dan de Eccentrica V12
mashell zegt
Meest begeerlijke? Dat is nog altijd de Audi E-tron GT.
M2_lover zegt
Alpine A290 of komende Mini e JCW
Robert zegt
De nieuwe R5 is een plaatje, maar dat is denk ik vrij voor de hand liggend.
Een ander model, wat inmiddels al enkele jaren rond rijdt, is de Ioniq 5 van Hyundai. Bij dat ontwerp is er met een schuin oog en een goed gevoel voor traditie gekeken naar de aloude en vaak verguisde (maar wel door Bertone ontworpen) Hyundai Pony. Je ziet de Ioniq 5 geregeld rijden en ik blijf het een mooie, praktische en relatief betaalbare EV vinden.
maxidyne zegt
Lucid Air, zeer stijlvolle wagen. Geen lompe SUV of cross over. De enige wagen waar ik mijn RS2, R129 en E46 op zou willen inruilen.
marcomanta zegt
Kia EV9, daar past een auto ambulance achter met een 100kwh aggregaat (grapje), maar wel mooi om een auto mee te vervoeren plus 7 man (zie filmpje van Marco Degenhart “Marco’s moderne Welt).
vopo zegt
Renault 5 en als prijs geen punt is de Audi e-tron GT-RS.
erwingrunn zegt
Denk toch dat ik dan voor de Maserati GranTurismo Folgore ga.
Loek zegt
Audi e-tron GT, blijf het een mooie auto vinden en als daily klinkt dat als best een fijne optie.
kniesoor zegt
Op basis van de combinatie range, prijs en efficiency zou het een Moddel Drie worden. Maar met lange tanden, op dit moment nog geen trek in een EV.
V.w.b. de hier geconfigureerde Macan : vind een wat tammere kleur (donkergroen/-blauw) beter bij het soort oto passen, Ultraviolet is echt een 911 RS-kleur.
tjorque zegt
Echt warm van quasi geen enkele. Terwijl ik er wel graag eentje wil.
De model S (met of zonder dekentje) wil ik wel maar kan ik niet betalen. (En ik ben de laatste tijd ook minder geneigd om Musk te sponsoren).
Voor de A6 e tron geldt dat helaas ook. Klein plusje omdat het een break is, klein minnetje omdat tesla het EV gedeelte waarschijnlijk veel beter voor mekaar heeft. BMW i5 is te duur en te lelijk. Voor zo’n lelijkerd ga ik me financieel niet stressen…
De id.7 is een dure Passat, veel te dure en helaas ook niet mooi. Verder zou het wel passen voor wat ik zoek.
De EV6 is teveel suv naar mij zin en ook niet mooi. Verder wel een ok EV denk ik.
De Y en de 3 zouden wel in m’n budget kunnen passen, maar de een is de lelijk de andere mss net te klein. En ik ook hierbij werkt mijn aversie voor Musk wat tegen.
De R5 vind ik leuk maar ik heb geen plek om twee auto’s te zetten, en dat heb ik wel nodig om de huidige te houden voor vakantie (want R5 te klein).
Dus ik hoop rustig verder op een EV met Superb afmetingen en een Jag Sportbreak look…
kevinbergwerff zegt
Lotus eletre
sizedoesmatter zegt
Toch echt wel de Nissan Leaf: straalt alles uit wat ik niet wil ;-)
Maar serieus; ik kijk uit naar de e-Twingo. Die zou een Spring-prijs combineren met wèl design en wat meer auto.
petroldrinker zegt
De gene die het snelst in de brand vliegt na productie…. Voor mij is er niet 1 begeerlijk
GJZ zegt
1: Maserati Folgore modellen, 2: Tesla Model S Plaid, 3: Lucid Air.
GJZ zegt
1: Maserati Folgore modellen, 2: Tesla Model S Plaid, 3: Lucid Air.
racerx zegt
Ik kan er geen opnoemen, maar ik volg de denkwijze van Ruben wel: doe dan maar iets bruikbaars, een nette station als de nieuwe Audi A5 Avant. Hoeft geen snelle uitvoering te zijn, voor de liefhebberij liever iets anders erbij.
erik911 zegt
Een 70’er 911T bij Joop Stolze vandaan, met €9000,-conversie naar “Full electric” en gáán…!
kareljansen zegt
I5 touring. Genoeg ruimte en range. 340pk is voor mij voldoende