Een moderne auto kan soms op de meest irritante wijze met je communiceren. Wat zijn jouw ervaringen met meldingen in een auto?
Hoe moderner de auto, hoe meer snufjes aan boord. Vroeger ging er een lampje branden als de brandstoftank bijna leeg was. En dat was het ook wel. Tegenwoordig vliegen je de meldingen (en vaak bijbehorende geluidjes) om de oren in een auto. Dat kan best als irritant worden ervaren.
Recent zagen we bovenstaand voorbeeld voorbijkomen in een Seat. De auto was toe aan een servicebeurt. Niet morgen, niet volgende week. Nee, nu! Al je afspraken voor die dag afzeggen, want je Seat commandeert om direct naar de dealer te rijden.
Afhankelijk van de auto, kan een melding behoorlijk irritant zijn. Mijn ervaring met Mazda’s is dat het stuur enorm gaat trillen als je ook maar een beetje in de buurt komt van de belijning op de weg. Inclusief een hard geluid dat door de speakers klinkt. In een moderne Peugeot kreeg ik de melding om mijn handen aan het stuur te houden, terwijl ik het stuurwiel toch echt met twee handen vasthield. Ik hield mijn handen op dezelfde positie voor een langere periode op een rechte snelweg, waardoor de auto dacht dat ik het stuur had losgelaten.
Minder irritant, maar wel opmerkelijk zijn foutieve vertalingen in het systeem van de auto. Het komt zo nu en dan voor. Als recent voorbeeld heb ik de Alpine A110 voor je, die sprak over “de versnelling and vertraging”. Een klein tekstueel foutje, maar toch een beetje slordig.
Nu ben jij aan zet. Wat zijn de irritantste meldingen in een auto die jij hebt meegemaakt?
rachid zegt
Gordel, bandenspanningssensor en herhaaldelijk navigatiemelding omtrent wetgeving etc.
kniesoor zegt
@rachid: De gordelmelder is inderdaad wel zo ongeveer het meest irritante wat er bestaat. Zeker als die onmiddellijk – i.p.v. na bijvoorbeeld 30 seconden – begint te werken. Nog zoiets gestoords : een auto waar af fabriek ook meerpuntsgordels in zitten en waarvan de gesp niet op dat f*kking waarschuwingssysteem aangesloten zit. En de ping-toon dus geruime tijd blijft doorjengelen. Word je niet blij van.
mashell zegt
Ik vind dat auto’s die niet meteen een melding geeft als je niet je gordel om hebt gewoon APK afgekeurd zou moeten worden. Want als er iets is wat mensen meer afleidt dan drank, drugs, facebook op het mobieltje of zelfs een blinddoek achter het stuur dan is het wel dat gehannes om tijdens het rijden je gordel proberen om te doen. Niemand die het lukt om daarbij de wagen netjes recht en gecontroleerd te houden. En dat gestuntel wordt vaak ook nog uitgevoerd op de gevaarlijkste plek van allemaal, de eigen woon straat.
Eerst de gordel om, dan de auto starten, geeft je geen gepiep en laat je geconcentreerd wegrijden, het is echt niet moeilijk.
jack_abarth zegt
@mashell:
Niet zo moeilijk hoor. Stuur met links vasthouden en met je rechterhand in één haal de gesp in het slot steken.
flutterby zegt
@mashell: ze beginnen toch pas van 20 km/u te piepen? Voor mij was het standaard riem omdoen terwijl de motor start en in mijn Tesla moest ik wel de riem om doen zodat de stoel en stuur van “easy acces” naar de zitpositie ging.
wimof zegt
Ik zie mijn gordelmelder NOOIT, ik draag mijn gordel altijd, al was het voor honderd (toegegeven dat ik dan beter te voet was gegaan)
jpoers zegt
@wimof: mijn kia is soms over enthousiast als het om de gordel gaat. Wil m wel eens klein stukje verzetten. ( bouwterrein, aankoppelen kar ed.) Maar dan gaat die niet van de handrem als je je gordel niet om doet. Zeer frusterend)
wimof zegt
Tja, al die lampjes tegenwoordig, je zou bijna vergeten dat de bestuurder zelf verantwoordelijk is (voor zijn gedrag en daden)
shalomleon zegt
@jpoers: passagiersgordel in het bestuurders slotje klikken
daihatsucuore zegt
Het motorwaarschuwingslampje. Gevolgd door de melding “De ANWB monteur zal over een half uur bij u zijn”. Gevolgd door de melding bij de garage “oei, dat wordt een bedrag met ten minste vier cijfers”.
Grapje. Ik rijd geen Alfa.
VeniVidiVici zegt
@daihatsucuore: Bij BMW ook al… de Check Engine light en dan alleen al 95 euro incl. afrekenen voor het uit laten lezen.
sprankel zegt
Dat is omdat de fabrikant 5000 euro vraagt voor het toestel om hem te kunnen uitlezen, om het toestel te mogen/kunnen gebruiken heb je nog een abonnement nodig + internet verbinding, dat gaat van 30 euro per uur tot een paar duizend euro per jaar flat fee. Als je iets wilt coderen, dat is extra betalen, updates, dat is extra betalen, workshop information, dat is extra betalen, recall’s en andere informatie, dat is extra te betalen.
Oh, je kan natuurlijk een universele OBD2 lezer gebruiken, dan kan je de emissie testen mee zien (verplicht voor de US) en de rest natuurlijk ook want daar zijn Europese regels voor die zeggen dat heel de auto over OBD2 uitgelezen kan worden, oh wacht, Europese fabrikanten die zich houden aan Europese regels, hah, dat was een grapje natuurlijk.
Wen er maar om genaaid worden door de befaamde Duitse autofabrikanten, ze zijn er goed in geworden, en hoe denk je dat Autoblog USA, Autoblog China, Autoblog Japan over die befaamde Europeanen schrijft? Vergane glorie en een bende fraudeurs daar in Europa. Om de schijn hoog te houden kan Angela eens met een boete aan VAG zwaaien en de rest met kijk, we hebben lage emissie zones, het is beschamend aan het worden maar dat dringt hier precies nog niet goed door.
stalensnuitje zegt
Ik heb ooit eens voor een vriend iDrive en “the works” ingebouwd in een navi-loze 3-serie coupe (E92). Rooitje kwijt voor tweedehands materiaal (controller, dashboard incl scherm), dagje inbouwen met z’n tweeën. Daarna naar de BMW specialist om te laten inlezen: verkeerde serienummers, kon niet werkend gemaakt worden met de chassiscode van de auto.
T is mooi spul, maar ik knutsel alleen nog maar aan analoge auto’s.
posthumus zegt
@daihatsucuore: Grappig, ik rijd wel al jaren Alfa en ik ben juist blij als ik zie dat het MM-lampje nog werkt
Robert zegt
Die servicemeldingen worden pas echt irritant als je de auto nét bij de garage hebt opgehaald na een kleine of grote beurt en ze hebben die melding daarvoor niet gereset.
Off topic: wanneer komt het betaalde abonnement weer terug op Autoblog? Die reclames hinderen zelfs bij het reageren onder een artikel?
#irritantemeldingen
viezefreddyw zegt
@RRRobert: Dat vraag ik me ook af. Ik kreeg zondag nog een mail dat mijn bannervrije abonnement die dag af zou lopen en dat ik via een link het abonnement kan verlengen. En dat terwijl ik al heel het jaar reclames etc zie… Het gaat me niet om de 15 Ekkermannen maar het is wel wat scheef dat als je voor een jaar betaald dat het dan een half jaar geldig is…
Robert zegt
@viezefreddyw: mijn abbo liep net (in januari) af toen men besloot de websites te restylen. Ik heb wat dat betreft geen pech zoals jij. Maar los daarvan is het vreemd dat vernieuwen of verlengen nog steeds niet mogelijk is. Ik heb er al eens een mailwisseling aan besteed, maar het lijkt erop dat óf het lek nog niet boven is óf men toch af wil van dit verdienmodel.
monsieurleloure zegt
@RRRobert: heb jij daadwerkelijk ooit iets gekocht door middel van zo’n reclame? Ik eerlijk gezegd nooit. ( Misschien onbewust wel?)
Yzord zegt
@RRRobert: heb nergens last van. Ik gebruik Pi-hole als dns servers en deze blokkeert alles wat ook maar met reclame te maken heeft. Dan heb ik nog de ad blockers in mijn browsers en Lockdown op mijn iOS devices.
Letterlijk 0 reclames, tracking van FB of Google etc. Echt zalig internetten.
Robert zegt
@yzord: ik geloof niet dat ze bij Autoblog blij worden van adblockers. De pijp moet nou eenmaal roken.
Ik heb er ook geen enkele moeite mee om dat voor een paar euro per jaar af te kopen, maar als die optie ontbreekt én de reclame hindert de bezoekers in het lezen of reageren, dan moet je je als content maker misschien wel eens gaan afvragen of je de juiste weg bent ingeslagen.
dalmore zegt
“Status start-stop systeem”
Een melding die Seat laat zien wanneer de auto met koude motor tot stilstand komt en start-stop nog niet werkt.
Niet dat ze een melding maken wát de status is, nee dat zou te makkelijk zijn. Je krijgt enkel te zien “status start-stop systeem”, wat een totaal betekenisloze opmerking is, met helemaal rechts een kleine ‘i’ waar je op kan drukken om dus die status te kunnen zien.
Tevens gebeurd dit bij een handbak met de koppeling nog ingedrukt, dus start-stop zou helemaal niet moeten activeren al zou die het kunnen.
Ach, nieuwe auto rijden is leuk, maar ze proberen zo veel meuk in die radio te stoppen dat hij ook minstens 1x per 2 weken compleet vast hangt en gereset moet worden. Die zinloze melding is dus lang niet het meest frustrerende de aan zo’n VW hok
willeme zegt
De melding in mijn mailbox: ‘dit is de factuur van het onderhoud en reparatie van uw Alfa Romeo, deel I van III.’
sportevo zegt
Het zou pas erg zijn als je garage een ‘wetransfer’ bericht aan je doorstuurt met daarin je rekening om te downloaden.
willeme zegt
@sportevo: ghehehehe!
Uiteindelijk gewoon autmatische incasso gedaan. Kun je ‘m brengen wanneer je wil (lees: moet ;-))
Dutchdriftking zegt
Tja, het lampje van de ruitensproeier. Als deze bijna leeg is klinkt een keiharde piep (ook iedere keer na het starten) en schrik je je kapot. De auto doet alsof er een groot probleem is…. Tanklampje is ook vervelend, ik heb een hekel aan tanken.
cazzo046 zegt
Tesla kopen!
rickthestig zegt
@cazzo046: Hahaha, we hebben het over auto’s, niet over witgoed.
cazzo046 zegt
Rood, blauw, grijs en zwart kan ook ;)
VeniVidiVici zegt
@cazzo046: Die gaan nog sneller leeg dan een brandstoftank!
cazzo046 zegt
Maar die plug je s’avonds in in 5 seconden en die zit s’ochtends weer vol.
Veel sneller dan tanken.
VeniVidiVici zegt
@cazzo046: Een EV is alleen leuk als woon/werk auto en voor de rest is het gewoon een onhandig ding. Koop ik liever een Hybride.
cazzo046 zegt
Hybride; the worst of both worlds.
wimof zegt
Thuis?
z3cabby zegt
@cazzo046: Heeft dus een nacht nodig. Dan is een pitstop om ‘gewoon’ te tanken toch wel wat sneller gedaan.
cazzo046 zegt
Nee hoor, kan veel sneller.
cappie zegt
@cazzo046: De hele Tesla is een grote irritatie punt.
wimof zegt
Juist, dan ben je op 5 minuten weg.
bernoulli zegt
Ik heb twee auto’s met DSG. In de SEAT zit een glitch in één van de sensoren van de pook waardoor je op gezette tijden een harde PING krijgt en deze melding in beeld schiet: “Storing: Werkplaats! Wagen alleen in positie P verlaten”. Om binnen een seconde weer te verdwijnen.
Met de bak is niks aan de hand, oplossen van die spookmelding kost klauwen vol geld. Dus irritant!
psycholander zegt
Had mn Golf GTE ook, dealer heeft toen de mechatronic vervangen en toen bleef t weg
ferdie zegt
@bernoulli: zit in de sensor bij de pook, hele unit vervangen, unit kost /- 630 ex BTW ex montage…
bernoulli zegt
Dit inderdaad. En met de bak zelf is niks aan de hand. Ze kunnen tegenwoordig ook alleen de sensor vervangen, maar ook dan ben je een paar honderd Ekkermannen kwijt.
wimof zegt
Bestaat daar Kulanz voor, als oud dealer, weet ik dat men zeer breed is. MAAR, het hangt af van de goodwill van de dealer. De fabriek volgt wat de dealer doet , uiteraard zijn er dealers die niet willen dat er iets uit hun kassa de (voor hun) verkeerde richting gaat. Nog een tip, ik denk vooral voor de Belgische lezers, biedt de dealer een bepaald percentage in die deelname aan. VB onderdeel gaat na 3.5 jaar stuk, geen garantie meer, maar met een aan de zekerheid geldende waarschijnlijkheid nog een kulanz regeling, 30-35-35 (klant, dealer, fabriek) in het geval de dealer niet wil betaal je de35¨% of nog beter 20% (in’t zwart) zo heb je nog steeds 50%.
monsieurleloure zegt
@Wimof
In Nederland heb je te maken met PON
Met andere woorden, je bent aan de goden overgeleverd.
wimof zegt
De Belgische invoerder d’ Ieteren was veel breder in dit soort zaken, als de dealer meeging, zij ook voor hetzelfde bedrag. Niet afkomen met een lampje, wel een xenon, dat mocht. Maar dit wisten we al.
5cil zegt
@ferdie: sinds kort is er een reparatieset voor, onderdeel kost max 100, afhankelijk van het merk, er zijn 2 soorten
erwin86 zegt
Die meldingen heeft mijn Golf ook tijden gehad. Dealer kon tijd lang niets anders zeggen dan dat ze de foutmelding uitgelezen en verwijderd hadden via de computer. De melding verscheen vervolgens al weer als ik het terrein van de dealer af reed… Uiteindelijk hebben ze een sensor vervangen en was het weg. Bleek wel een sensor van 500 euro te zijn, afzetters ?
autoliefhebbertje zegt
Nog leuker is het feit dat er echt onduidelijkheid is vanuit Volkswagen/Seat/Audi/PON betreft deze storing. Is er nou wel coulance of niet? Moet ik 1000 euro betalen, 300 euro betalen of helemaal niks? En dat terwijl het een veel voorkomend probleem is bij alle DSG bakken, maar natuurlijk doet de dealer weer alsof ze daar niks vanaf weten.
blo3to3t zegt
@autoliefhebbertje: ik heb een dsg bak en heb niet de melding, dus niet alle dsg bakken hebben dat probleem.
bruinbeer zegt
@bernoulli: is een bekend probleem bij de dealers. Er is sinds een jaar ook een fix voor bepaalde merken DSG keuzehendels en dan wordt de interne sensor voor ‘P’ vervangen voor een externe. Een stuk goedkoper dan een nieuwe keuzehendels.
kimhung zegt
Wanneer je tank bijna leeg is. Krijg in mijn auto dan een irritant piepje. In mijn alfa ging er altijd het lampje branden.
jippie zegt
@kimhung: alleen bij Alfa begint dat lampje al te branden als je er nog 120 km ver mee kan rijden ?
bernoulli zegt
Ook irritant: bij Opel de melding met de zogenaamde resterende levensduur van de olie, die aftelt in procenten. Alsof je auto van het ene op het andere moment ontploft als je de 0 bereikt.
rdamnn zegt
BMW eigenaren; ABS, Tractiecontrole en Bandenspanning tegelijk ….
En het bijbehorende deuntje
vpowert zegt
*Ploink!* En je weet dat er problemen zijn :(
xjs678qr zegt
Bij mij minder dan 3 graden…
mopar zegt
@rdamnn: nog iets van BMW
Die van mij geeft bij temperaturen onder de 3 graden een gigantische gele sneeuwvlok in het instrumentarium weer met bijbehorende “bong”. Goh bedankt…dat het koud was had ik
nog niet door toen ik met m’n winterjas, sjaal en handschoenen aan naar m’n auto liep…
Het ergste is nog dat als je een tunnel in gaat waar de temperatuur hoger is en je er daarna weer uit gaat en de temperatuur weer onder de 3 graden komt, je weer die sneeuwvlok en bong krijgt. Maakt het rijden in de winter soms echt heel irritant.
Knoopie zegt
En nog irritanter als je meerdere meldingen krijgt.. PING! sneeuwvlok. PING! ruitensproeierreservoir leeg. PING! lampje rechtsachter stuk. PING! ABS/EPC/Cruise control foutief.
alfaqv zegt
@rdamnn: en vergeet dat lampje niet van de motor; reduced power.
Om de 6 maanden, je kan de klok erop gelijk zetten, is het weer een paar duizend euro.
Mijn 135i N55 is de meest onbetrouwbare auto die ik ooit heb gehad.
n0zem zegt
Vermoeidheidsherkenning.
blo3to3t zegt
@n0zem: kun je uitzetten
bierbuik zegt
@n0zem: gewoon je ogen dicht doen
grasvreter zegt
Mijn 1998 mitsubishi galant, de climate control. Iedere keer als ik een knopje indruk zegt ie hard piep. Heel irritant. Heb op fora gelezen dat mensen het speakertje ontkoppelen, denk dat ik dat ook ga doen. Net een magnetron als je een andere temperatuur of blaassnelheid instelt. Het helpt niet mee dat in 1998 de AUTO functie nog niet heel vlekkeloos was.
mout zegt
XM: bij richting rechts aangeven melding ‘verlichting RA defect’. Bij richting links aangeven melding ‘verlichting LA defect’.
Jochen zegt
@mout: en verschijnt en verdwijnt de melding dan in hetzelfde ritme als het knipperlicht?
mout zegt
Nee. Blijf een tel of 15 in beeld.
Maar: ja, ongetwijfeld een massaprobleem.
toyotafortuner zegt
T zijn niet zo zeer de meldingen. Maar de bijbehorende geluiden. Op de les-Astra: parkeerhulp. Maar wat ik nóg irritanter vind is t geluid van een deur die nog openstaat op de EcoSport van de buren
pomoek zegt
enkele jaren geleden op weg naar Zuid Frankrijk halverwege een melding krijgen over een motorstoring. Uiteindelijk de hele vakantie mee doorgereden, bleek niets aan de hand.
BlauweVolvoS40 zegt
Het start systeem van de Mazda CX-5. Iedereen de gordel om en gas geven. Anders gaat de handrem er niet af..,
ar156sw zegt
@toadstipje: In die van ons kan ik gewoon wegrijden terwijl de kids achterin nog aan het hannessen zijn met de gordels… naja, gewoon, er komt dan van de achterbank wel een weinig subtiele “STOPIKZITNOGNIETVASTKIJKMAARLAMPJEISNOGROOD!!!” meldiy, maar de auto heeft er minder moeite mee.
Wel soms ruzie met de handrem als die op “auto” stond bij parkeren (dan moet je handmatig de handrem eraf halen ipv gewoon wegrijden) en hij onthoudt de stand niet (dus als je auto-hold wil gebruiken moet je dat per rit aanzetten, maar dat schijnt een designkeuze te zijn…)
Ook (proberen te) rijden met de deur open kan ertoe leiden dat je door allemaal hoepels moet springen voordat de handrem er weer af wil.
JamesBond007 zegt
Knipperlicht melding. Dat getik, word er helemaal gek van. Daarom gebruik ik ‘m niet meer
karhengst zegt
James Bond associeer ik eerder met AM en eventueel een klassieke BMW, maar Audi kan inderdaad ook tegenwoordig.
henkp1 zegt
Renault kopen: daar kan je het geluidsniveau van de richtingaanwijzerindicator instellen.
towi1989 zegt
Het geratel van de distributieketting of een witte wolk achter de auto
Dutchcarwizard zegt
Mijn tanklampje uiteraard.
xjs678qr zegt
Bandenspanningscontrole uitgevallen… Ik vermoed dat de sensor van m’n winterbanden niet compatibel is met m’n auto…
sportevo zegt
Mijn zus had vroeger een Golf 4 en daar begon het lampje van het motormanagement te branden. Volgens het instructieboekje moest de auto hiervoor naar de garage als deze gingen branden dus maakte zij een afspraak. Eenmaal in de garage aangekomen kreeg mijn zus op haar donder dat ze nooit zo had mogen doorrijden want de remlichten deden het niet meer. Dat was natuurlijk ook overduidelijk aan de melding en de beschrijving in het instructieboekje af te lezen.
In mijn BMW is de onderhoudsbehoefte gekoppeld aan afstand. Prima voor oliebeurten maar de remmen vallen hier ook onder. Ik kon volgens de computer nog een paar 1000km rijden met de achterremmen voordat deze vervangen moesten worden maar ze waren al mooi zo ver versleten dat het bijna ijzer op ijzer was.
wimof zegt
Een ander vaak voorkomende “motorstoring’ is het doorbranden van eerst 1 en daarna het tweede remlicht lampje, zodat deze voor het regelapparaat mist.
nout zegt
Ik vind opstartdeuntjes hopeloos overbodig en irritant! Is gelukkig vaak uit te zetten. En idd iedere keer van een navigatiesysteem verkeersregels e.d. accepteren als je het opstart..
baklava zegt
Lampje in de buitenspiegels voor dodehoek dat oplicht als de sensor vies is
rulefollower zegt
Lane assist op de NL 60km wegen met van die onderbroken belijning links en rechts. Dat snapt een e-tron niet.
Start/stop systemen op ICE’s zijn ook ten hemel tergend.
sr20det zegt
@rulefollower: daar snapt mijn auto idd ook geen hol van, wil je uitwijken voor een tegenligger, gaat die auto vervolgens een beetje zitten te tegenwerken ?
pretje zegt
Alfa Mito :
Laat Motorolie verversen ,de melding elke 5 minuten, en een knipperend lampje er nog bij…
Direct na de Belgische grens, 1 e dag van de vakantie. , onderweg naar Zwitserland.
3 maanden ervoor beurt gehad …
shalomleon zegt
@pretje: spannend, die gaat na 1500km in noodloop als je die niet reset
dapeldoorn zegt
Na enige tijd rijden in een e klasse “pauze” ☕️
karhengst zegt
Mijn ervaring met MB is dat het ze in de regel een vrij goede indicatie zijn van wanneer je daadwerkelijk aan een pauze toe bent. Zo zinloos vind ik de melding niet. De eerste drie à vier uur meldt het systeem zich in de regel niet. Overigens zou het uit te schakelen moeten zijn.
scalvaro zegt
De mededeling van het Volvo navi-system dat je niet mag tikken en rijden tegelijk en dat je dus voor een routewijziging eerst de auto moet stilzetten om iets in te voeren. (V70 van een aantal jaren terug)
paulvtec zegt
7 meldingen bij het starten van een Peugeot 207 1.6 VTI. Wat varieerde van de een defect lampjes 3x, een emissie storing, ABS storing etc. Nooit meer die Franse troep. Voordat je de meldingen door was had je al een warm motorblok :P.
knapzuur zegt
Airbag storing, iets met FCA auto’s en eeuwig stekker geneuzel. Al staat kenteken verlichting over verschillende merken ook wel erg hoog op het lijstje. Maar goed allemaal prima mee door te rijden tot de volgende APK.
roberto zegt
De irritantste melding? “Schat, volgens mij rijden we verkeerd..”
vacano zegt
dat is op te lossen met van model te veranderen !
karhengst zegt
Een VW Passat die je op een rit van een paar honder kilometer iedere 5 kilometer herinnert dat het ruitensproeierreservoir leeg begint te raken. Houd je bek en meld het pas wanneer ik een pauze heb gemaakt.
Een andere niet zo fijne melding was die van m’n 125d, die aangaf dat er motorproblemen waren: Gelieve de snelheid te matigen. Uiteraard nét wanneer je de Duitse grens over bent en nog 600km Autobahn voor de boeg hebt, op een rustig tijdstip.
Verder mag de klassieker niet onbenoemd blijven: Een navigatiestem die door je muziek heentettert.
ukbob zegt
Daar gaan we:
– elke melding die laat zien wat het volume is (liefst daarbij het scherm met wel nuttige info bedekkend). Als ik een knop draai/druk en het geluid wordt meer of minder dan weet ik genoeg.
– alle meldingen die alleen zijn ingebracht om verantwoordelijkheid weg te schuiven (“gebruik het scherm alleen als…” “let op de weg als u navigeert”). Dan moet je geen auto rijden..
– meldingen dat je je riem niet om hebt. Ik ben helemaal voor een riem dragen, altijd! Maar als ik hier op de oprit sta, start en nog ff m’n telefoon koppel en ophang, naar m’n vriendinnetje zwaai en eens ff goed om me heen kijk voordat ik vertrek, piept het ding (Mini) alsof ik een Boeing tegen de grond aan t vliegen ben
– die melding Vwb onderhoud heb ik in een golf ook eens een paar dagen/weken tegenaan gekeken, wordt met de dag dringender. Ook al is de afspraak met garage al gemaakt.. mag slimmer natuurlijk!
Máár er zijn gelukkig ook goeie meldingen:
– VAG auto’s die op zowel het navi als het schermpje tussen de tellers een melding tonen als er ergens een spookrijder rijdt. Als t niet van toepassing is klik je die zo weg, maar kan ‘t verschil maken als je wél op die weg rijdt.
– meldingen dat de (keyless start) sleutel niet langer in de auto is..
Stel je bent met z’n tweeën onderweg, partner stapt uit (met sleutel in haar tas) en jij rijdt verder.. dan ga je ergens een Issue krijgen.
– error meldingen die goed zijn uitgevoerd: waardoor je in ieder geval begrijpt wat er mis is.
karhengst zegt
Die van de spookrijder kreeg ik pas ook. Wat echter nogal frappant was aangezien m’n VW wist waar ik heen zou rijden en ik op geen enkele manier deze spookrijder tegen had kunnen komen. Slim programmeren is niet zo hun ding kennelijk, maar dat ze moeilijkheden hadden met software wisten we al langer.
sabrerator zegt
Restricted performance
En dan ook gewoon nog maar een stuk of 30 van je 207pk over hebben….
En de cruise control schakelt dan ook uit ????
Je houdt de 100 wel vast en met een beetje aandringen is 125 ook wel mogelijk, maar toch maar even stoppen als mogelijk, motor uit, motor starten en door. Maar eens uit laten lezen. Zal wel weer een godsvermogen kosten bij die Jag. Zoals alles.
Maar het is zo’n fijne auto. Je vergeeft en vergeet alles weer als je wegrijdt.
De liefde wordt duur betaald.
maferick74 zegt
Schat, je weet dat je hier maar 100 mag?
ukbob zegt
@maferick74: geen idee waarom via de app geen like meer kan geven… dus bij deze ?
appeltaartislekker zegt
@ukbob: ??
sparks zegt
Van de bijrijder: Of in langzamer wil rijden als ik me aan de snelheid houd.
jarnobakker zegt
Bij mij was het : beperkte werking transmissie….
rhellema zegt
Mijn vrouw als ze weer eens denkt dat ik de verkeerde kant op rijd!
rutger97 zegt
Ik had een Clio. Dat ding gaf om de haverklap een melding over de airbag. Paar keer morrelen onder de passagierstoel en t ging weer weg maar irritant was t wel
Loek zegt
Wanneer je de motor aanzet krijg je in je infotainmentscherm een disclaimer dat het infotainment kan afleiden en houd daarom je ogen op de weg. Gaat weg als je op de melding drukt. Maar soms vergeet ik dat en er zit een sneltoets voor de radio op het stuur, die niet werkt totdat je die melding weghaalt: kom je er dus pas achter tijdens het rijden dat je infotainment het niet doet tenzij je het aanraakt. Dus moet ik mezelf afleiden en mijn ogen van de weg houden om de melding die zegt dat ik me niet moet laten afleiden en mijn ogen op de weg moet houden. Kleine ‘niggle’, maar het stoort me vaker dan ik soms doorheb.
En iets in dezelfde trend maar niet echt een melding: bij het inschakelen van de achteruitrijcamera (achteruit rijden an sich dus) gaat je muziek zachter, niet zo nodig. Helemaal omdat je bij fileparkeren vaak vooruit en achteruit snel achter elkaar nodig hebt: je muziek die snel achter elkaar aan en uit gaat is vervelend.
Ten slotte iets waar Hyundai niet zoveel aan kan doen: op 60-wegen met lijnen aan beide zijkanten grijpt de Lane Keep Assist in en begint keihard te piepen, terwijl je toch echt die lijnen over moet om een tegemoetkomende auto te laten passeren.
Verder leuke auto hoor…
wimof zegt
Ik durf wedden dat, indien die disclaimer er niet zou zijn er bij de eerste gelegenheid iemand misbruik van gaat maken
ar156sw zegt
Mezelf inmiddels aangeleerd om ook bij “even uitwijken voor een tegenligger” in principe richting aan te geven, dan doet de lane assist niets. Overigens gaat die van mij niet piepen/trillen, maar tegensturen. Da’s eerst even wennen, maar er is prima doorheen te sturen dus ook dat is eigenlijk niet heel hinderlijk.
powerblue zegt
Ik heb een tijd zakelijk -niet zelf gekozen- in Citroëns gereden. Ik legde bezoeken af en stapte regelmatig in en uit. Elke keer bij na het starten van de auto’s kon het infotainmentscherm circa 30 seconden niet bediend worden terwijl er in het scherm stond: “het synchroniseren van de contacten is succesvol verlopen” Bloedirritant mede omdat radiovolume niet aangepast kon worden zolang de melding er stond.
mashell zegt
Als ik er over nadenk heeft mijn BMW eigenlijk helemaal geen irritante overbodige meldingen. Best wel een doordachte wagen eigenlijk.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Vind jij dat tikkende geluid met het groene knipperende pijltje naar links of rechts niet irritant? Schijnt gekoppeld te zijn aan de stengel voor groot licht. Ik gebruik hem nooit, maar heb er wel eens van gehoord.
mashell zegt
Die groot licht hendel is inderdaad wat gevoelig. Die moet je naar je toe halen om lichtsignalen te geven om Audi’s, Mercedessen en ander gespuis van de linkerbaan te jagen maar die moet je niet naar boven of beneden bewegen, want dan krijg je dat irritante tikkende geluid. Ik denk dat het tikkende geluid betekent dat je het groot licht verkeerd gebruikt.
robicide zegt
Auto van de vrouw piept als een malloot als je ‘m uitzet en de deur opent met de verlichting nog ingeschakeld.
De verlichting die uitgaat als je ‘m uitzet. Je krijgt een melding dat je verlichting, die uit is, nog aan staat.
Sowieso, piepen als de verlichting nog aan staat. Je weet wat het probleem is, doe er wat aan ipv te gaan piepen.
stekel zegt
ik heb een bloedhekel aan de schakelindicator, ik bepaal wel lekker zelf wanneer ik schakel want ik wil niet bij 50km al in zijn 4 zitten. maar dat kan ook gewoon aan mij liggen hoor.
allesmetturbo zegt
Wachten tot het oliepijl te zien is. Of parkeersensoren/front collision warning piepjes bij vlot langs bij voorbeeld een paar struiken rijden.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
BMW: navi melding “gevaarlijke verkeerssituatie verderop” terwijl er helemaal niks aan de hand is. Als je maar vaak genoeg een valse melding krijgt, dan gaan mensen het negeren en reageren ze niet op het moment dat het wél nodig is.
mashell zegt
Hoe vaak krijg je die, eens per duizend of tweeduizend kilometer? In pakweg de helft van de gevallen tref ik ook echt wat aan. Meestal politie die aan het opruimen is maar losliggende auto onderdelen heb ik ook al gezien. Vind het wel prima zo die meldingen.
Alfonso_Alfist zegt
Geloof het of niet maar als BMW rijder krijg ik vaak de melding, linker knipperlicht achter defect. Wat dat betreft het net een Italiaan met SHIT(Self Healing Italian Technology). De melding verdwijnt dan meestal ook spontaan, misschien wat te doen icm kabelboom en cabriodak op m’n 225d. Acht BMW rijders en knipperlichten geen goede combi..
Ook een mooie Adblue navullen, boordcomputer zeg ca 3,5 liter bijvullen, ik kiep dr gewoon een Aral jerrycan van 10 liter in zonder te knoeien.
vincentbaan zegt
Melding op de s-type. Koelvloeistof peil laag. Terwijl er zat in zit. Is dus de sensor. Denk je dat ik die ergens kan vinden?
Jochempie zegt
Brandstofpeil laag. Verder hebben mijn auto’s geen schermpjes, want schermpjes zijn niet tijdloos.
mashell zegt
Is een auto zonder schermpjes niet hopeloos achterhaald? Als je een tijdloze auto wilt, plak je gewoon het klokje af!
Jochempie zegt
Nee, auto’s met schermpjes zijn hopeloos achterhaald. Morgen dan.
alfapeter zegt
Die komende van de bijrijderstoel, meestal inzake snelheid.
monsieurleloure zegt
Bij een Audi het olie- en motormanagementlampje… Al raken de bestuurders er na verloop van tijd wel gewend aan…. ?
Dutchcarwizard zegt
@monsieurleloure: afplakken, dat lampje!
Ot92 zegt
Zo ken ik er nog 1.
Motormanagementlampje van een Alfa, oh wacht… die kapt er al mee voordat het lampje gaat branden. ?
shibby zegt
De gordel waarschuwing in de F30, die begint al bijna te gillen als je nog niet eens zit.
jack_abarth zegt
Die sensor op de bijrijdersstoel wanneer mijn laptoptas op de zitting ligt.
Die sensor op de bijrijdersstoel die je waarschuwt voor alles wat je tegenkom.
SimonMc zegt
Druk op NOS, nu!
alloallo zegt
dat koffiekopje bij VAG auto’s.
De sensor op de achterbank als je een paar dozen meeneemt.
wimof zegt
Heb je er al eens aan gedacht wat het gewicht van die dozen zullen zijn, bij een klap bij, laat ons zeggen 50 km/h
iphonistvongates zegt
Ik kan me nog heel goed de Top Gear oude stijl voor de geest halen waarin Jezza een ritje wil maken met het topmodel Merc. S-klasse.
Dit was met de 1Gen. Keyless Entry + Go kaart. Het duurde vrij lang voordat er daadwerkelijk werd gereden ;-)
bruinbeer zegt
Mijn oude Seat Cordoba had maar 1 soort geluid voor alle meldingen. Je schrikt je eerst het leplazarus om vervolgens te realiseren dat het maar een lege tank is.
kliko zegt
Herkenbaar! :)
vacano zegt
mijn ex-vrouw die altijd verkeerd reed en steeds dacht dat ik verkeerd rijde, te pas en onpas jankte over de snelheid en plots zonder reden “PAS OP” kon schreeuwen / gillen.
Is intussen met een 20jaar jonger, knapper en slimmer model Opgelost!
Stop onmiddelijk met rijden en ga naar de garage! Dit enkel omdat de bandenspanning niet goed is??
Echt een klojo die zoiets bedenkt.
De remmen dienen binnen 4,900 miles vervangen te worden! Dit om de honderd miles!
een auto dient om te rijden! niet om te remmen!
Weldra : U rijd te snel! Bewijs is al naar Politie verstuurd, de bijhorende boete is reeds van uw bankrekening overgeschreven en er is een punt van uw rijbewijs gehaald.
Wilt U dat wij ook uw vrouw, moeder en/of schoonmoeder informeren?
Ja gebeurd automatisch binnen 50 seconden, neen kan enkel wanneer u stilstaat!
U Remt heel Hard! Weet U zekerst dat U zo HARD wilt remmen?
Druk Ja om te Remmen, druk Nee om door te rijden ???
Een Spookrijderalarm! OMG wie heeft dat bedacht?
Gedurende 70miles Pas Op ! Spookrijder gesignaleerd !
Ik heb er niet 1 gezien maar minstens honderd en had grote moeite om ze te ontwijken terwijl je extra geirriteerd word door dat alarm.
Reden waarom ik het liefst met oldtimers rij, geen of weinig sensoren, alarmpjes en onnodige snufjes.
In men nieuwe auto’s sloop ik zoveel mogelijk alarmpjes en sensoren.
40% van de pannes zijn ook sensor of CUM gerelateerd
Yzord zegt
Moet je voor de grap eens een dashcam installeren in je moderne Audi. Buiten dat mijn Audi je gek piept dankzij lane assist, ACC regulering, handen niet op het stuur, flitspalen in je MMI, gevaarlijke situaties etc. etc. doet de dashcam het allemaal ook nog eens over. Lane assist, flitspalen, afstand houden van je voorganger en meldingen van opgeslagen momenten alsmede updates aanwezig.
Een kermis is er niks bij tegenwoordig pfff
AutomotivePassionNL zegt
Siri via CarPlay vragen om iets op te zoeken waarna je als antwoord krijgt: “Dit kan ik niet voor je doen terwijl je rijdt”.
Echt, daar ben je toch juist voor … Mij ontzorgen terwijl ik rij en dus niet zelf hoef te tikken op dat touchscreen van de iPhone danwel de Rlink2 in mijn Mégane IV GT.
Irritantste melding in die GT is het brandstoflampje met bijbehorend piepje. Die gaat 1) veel te snel (krijg nog geen 39 liter in de 48 liter tank) en 2) met een gemiddeld verbruik van 1:10,5 (korte stukjes en sportief rijden) hoor ik hem ook nog eens regelmatig … Vooral ’s morgens vroeg zo’n “Ohjaa!” momentje als ik vergeten ben de avond ervoor even te gaan tanken.
krikke240z zegt
Melding dat mijn voorruit vuil is en gereinigd moet worden!…. En wat dan zelfs niet zo is.
maxidyne zegt
Heb gelukkig geen auto’s in m’n bezit die irritante meldingen en geluiden maken. Maar mijn vrachtwagens hebben voor elk wissewasje een geluid en symbool op de boordcomputer. Verschrikkelijk irritant. Maar het ergste was een oude jaren 70 Amerikaanse vrachtwagen die ik had: als je die startte dan gaf een zoemer aan dat het luchtdruk niveau te laag was, klinkt niet zo erg, maar dat kreng was keihard! En jengelde minuten lang door. Je kon het bij ons in huis horen als hij stond te draaien in de loods.
crs86 zegt
Mijn Audi is voorzien van een uitgebreid assistentiepakket. In het buitenland kun je dan gebruik maken van Efficiency Assist, wat in Nederland niet werkt. Iedere keer als ik de (adaptive) Cruise Control aan zet, krijg ik de melding te zien dat Efficiency Assist niet werkt in dit land. Heel irritant.
Ot92 zegt
Front-Assist waarschuwing. Ik hoef maar iets te laat af te remmen voor een auto die stil staat voor een verkeerslicht, terwijl ik al gas los heb, dan begint ie me eens een potje te piepen…
Autofiel zegt
De BMW gong bij van alles en nog wat. Koud weer, gordel niet snel genoeg aan, ruitenvloeistof op en ga zo maar door. Op zich prima tevreden met mijn auto (met optie Dynamic Damper Control). Maar..half jaar geleden om de paar minuten onder het rijden melding (vergezeld van de voor BMW rijders bekende luide gong…) “Onderstelfunctie beperkt, verder doorrijden mogelijk”. Naar de dealer: tja, we weten het niet precies. €400 euri’s onderzoekskosten verder..Ja, het is de rechter veerpoot (750 euro). Vervangen. Nu half jaar later, hetzelfde liedje..Nu denken ze dat het de linker veerpoot is. Afijn moest dit even kwijt hier.
lekbak zegt
Het lampje dat de benzinetank bijna leeg is. Ik heb een hekel aan geld uitgeven. Verder is mijn auto te oud voor de meeste meldingen. Het gordel signaal is vrij agressief, maar daar heb ik geen last van en vind ik zelfs goed.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Bij jouw 190 valt het gordelicoontje waarschijnlijk goed mee, althans bij de mijne wel.
Enkel een knipperende lamp wat lijkt op de “fasten seatbelts” van een vliegtuig nabij de middenspiegel.
E34M5Touring zegt
De Caddy geeft alleen een lampje als er iets mis is. En een zoemertje als je de lampen aanlaat. Verder alleen veee eight rumble. De Golf meld de normale zaken als gordel enz. Verder niks tot op heden. Ik vind het knopje van de spraakbediening op het stuur veel irritanter. Die raak je nog wel eens met sturen en als je dan je ff een lekker nrtje aan hebt knalt die melding met je radio volume mee. Je schrikt je kapot.
Tiemen zegt
Ik krijg heel af en toe een harde piep en een rood symbooltje te zien in onze Corsa F. De melding is echter zo snel weer weg dat ik onmogelijk kan zien wat er is… handleiding helpt ook niet echt als je niet weet waar je naar zoekt
jeraadhetnooit zegt
Elke keer dat gezeik met je adblue moet bijvullen? en dan niet eens wil starten als die echt leeg is. Tank maar weg gedaan en uit gecodeerd.
wimof zegt
Het aangehaalde voorbeeld ivm de service indicatie vind ik misplaatst, foute informatie (al dan niet bewust).
De bewuste melding begint 3000 km ervoor met het aftellen van de nog restende kilometers.
bruinwerker zegt
Astra 2020, Forward Collision Warning. Telkens als ik achterop iemand rijdt, piept ie en wil ie gaan noodremmen. Nee bedankt!
driftkicker zegt
Auto moet op onderhoud en wil de dealer contacteren, maar mijn internet abonnement is net afgelopen. Elke keer als ik start dus de melding dat er geen internet verbinding is.
branko zegt
V70 niet normaal vaak storing lampje. Lampjes gingen heel vaak kapot. En moest vandaag ff zo’n foutlander 5 meter wegzetten. Nog nooit ingereden en wilde wegrijden maar allemaal meldingen en piepjes en zooi. Wat een k*tauto
unknown234 zegt
Meest irritante meldingen heb ik in de binnenspiegel. Het gekke er aan is dat wanneer ik aan het vlammen ben, het zomaar kan zijn dat er ineens in knalrode letters STOP en dan POLITIE verschijnt. Af en toe lijkt het dan ook wel of er geluiden vanuit achter m’n auto komen en dat m’n verlichting kortsluiting heeft. Wanneer ik meer gas geef neemt dit aanzienlijk af.
Dealer was er niet bekend mee, dus ik heb nu de binnenspiegel maar verwijderd.
Blijf alleen nog last houden van die combinatie geluid en licht, iemand een oplossing?
Shaw zegt
Overschrijding maximum snelheid (100km is in elke panda i10 of picanto zo bereikt)
ikrijdouderommel zegt
De noodloopmelding die ik kreeg in een bijna nieuwe Maserati Ghibli. Deze auto kreeg ik mee bij Kroymans toen ik mijn 4200 achterliet voor onderhoud. “Probeer dit maar eens!”
Ik heb er 10km van kunnen genieten. Daarna verplicht in z’n 3 met max 80km/u naar kantoor gereden, toen weer door Kroymans weggesleept..
jerudo zegt
Je hoeft helemaal geen moderne wagen te hebben voor irritante meldingen. M’n e39 van 22 jaar oud laat me netjes weten bij elk snel genomen rond punt dat het koelvloeistofpeil te laag staat. En is dat het niet dan is het wel de ruitenwisservloeistof die moet bijgevuld worden. Al de rest is wel vrij nuttig wat bij menig nieuwe wagens niet altijd het geval is. Zoals een melding dat je deur geopend is terwijl je stilstaat, “ja dat weet ik, ik heb ze namelijk zelf opengedaan”.
Arvado zegt
In m’n Seat Ibiza iedere keer als ik instap. *pling* telephone connected. Maar dat is nog niet het ergste. Eerst hoor je op de radio een paar seconden een interessant onderwerp vervolgens komt de pling en daarna blijft het 10 seconden stil ????
sleepyj zegt
Geen. Keer motorstoringslampje, even op drie cilinders gereden ipv vier. Oja en piept als het licht nog aan staat en ik doe de deur open. Veel meer zit er ook niet op. Ik ben niet zo van al die overbodige opties.
chills zegt
Abgas werkstatt! Deze foutmelding had ik ooit eens in mijn Golf 4. Gebruik het nog wel eens als krachtterm.
kevindb zegt
@rubenpriest Je kan de lane assist instellen, bij mij gaat hij zeer laat en het geluidssignaal is een lage bromtoon. Dan merk je het bijna niet meer. Maar ik ben het 100% met je eens dat het de meest irritante melding is. En het ergste is nog dat als je het uit zet dat het lampje gaat branden!
viertakt zegt
Als het renault logo brandt bij het instappen.
r3fl3x zegt
We hebben o.a. Toyota Auris Hybrids op werk. Als je de temperatuur van de climate control anders instelt zie je dat aan de knop zelf, het display boven de knop en full-screen als animatie op het infotainment scherm, super onnodig en irritant. Ook de melding dat je je niet moet laten afleiden als je de auto start is een bekende.
Wat ik ook niet snap is dat de verlichting van je instrumenten niet meer gekoppeld is aan de buitenverlichting. Bij oude auto’s is het nog zo dat lampen uit = tellerverlichting uit waardoor je nooit per ongeluk zonder verlichting rijdt. Tegenwoordig zie je regelmatig stumperds rond rijden in het donker met enkel wat ledjes aan de voorkant van de auto.
Nick zegt
Uitlaatgassen controleren! Bij renault, zelfs bij renault weten ze niet wat het is, de opel movano heeft dit ook.