Ervaring is koning. Kilometers maken dus! Maar wat is de beste tip of tips die je een beginnende bestuurder kunt geven?
We zijn allemaal een keer begonnen. En misschien kijk je wel een beetje lacherig terug op je eerste jaren met een roze pasje in vergelijking met nu. Dikke kans dat je destijds een inschatting maakte op een verkeerssituatie die je nu heel anders zou aanpakken. Juist in die eerste jaren kan het helpen om goede tips te krijgen.
Tips voor de beginnende bestuurder
De rijinstructeur heeft je de basisprincipes geleerd. Al het overige komt met een gezonde dosis ervaring. En ervaring of een situatie goed inschatten is niet voor iedereen zo makkelijk. Als dat wel zo was zouden er geen verkeersergernissen op dat vlak zijn. Denk aan iemand die maar links blijft rijden, of iemand die op het laatste moment invoegt waardoor anderen weer op de rem trappen.
Dikke kans dat iemand met een rijbewijs vers achter de oren op zoek is naar tips. Stel dat deze persoon op deze lezersvraag zou uitkomen. Laten we hem of haar een handje op weg helpen met een hele reeks tips. Kortom, wat is de beste tip of tips die je een beginnende bestuurder kunt geven? Want misschien heb je er wel meerdere. Laat het weten in de comments!
maxco zegt
Probeer op een leeg stukje weg of parkeerterrein de limieten uit van je auto. Trap eens vol die rem in en geef is een harde heis aan het stuur om te kijken hoe de auto reageert. Dit zou imo verplicht moeten worden bij de rij opleiding
DeGoudenRaket zegt
Deze tip geef ik ook altijd.
Geldt wat mij betreft overigens ook voor bijvoorbeeld de fiets of scooter…
occasiefapper zegt
Blijf thuis.
knoopa zegt
@maxco precies, ik ben nu toevallig bezig met motor en daar gaat het grootste deel van de aandacht naar controle over het voertuig. Best raar eigenlijk dat dat bij auto niet zo is terwijl je daar een stuk meer schade mee kunt aanrichten.
theghost zegt
En herhaal dat bij elke andere auto die je in de toekomst koopt! (liefst al tijdens een proefrit om zo ook mankementen op te sporen).
wceend zegt
Er rijden er veel rond die dit moeten horen. Te vaak zie je mensen remmen voor elk wiswasje terwijl de limieten van de auto veel hoger liggen.
cossiekiller zegt
GEBRUIK JE RICHTINGAANWIJZERS. Maakt niet uit welk merk je rijdt.
wimof zegt
Blijkbaar hebben niet alle merken / modellen richtingaanwijzers merk ik in het dagelijks verkeer.
z4coupe30si zegt
Doe een goede (slip)cursus, zodat je weet hoe een auto reageert in bepaalde situaties.
Melvinkorrels zegt
Zoveel mogelijk rechts rijden
Mas-Estate zegt
Mijn instructeur zei altijd: ” Je plek op de weg is rechts, die plek verlaat je alleen om in te halen”
JanJansen zegt
Maak van je autogordel om doen, richtingaanwijzer gebruiken, over je schouder kijken enz. een gewoonte. Het kost in het begin wat moeite maar na een tijdje merk je niet meer dat je het automatisch doet. Daarna heb je er levenslang plezier van (en anderen ook).
volvo480gtt zegt
Het halen van je rijbewijs is het bewijs dat je (op dat moment) voldoet aan de minimale gestelde eisen om je als bestuurder van een voertuig te bevinden op de openbare weg. Een ongeluk zit in een heel klein hoekje. Dus normaal doen, geen gekke capriolen uithalen en hou je aandacht bij het rijden.
O en, doe een grip- en slipcursus. Het liefst een waarbij je ook remproeven doet op verschillende snelheden. Het zal je verbazen wat een verschil van 10km/h betekent bij diverse snelheden (zeker bij een toegestane snelheid van 30km/h).
Spill1e zegt
Slipcursus zou eigenlijk voor iedereen verplicht moeten zijn, dan heb je dat in ieder geval een keer meegemaakt. Ik weet nog dat mn auto in de slip raakte een paar jaar naar mn cursus en er was geen paniek of iets, gewoon rustig gas los en tegen sturen.
Ot92 zegt
@spill1e En een (dagje)cursusje (mee)rijden in een vrachtwagen. Dan zullen ze begrijpen waarom je nooit strak voor een vrachtwagen langs moet gaan uitvoegen, of een vrachtwagen moet afsnijden.
Ik ben geen vrachtwagen chauffeur overigens, maar als ik zie wat er dagelijks gebeurd op de wegen, dan mogen ze dit gerust implementeren.
heckblende zegt
100 = 100
towi1989 zegt
Eerder 100 = 96
Groninger zegt
@heckblende: 80 is prachtig
mzonneveld zegt
Remmen is angst.
omarrs6 zegt
Gewoon normaal doen
Johanneke zegt
Gewoon normaal en netjes doen. Als je twijfelt of iets kan / past, niet doen. Vet standaard allemaal, maar neem de tijd om ervaring op te doen.
Oja en leer jezelf geen domme dingen aan zoals de koppeling altijd intrappen bij remmen. Ik heb zelfs mensen gezien die de koppeling altijd intrappen in de bocht, dat is niet best.
Mas-Estate zegt
Zou ook goed zijn als de instructeurs uitleggen WAAROM je dat dus niet moet doen.
Om goede grip te hebben in een bocht, moet je aandrijving hebben. Als je je koppeling in de bocht indrukt is dat dus niet het geval en dus gevaarlijk. Altijd VOOR de bocht naar de juiste versnelling schakelen.
Holio zegt
Iedereen maakt fouten, jij zal ook fouten maken. Doe niet moeilijk en zolang het veilig opgelost is (door jou of de ander) dan is het goed. Toon begrip en bied gewoon je excuses aan. Schelden schreeuwen los je niets mee op. (Geld ook voor “ervaren” bestuurders
Ot92 zegt
Zo ken ik volk die een uitvoegstrook met het koppelingspedaal ingedrukt nemen… Lekker versnellen in een strak helling afwaartse bocht die je eigenlijk met max 60 kan nemen.
golf1985 zegt
Kilometers maken en als eerste auto een oud bakkie kopen. Heb met mijn eerste auto een geit aangeredem met 80 kilometer per uur. Deed me niet zoveel pijn omdat het toch een clio was die voor 500 euro gekocht was
Autokenner zegt
Zelfs als je het geld hebt voor een dure?
wimof zegt
De eerste dient toch maar om stuk te rijden. (mechanisch of koetswerktechnisch)
golf1985 zegt
@Autokenner: had ik ook maar bewust begonnen met een auto van een paar honderd euro. Doet het niet zo pijn als je iets raakt, een paaltje of andere auto.
917 Porsche + Audi zegt
@golf1985; Bedoel je een echte geit op vier poten of een citroen 2cv.
golf1985 zegt
@vwaudiporsche: een echte geit op vier poten ja. Eind maart om kwart voor 9 s’avonds op een 80 weg. Ben blij dat ik iets heb gedaan om hem op de weg te houden. Wat weet ik niet meer. Daarom maar een slipcursus een maand later gedaan
Ot92 zegt
@golf1985 Hoe is het geëindigd voor de geit? 🤔
Spill1e zegt
Heb ik ook gedaan, een 94 corsa voor 450 euro. Jaar lang plezier van gehad, tot ik op de a12 de vangrail inreed, iets te hard aan mn stuur trok, een 360 maakte, nogmaals de vangrail in klapte en daarna de vluchtstrook op rolde… Auto afgeschreven, vangrails half omver gedrukt maar ik had niets. Ook daarna maar een slipcursus gedaan ;-)
golf1985 zegt
@Spill1e: en in een goedkope auto kan je alsnog veel plezier beleven ondaks dat de clio maar 75 pk had heb ik wel elke dag de billen uit mijn broek gelachen. Met de twee auto die ik nu heb lach ik er maar met 1 als ik rijd. Maar 170pk op 820 kilo is gewoon leuk
ffwdrwd zegt
Radio en telefoon uit voor de concentratie. En neem een slipcursus!
DeGoudenRaket zegt
Rijd op zo’n manier dat als ánderen met je meerijden, zij zich niet onveilig of ongemakkelijk voelen.
Ik denk dat iedereen wel eens gedacht heeft: ook al is het niet mijn auto, ik rijd liever zelf dan de huidige bestuurder. Met dat uitgangspunt zou je zelf moeten rijden (en zo doe ik dat zelf ook). Als je zo rijdt zou je je redelijkerwijs ook automatisch aan verkeersregels etc moeten houden…
Bella Macchina zegt
Laat je telefoon thuis en kijk waar je rijdt.
Robert zegt
@bellamacchina: Precies dit. De huidige pubergeneratie is vergroeid met een telefoon in de hand, zo lijkt het wel. En ik heb er twee in de ‘kritische leeftijd’ thuis, dus ja, ik zie het dagelijks aan.
Tip twee is: koop een simpele (oude) auto met weinig afleiding in de vorm van luxe en/of accessoires. En het liefst nog zonder stuur- en rembekrachtiging ook, zodat je echt voelt wat een auto doet en hoe deze zich gedraagt. Ik heb pas echt leren autorijden nadat is de luxe Opel Vectra leswagen na het behalen van het rijbewijs verruilde voor een Opel Kadett met als enige luxe achterruitverwarming en een velours interieur van de sloop.
cthijs zegt
Je auto niet aan je vrouw meegeven
depsycholoog zegt
Neem de tijd om je auto te leren kennen. Je moet niet te gehaast dingen willen doen.
sollie1984 zegt
Relaxed blijven en goed blijven kijken zoals je geleerd is. En 1 keer in de zoveel tijd is het niet verkeerd om de verkeersregels weer even door te lezen, want er rijden genoeg rond die regels niet kennen/snappen.
BerlingoHdi zegt
Koop een auto met weinig vermogen.
saxoke zegt
@berlingohdi: maar wel eentje met genoeg vermogen om veilig te kunnen rijden. We hebben. Hier thuis een Corsa D automaat staan met 80pk, dat ding is levensgevaarlijk traag. Als ik m’n kinderen daarmee moet gaan leren rijden, dan leer ik ze het liever met m’n Cupra met 388pk. Als je die juist gebruikt, dan is die veel veiliger.
BerlingoHdi zegt
@saxoke: Ja als je ernaast zit wel, geef diezelfde cupra een paar dagen mee als er een paar (vooral met jongens onder elkaar) in de auto zitten… Ik heb echt te veel gekke dingen gedaan in auto’s met 150 tot 250pk😬
saxoke zegt
@berlingohdi: daar heb je wel gelijk in, maar die Corsa is echt gevaarlijk traag. Als ik die vergelijk met de 90pk Ibiza die ik ook heb, is die Ibiza ideaal.
BerlingoHdi zegt
@saxoke: Is soms ook een gevoel, hebben nu een Fiesta 1.25 met 82PK ding voelt erg sloom aan,maar of die dat ook echt is? Heb ook nog lang een Berlingo 1.9D met 69PK gereden…. Ging op zich prima… Maar boven de 90km/h was de fut eruit op 120/130 km/h komen weer een behoorlijke opgave.
saxoke zegt
@berlingohdi: m’n pa heeft nog een 1.9D in z’n Berlingo. Die voelt vlotter en daardoor veiliger aan dan die Corsa. Leuke test om te kijken hoe vlot een auto is, kan je inzn 4e versnelling optrekken van 40km/u tot 120km/u. De Ibiza met 90pk en handbak doet dat in 19sec, de Corsa met 80pk en automaat doet dat in 44sec. (Automaat dan handmatig in 4 gezet, en daarin gehouden). Slechts 10pk en 50Nm verschil. Ibiza heeft 160Nm, Corsa slechts 110, en die komt bij de Ibiza veel eerder vrij. Dat maakt m in de dagelijkse omgang veel fijner en vlotter zonder snel te zijn.
BerlingoHdi zegt
@saxoke: Heb alle diesels gereden van de Mk1 1.9D en 1.6 en 2.0 hdi die laatste voelde met 90 pk ook heel snel aan. Grootste probleem is vaak invoegen zeker als je ook nog een airco aan hebt staan. Heeft je vader de com2000 blok en koppelingskabelbreuk al gehad?
Ot92 zegt
@saxoke Beide turbo motoren? Of atmosferische benzine motoren? Maar waarom zou je 40 tot 120km/h in de 4 doen? Kan je die test niet beter in de 3 uitvoeren? Vooral als het een kleine geblazen benzine motor of een turbodiesel is, die moeten toeren maken om vaart te kunnen maken. Dat gaat niet als je bijna stationair probeert te versnellen in een redelijk hoge versnelling.
Hier leren rijinstructeurs je om tijdens het invoegen op de snelweg altijd in de 3 door te trekken tot 80km/h, en pas dan te schakelen naar de 4.
Ikzelf heb rijlessen gehad in een Seat Ibiza 1.4 86pk. Die was ook niet heel vlot, maar ik had niet bepaald het idee dat ik meer vermogen nodig had.
Nu ben ik van mening dat een Up met 60pk (voor mezelf) meer dan zat is voor Nederland. Als ik zo’n Up met 60pk aan me broertje (rijbewijs sinds 3 jaar) zou meegeven, die weet echt niet wat ie moet doen als ie in een benarde situatie terecht komt. 🤣
harrie zegt
Petje achterstevoren en bestuurdersstoel onder een hoek van 45 graden naar achter.
tinnemans zegt
Maak veel kilometers, ook in het buitenland en zoek complexe verkeerssituaties op.
Laat je niet opjutten.
mashell zegt
Je hoeft toch niet helemaal naar het buitenland, Nijmegen is complex genoeg.
Robert zegt
@mashell: ha, twee maal daags het Keizer Karelplein over. 😎
Ot92 zegt
@mashell Rijden in een drukke metropool is heel anders dan Nijmegen. Autorijden in Nederland stelt echt niks voor. Als jij een fout maakt, dan vangt een ander het wel op. Hetzelfde doe je niet na in het Oost-Europa bijvoorbeeld.
goodvibrations zegt
Rijd zo lang mogelijk in de auto(s) van je ouders, dat scheelt geld.
Zodra je zelf eentje aanschaft start dan bij voorkeur klein.. Kleine auto’s zijn veel voordeliger in gebruik, verzekering en onderhoud dan grote auto’s met veel opties. (soms kun je het ook makkelijker zelf doen, als je van techniek en sleutelen houdt).
Andere tip: Ga door voor je motorrijbewijs. Een autorijbewijs is cool, maar een motorrijbewijs nog veel cooler. (mits je van jezelf weet dat je je kunt beheersen!). Je kunt wachten tot je mid-life crisis. Maar rond de 20 is het ook leuk natuurlijk voordat je een gezinnetje hebt.. Mooie van een motor: Je hebt de beleving van een (super)sportauto. In de auto boeit acceleratie je plotseling niet meer.. Ik heb er jaren lang van genoten.. Helaas dusdanig corona gehad (36jr en sportief) dat ik voorlopig ff geen motor meer rij (dan moet je fit zijn) dat ik nu even geen motor meer heb. Maar ben nog steeds blij dat ik er wel een poos van heb genoten ;-).
Variomatic zegt
@goodvibrations: nah, ook paar jaar motor gereden vanaf m’n 18e maar vond er geen reet aan hier in NL. Oncomfortabel, te warm/te koud, herrie, doodsaai. Alleen de acceleratie is leuk ja. Vraag een gemiddelde SEH arts of het een goed idee is om motor te gaan rijden en de conclusie is snel getrokken: zeker niet. Ik was blij toen ik later mijn autorijbewis had en warm en droog zat met een muzakje erbij.. dat ophemelen van motorrijden: ik snap het niet. Zijn ook vaak midlifecrisis dingen die na een paar jaar ook de oplossing niet bleken te zijn voor de depressie :-)
kniesoor zegt
Laat je niet opjagen, er is geen prijs (behalve een hele hoge) te behalen met rijden alsof je achterna gezeten wordt.
wjeurs zegt
Oefenen op je wegpositie bij het nemen van een bocht. Ook veel mensen die wat meer op leeftijd zijn (dus even een aanname dat zij meer rijervaring hebben) doen hier gevaarlijk. Maar te krap aansnijden als ik daar fiets, of veel te ruim aansnijden als ik ze als tegenliggende auto tegenkom….
wildewesten zegt
Download flitsmeister en zet de app altijd aan! Maar rij wel rustig in de woonwijken aub
koeckenbacker zegt
Doe de goede lampen aan.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat het invoeren van het rijbewijs voor 17 jarigen hierin een enorme stap in de goede richting is geweest. Helaas gold dit nog niet toen ik mijn rijbewijs ging halen, maar dit had zeker geholpen. Praktijkervaring opdoen.
De huidige rijopleiding is verder veel te veel gefocust op zuinig rijden. Men denkt tegenwoordig dat boven de 3.000 toeren een motor uit elkaar ploft. Dit levert met name in de bergen nogal eens gevaarlijke situaties op. Gasgeven kan nogal eens een oplossing zijn om uit een onveilige situatie te komen. Maar met ons land vol met flitspalen en trajectcontroles durft men dit niet meer.
Daarnaast is een slipcursus voor iemand die net begint altijd leervol. Dat is dit overigens ook voor meer ervaren bestuurders het geval.
Wanneer je je eerste eigen auto hebt, probeer dan een grote parkeerplaats of ruim industrie terrein op te zoeken om hier de limieten van je auto te leren kennen. Hard remmen, wat bochtjes maken, dat soort zaken. En nog mooier, ga in de sneeuw nog een keer die parkeerplaats op, dat is leuk, maar ook zeer leerzaam. Dan schrik je niet meer zo wanneer op de openbare weg je auto begint te glijden.
Een laatste tip, maar dit is meer voor de overheid. binnen een jaar na het halen van je rijbewijs een rijles op een groot voertuig. automobilisten doen de gekste dingen rondom vrachtwagens, gewoon omdat ze geen idee hebben. Een rijles hierop zou een hoop gevaarlijke situaties voorkomen, en een hoop begrip opleveren.
bernoulli zegt
Begin in een schakelauto. Als je meteen automaat gaat rijden, dan lukt het je nooit meer om zelf te schakelen.
VanDrankel zegt
Speciaal voor deze reactie even een accountje aangemaakt, haha. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Denk dat dit heel erg afhankelijk is van de persoon en de reden waarom je autorijdt.
Ikzelf heb na het behalen van mijn rijbewijs zo’n 3 jaar alleen in automaten gereden. Eerst de 5-serie van m’n vader, daarna in mijn eigen 5-serie. Af en toe een keer in de schakelwagen van m’n werk, maar dat was niet meer dan eens per maand. Na 3 jaar de fünfer verkocht en een E46 318i Touring gekocht met een handbak. Ik heb zelf nul problemen gehad met de verandering van automaat naar handbak, mede omdat ik me continu bewust was van het feit dat het een handbak was.
Overigens, als je als ervaren bestuurder de switch van handbak naar automaat maakt, 5 jaar lang automaat rijdt en dan weer eens in een wagen met handbak stapt, vergeet je ook de koppeling in te trappen bij een stoplicht en is het op laten komen van de koppeling de eerste paar keer ook weer wennen.
janhenvol zegt
Probeer niet altijd je gelijk te halen, accepteer gewoon dat sommige mensen hufters zijn maar laat het lekker gaan.
petroldrinker zegt
Koop iets wat leuk rijdt met wat vermogen, je leert sneller in een snelle auto dan een langzaam ding in mijn opinie
stefanvts16v zegt
Zeldzaam slecht advies in mijn opinie, zeker voor beginnende bestuurders.
Net als op het circuit leer je het meeste van auto’s met weinig vermogen, juist omdat je dan al het vermogen LEERT gebruiken (net als remmen, wegligging/handling etc.).
petroldrinker zegt
@stefanvts16v: dat mag, meningen verschillen, je maakt eerder een foutje in een auto met power, en van foutjes leer je het meest…
mashell zegt
Maar als je van die boom, vangrail of vrachtwagen moet leren dat je nog niet rijp bent voor al dat vermogen was een ander advies passend geweest.
ArnoldH zegt
@petroldrinker: ben ik het wel mee eens, mijn eerste auto was een 170pk MR2 zonder rem- en stuurbekrachtiging en rwd. En daarmee het circuit op gegaan om de limieten van de auto op te zoeken. Weten hoe je auto zich gedraagt
imaginenl zegt
Draai je spoarpot om en koop meteen de auto met de dikste ICE! Heb je die lol iig gehad voordat je alleen nog maar “Dysons” kan rijden :-)
madmarky zegt
Blijf om je heen kijken. Bij rijles heb je geleerd dat je je spiegels controleert voordat je afslaat of van baan wisselt, maar eigenlijk moet je altijd een idee hebben van wat er om je heen bezig is. Er zijn genoeg mensen die op de snelweg voor langere tijd in je dode hoek blijven hangen.
Nog een tip: dat dus ook niet doen.
leefvrij zegt
Ga ervanuit, dat anderen niet opletten.
Iedereen maakt fouten, ook in het verkeer.
Je zit in een projectiel (auto), die zich met een dodelijke snelheid voortbeweegt.
Blijf fietsen of andere voertuigen besturen. Op die manier breng je meer begrip op voor andere weggebruikers en de situatie waarin ze zich bevinden. De beste chauffeur is degene die het beste kan anticiperen op anderen en dat kan het beste door je te verplaatsen in de ander. Net als in het normale leven.
dailydriver zegt
Zet verlichting aan bij slecht weer en MIST. Auto stand dectecteert niet allen weersomstandigheden en vooral GEEN mist.
leefvrij zegt
Zet ALTIJD je verlichting aan. Ook bij zon ben je met verlichting beter zichtbaar en kan je snelheid beter worden ingeschat door andere weggebruikers.
Mas-Estate zegt
Doe je knipperlicht (bijvoorbeeld op de snelweg) pas aan als je WEET dat je naar de andere rijbaan kan.
Als je die al aan doet als er iemand nog naast je rijdt, dan schrikt die persoon en denkt dat je ineens zijn/haar rijbaan op komt en dus moeten uitwijken. Zeer gevaarlijk als je het mij vraagt.
lightisride zegt
Rijd niet harder dan je durft te remmen. Dus hardremmen ook oefenen bij 120 en als je 180 wilt rijden in Duitsland, ook bij 180. Hoe harder je rijdt, hoe verder je voor je uit moet kijken.
haal eerst de snelheid eruit als de situatie iets anders is dan je verwacht. Dan pas verder kijken.
jij maakt fouten, anderen ook, geef ze daar de ruimte voor.
probeer te zien wat andere weggebruikers gaan doen. Wees zelf duidelijk in je bewegingen.
kijk naar waar je naar toe wilt. Ook bij manouvreren: niet nog een stukje achteruitrijden en alvast naar voren kijken.
Altijd handen aan het stuur.
kniesoor zegt
Qua dat laatste : dat goede advies zou dhr. W. Karssen (sommigen mogen “Wouter” zeggen) eens tot zich moeten nemen. Die zie ik in de “Mijn auto” filmpjes te pas en te onpas het tegenovergestelde doen. En da’s ongoed !
berlinetta zegt
Een maximumsnelheid is ook een minimumsnelheid.
fmgarcia zegt
Luister naar je instructeur ipv naar ons. Als het goed is heb je met 3k uitgegeven om niet meer bang te zijn. Je zal beter rijden dan de meeste!
ecknine zegt
Ga er altijd vanuit dat andere weggebruikers je niet(!) gezien hebben alvorens je een manoeuvre uitvoert. Dit stelt je in staat om het manoeuvre op een veilige(re) manier uit te voeren en verlaagd risico situaties.
Een richtingaanwijzer gebruiken is een kleine moeite.
Wees voorspelbaar in je bewegingen.
Als je met de auto rijdt, rijd dan ook met de auto en doe geen andere dingen zoals tokkelen op je smartphone.
Wees hoffelijk in het verkeer. Je weet niet in wat voor een situatie de andere wegmisbruiker zit. Rijdt hij/zij te hard? Boeien, misschien heeft ie wel net telefoon gekregen dat zijn/haar moeder is uitgegleden in bad. Rijdt hij/zij te traag? Boeien, misschien is hij/zij wel een volle aquarium aan het verhuizen in de koffer. Leef en laat leven.
faalhaas zegt
Draag altijd een condoom, ook na 19.00.
por100 zegt
Als je nog wat schrik hebt in het verkeer neem dan eerst één of twee biertjes/wijntjes etc.
Als beginnend bestuurder rekenen we je dat nog niet aan.
seatleon zegt
Het belangrijkste is dat je niet gaat denken dat je nu alles kan, als gevolg waarvan het rijden snel een soort routine wordt. Autorijden en deelnemen aan het verkeer – zeker als je je vlot en veilig wil voortbewegen – vereist een actieve en defensieve rijstijl. Een aantal tips:
– kijk ver vooruit (ten minste 4 tot 5 autolengtes en soms nog verder);
– rij defensief en anticipeer op onverwacht gedrag van anderen;
– laat anderen zien dat je hen gezien hebt door actief te kijken;
– blijf op je eigen weghelft, tenzij je 100% zeker weet dat het veilig is.
Laatst ben ik op de fiets aangereden door iemand die bovenstaande regels niet in acht nam. Die zag alleen de tegemoetkomende auto en niet ondergetekende die van links kwam. De automobilist dacht ik pak nog snel even de binnenbocht, maar daar reed ik. Gelukkig liep alles goed af, maar het had ook veel erger kunnen aflopen. De automobilist verklaarde later dat ze mij niet had gezien (waarschijnlijk de dode hoek van de A-stijl). Ik ben van mening dat als ze eerder had gekeken ze mij had kunnen zien. Moraal van het verhaal: Zorg ervoor dat je niet wordt overvallen doordat je iets niet gezien hebt en (voor mijzelf) wees je altijd bewust van het feit dat anderen fouten maken.
Tot slot kan het geen kwaad om eens een paar rijlessen op de motor te gaan volgen. Dan leer je bovenstaande vanzelf. Je wordt heel nederig als je geen stalen kooi meer om je heen hebt.
muske zegt
Anticiperen en probeer vloeiend met het verkeer mee te rijden, kijk ver vooruit en ook steeds in je spiegels zodat je je positie op de weg weet maar ook van de andere weggebruikers in je omgeving. Zo wordt je nooit verrast.
tjorque zegt
Achter het stuur moet je maar met een taak bezig zijn: op het verkeer letten en de wagen er aangepast op bedienen.
Dat wil dus zeker de eerste jaren (en eigenlijk daarna ook nog) niet zitten ouwehoeren, aan je radio prutsen, God forbid met je domtelefoon bezig zijn, met je pielemuis spelen,…
Autorijden is de grens van het aantal taken dat je brein gelijktijdig kan uitvoeren. Eigenlijk kan ervaring dat zelfs niet echt veranderen.
(Ik ben ook niet heilig maar ik bedenk me wel dikwijls dat ik het ook beter zou kunnen).
En verder niet te zuinig zijn op afstand houden en af en toe wat extra opleiding (slipcursus enz)
bmw2coupeeigenaar zegt
Rijd niet als je vermoeid bent!
net10 zegt
Er zijn al veel goede tips gegeven. Rijdt defensief, rijdt niet te snel, houdt voldoende afstand, en rijdt dusdanig dat je fouten van anderen en je zelf nog kunt corrigeren.
Overschat vooral je eigen kunnen niet, gas geven is heel eenvoudig, maar goed remmen, goed verkeersinzicht, en anticiperen op andere weggebruikers is heel veel moeilijker.
screamer zegt
Mijn regels:
– geen haast hebben (vertrek gewoon op tijd en als je alsnog te laat komt door file of een openstaande brug, dan is dat overmacht, bel gewoon even (veilig), in plaats van het gas verder in te trappen)
– je ben een medeweggebruiker, samen met ieder ander object/levend wezen dat op en rond de weg verkeert. Probeer rekening met elkaar te houden en je komt vanzelf waar je wezen moet.
– geniet! dit is wel afhankelijk van je doel en je vervoer en de situatie, maar ik probeer zelfs met drukte mijn kleine pleziertjes te pakken, dus iets harder wegrijden bij het stoplicht, plankgas de oprit van de snelweg op, iets harder door die overzichtelijke bocht.
Hubert zegt
Gebruik de auto van pa of ma om het eerste jaar ervaring op te doen.
strating zegt
When in doubt, go flat out!
azuli zegt
Ga rijden in een auto met maximaal 60pk. Zouden eigenlijk de eerste 2 jaar verplicht moeten stellen.
BerlingoHdi zegt
@azuli: De Fiesta met 1.25 blok… Één van de weinige die ook nog eens leuk stuurt.
Nelis zegt
Oke, dit is dus complete onzin he… je moet idd niet met teveel vermogen beginnen maar 60pk is levensgevaarlijk. Bij invoegen of nare situaties tussen vrachtwagens kom je gewoon niet weg en kun je je auto en misschien zelfs jezelf wegdragen. Zelf begonnen in een auto met 130pk en achterwielaandrijving en ik kun je zeggen, daar leer je veel meer mee.
KadettRaket zegt
Als je het geld hebt, doe eens mee aan een drift/slip cursus of Trackday met goede instructie! Je leert hierdoor alerter te zijn en de auto in redelijk extreme omstandigheden goed onder controle te houden (hard aanremmen/ uitbreken over kerbs of teveel vermogen te snel gebruiken). Het is een leuke en veilige manier om veel te leren.
deepep zegt
Kijk ver vooruit en anticipeer, dat scheelt je continu op de ankers gaan, je kan dan ook veel beter uitrollen…
Met slecht/winter weer extra afstand houden.
towi1989 zegt
Blijf anticiperen, en ga er nooit vanuit dat een ander ziet wat jij ziet.
pentar zegt
Weinig motorrijders hier. Belangrijkste tip: kijk waar je naartoe wil. Zoek altijd naar ruimte. Als je in een bocht naar de boom kijkt eindig je tegen die boom. Kijk dus naar het einde van de bocht. Kijk verder dan de neus van de auto. Ook als je in de slip komt. Blijf kijken naar het punt waar je heen wil.
kenner zegt
If in doubt flat out
lightisride zegt
ik lees een paar keer een slipcursus. Ik twijfel of dat een goed advies is. Ik weet dat mensen die een slipcursus gedaan hebben vaker schade rijden als het glad is, dan mensen zonder. Dat zou komen doordat ze denken het te kunnen en meer risico nemen. Terwijl je slippen (en driften en circuitrijden) alleen leert door het veel te doen, want je moet je reflexen trainen. Dat is na 1x niet gelukt.
Toch wil je wel dat men een beetje bewust raakt van de kansen en effecten van glijden.
wat is wijsheid?
mashell zegt
Ooit een slipcursus gedaan en daar geleerd dat onderstuur gemakkelijk is op te vangen door gas los. Een slip die je auto in overstuur brengt gaat zo heftig daar is beide handen van het stuur nemen om een schietgebedje te doen effectiever dan proberen te corrigeren. Overigens later geleerd dat een ESP systeem precies dat doet wat ik op de slipcursus niet voor mekaar kreeg. Dus neem een wagen met ESP en laat die slipcursus lekker zitten.
dree16v zegt
Telefoon in de kofferbak en ogen op de weg. Niet normaal hoeveel mensen denken dat je je auto bestuurd met een app op je telefoon.
christiaan zegt
Afstand houden. Afstand is tijd en tijd geeft je de ruimte om te reageren
stefanvts16v zegt
Just my two cents (veel is al genoemd):
Voordat je in de auto stapt:
• Zorg dat je rondom goed zicht hebt: zorg voor schone ruiten en spiegels (bijv. door ochtenddauw) en hang niets aan je binnenspiegel (dat leidt alleen maar af).
• Steek je sleutel in het contact, draai de sleutel tot aan de laatste stand en wacht circa 2-3 seconden totdat de brandstofpomp stopt met draaien en de meeste lichtjes uitgaan. Draai daarna pas de sleutel door om te starten.
• Maak er een gewoonte van om in die 2-3 seconden van de vorige stap je gordel om te doen.
• Na het starten van de auto, doe je ALTIJD het dimlicht aan. Zorg dat je het verschil weet tussen de verschillende standen qua verlichting. En nee, bij dagrijverlichting brandt er meestal geen verlichting aan de achterzijde.
• Je telefoon zet je op niet storen tijdens het autorijden. Prima als je ‘m gebruikt voor navigatie (in een houder!) maar zorg dat je niet wordt afgeleid door meldingen van Whatsapp/Instagram etc.
• Gebruik je richtingaanwijzer! Graag ook bij/voor het verlaten van een rotonde, zodat we allemaal een betere doorstroming hebben.
• Kijk regelmatig (elke 5-10 seconden) in je spiegels, zodat je je bewust bent van de situatie om je heen. Als je dan opeens moet uitwijken, dan kun je net iets beter/sneller anticiperen.
• Kijk altijd waar je heen wil en houd voldoende afstand (nog meer bij slecht weer).
• Rijd zoveel mogelijk rechts en kijk een aantal autolengtes vooruit.
• Doe een slipcursus!
• Koop een goedkope kleine auto om in te leren rijden. Als je er dan een deukje in rijdt bij het inparkeren, dan heb je tenminste geen deuk in je ego. Bovendien bouw je schadevrije jaren o en bespaar je geld t.o.v. een duurdere beginnerauto. Daardoor kun je over een paar jaar een leuke auto rijden zonder gelijk de hoofdprijs qua verzekering te betalen.
• Haal je motorrijbewijs. Je wordt er een betere autobestuurder van. :)
hondar zegt
Gaat met de OV aub
milvus zegt
Begin er niet aan. Scheelt je veel ergernis. Pak de fiets of het OV. En voor die enkele keer dat die niet toereikend zijn, pak een taxi.
Poulusma zegt
@milvus
Ik ben juist gaan autorijden om de ergernis van het OV kwijt te zijn 😉
Zo zie je maar weer, links of rechtsom. Er is altijd iets om je aan te ergeren!
flutterby zegt
Je brein is pas volgroeid op je 25ste. Doe tot die tijd normaal want een auto is feitelijk een wapen. Neem geen risico wat je niet kan dragen (levens van andere).
fendercd60 zegt
Mooi die tips allemaal, ik heb mijn praktijk examen op 16 December. Hopelijk slaag ik.
Poulusma zegt
@fendercd60
Succes!
fendercd60 zegt
@poulusma: dankjewel!💪🏻
mashell zegt
Haal niet in, blijf rechts rijden en probeer niet tijdens het rijden de mensen in de app groep te groeten.
Ingeblikt zegt
Vergeet niet om even langs de A pilaar te kijken als je op een gelijkwaardige kruising afrijdt. Ik heb daardoor bijna een aanrijding gehad omdat ik, in het buitengebied, op een kruispunt aanreed en een auto van rechts precies in mijn a pilaar reed. Echt gewoon niet gezien terwijl er totaal geen obstakels waren. Sindsdien check ik het altijd.
Benny_Weisz zegt
“Maak de wereld beter, rij een wielrenner van de weg af!”
Poulusma zegt
Aan de beginnende bestuurder:
– Gebruik altijd je richtingaanwijzer als je van richting veranderd! Ook als er “niemand” op de weg is, zo wordt het een automatisme!
– Gebruik je mistlampen alleen wanneer bij dichte mist, zo verblind je tegemoet komend verkeer wanneer het 30 graden is niet…
– Gebruik (mits aanwezig) de cruisecontrol van je auto zoveel mogelijk, dit bespaard niet alleen brandstof maar zorgt er ook voor dat je niet het ene moment 50 rijdt en het volgende moment weer 70, dit is voor inhalend verkeer prettiger!
– Zorg er ook voor dat je altijd met je Dimlicht aan rijdt! Zo ben je voor iedereen aan alle kanten zichtbaar!
– Houd afstand en anticipeer op wat de rest van het verkeer doet. Zo hoef je niet telkens op je rem te staan, en kan je een versnelling lager rustig op de koppeling afremmen! In winterse omstandigheden is dit sowieso een gouden tip! Bij remmen kun je sneller grip verliezen, pas hierom ook je snelheid aan!
En nog een tip voor het tanken, bij de brandstofmeter staat naast het tanksymbooltje een pijl naar de kant waar de vulopening van je tank zit 😏 mocht je om de een of andere reden even twijfelen bij het zoeken van een pomp dan kan je dat daaraan zien! En ga dan bij een pomp staan die aan kant van de vulopening zit, dit om geknoei en eventuele beschadigingen van de tankslang langs je auto te voorkomen!
cloverleaf zegt
Geen gebruikte condoom laten liggen in de Zafira van je toekomstige ex-schoonvader….
autosiast zegt
Geef een paar euro uit aan een dag cursus voertuig beheersing. Daar leer je hoe een voertuig zou kunnen reageren in allerlei omstandigheden. Ik zelf heb verschillende cursussen gehad in de sneeuw, en op het circuit. Ik durf wel te zeggen dat ik hierdoor weet hoe ik op verschillende situaties moet reageren. Later ook nog mijn racelicentie behaald. Dit alles heeft er voor gezorgd dat ik ten alle tijden weet hoe ik dien te reageren in diverse situaties.
Incolumis zegt
Als je een auto inhaalt op de snelweg, kijk dan in je binnenspiegel. Zie je beide koplampen van de auto die je inhaalt? Dan ben je ver genoeg om weer naar rechts in te voegen.
jmeverts zegt
Probeer niemand dood te rijden
sabrerator zegt
1. Geloof het of niet, maar de wereld vergaat echt niet als je even een uurtje niet op Facebook, Instagram, TikTok of andere sociale media kijkt,
2. Dit geldt ook voor Whatsapp
3. Kijk ver vooruit.
4. Doe nog maar wat verder.
5. Gordel om
6. De juiste zithouding is NIET met de rugleuning achterover en half over de middenconsole hangend.
7. Kijk waar je heen wilt, niet waar je niet heen wilt. Dus de bocht door, niet naar die boom aan de kant.
8. De juiste afstand tot je voorligger is minimaal 2 seconden. Niet twee-tiende.
9. Al koop je een goedkoop bakkie, neem alsjeblieft een beetje fatsoenlijke banden. Scheelt echt.
10. Drink geen druppel alcohol.
11. Ook geen lachgas, jointjes en andere geestverruimende middelen.
12. Het volume van de stereo kan ook op een dusdanig niveau dat je de buitenwereld ook waarneemt
13. Geniet ervan. Autorijden is te gek!
14. Motorrijden is nóg leuker.
15. Doe die slipcursus als je een tikje meer ervaring hebt. Het beheersen is in het begin al lastig zat. Behalve voor iedereen op Autoblog, dat zijn natuurtalenten,
En als laatste een vreemde: wordt geen autoliefhebber. Zeker niet van obscuur spul. Kost je klauwen met geld. Ga lekker een Starlet rijden of een andere saaie Japanner. Dat raad ik iedereen aan die aan mij vraagt wat ze moeten kopen.
Als ik kijk wat voor astronomische bedragen ik in de afgelopen jaren heb uitgegeven aan mijn auto’s, dan schrik ik me de tandjes.
Ik weet heel goed wat verstandig is, maar ik hou me er zelf totaal niet aan.
Variomatic zegt
Alle mutsreacties hierboven negeren en: gas op die lollie!!!!
No fear!!!
bvdp zegt
Ga zodra je het rijbewijs hebt, eerst eens alleen op pad. Geen vader of moeder of wie dan ook die steeds commentaar geeft. Zodra mijn kinderen het rijbewijs hadden, gaf ik ze de sleutels en zei: daar staat ie. Ga het nu maar eens alleen doen. Heeft mijn vader ook bij mij gedaan. Heerlijk.
xjs678qr zegt
2 handen op het stuur: je rijdt stabieler en meer precies
ArnoldH zegt
Tip 1, zodra je een druppel alcohol op hebt of iets van drugs gebruikt; laat je auto staan, bel een taxi of neem het ov. Niet voor jezelf maar voor elke andere weggebruiker om je heen.
vespinie zegt
Klinkt misschien! Gek. Maar mijn instructeur gaf altijd de tip om zeker in het begin even 10 seconde te pakken na een rit om je rit te analyseren in je hoofd. Je hebt altijd zeker bij langere ritten in het begin twee drie situatie s die je nog kan herringering en bedenk voor jezelf hoe je dat een volgende anders zou kunnen doen of wellicht heel goed ingeschat hebt. In mijn geval was dit met de motor aangeleerd en ik doe dit onbewust nog steeds wel eens na een rit. Gewoon bewust zijn van wat je doet in het verkeer.
Daarnaast vertrek optijd! Scheelt je zoveel stress en dan hoef je je niet te laten verleiden tot domme inhaal acties snelheden die niet passend zijn en kun je je zonder gedoe focussen en genieten wellicht van je rit. Wat autorijden is ook gewoon lekker en leuk op sommige momenten.
Ot92 zegt
Als je ooit naar Duitsland gaat, kijk heel vaak in je binnenspiegel. Op die manier kun je snelheidsverschillen veel beter inschatten. Dit is iets wat de gemiddelde Nederlander niet kan, maar dat is puur te verwijten aan het feit dat ze de binnenspiegel nauwelijks gebruiken. Maar goed… Je wilt echt niet (per ongeluk) iemand afsnijden met 130km/h om vervolgens van achteren door diegene met 250km/h geramd te worden.
jannemannl2000 zegt
koop geen dure bak, de 1e rij je altijd in afzienbare tijd in de prak
wesley zegt
Koop een zuinige auto en leer bewust zuinig rijden, dan bespaar je niet alleen geld op benzine. Maar ook gaan je remmen en banden veel langer mee. Daar hoort ook bij: voor korte stukjes pak de fiets!
Als je bewust zuinig rijdt, dan hoef je ook niet te besparen op onderhoud van je auto. Veel tijdwinst behaal je niet in Nederland, door als een bezetene te rijden en telkens te plakken op de linkerrijstrook.
Al raad ik wel aan om niet een al te dure auto te kopen: schadeherstel is echt duur en voor de kleinste krasjes, wordt je al een poot uitgedraaid door die boevenbende in de schadeherstel branche. ( Uitzonderingen daargelaten ) en all-risk verzekeringen is in-principe een koekje van eigen deeg, want je betaald het dubbele en dik terug in premieverhogingen als de schade niet verhaalbaar is
Daarom laat niemand, ook vaak de moraalridders geen briefje achter bij cosmetische schade…. de laatste tip is dan ook, parkeer je auto nooit te dicht bij de ingang van de supermarkt of parkeergarage etc. Bij voorkeur parkeer je de auto ergens waar weinig auto’s staan, dan parkeert hopelijk geen lomperik naast die cosmetische schade aan je auto veroorzaakt door zijn deur open te gooien.
Ja ik kan iemand persoonlijk, die het expres doet bij auto’s die niet netjes in het vak geparkeerd zijn. Dus parkeer gewoon netjes… want er zijn mensen die dan juist bewust, je auto gaan beschadigen!