Kom maar op met je wijsheden. Wat zijn je gouden tips met betrekking tot brandstofbesparing?
Vandaag komt de benzineprijs even op adem na dagenlange stijgingen, maar het laatste woord is er nog niet over gezegd. Toekomstige stijgingen zijn alles behalve uitgesloten. Gelukkig komt er enige verlichting in vorm van een accijnsverlaging, maar tot die tijd is het nog steeds huilen aan de pomp. Je kunt het financiële leed een beetje verzachten. Help je naaste Autoblog-lezer en geef de beste tips voor brandstofbesparing! Want zelfs met die verlaging van de accijns kan een volle tank er behoorlijk inhakken elke keer weer.
Tuurlijk, af en toe even vlot accelereren is niet slim voor je portemonnee maar wel leuk. Moet ook gewoon kunnen af en toe. Maar voor een gemiddelde autorit kun je tal van dingen bedenken om brandstof te besparen. Rij bijvoorbeeld niet te dicht op je voorligger om beter te kunnen anticiperen. Remmen is angst, gas los is vaak beter. En zo zijn er nog wel wat tips te bedenken.
Kortom, ga los op deze vrijdagmiddag in de comments. Deel ons als je wijsheden voor brandstofbesparing. Benieuwd naar jullie input!
Dutchdriftking zegt
Benzine is duur, geniet er dus van! En neem voor korte stukjes waar je niet geniet van je auto gewoon de fiets. Kan prima met dit weer.
petroldrinker zegt
dus eigenlijk elke rit op de fiets, geen enkele rit is genieten in Nederland met het slome rijden van velen wat alleen maar erger word met de huidige brandstof prijs….
p993 zegt
@petroldrinker: ben ik zeker niet met je eens; je moet wel de momenten kiezen, maar er zijn weggetjes genoeg…dakje naar beneden en gaan! Genieten van elke liter die door de zes cilinders blaast.
petroldrinker zegt
KLopt er zijn genoeg leuke wegen in nederland, maar de snelheden liggen overal zo achterlijk laag in mijn ogen, en kom je op een dijk, heb je constant te maken met allemaal van die ellendige fietsers en wandelaars waardoor al het tempo er weer uit is direct etc…. zodoende dat in mijn mening plezier met rijden in nl nog heeeeeeel zeldzaam is
petroldrinker zegt
Auto laten staan….
lekker dicht op je voorganger, scheelt weer dat je dan niet zelf door de wind hoeft te snijden
audicoupe84 zegt
Dan sta je bij de merkloze pomp, is het nog steeds schrikken, maar minder dan bij de merkpomp. Dus gooi je jouw tank nokkie-nokkie vol…… FOUT! benzine boven de ontluchting slang verdwijnt via die slang, bij bochten verdwijnt het ook via de ontluchting, gewoon tot de pomp afslaat aftanken, eventueel nog 1 keer knijpen en dat is genoeg. (bij auto’s met ontluchting problemen, waardoor je de pomp handel maar half in kunt knijpen zelf opletten)
kniesoor zegt
De benenwagen of de fiets waar mogelijk.
DeWitteCondor zegt
@amghans: dat is inderdaad het beste. Doe de afgelopen weken de school/creche run per fiets gezien het mooie weer. Dat scheelt echt enorm en is goed voor de conditie en beter voor de auto die dat soort korte ritten dagelijks echt niet leuk vindt.
Johanneke zegt
Rijstijl is alles. Ik rij een bekende route naar werk iedere dag, weet ondertussen precies wanneer welk stoplicht op groen gaat. Ik zie rood en weet dat eerst links nog gaat, dan rechts, dan wij, dus gas los, indien nodig terugschakelen bijremmen tot je nog ongeveer 20 rijdt. Dan groen en weer gaan. Beter dan tot volledige stilstand komen. Ik haal net de 1 op 20 niet met een 2010 ford ka, dat is net iets boven het opgegeven verbruik. Tegenwoordig doe ik er ook 90 rechterbaan snelweg bij. Als een oud wijf maar benzine is echt belachelijk duur nu. Met de 98 galant 2.0 haal ik 1 op 13, fabrieksopgave is 1 op 11.6. Veel meer is daar volgensmij ook niet uit te halen.
christian85 zegt
@Johanneke: goede manier van brandstof besparen op die manier een rode verkeerslicht besparen alleen is het gevolg dat diegene achter jou rijdt hier niet op berekend is en dus de rem aantikt, die daarachter ook en daarachter ook, met als gevolg dat de achterste bijna stil staat (als het druk is dan hè)
christian85 zegt
@christian85: tweede besparen moet zijn naderen
sportabgasanlage zegt
Mijn god wat slaapverwekkend. Ik trap de Porsche gewoon op z’n staart als hij warm is. Die 10 of 20 euro verschil per tank nemen me mijn rijplezier niet weg hoor.
Johanneke zegt
Heb nog 3 heel jonge kinderen de mond te voeden en een huis dat (nog) niet af is. Kan mijn geld veel beter gebruiken. Niet iedereen is 40+ en pakt al 4k in de maand. Ik ben nog een stuk jonger en onderweg.
vetnek zegt
@Johanneke: waarvan akte
DeWitteCondor zegt
@Johanneke: heel goed! Niet gek laten maken!
cossiekiller zegt
Achteruit rijden natuurlijk! Ik doe dit al jaren en het werkt echt!!
Ot92 zegt
Gewoon de auto laten staan voor de korte stukjes die je ook op de fiets of lopend kunt doen. Geniet van het mooie weer.
lekkerlinksrijden zegt
Ga fietsen of wandelen
karhengst zegt
Neem LED verlichting: veel helderder en verbruikt minder stroom met grootlicht. Met een beetje geluk gaat men aan de kant en heb jij je goede daad voor het milieu weer gedaan.
ffwdrwd zegt
Licht uit
karhengst zegt
Dan zien ze me niet en moet ik remmen. Remmen is slecht.
560pkferrari zegt
Remmen is angst
arthur75 zegt
Ik laat de benzineslurper vaker staan en pak wat meer de electrische. Die wordt gratis geladen, want de panelen zijn al terugverdiend.
harrie zegt
Spiegels eraf, naden aftapen, banden op 5 bar, achterbank eruit, en 1 of 2 bougies eruit.
coekoo zegt
@harrie: 😆😆
avocado zegt
@harrie: ik heb een tijdje met dichtgeplakte grille rondgereden, scheelt daadwerkelijk bij temp onder de 15C. Daarom hebben de meeste moderne auto’s ook een active grill shutter, zo’n lamellensysteem.
Henver zegt
@harrie: ook geen knipperlichten gebruiken. Kost allemaal energie….oh wacht nu snap ik het.
enricoleerdam zegt
Rustig aan rijden ( niet langzaam) ga eens iets eerder van huis
dree16v zegt
Anticiperen, vooruitkijken, (hard) remmen is verspilde energie. En als er ruimte is af en toe even lekker gas geven en genieten!
Ben zegt
Niet met een KERS systeem.
Robert zegt
Ik rij zoveel als mogelijk met de cruise control geactiveerd, hou me netjes aan de snelheid op de snelweg en de provinciale wegen, ik check de bandenspanning bijtijds (0,2-0,5 bar harder dan volgens voorschrift), anticipeer zo veel als mogelijk en vermijd zo veel als mogelijk de korte ritjes. Ook niet onbelangrijk: E5 tanken i.p.v. E10, dat scheelt zo maar 8 à 10% in het verbruik, bij een prijsverschil van (op dit moment) ca. 5% à 6%.
Maar eerlijkheidshalve gezegd, deed ik het bovenstaande altijd al. Resultaat: een praktijkverbruik van tussen de 1:13,5 en 1:14 bij een fabrieksopgave van 1:12.
DeGoudenRaket zegt
Maar merk je E5 of E10 nou echt of is het toch meer een selffulfilling prophecy? Naar mijn idee is het namelijk onzin voor normale motoren. Ik heb het ook zelf een tijdje getankt, maar dat niet in het verbuik terug gezien.
Wat voor motor heb je in de auto?
Overigens in ieder geval wel eens met de rest van je tips!
vaakbenjetebang zegt
@DeGoudenRaket: Ja, het scheelt. E10 bevat per liter nou eenmaal minder energie dan E5, dus als je er hetzelfde mee rijdt zul je van E10 navenant meer nodig hebben dan van E5. Dat staat los van het feit dat veel E5-brandstoffen in Nederland een octaangetal van 98 hebben in plaats van 95. Dat verschil zul je bij een doorsnee auto bij doorsnee gebruik inderdaad niet tot nauwelijks vast kunnen stellen, en al zeker niet in het verbruik.
Robert zegt
@vaakbenjetebang: ik ben in Nederland, sinds de verplichting om E10 te leveren, nooit meer 95 octaan E5 tegengekomen, en vandaar dat het prijsverschil tussen die twee inmiddels zo groot is.
In Duitsland hebben ze het wel; daar kun je kiezen uit drie soorten (95 E10, 95 E5 en 98 E5) en bij sommige merkenen zelfs ook nog premium benzine met een octaangetal van 100 of zelfs 102.
FiXeR zegt
Persoonlijke tip. Koop geen auto die 1 op 8,5 rijdt.
eMbe zegt
Poh, dan zit ik met 1 op 9 goed dus, bedankt!
st33fie zegt
@eMbe: mazzelaar
EJS zegt
1 op 6 wel goed? :)
sportabgasanlage zegt
Gelukkig rij ik 1 op 8
Ben zegt
Airco uit en lekker kleven achter een vrachtwagen
geelbarrel zegt
bumperkleven achter een internationale trucker met cruisecontrol. Die rijden het meest constant
r3fl3x zegt
Fiets pakken voor de korte ritten maakt bij mij het verschil tussen 1:12 op een tank of 1:17. Daarnaast is het veel fijner.
Tijdens het rijden vooral anticiperen. Heb ook altijd het idee dat ik daardoor veel minder rem dan het verkeer om me heen terwijl ik net zo hard rijdt.
130-140 km/u rijdt erg fijn, maar verbruikt in mijn auto schrikbarend meer dan 100 km/u terwijl de tijdswinst vaak tegenvalt.
Edge zegt
Dat anticiperen maakt echt een wereld van verschil. Ik heb dat gisteren uitgetest. Op de heenweg gaf de auto een verwachte range aan van 425km tot de tank leeg is, op de terugweg waar ik veel meer anticiperend reed sprong ‘ie rap omhoog naar 565km op diezelfde tank (minus het beetje brandstof van de rit heen).
alex1589 zegt
Banden op goeie spanning zetten!
frank2b zegt
De enige maatregel die flink bespaart: NIET rijden.
supertjeduc zegt
Ik ga op de e bike naar mijn werk
Vanmiddag nog even wat benzine verstookt met mijn motor met een hooligan ritje , heb je tenminste veel lol van die centen ( en dat is goed besteed)
ktm690sm zegt
Niet met de auto maar op de motor! Scheelt in verbruik, reistijd, files en is gewoonweg een stuk leuker nu de lente is begonnen.
iphonistvongates zegt
Vandaag stoppen met het onzinnige energieverbruik voor crypto mining en al deze PC’s + Mac’s koppelen en aan het werk zetten om de werkende formule voor Cold Fusion te krijgen. Deze (theoretische) formule dan overhandigen aan de kids van oak ridge national laboratory zodat we een werkend model krijgen voor de mensheid. De planeet aarde schijnt genoeg water te bezitten om voorlopig vooruit te komen (pun intended!) 🤓
bobinthebottle zegt
Maak gebruik van wat Corona ons geleerd heeft en werk (als je werk het toelaat uiteraard) wat meer thuis. Of koop een elektrische of hybride auto voor de kortere ritjes als je te lui bent voor de fiets of benenwagen.
Of, verhuis naar de US. Ik betaal hier omgerekend 70 cent per liter (wat al weer 25% meer is dan toen we hier een paar jaar geleden kwamen; we hebben het hier ook zwaar😜)
normalantrieb zegt
@bobinthebottle: ook jij betaald met de huidige prijzen meer dan 70 cent aan 4-4.50 per gallon
bobinthebottle zegt
@normalantrieb: nope, $3.05 per gallon…
normalantrieb zegt
@bobinthebottle: Dan vraag ik me erg af waar jij woont. Zelfs in de goedkoopste staten heb je nu een gemiddelde prijs van ~3.80$ per gallon. Zelfs als je bij costco or trader joe’s gaat tanken kom je dan niet aan 3.05$ per gallon. Een maand geleden maar nu niet…
bobinthebottle zegt
Ik woon in NJ. En je hebt idd gelijk. Ik tank vrij weinig en de prijs die ik noemde was van een aantal weken geleden. Gisteren getankt, $4.39 per gallon… Is nog steeds een koopje tov NL, maar wel serieus duurder dan wat ik dacht… Gelukkig rijd ik “maar” een v6, dus dat scheelt;-)
branko zegt
Ombouwen naar gassss
etronabt zegt
Lekker thuiswerken, dat is echt het beste.
ericc zegt
Thuiswerken en busdienst van de werkgever. Wagen staat al een week stil.
EJS zegt
Anticiperen, voor korte ritjes de fiets nemen.. en het verbruik verder voor lief nemen. Een zuinige 8-persoons auto op benzine ga ik toch niet vinden, dus het is zoals het is..
retsok zegt
Zo veel mogelijk snelheid vasthouden in de bocht!
Henkie zegt
Met dit mooie weer de pak ik de fiets.
Auto staat nu al weer 2 weken stil.
Boodschappen laat ik thuis bezorgen door zo’n elektrische auto (picnic) dus dan hoef ik ook niet te rijden. Verder de logische dingen. Banden spanning. Op tijd onderhoud. En verder kijken dan de motorkap. Verder kan het nog beter als die fijne stad waarin ik woon betere verkeerslicht installaties laat neer zetten. Remmen kost brandstof.
shalomleon zegt
Waarschijnlijk zalmik er wel baat bij hebben als ik de spoiler van de kofferklep haal. Maarja… das ook geen gezicht
st33fie zegt
Ik heb een K&N inleg filter. Dat scheel ECHT. Je hebt ze uiteraard ook van andere merken, daar heb ik persoonlijk géén ervaringen mee. Maar kan evengoed werken. Alles is beter dan zo’n papiertje
Benny_Weisz zegt
Kill Putin!
Variomatic zegt
Allemaal lood om oud ijzer: de afschrijving op je auto hakt er veel harder in dan die paar eurootjes extra die je nu aan de pomp betaalt. Gewoon vol op het gas dus!!!
Volvo_440_turbo zegt
Als ik zuinig probeer te rijden in mijn Skoda krijg ik steeds regeneratieproblemen, dan moet ik een half uur gaan rijden tegen een bepaald toerental met de laptop erop aangesloten om de foutmelding telkens de deleten om hem uit noodloop te houden zodat ik snelheid kan maken.
Dus deze laat ik even aan mij voorbij gaan!
flutterby zegt
Elektrische rijden. Nog geen druppel verbrand dit jaar maar binnenkort komt de vakantieauto.
Verder helpt het om te rijden zonder te remmen (goed anticiperen) en proberen andere niet teveel te hinderen daarmee. En natuurlijk bandjes op pompen tot “volledige belasting” en max 90 km/u rijden, maar nooit voor een vrachtwagen.
bertorelli zegt
Gewoon zo hard mogelijk rijden.
Dan ben je eerder op je plaats van bestemming en gebruik je de auto zo kort mogelijk.
Tot zover mijn gratis tips.
;-)
wesley zegt
Het zal wel onpopulair zijn om te zeggen: maar ik weet als geen ander, hoe je het zuinigste kan rijden. Daar maak ik namelijk al jaren een sport van, omdat het veel geld bespaart en ik daardoor de auto kan laten onderhouden van bijvoorbeeld.
Voornaamste tip is: verlaag je snelheid! Ja ik weet, jullie willen allemaal 1 minuut eerder thuis zijn…. maar echt serieus als je tussen 80 en 90km/u rijdt. Dan verbruikt je auto het minste brandstof, hoef je niet vaak te remmen.
Als je dan ook nog goed anticipeert, de auto laat uitrollen als het stoplicht op rood staat. Maar ook wanneer je een helling omlaag gaat: mocht je te langzaam gaan, schakel dan naar de vijfde versnelling. Echter zet de auto niet in de vrij, want dan verbruik je meer brandstof door in de versnelling uit te rollen.
Het is al in diverse reacties gezegd: vermijd kleine stukjes rijden en laat de auto gewoon vaker staan, uiteindelijk bespaart dit de meeste brandstof.