Ook, of misschien wel met name, heeft de coronacrisis invloed op ons petrolheads en de mate waarin we autorijden. Maar in hoeverre?
Auto evenementen, vakanties die niet doorgingen en verzin zo nog maar tal van andere redenen waarom je eventueel minder kilometers hebt gemaakt dit jaar. In deze lezersvraag blikken we terug op het afgelopen jaar. Want in hoeverre ben jij minder gaan rijden door de coronacrisis?
Autorijden en de coronacrisis
Zelf geven we alvast de aftrap. Ondergetekende en collega’s Michael, Wouter en Willem laten weten hoe het er per huishouden aan toe ging in 2020.
Ruben
Dit jaar lever ik ongeveer de helft in. Waar we normaal gesproken zo’n 20.000 kilometer in een jaar autorijden, zitten we (ik + vriendin) nu door de coronacrisis op zo’n 11.000 kilometer. Thuiswerken is en blijft nog altijd de norm. Dat is goed te doen als je allebei een baan hebt met een computer in de hoofdrol. En dat betekent dat de BMW 318ci uit de Autoblog Garage dit jaar relatief weinig in actie heeft hoeven komen. Misschien weer eens tijd voor een upgrade? Stay tuned..
WillemE
Even kijken hoor, met de Alfa zo’n 10.000 km dit jaar gereden. De BMW gekocht in april met 140.000 kilometer op de klok en die staat nu op 172.000. Dus niet veel meer of minder dan normaal. 40-45 in totaal. Klopt wel ongeveer. Tijdens de lockdown weken stond de auto iets vaker stil. Uiteindelijk moet het werk toch gebeuren, dus de kilometers vlogen er ook zo weer op.
Wouter
Ik maak juist meer kilometers omdat de rijtesten nu volledig voor mijn rekening komen. Verder niet goed in te schatten, want ik wissel veel te veel van auto. Binnen het huishouden maakt mijn vriendin minder kilometers. Naar het werk ging ze toch al op de fiets, dus het autorijden zit vooral in minder sociale ritjes tijdens de coronacrisis.
Michael
Ik stapte rond juli in onze nieuwe private lease MINI Clubman en als ik nu op de teller kijk dan zie ik 2.400km staan, dat had zeker 6.000 moeten zijn. Maar in het weekend ga je eigenlijk nergens meer heen. Er staat een motorscooter in de tuin die dit jaar ook maar 1.000km heeft gereden. Ik heb het dan nog niet eens over de MV Agusta F4 die gewoon lekker aan het overwinteren is bij de MV importeur. Kortom, ja, wat kilometers gereden met diverse testauto’s en de ‘nieuwe’ Smart Cabrio en een duurtest BMW Motorrad. Maar het niet hoeven maken van die dagelijks woonwerkkilometers heeft in mijn geval toch zo’n 10.000-15.000 km gescheeld.
En nu zijn jullie aan zet. Heb je ook minder of juist meer gereden in het afgelopen jaar?
shibby zegt
Jazeker, voorgaande jaren zat ik aan 40k per jaar, nu de helft maximaal. Maar goed, vorig jaar vader mogen worden dus het thuiswerken komt mij niet verkeerd uit. Fijne dagen iedereen!
406_v6 zegt
Hier net 8500km ipv 30k… dus ja, véél minder.
koeberg zegt
Ik kreeg in september een berichtje van de energiemaatschappij met het advies/verzoek het voorschot op €0 te zetten omdat ik veel te veel terug ga krijgen. Mijn normale gebruik behelst namelijk dagelijks de auto opladen. Dat gebeurt nu eens in de twee weken.
christian85 zegt
@koeberg: adviezen van energiemaatschappij doe ik nooit veel mee, uiteindelijk denken zij echt niet aan mijn portemonnee
alloallo zegt
meer! Normaal reis ik veel met vliegtuig!
Dit jaar 55K ipv de normale 40K
christian85 zegt
@alloallo: dus ipv het vliegtuig naar China pak je nu de auto? ;)
alloallo zegt
Lol!
Meer focus op DLD en minder intercontinentaal
occasiefapper zegt
Sinds begin Oktober 0 km per week, waar ik er eerst 1000 per week reed.
Ontzettend afkicken..
Esso stuurde me al een kerstkaart dat ik wordt gemist.
rfocus zegt
Nee ik werk in de uitvaartbranche. En ben juist veel meer gaan rijden.
Razor zegt
Bij mij op werk gewoon door gegaan. Werk in de 5 ploegen bij Rockwool.
rob5nismo zegt
Nee ik rijd nog steeds elke dag naar mijn werk
verudin zegt
Veel minder afspraken, maar waar ik voorheen regelmatig met de trein reisde, is dat sinds medio maart alleen met de auto. Met als gevolg zo’n 20% meer kilometers.
potjak zegt
Ik heb veel minder gereden dan gedacht. 14.000 km ipv 30.000 km.
Voor de mensen die er niet aan denken. Pas je verzekering hierop aan. Scheelt mij een paar tientjes per maand.
arta zegt
Veel minder 7500 in plaats van 35000.
kminne zegt
5K ipv 20K
gloudertje zegt
Woon werk net als anders. Sociaal gezien wel minder. Rond de 25k per jaar. Vorig jaar 31k
Tonnie zegt
Voor werk niet/nauwelijks meer. Zou normaal 20-25k zijn. Maar privé wel meer. Door bespaarde reistijd van werk meer privé tijd over. Uiteindelijk 15k sinds begin van corona privé.
MetalLaires zegt
Ik heb mn a-team busje zelfs geschorst sinds augustus. scheelt sowieso al 160 euro pm in mijn geval (Grand Espace 4 2.0t)
Wilde weer gaan rijden per 1 januari maar aangezien alles dicht is, wacht ik nog wel een maandje.
Ik kan toch nergens heen…
Arnoud zegt
‘Gewoon’ weer 40.000km. Service monteur, hè..
willeme zegt
Wel minder met de trein wezen rijden. Dat is nu helemaal een stress-tube geworden. Tip: beetje van je af hoesten met twee halve liters lauw Zwaar Bier (huismerk) en je hebt alle ruimte in een 2e klasse coupé.
bpc zegt
Tip laat de trein voor wat ie is en haal je stalen ros uit de garage, het lauwe bier zal dan wel tot thuis moeten wachten…
svdnick zegt
Reed voor de crisis meer dan 70k per jaar, afgelopen jaar nog geen 25k iets met werken op festivals
faalhaas zegt
De hele afdeling werkt zo ongeveer thuis, en faalhaas met zn porem op kantoor voor als er een escalatie is. 0 dus.
vincentbaan zegt
Van zo’n 50k naar ongeveer 40k. Maar dat heeft meer te maken met een nieuwe baan. Thuis werken is nog steeds lastig..
Johanneke zegt
Nee. Gemiddeld 4.5 dagen per week naar werk (laborant). Ofja eigenlijk wel, ik voetbal 15km verderop in de stad waar mijn ouders wonen, en ik vroeger woonde. Dus daar rij ik nu niet meer heen :(
Homer55 zegt
Zelfde
tammo zegt
Ons gezin, van 50.000 met 2 auto`s, naar c.a. 15 tot 18k met 1 auto. Reed normaal woon werk verkeer 17k per jaar, maar sinds maart zit ik thuis.
Mis m`n 2.4 JTD, maar mis de reistijd niet.
dutchneon zegt
Zeker veel minder bij ons, van 90k naar krap 20k kilometers.
mijn vrouw was goed voor 35000km per jaar en ik zo’n 55.000.
Dit jaar meteen in febr. de rr diesel geschorst toen ik het zag aankomen (duidelijk eerder dan onze overheid)
Zelf 100% thuisgewerkt en mijn vrouw 1-2keer per week naar kantoor, niet naar klanten.
Samen dit jaar nog niet eens 20.000km gereden. De diesel en de tesla verkocht en er 2 benzine V8’s voor terug gekocht + geld in de pocket..
Voor mij liever nooit meer die km’s thuiswerken scheelt me ruim 8 uur reistijd per week en ik kan eindelijk weer een dagelijkse auto rijden die ik niet met m’n hersens maar met m’n hart heb gekozen ;)
padoempats zegt
Sinds maart bijna niet meer gereden. Dat is opzich ook het idee. Niet op kantoor werken en contacten minimaliseren
powerblue zegt
Krap 20k IPV 70k. Ergens heen rijden voelt nu als een uitje
dunhozzie zegt
50k naar nog geen 5k. Thuiswerken is de opdracht van maart 2020 tot en met juni 2021
bpc zegt
Meer, iets meer profesioneel, maar ook de weekendkar is vaker buitengeweest voor even te ontstressen, corona heeft mij een druk doch vruchtbaar jaar opgeleverd vorige jaar 40kkm die jaar net geen 50kkm, maar mijn hoogdagen aan 85kkm heb ik nog niet geëvenaard… Volgend jaar nieuwe kansen…
BMWbankier zegt
Van 50.000km per jaar naar nog geen 6.000km. Best balen, heb begin dit jaar een diesel aangeschaft.
VeniVidiVici zegt
Ben meer gaan rijden. I.p.v. 10 vrijetijdsrondjes rond de kerk zijn het er nu 40 geworden.
tge2 zegt
Nee hoor. Gewoon mijn standaard kilometers. De consumptiemaatschappij blijft gewoon doordraaien, dus de fabrieken ook. Geen probleem ook, van hele dagen thuis werken zou ik helemaal gestoord worden. Maar ik vind het wel prima dat de kantoorpikken thuis zitten, kan ik lekker overal altijd 130 blijven rijden.
cossiekiller zegt
Iets minder gereden dan vorig jaar (6k privé, 17k werk met vrachtwagen), maar pas toch een dikke diesel (CLS SB) gekocht omdat ik wat meer wil rijden.
crashingduke zegt
Daimler en Supra staan in de stalling. Dus ik maak net zoveel kilometers als in 1988, toen ik geen auto had.
trolle zegt
Nee, totaal niet. Begin dit jaar wagen gekocht met 7185km op de teller. Ben vandaag over de 34k gegaan.
shane12 zegt
Ja, van ruim een ton per jaar naar een kleine 10k dit jaar..
camber24 zegt
Sinds begin maart werk ik fulltime thuis. Voorheen zat ik op 40K-50K km per jaar. Nu op 5K ofzo. Absurd weinig, mis het ergens ook wel moet ik zeggen.
maxidyne zegt
160.000, tja de fabrieken moeten bevoorraad blijven. Privé ongeveer 4000 kilometer dit jaar.
clubbtraxx zegt
Effe kijken… als je geen enkele werkdag vrij hebt genomen rij je dus 260 werkdagen lang elke dag ruim 615km?
Kweenie, lijkt mij toch ietwat onwaarschijnlijk.
clubbtraxx zegt
160000? Effe kijken… als je geen enkele werkdag vrij hebt genomen rij je dus 260 werkdagen lang elke dag ruim 615km? Kweenie, lijkt mij toch ietwat onwaarschijnlijk.
hippopotamus zegt
Zat op 25k, nu op 10k. Spaardiesel is de deur uit, en nu een auto met het hart gekocht (Laguna III GT 2.0T).
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Van 20K naar 10K, dus JA.
randy zegt
Hier ook veel minder. Zo veel minder dat ik mijn 206sw gti maar verkocht heb. Auto stond te verpieteren op het oprit. Op dit moment is 1 auto goed te doen omdat we allebei thuis werken.
chefturbo zegt
ja en nee. Ik reed in 2019 27,5k in de auto en 20k op de motor. Dit jaar 20k in de auto en 8k op de motor. Dus ja, veel minder kilometers. Maar in verhouding met het aantal dagen dat ik thuiswerk valt het me eigenlijk tegen. Ik ben de auto naar mijn idee meer gaan gebruiken. Bijvoorbeeld doordat ik nu niet meer carpool, wat ik voor corona wel deed. Daarentegen ben ik een keer minder op vakantie geweest, wat een deel van de kilometers op de motor verklaard. Echter gebruik ik de motor ook niet meer voor woon-werk verkeer, aangezien er nu altijd een laptop e.d. mee moet. Dus al met al, ja minder kilometers, maar toch meer dan ik logish kan verklaren.
goodvibrations zegt
Ja, met name de eerste golf..
avdb55 zegt
2 auto’s. De ene was 7.000/jr en is 7.000 gebleven. De andere was 30.000/jr en heeft bijna 4.000 gescoord. Da’s nog een diesel ook, dus moet maar eens over verkoop nadenken.
legion1349 zegt
Mijn winterbolide (0.6 Subaru Vivio, een monster) rijdt af en toe naar de supermarkt als ik pils moet halen. De rest alles op de scooter. Normaal ook maar 30 km per dag, maartoch, als er een fatsoenlijke biertaxi in het dorp zou zijn was m’n auto niet meer nodig.
jens28 zegt
Veel meer gaan rijden, denk alleen al 11.000 fun kilometers (oldtimers en motor) en bijna 20.000 normale kilometers voor werk enz
michiel_vandelft zegt
@willeme “Uiteindelijk moet het werk toch gebeuren, dus de kilometers vlogen er ook zo weer op.” Ik ben op zich benieuwd welk deel van het werk niet op afstand kan. Wij zien natuurlijk vooral de nieuwsbericht en die kunnen prima vanaf huis zou je zeggen.
siemi zegt
De zakelijke auto sinds begin maart 1 keer getankt. Vorige week gaf hij aan dat ik nog 770km reikwijdte had. Voor corona moest ik iedere week tanken. Ik denk dat ik dus wel wat minder ben gaan rijden.
goodfellar1 zegt
Ik ben meer gaan rijden. Voorheen met OV naar werk en moest ik dit jaar naar werk moeten gaan dan was de auto de keuze. Daarbij dit jaar een andere auto gekocht dus ik ga in de avonden en weekenden ook graag er op uit met de auto.
npdw zegt
Van 25K naar 3K. Alleen prive ritjes bleven over.
mashell zegt
Van 50k naar 28k. In de thuiswerk periodes is het bijna 0 maar toen het mocht zat ik al snel weer in Duitsland. Ook ging ik meer privé rijden om leuke dingen te doen. Al dat “blijf thuis” is mentaal gewoon niet gezond.
knapzuur zegt
Van 10k per jaar naar nog geen 4k gegaan, fietsen daarin tegen van 2k naar 8k gegaan!
remco86 zegt
Ik rij meer dan verwacht, als een van de weinige denk ik.
Sinds 2019 heb ik een NS businesskaart naast de auto van de zaak en ging ik bijna dagelijks met de trein en tram naar project (60 km enkele reis). Sinds maart dit jaar geen trein meer van binnen gezien. Ik kom nu nog 1 tot 2 keer per week op locatie, maar dan ga ik met de auto. Recreatieve en sociale kilometers maken we dan weer vrijwel niet.
kniesoor zegt
Heb het idee, dat het niet veel uitmaakt. Gebruikte voor woon-werk al enige tijd het OV, want binnensteeds. De rest van de kilometers wordt nu ook nog grotendeels gemaakt, dus vermoed, dat het verschil t.o.v. pre-Corona beperkt is.
Henkie zegt
Veel minder. Maar dat komt voornamelijk door de verhuizing, ben dichter bij het werk gaan wonen.
Wel minder sociale afspraken en daar door ook minder gaan rijden. Ben van 27k naar 9k gegaan.
sr20det zegt
Niet meer of minder dan vorig jaar (30k). Volgend jaar zal het wel minder worden wegens dichter bij huis werken.
thjvanvlerken zegt
Mijn Auto komt 1 x per week van zijn plek. Mijn vrouw haar auto staat nu ruim 10k op de teller en dat sinds january, dit aangezien nog naar haar werk rijd en vaak tripjes naar de hobbies maakt.
phaeton zegt
Een poll was leuker geweest in dezen. OT: 2-3k minder, eigenlijk nog steeds laag in de 20
bo78 zegt
Van 90k naar 32k. Dus stuk minder… moet zeggen dat ik het wel mis. Zal blij zijn als ik weer meer km kan maken…
sjeemsbond zegt
Nul komma nul kilometers gereden dit jaar. Auto staat al meer dan een jaar stil in de garage. Heerlijk thuiswerken en lopend boodschappen doen :)
Lars zegt
Minder vliegen, meer met de auto
agdesigns zegt
Gisteren de 2e auto op internet gezet. Afgelopen jaar puur gereden omdat het me beter leek om zo nu en dan eens een stuk te rijden. Denk van 10.000+ km na nog geen 1000. En na corona blijf ik ook gewoon thuis werken. De 2e auto is nu meer luxe dan noodzaak. (Werk: software ontwikkelaar)
jaap_veldman zegt
Van 24000km per jaar naar iets meer dan 14000km per jaar.
Olaph zegt
Minder auto kilometers, maar meer motor kilometer – en dat samen … per saldo dan ook iets meer kilometers in totaal op jaarbasis.