Als je goed nadenkt is er vast wel ergens een designelement waaraan jij je kapot ergert. En helemaal leuk, welk onflatteus woord heb jij daarvoor?
Een van de leuke dingen aan werken voor Autoblog is de interactie met jullie, de lezers. Dat gebeurt massaal in de comments, maar soms krijgen we ook dingen in de mail die ons positief verrassen. Denk bijvoorbeeld aan de talloze Marktplaatspareltjes die @rachid ons stuurt. Zijn we heel blij mee.
Maar soms krijgen we ook suggesties voor de Lezersvraag en dat is precies waar we vandaag over schrijven. Willem-Jan, ook wel bekend als @wicos stuurde ons namelijk een berichtje via [email protected] en dat vonden we zo leuk, dat we er meteen mee aan de slag zijn gegaan.
Aan welk designelement erger jij je kapot?
Hij schreef namelijk het volgende:
Ik kan mij ergeren aan ontwerpdetails van autos en het eerste dat daarbij bij mij opkomt is een onflateuze koosnaam: de balzakken aan de achterlichten van een Lync&Co O1, de gulp als van een Opel Crossland X en de acnégrillen met pukkeltjes die tegenwoordig bon ton lijken. Kom maar op, waar vind jij lelijk en hoe scheld je dat uit?
Wicos, scheldt graag op designelementen
De balzakken aan de achterkant van de Lync&Co. Goed gevonden, maar niet heel flatteus voor de persoon die verantwoordelijk is voor dit designelement. Aan de andere kant, had hij/zij/hen/gnork maar iets beter zijn/haar/hen/gnork best moeten doen aan de tekentafel.
Hoe scheld jij een lelijk designelement uit?
Ik kan zo gauw niets beters bedenken dan het zijaanzicht van de eerste generatie BMW 1-serie. Niks mis met de auto verder, heb er zelf een gehad en op de redactie staat er ook eentje, maar stiekem is er toch wél iets mis mee. De lijn die namelijk over de breedte loopt.
Dat designelement is met een beetje fantasie namelijk best te vergelijken met een doorgezakte driezitsbank. Als je het weet, ga je het nooit meer anders zien en blijf je het zo noemen. Of ik me er kapot aan erger? Dat niet, maar het valt wel op.
Maar er zijn vast en zeker (of zeker en vast, voor onze Belgische lezers) andere designelementen te verzinnen waar jij je wel kapot aan ergert en waar je een onflatteuze naam voor hebt verzonnen.
Als je die met ons zou willen delen, zou dat top zijn.
Mede namens Wicos; bedankt!
eMbe zegt
BMW.
of was die te makkelijk?
mjpamsterdam zegt
Die rare lopende richting-aanwijzers. Misplaatst kermis-gedoe.
kniesoor zegt
Sluit ik me van harte bij aan. Alhier bekend als ‘aanstellersverlichting’.
KEV9 zegt
BMW kopen, die hebben geen richtingaanwijzers
karhengst zegt
Achterlichten van de Audi Q2: Alsof je meekijkt bij iemand die moeite heeft met pissen in het openbaar.
Citrofieleviltwin zegt
Gewoon de stock opgekocht van volkswagen die ze niet meer moest hebben met de polo facelift.
Poulusma zegt
Ach de meesten vullen de richtingaanwijzer vloeistof niet bij als ie op is, dan ben je van het probleem af 😜
ukbob zegt
Eerste dat in me opkomt: fake uitlaten op heel normaal gemotoriseerde modellen; kijk eens naar een A3 met S line of een Golf: dikke ‘Chrome’ eindpijpen van plastic, iew!
W115 zegt
De brede pizza slice-grille van de Giulia. Een smalle langwerpige grille, zoals op de gt, staat een alfa het mooist.
Paul58 zegt
Heerlijke pizza Milano gewoon ;)
mashell zegt
Heeft de ontwerper bij Alfa een vrouwelijk geslachtsorgaan als logo gekozen om Alfa mannetjes aan te trekken verwar jij het met een pizza punt… Maar dat die pizza vagina zo groot is dat de kentekenplaat uit het midden zit is gewoon kut.
jerone zegt
Heel makkelijk; NEPUITLATEN, gadverdamme.
En je ziet het tegenwoordig op bijna de helft van de nieuwe auto’s.
reactief zegt
Precies dit. Nooit gesnapt…
Weet nog dat en vriend heel trots zijn uitlaat-sierstukje toonde die hij op zijn auto had gezet. Toen snapte ik dat er blijkbaar mensen zijn die dit wel mooi vinden. Persoonlijk heb ik trouwens voorkeur om de uitlaat helemaal niet in het zicht te hebben.
brent zegt
precies dit, ik heb nog liever geen uitlaat of maar aan 1 kant dan aan “2” kanten maar er is maar 1 open
Friez zegt
Dit…
mashell zegt
Ik vind dat zo grappig, dat er mensen in een uitlaat gaan lopen staren om te kijken of die wel echt is. Sommige mensen kunnen zich om echt alles druk maken en het is geweldig dat de designers hun faciliteren.
Dutchdriftking zegt
Die @Nicolasr , bij 538 in de studio, en ondertussen ook nog artikelen plaatsen op Autoblog. Je bent er maar druk mee! Ik erger mij kapot aan alle black-line/shadowtrim uitvoeringen van auto’s. Meegespoten bumpers, stootlijsten en lichtmetalen wielen zie ik nog altijd als een pré. En aluminium spiegels, raamlijsten en grille’s is helemaal premium. Het is premium en sportief wanneer dit niet gewoon aluminium is, maar geborsteld aluminium. Helemaal wijs zo’n Audi S4 B6 in een kek kleurtje, frisse 18 inch 6 spaakvelgen, en geborsteld aluminium raamlijsten, spiegelkappen en grille omlijsting.
Maar helaas, ooit heeft iemand het (mat) zwart gemaakt, en sindsdien is dit helemaal het einde. Fabrikanten bieden velgen in zwart en in two tone aan, nooit meer aluminium, en men is bereid flink bij te betalen voor zwarte spiegels en een zwart dak. Ik zal wel een oude man worden, maar man wat vind ik het toch zonde.
Bonus hierin zijn zogenaamde carbon en alcantara pakketten voor in en exterieur. Op een Ferrari prima hoor, maar op een drie cilinder hybride… Doe normaal. Luxe en premium is aluminium en leder.
Zo ik ben mijn ei weer kwijt. Verder gaat het best goed hoor ;)
Paul58 zegt
Begrijp je standpunt. Ben het deels eens. Bij mij is dit sterk afhankelijk bij welke kleur de rest van de auto is. Een zwarte gril of zwarte uitlaatsierstukken vind ik op sommige kleuren prachtig staan. Idem voor allu gekleurd. De combinatie is voor mij gewoon heel belangrijk.
Dutchdriftking zegt
@kevin1989: Op een knalgele Mazda 3 snap ik zwarte accenten nog een beetje, maar op een donkerrode Mazda 6 is het toch spuuglelijk?
Gulli zegt
Ik heb een 1-serie in bestelling staan en om mijn medemens een plezier te doen heb ik de nieren zwart laten maken. Dan zie je ze een stuk minder. Stukje service, doe ik gewoon.
Ik heb het dan weer met aluminium hoekprofielen op bumpers van diverse RS modellen van Audi. Ik vond het vroeger prachtige auto’s maar het zijn inmiddels kermisattracties met al die mat aluminium hoeken en vlakken en vouwen in de bumpers.
mashell zegt
Je laat de chroomrand op de zwarte “nieren” zwart maken? Met als effect dat de nieren visueel nog groter worden?
Paul58 zegt
Ik vind rood en zwart ook nog wel mooi staan. Veel mooier dan Chrome bijvoorbeeld. Geel en zwart ook gaaf. Idem voor grijs en zwart. Bij blauw vind ik het niet echt passen en bij wit een beetje afgezaagd. Heel persoonlijk allemaal.
PunicaOase zegt
Wat dacht je van de zwarte of zelfs mat plastic bumpers die overal en vooral bij SUV’s en crossovers weer fors terugkomen (ergste bij XC40 en nieuwe 3-serie met M-pakket). Ik noem het KOMO-afwerking.
Vierkante wielkasten: Toyota/Lexus is ook kotslelijk..
pa045 zegt
Alcantara in een mooie Lancia is nog steeds een echte luxe. Niets met sportiviteit te maken.
O plaat zegt
Op mijn zwarte Cadillac heeft men gekozen toen hij nieuw was voor het black carbon pakket en ik kan de keuze best appreciëren, op de omkadering van de grille en de emblemen na is hierdoor al het chroom (en een Amerikaan heeft er best veel) nu zwart carbon dat body color lijkt maar van dicht een 3D carbon effect heeft.
karhengst zegt
Overdreven kieuwen waar vroeger de mistlampen zaten, of wanneer men er nutteloze stukjes zwart plastic in zet om de suggestie van sportiviteit te wekken.
Ook lelijk: Kirby’s Car Mouth mode in het echt, zoals te zien op de BMW i3 of Renault Kadjar.
Vreddy_B zegt
Als eerste de opplak schermen. Het gaat ondertussen al bijna 10 jaar mee. Maar ik kan er niet aan wennen. Ik vind een geïntegreerde scherm nog steeds het mooiste. Straalt het dashboard ook veel meer rust uit.
De pre-facelift BMW E6X serie zonder m-sport bumpers. Lijkt het altijd alsof er een stukje mist bij de onderbumper. Alsof er een lip afgereden is bij een drempel. Bij de facelifte is dit veel mooier opgelost.
THSD zegt
De walrustanden van een peugeot 508
berlinetta zegt
Kermis LED-verlichting, nepuitlaten, te grote zwarte stukken plastic in bumpers en schermen in het dashboard die niet netjes verwerkt zijn.
Paul58 zegt
– De achterlichten van de eerste generatie Passat CC.
– De badeend voorkant van de Model 3
– De gril van veel nieuwe BMW’s
– achterlichten van een alfa 166
– de zijkant van de evoque cabrio badkuip
– het te drukke en hoekige lijnenspel van een Toyota crv en een Honda Civic
– bmw logo aan de zijkant (van een X1 dacht ik?)
Johanneke zegt
X2. Was al een lelijke auto, toen dachten ze, we doen net alsof het de BMW M1 uit de jaren 70 is en maken het nog sneuer allemaal.
robertvanheerde zegt
Bedoel je de vorige Civic? Ik vind de huidige juist wel strak
Paul58 zegt
Bedoel wel de huidige Civic. Al moet ik zeggen dat ik deze generatie wel een stuk geslaagder vind. Kan het moeilijk uitleggen maar vind het design gewoon iets te druk naar mijn smaak. Zal verder wel een fijne auto zijn en kan ook goed begrijpen wanneer iemand juist van die looks houdt! Gelukkig maar dat niet iedereen dezelfde smaak heeft ;)
volvo-s60-adept zegt
De onderste plooi in de deuren van de eerste reeks BMW 1: hangbuikzwijn.
Gulli zegt
Jep, precies dit
KEV9 zegt
De voorkant van de BMW,
petroldrinker zegt
1) Nepuitlaten
2) nep vents
3) lelijke grote grills zoals bmw nu heeft
4) popnagels in de body
5) geen kuipstoelen in sportautos
Jagris zegt
Wanneer een auto met een viercilinder 4 uitlaten onder de auto heeft, of van die nepuitlaten. Ik kan ze niet waarderen en vind het best wel fout.
jasbelle zegt
De afgeplatte randen rondom de wielkasten van werkelijk bijna iedere auto.
Pallas zegt
Ja dat!
weekert zegt
Een van de eerste waar het mij echt opviel was de 207, echt geen gezicht.
ra-smit zegt
– Al de lijnen, vouwen en hoeken van de Toyota C-HR en RAV4, die zijn bijna lachwekkend!
– Het overdreven gebruik van chroom. Met name de nieuwe Chinese merken hebben dat in overvloed.
– De overdreven grote velgen (20+ inch) van Audi en Mercedes. En dit dat kader vergeet ook de laatste generatie Renault Scénic en Opel Astra J niet.
– De grote grillen van Lexus; alsaf ze in een bankschroef hebben gezeten!
– De achterkant van de Mercedes-Benz CLA (C117); alsof er aan olifant op de kofferbak is gaan zitten!
RickB zegt
Die zwarte radar-blokken in de grill van een Audi A6 vanaf 2018.
Wat was er mis met de mistlamp locatie?
cossiekiller zegt
Exact. Hier in de buurt staat er zo’n A7 met S-line, prachtige wagen… Maar dan zie je die 2 vierkante zwarte blokken in de grille en denk ik… ‘staat die hier nu te flitsen?’
pomoek zegt
Zilverkleurig gespoten kunststof wieldoppen op zwart gespoten stalen wielen: Spuit de wielen zilver en je bent klaar wat mij betreft.
pomoek zegt
De nep diffuser aan de onderkant van de achterzijde van veul auto’s, een soort bavianenkont.
Johanneke zegt
Niet meegespoten bumpers. Alsof je in een jaren 90 schraapbak met bumpers in carrosseriekleur niet aangevinkt.
Enorme (nep) uitlaten. Nee je polo heeft geen 4 uitlaten nodig. Nee je Citroën 1.6 hoeft geen stortkokers groter dan mijn vuist te hebben.
Crossovers. Hadden beter hatchbacks of MPV’s kunnen zijn.
vopo zegt
Al die onnozele inkepingen in de voor en achterbumper bij de huidige en nieuwe modellen van BMW. Zonder die rare en onnodige frutsels zou die paashaas neus beter te pruimen zijn.
mashell zegt
Black pack, shadow line en dergelijke die alle chique en fraai uit een design uit een design weten te halen. Maar dat is optioneel daar kun je dus onderuit.
Heel kleine knullige instrumenten clusters zoals de Tesla Model S, Polestar 3, ID3 zijn ook zoiets dat er alleen maar is om dure overbodige heads-up displays te verkopen.
Maar mijn grootste ergernis is de trend van verzonken deurklinken op vooral elektrische auto’s. Een vinding van Tesla die iedereen nadoet om maar modern te ogen maar in de praktijk gewoon een stap terug is in gebruiksgemak.
Paul58 zegt
Behalve bij een Model X dan qua in en uitstappen met gebruikersgemak. Je hoeft letterlijk niks aan te raken (geen sleutel of deur(klink) om te openen of te sluiten en in te stappen. De deur gaat automatisch open als je erbij staat en sluit automatisch nadat je zit, werkt verassend goed.
quincy zegt
Het bijzondere is dan dat Aston Martin de verzonken deurklink al eerder had dan Tesla. En daar vind ik het echt prachtig op.
Overigens went de typische deurklink op de Model 3 erg snel. Daar ervaar ik nu niet meer of minder gebruiksgemak dan bij de A6 met normale deurklinken.
En de verzonken deurklink van de Alfa 147 op de achter portieren vind ik ook mooi.
canon4ever zegt
Toevallig net onderweg naar huis een Porsche Taycan tegen gekomen bij een rotonde. Wel mooi. Maarrrr… ding maakt motorgeluid? OMG, wat een afgang heh! :-(
mashell zegt
In 2018 was ik in Weissach voor een testsessie bij Porsche. Rijdt er een Taycan met motorgeluid voorbij, goede camouflage dacht ik. Maar ze hebben dat gewoon in productie genomen! Porsche is een beetje anders…
Benny_Weisz zegt
Elektrische motoren die voor de aandrijving van een auto moeten zorgen…..
Het “vermoordt” de ziel van een auto en voegt niks toe aan het verbeteren van het milieu (al wil onze regering d.m.v. subsidies ons daarover anders laten denken)
Verder vind ik nep uitlaten vrij kansloos (vooral bij premium merken)
Oh!….en laatst zag ik een Nissan Juke (nieuw model) met originele 20” velgen eronder. Vooral de achterwielen met die piepkleine remschijven erachter zien er troosteloos uit. Waarom zou je op een auto met een 1.2 liter motor 20” velgen willen?
Johanneke zegt
EV zijn absoluut minder schadelijk voor het milieu. Zeker als je er een normale wagen met moderne batterijen van maakt. Een Hummer EV bijvoorbeeld is gewoon achterlijk.
Elke crossover eigenlijk ook.
mashell zegt
Een auto is een machine, die heeft geen ziel. Allemaal hersenspinsels. Welke motor er ook in ligt of hoe groot de wielen of remschijven ook zijn maakt voor de ziel niet uit want die is er niet.
Wel vind ik mijn superstille, super comfortable, super snelle EV lekkerder rijden dan alles wat ik eerder gereden heb. Maar dat is een gevoel in mij, jij kunt met een stinkende schuddende drie- of viercilinder net zo happy zijn.
Paul58 zegt
De link met desigelement en elektromotor kan ik even niet plaatsen. Je ziet deze toch niet zitten?
Allison Burgers zegt
Als ik door bewoond gebied rij in een EV dan stoot ik daar exact 0 gram uit. Zijn de omwonenden blij mee. Dit in tegenstelling tot wanneer ik daar rondtuf in een ICE
ArnoldH zegt
– Nep uitlaten
– zwarte velgen, dan valt op dat banden grijs zijn. Wat is er mis met mooie zilvere velgen
– Chromen frutsels die geen nut hebben (onderbumper bmw x7)
– Camera’s als buitenspiegels. Zie je en stokje met een puist
– verlichte grille’s (hallo bmw)
– koplampen verlichting die doorgaan in de grille (skoda enyaq iv)
– wel grijze bumpers onder het mom van, dan lijkt de auto niet zo hoog. (Crossovers en SUF’s
dragspert zegt
Niemand die zich blikbaar wezenloos stoort aan het nét niet in het midden zitten van een kentekenplaat? Japanse merken aan de voorkant, de eerste generatie Hyundai Santa-Fé en redelijk recent nog de LandRover Discovery. Assymeteie in het algemeen kan ik slecht tegen bij auto ontwerpen.
ukbob zegt
Oeh…
Dat zie je niet meer heel vaak, maar als..!
Maak dat even symmetrisch inderdaad.
shibby zegt
Opgehoogde hatchbackjes die als off-road, of erger nog, sportief worden aangemerkt
ako6 zegt
Coupe SUVs, wat een nutteloze gedrochten. Maak een keuze, of je hebt een suv nodig, of een sportauto, combinatie is complete onzin, en vooral een statement naar de buitenwereld: kijk mij eens teveel geld en te weinig smaak hebben.
Maar daarnaast vooral het overmatige interesse in form over function van het auto publiek, looks zijn belangrijker dan kwaliteit en functionaliteit.
spidermann zegt
Bananenkont van Mercedes
Alle X4 X6 modellen en equivalent van Mercedes, Audi & Co
spidermann zegt
En hoge Polestar, ook indien hij dan ook nog verlaagd is.
Gulli zegt
Eerste BMW 1-serie: hangbuikzwijn
Achterkant van VW Scirocco: alsof hij het syndroom van down heeft. Die achterlichten zijn of te klein of ze staan veel te ver bij elkaar vandaan (sorry voor de mensen die hier aanstoot aan nemen)
Mercedes CLA: naaktslak. Met een AMG pakket wordt het alleen maar erger want dan is het echt alsof hij over de grond sleept aan alle kanten.
Eerste generatie X5: bestelbusje op te grote wielen
SsangYong Rodius: rijdende dakkapel
GLC-/GLE coupé en Tesla X: rijdende molshopen.
Waarmee ik meteen tot mijn aller- aller- allergrootste ergernis kom; SUV coupes! Serieus. Mogen die dingen asjeblieft vandaag nog collectief de fik in? En gooi die gekke Citroën/Peugeot sedan-coupe-suv-crossover waanzin er ook maar meteen bij.
tortuga zegt
4 tot 6 achterlichten zoals op een Kona of een Q model of Sportage enz je weet wel. Zo hele mooie design achterlichten maar dan foeilelijke halogeen pinkers in de bumper. Mini doet dat ook.
De huidige lichtenreeks van Citroën. / _
Poulusma zegt
Ik kan me kapot irriteren aan verlichting die over de hele achter of voorkant van een auto verdeeld is. Achterlichten op de kont en dan de knipperlichten in de bumper e.d.
Of aan die lelijke platgeslagen auto’s, de zelfbenoemde ‘coupe’s’.
Edge zegt
Ik heb er wel een paar:
Zwarte merklogo’s op een zwarte of donkere auto. Dat moet je als merk gewoon niet willen. Mensen moeten direct kunnen herkennen om wat voor auto het gaat, zodat ze weten bij welk automerk ze moeten aankloppen als ze ook zo’n ding willen. Daarom gewoon geen zwarte logo’s meer aanbieden, of zwarte logo’s alleen aanbieden als ze op een lichte achtergrond komen.
Geprinte stukken grille waar de sensoren achter zitten. Het is de automotive variant van zo’n gast die kalend is en dan zijn drie resterende haren maar lang laat groeien en met gel op z’n kale hoofd plakt. Monteer die dingen gewoon op een andere plek waar dat soort trucjes niet nodig zijn, ziet er veel beter uit. In het verlengde daarvan vind ik die geprinte Mercedes-sterren ook kansloos. Je hebt hard gewerkt, gespaard of een mooi leasebudget kunnen afdwingen, je kunt eindelijk die nieuwe Mercedes kopen. En dan is die fameuze driepuntige ster in de grille geen ster maar een stickertje over het radarpaneel.
Diamond Cut velgen zijn ook zo’n ding. Er zijn maar heel weinig diamond cut velgen die daadwerkelijk mooi ogen. Een dikke 95% van dat soort velgen laat een auto lijken alsof de eigenaar 12 is en net voor het eerst een autostyle catalogus heeft ontvangen.
allesmetturbo zegt
De unibrow doorlopende achterlichten, wat een horror.
En uitstekende tabletschermpjes in het midden van het dashboard.
Ipv meegespoten spartborden ze zwart laten zodat een auto hoger lijkt. Dan lijkt t alsof er heel veel wheelgap is
Gulli zegt
Grappig, ik vind een goeie Heckblende dan weer erg mooi. Let wel: een goeie Heckblende. Zoals Porsche dat doet bijvoorbeeld.
Helaas heb je dan ook de mindere goden die dat nadoen en eigenlijk de plank volledig mis slaan. Een doorlopend licht aan de voorkant vind ik er dan weer niet uitzien. Veel gezien op VW’s ID modellen en de GTI’s, en het stoort me denk ik het meest dat ze niet helemaal doorlopen maar onderbroken worden door het logo.
Die na-apers doen me ook een beetje denken aan tien jaar geleden toen Audi begon met LED dagrijverlichting in allerlei vormen. Dat zag er mooi en subtiel uit omdat het goed was uitgevoerd (en er geld aan was uitgegeven). Daarna kreeg je de Halfords na-apers die ook LED wilden maar het totaal niet snapten. Dan kreeg je een slinger van kleine felle lampjes, het liefst in het blauw, dat er zo ongelofelijk goedkoop uitzag dat je er alleen maar om kon lachen. Dan snap je het gewoon echt niet
tjorque zegt
Alle ****-lines ofwel heb je een M, N, GR, RS, AMG,… ofwel heb je het niet. Punt uit
Al dat nep gedoe vind ik totaal niks.
En alles wat obesitas mobiel is (je weet wel zo’n opgehoogd hok verder zonder enige meerwaarde) en dan nog sportief gemaakt wordt door weet ik veel welke frutsels… :-R
Sturen die niet rond zijn (lees yoke)
Kleine spleetoog lampjes boven de koplampen, bah…
Crosscabouter zegt
Velgen die niet ‘dezelfde’ kant op draaien, omdat ze bij de fabriek te lui of te krenterig zijn om twee verschillende mallen te maken …. Zelfs bij de dure modellen auto’s.
Hubert zegt
Donkere ramen.
Niets lelijker en triester dan dat.
Paul58 zegt
Prachtig juist, bij de juiste auto dan. Enkel achterruit(en) wel. En persoonlijk vind ik het alleen mooi wanneer deze niet volledig zwart zijn maar nog een klein beetje doorzichtig.
Hubert zegt
Voor de betere nachtapotheker…
dolledries zegt
Dat plastic in een aluminium look .. drama in bumpers etc
moveyourmind zegt
Erger me nog het meest aan het ontbreken van designelementen waar je je aan kan ergeren bij veel moderne auto’s. Veel auto’s zien er wel prima uit, maar het is ook veel van herzelfde, vooral de dashboards.
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen, merken die wel durven, zoals BMW. En auto’s die geïnspireerd zijn om sterke ontwerpen van vroeger, zoals de 208, de nieuwe 5 en de iiBuzz.
Paul58 zegt
Bmw onderscheid zich met een dashboard? Wat is daar zo onderscheidend aan dan? Verder prima auto’s hoor BMW’s alleen exterieur gaat de laatste jaren wel de verkeerde kant op vind je niet dan? Niet meer zo elegant/ sportief als ik gewend ben van BMW, maar te druk en lomp. Meeste achteruitgang bij BMW is het design van de 1 serie naar mijn inziens, die was altijd onderscheidend met een mooie lang neus en coupe achtige lijn en nu niks speciaals meer. Over die grote hokken ga ik het maar niet hebben;)
basman147 zegt
Op dit moment vind ik de grootste gruwel op de weg de Reanult Arkana… Nutteloos en gruwelik lelijk SUFferdje waarbij alle slechte trends in één auto zijn gepropt. Bah
Maar algemene trends waar ik me aan erger zijn.
-Cross-overs. God weet hoeveel werk er is verricht om auto’s zuiniger te maken en wat koopt de consument, auto’s die 10% zwaarder, 10% groter frontaal oppervlak hebben en een hogere luchtweerstand… Dag lager brandstofverbruik.
-Grille, DLO en velgen, alles zwart. Staat voor mij nog steeds voor het uitgeklede instapmodel en zeker niet voor “sportiviteit”
-Koplampbehuizingen die doorlopen tot aan de voorruit
-Veel te grote afstand tussen de motorkap en de bovenkant van de wielrand, de neus hoort zo scherp gesneden te zijn dat daar geen ruimte meer is.
-Volledig zwart interieur. Wordt ik zo depressief van. Voor mij graag Sabbia of Cuio met een Marrone dashboard.
-Alle functies bedienen via de tablet. Voor de diepere functies van de stereo snap ik het nog, maar niet voor de stoelverwarming oid.
Helaas gaat het voor mijn smaak steeds meer de slechte kant uit…
Allison Burgers zegt
Die hoge motorkappen komen helaas door veiligheidsvoorschriften. Er moet een bepaalde ruimte zitten tussen bovenkant blok en motorkap zodat je veilig een voetganger ondersteboven kunt rijden.
Robert zegt
De teloorgang van de oranje knipperlichten. Een trend die een jaartje of twintig geleden is ingezet. Jammer dat geen auto-ontwerper er klaarblijkelijk nog de vingers aan durft te branden; het moet tegenwoordig allemaal achter ‘premium’ wit of helder glas.
Griffin zegt
De idiote doorlopende achterlichten zoals in de Renooit Meegaan (nadat de snor ), de nieuwe odies en zo. In het verlengde daarvan: de voorlichten die tegenwoordig ook al met een licht streepje aan elkaar gemaakt zijn. En ja, natuurlijk die ronduit kinderachtige loop-knippers. Hmm… voornamelijk verlichting dus :D
Ow, en die afzichtelijke C stijl van o.a. de opel astra en de adam die het meest lijkt alsof het van een begrafenisauto is.
bluebird zegt
Aan alle auto’s zonder een scudetto 🤗
Gulli zegt
Porsche dagrijverlichting in de vorm van vier kleine puntjes. Waarom?? Het ziet er zo goedkoop uit en omdat de vier kleine puntjes een vierkant vormen wijkt het enorm af van de ronde koplampen die we van ze kennen. De Taycan met zijn kikkerneus en kleine vierkante pitjes ziet er aan de voorkant echt niet uit als je het mij vraagt. De achterkant is dan weer veel beter geslaagd, zeker als Sport Tourer.
Nu ik erover nadenk, zelfs van de zijkant lijkt het alsof de voorkant en de achterkant door twee compleet verschillende ontwerpers zijn getekend die elkaar nooit gesproken hebben.
randy zegt
De achter ramen van mijn DS4
Die kunnen niet open door het ontwerp van de deur….
j4cks0n zegt
Glimmende of chrome delen in het interieur. Verblindend wanneer de zon er op schijnt. (voorbeeld, Clio 4 teller omlijsting) Naam hiervoor? Kutdingen?
harrie zegt
Zwart plastic kapjes die voor luchtinlaten moeten doorgaan, verticaal opstaande plastic diffusers.
En uiteraard de vw id4 en zijn debiele broertje met een ‘sportieve daklijn’, de id5.
Alsof tijdens de designfase het kleimodel veel te nat was en het net voor de deadline in elkaar zakte, wat een zouteloze lompe blob is dat.
Jurgen zegt
Al dat blauwe plastic op die ev’s, echte alie express look vinden wij, sowieso heeft elektrisch niets met auto rijden te maken, gevoelloze ellende
O plaat zegt
Ik stem voor unibrow verlichting (voor of achter) en cross overs op zich. Mat zwarte auto’s kan ik ook zelden smaken, tenzij historisch verantwoord.
rogerzz zegt
Man wat een intense haat is er toch, hele merken en carrosserie-vormen worden afgefakkeld. Maar nu is het mijn beurt.
Ik heb een wat subtielere ergernis; EV/stekker-logo’s. De Mini-Electric bijvoorbeeld, op de neus, wieldoppen, gifgroene-spiegelkappen, in de richtingaanwijzers op de voorschermen, overal zijn logo’s van een stekker te vinden of is er een gele/groene kleur om EV aan te duiden. Zo bijzonder is het ook weer niet, een EV, en helemaal niet zo vaak.
Precies hetzelfde bij de Kia E-niro, een niet al te fraaie SUV-EV die enorm veel accenten heeft (dit keer blauw) om aan te tonen dat je met de toekomst onderweg bent. Geen logo van een stekker, maar blauwe kleuren waar je ze niet verwacht. Blauwe bumper-delen voor en achter, instaplijsten/onderkant deuren, gril, mistlichten, velgen, achterklep en 10x in het interieur.
Je kan overigens zeggen van Tesla en bijvoorbeeld de Model Y wat je wilt, maar die heeft geen blauwe accenten en stekker-logo’s nodig om spuuglelijk gevonden te worden.
Loek zegt
Om heel algemeen te spreken: coupé-SUV’s. Je koopt een coupé omdat ie mooi is, maar er is geen één coupé SUV die mooi in proportie is. Het is allemaal net te lomp, net een te hangende kont. En dan het lef hebben om het bij EV’s bijvoorbeeld toe te schuiven naar efficiëntie. Weet je wat pas efficiënt is? Een lagere auto zonder het frontoppervlak van een garagedeur. Een Mercedes EQS SUV levert gewoon bijna 130 km rijbereik in ten opzichte van de EQS met dezelfde motor/accu setup. Laat dat even op je inwerken.
Iets wat ik recent heb gemerkt is dat ik velgen een dingetje begin te vinden. Dit werd geaccelereerd door een Peugeot 408 met die afzichtelijke velgen waarop ‘ie gepresenteerd werd. Alsof de stagiair koffie morste op het echte ontwerp en het productieteam dacht dat het zo hoorde. Doe gewoon normaal met die velgen! De mooiste velgen die ik zo kan bedenken zijn simpele vijfspaaks, één kleur en niet te veel poespas. Dat daar tegenwoordig allemaal van die diamond cut praktijken aan te pas moeten komen met veel te drukke designs, eigenlijk is dat gewoon jammer.
Verder sluit ik me aan bij veel wat hier gezegd is. De huidige designtrend lijkt te rusten op veel poespas, veel gekke vouwen en details zoals (neppe) koelsleuven en maar weinig echt elegante schone lijnen. Oh ja, en sportpakketjuuuhs die vernoemd zijn naar de sportversie maar dan ook te bestellen zijn op de basismotor. Doe dat even ook niet meer.
dtwo zegt
Ik vind die jaren ’90-revival om auto’s van chroom te ontdoen en logo’s zwart te maken echt he-le-maal kut. Maar absolute dieptepunten zijn de nieuwste M Sport (Pro) -uitvoeringen van BMW, met al die zwarte vlakken voorop. Alsof de voorkant eraf gelazerd is, afzichtelijk.
JelmerS zegt
Te veel front overhang. Te veel wheelgap, en nee dat los je niet op met grotere inch wielen want de diameter van de band wordt er toch niet groter van…
dapeldoorn zegt
De “BBQ” van BMW 🤮 enkel op een Rolls mag er een heuze “BBQ” gemonteerd zijn.
isleofman zegt
Sport pakketjes op flut auto’s.
scrmeagle zegt
Geblindeerde achterruiten
robertvanheerde zegt
De nieuwe Aston Martin DB12. Ik vind het echt een prachtige auto, maar de sensor hebben ze niet in de grille verwerkt, maar net eronder waardoor de onderste lip van de bumper onderbroken wordt… Daar word ik nou verdrietig van!
Richmond zegt
Al die nep luchthappers die ze vervolgens afdichten met plastic in een honingraat profiel om sportief te lijken
drtim zegt
Nep uitlaten + difusers met stip op 1
sleepyj zegt
Drukknoppen voor volume. Of nog erger: touchtoetsen
Onehp zegt
– SUV: gewoon domme trend, sorry
– Crossovers: meestal idem. Cross varianten van gewone auto’s uitgezonderd voor zij die echt wat meer bodemvrijheid nodig hebben
– Te grote velgen met veel kleinere remmen erachter. Duurder in aankoop, duurdere banden, zwaarder, minder zuinig, minder comfortabel en overduidelijk niet nodig voor de remmen
– Zwarte velgen. Meestal lelijk eens ze waat vuil zijn
– Zwarte lak – idem (heb er jammer genoeg twee)
– Alle designelementen die de auto slechter maken. Fragieler, minder aerodynamisch, meer complex
– Fake alles. Uitlaaten, geluiden, ventilatieroosters
– Touchknoppen echt hatelijk, en overdadig gebruik van touchscreens voor vanalles. Dat werkt gewoon niet in een auto. Net als een touchscreen op een camera. Het zijn geen telefoons, daar werkt het wel want het ding zit vast in beide handen en het gebeuren IS het scherm.
drtwism zegt
oh die touch knoppen inderdaad! Wie toch ooit heeft bedacht dat knopjes in een auto niet werken en dat we meer schermen in de auto willen, die mogen ze wat mij betreft direct levend begraven tussen 6 LED schermen
crashingduke zegt
Hyundai en/of Kia lichten in de bumper. In zwart plastic gegoten. Staat zogenaamd Europees omdat we wetgeving hebben die het verbiedt om achterlichten op bewegende delen te monteren. Wat vaak voor die Hyundai’s en Kia’s niet opgaat.
The Big Eck zegt
Wat meteen te binnen schiet;
– Het gebruiken van een naam met pedigree voor je nieuwe elektrische model (Mustang ?)
– De blauwe accenten bij die Lync & Co. Wie bedenkt zoiets ?
– looplichtachterlichtjes, zegt meteen ook iets over het ego van de bestuurder.
imaginenl zegt
Ik heb iets raars waar ik me gruwelijk aan erger: hoe portieren in de carrosserie vallen. Er zijn een aantal smaken. Portieren met frame en frameloze portieren. Voor de portieren met frame is het frame soms meegespoten. Waar het fout gaat zijn de overgangen van body naar portier en soms ook van portier naar raamstrook. Goede voorbeelden waar het fout gaat zijn de 207 3 deurs waar het achterzijruitje gewoon achter het voorportier is geplakt en eigenlijk gewoon niet aansluit. Bij de Nissan Note gebeurt ook zoiets bij het laatste zijruitje. Bij nieuwere auto’s gaat het trouwens stukken beter.
Een ander ding maar van vergelijkbare orde: de zwarte plakstrook tussen de achterlichten bij de laatste 208. Je ziet gewoon dat ze daar een doorlopende lichtstrook hadden willen hebben maar dat er bezuinigd is op het laatste moment. Wellicht dat de eerste facelift dit aan gaat pakken.
Zo, nu maar weer terug naar de therapie: koekoek
Allison Burgers zegt
Ik erger me niet zo snel. Veel genoemde nep-uitlaten (of chroomrandjes die dat suggereren) snap ik helemaal niks van. Wie wil dat nou?
Verder: luie autofabrikanten die de laadpoort van een EV niet netjes verwerken in het ontwerp van de auto, maar gewoon een enorme klep op de plek waar je een brandstoftank zou verwachten monteren.
drtwism zegt
Ik heb er ook nog wel een aantal die nog niet genoemd zijn volgens mij:
– alle opsmuk van TechArt/Abt/Mansory/Brabus etc etc. Om verschillende redenen: vaak over de top, weinig smaakvol, compleet nutteloos (nee mijnheer, uw auto gaat niet harder omdat u een spoiler heeft op uw RS Q8 van 2500 kilo) en als laatste slaan die prijzen nergens op. Is allemaal carbon look, maar in werkelijkheid polyester met carbon print
– de side vents van de huidige BMW M3/M4. Zijn dicht, dus is enkel om voor het stoplicht aan je buren te laten zien waar je in rijdt
Zijn er vast nog veel meer, maar dit vind ik de vervelendste. Vooral die tuner ellende. Dat dit ineens zo hip is snap ik echt helemaal niets van. Zo’n Mansory Urus bijv. Echt geen enkel weldenkend mens kan dat een mooie auto vinden. Als je dat koopt is dat enkel en alleen om aan normale Urus bezitters te laten zien dat je 150.000 euro teveel hebt betaald voor je Urus en ben je dus een balzak.
stephisto zegt
O wat een fantastisch lijstje… hier mijn view:
– doorloop unibrow achterlichten (en voorlichten!)
– Vw/audi/… pinkers die zich opvullen
– deurklinken die eruit floepen,
– deurklinken waar je je hand maar op een manier kunt insteken (looking at you, BMW)
– zijdelingse cameras ipv spiegels (of binnenspiegel als lcd)
– zwarte velgen
– van binnen: alles via touch ipv toetsen voor meestgebruikte functies
– fake diffuser achteraan
– bij BMW M modellen: achteruitkijkspiegel met extra M spaakje
– niet ronde stuurwielen.
michielleendert zegt
De top 3 De gehaktmolen van Mercedes natuurlijk. De op de F1 geïnspireerde neus heeft jarenlang menig Mercedes ontsiert. De SLK tweede generatie de SLR McLaren-Mercedes. Wat een beest van een auto maar zo lelijk met die F1 neus op de motorkap, lijkt nog het meest op een uitgestoken tong met een ‘peace’ piercing erin.
Nr 2 Verder de eerste generatie Jeep Compass de Geodriehoek bij de D stijl. De huidige is een van de best geproportioneerd op de markt maar de stamvader. Oeff een van de lelijkste autos ever. Dan als nr de ‘koplampen van de huidige Hyundai Tuscon, die zien eruit als een uitlaatrooster van een airco met tuinverlichting erachter
michielleendert zegt
Noem ik wel de Mercedes SLR en SLK met die lelijke tong bovenop de motorkap vergeet ik dat Peugeot dit zo een goed idee vaond dat ze hun familie gezicht ervan maakten. Peugeots blinken vaak uit door design. Zeker de huidige 208 weer maar de generatie met de dikke lip 207, 308, 3008, 5008 omg niet om aan te gluren. Zelfs de RcZ wat verder een bloedmooie auto was moest eraan geloven. Alleen de 407 ontsprong de dans. Dit was echt wel Peugeots donkere design uur. Niet te doen.
bmwadept zegt
Zogenaamde snelheidsstickers/striping op auto’s, fabrieksaf wel te verstaan.
Amerikaanse specs op een auto. Zoals extra bling en gele reflectoren.
bmwadept zegt
Overigens, wat een haat tegenover BMW. Je zou bijna denken dat BMW door haar designfail geen auto verkoopt.
dree16v zegt
De chromen ‘rouwauto’ randjes op vorige model astra station en op de Opel Adam, om te janken zo treurig als dat er uitziet. Snap niet dat dit de productie gehaald heeft.
wigboldus zegt
Wat ik verschrikkelijk vind is verlichting op verschillende hoogtes.
Zo heb je de normale plek, maar blijkbaar zie je die tegenwoordig bijna niet aan, en ergens verder naar beneden waar vroeger mistlampen waren brand wel licht.
En soms onderin de achterbumper verlichting, terwijl op de normale plek wat zit wat niet brand.
Khalid zegt
De nieuwe bmw modellen met hazentandengrill, Ohhh mij God, keek de designer teveel naar cartoons met hazen
Wicos zegt
Leuk om te zien dat mijn suggestie voor een polletje veel reacties oproept.
Meteen nog een storend ontwerpdetail: het schuingeplaatste benzine klepje van de Citroën Jumpy Peugeot Expert. Niet meteen auto’s waar de gemiddelde AB bezoeker van droomt, maar je hebt er juist last van als je er van buiten naar kijkt