Twee losse achterlichten is zó vorig decennium.
Soms hebben autofabrikanten niet heel veel zin om te innoveren. In plaats van dat ze zelf geld, tijd en moeite in R&D steken, gaan ze gewoon even kijken wat de buren doen. Neem de Model S van Tesla. Daar zit een joekel van een centraal geplaatst, verticaal scherm, waarnaar alle knoppen zijn verhuisd. Wat zie je tegenwoordig steeds meer in auto’s? Centraal geplaatste schermen waarnaar alle knoppen zijn verhuisd. Zie de Ford Mustang Mach-E, als makkelijk voorbeeld.
Een ander nieuwe designontwikkeling zien we bij de achterlichten. Audi, de Aston Martin Vantage, de Mercedes EQC… Allen hebben ze een rood achterlicht dat de twee losse achterlichtclusters met elkaar verbindt. Lexus gaat daar met de nieuwe IS kennelijk ook aan meedoen, getuige de eerste foto die ze hebben laten zien.
Is dit de eerste Lexus met zo’n lichtbalk? Nee, de hippe crossover UX heeft die ook. Maar het geeft wel aan wat de designtaal van Lexus moet gaan worden. Gigantische grille aan de voorkant, slanke ledstrip aan de achterkant. Op zich heeft het wel iets, alleen moet je er wel voor waken dat het nog enigszins origineel blijft. Als alle autofabrikanten dit straks gaan doen, dan is het natuurlijk niet zo speciaal meer.
Zien we verder nog iets op de teasers? Nou, niet echt. Tenzij je de helderheid flink opschroeft, zoals we op de bovenste foto van dit artikel hebben gedaan. Dan zien we dat een kleine diffuser onderaan de bumper, met aan weerszijden wat lijkt op uitlaten. Vergelijkbaar met de huidige generatie IS, dus. Ook lijken er geen grote wielkasten te zijn, in plaats daarvan zijn de zijkanten wat platter. Een wat subtieler ontwerp dus, voor de nieuwe Lexus IS?
Heel lang hoeven we niet te wachten op de compacte, sportieve sedan. Volgende week dinsdag gaat Lexus de achterwielaangedreven auto namelijk al onthullen, uiteraard via een livestream.
lincoln zegt
Joepieeeee .. lampies ..
Voer voor vergelijkingsmongolen ..
bierbuik zegt
Joh, @lincoln: wordt blij van lampjes, wat een verassing!
mopar70 zegt
@bierbuik: En verassing is een crematie ..
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: nog 6 maandjes, is het weer kersttijd pik
dwfc zegt
Mijn kerstboom is er niets tegen !
erikabarth zegt
Logisch tot nu toe is toyota/lexus echt een saai ouwelullenmerk.
mahansz zegt
@erikabarth:ehm, alsof je de LC, RC, LS saai wilt noemen? Wat is jouw definitie hiervan dan?
lekkerlinksrijden zegt
@mahansz: je vergeet de LFA
tenaci zegt
Ik word altijd wel blij van Lexus, ben benieuwd
Dutchcarwizard zegt
@tenaci: ik ook, elke dag weer
johnhert zegt
De eerste IS200/300 was en is nog altijd een fantastische auto. Het 2e model IS was ook gewoon goed maar het 3e model is helemaal niks…
sjouveur zegt
@johnhert: durf je mening toe te lichten
multimrshepherd zegt
Eindelijk weer wat mooi nieuw betrouwbaar in elkaar geschroefd Japans design. Want het enige waarover mijn altijd zeurt, en kan zeuren, is de trackpad voor het navigatiesysteem. Benieuwd als die eruit is wat dan het mikpuntje wordt.
frank2b zegt
…. dat de plastics tóch niet zo premium zijn …..
cdlop01 zegt
Wat een onzin, materiaalgebruik is top, beter dan Duitse 3. Heb je wel eens in een lexus gezeten?
b088y zegt
@multimrshepherd: ook zonder trackpad is het navigatie/entertainment systeem om te janken. Dit was de reden om niet voor de ES te gaan, want voor de rest was ik erg enthousiast over deze auto.
Nu een Audi A4 maar ook hier is het navigatie/enter systeem om niet vrolijk van te worden.
Hiervoor 2x BMW, hier werkte alles perfect.
Verbazingwekkend dat het Lexus/VAG tot op heden niet lukt om een fatsoenlijk werkend systeem te ontwikkelen.
multimrshepherd zegt
@b088y: ergens begrijp ik je keuze om dan voor in dit geval de A4 te kiezen met een veel moderner infotainment systeem. Anderzijds je gaat wel voor zo’n systeem een klasse kleiner rijden, minder luxe en comfortabeler dan de ES. In dat geval zou ik de trackpad voor lief hebben genomen en lekker Apple CarPlay gebruiken in de ES.
b088y zegt
@multimrshepherd: Applecar play was eind vorig jaar nog niet beschikbaar op de ES…
Avant was toch iets praktischer (en wat meer te personaliseren), maar de ES was een goed alternatief.
Heb de ES vrijdag tot maandag proef gereden, was een erg fijne auto. Bij Audi kreeg ik een uur de tijd op de vraag of ik hem een weekend kon krijgen kreeg ik het antwoord; we kunnen er wel 1,5 uur van maken :-)
Collega heeft trouwens wel de ES, Mischien ruilen we nog eens een maandje ;-)
stan12943 zegt
Ben benieuwd! Het huidige model IS is in mijn ogen al een hele toffe en mooie bak
frank2b zegt
De nieuwe IS hipper.
Loek zegt
Dus het wordt een sedanversie van de nieuwe i20 aan de lichtbalk te zien. Nice.
cdlop01 zegt
Kwalitatief beste auto op de markt, maar ja dat willen we niet in Europa, dus zal hier muurbloempje blijven.
potver7 zegt
Toch grappig dat Audi, Aston Martin en Mercedes worden genoemd als ‘inspiratiebron’, terwijl de aanstichter van deze aanstellerij toch echt Porsche was…
SvenskaAeroplanAB zegt
@potver7: Nee hoor: http://www.hblom.se/saab-9-5-2010-2011/saab-9-5-2010-2011-led-trunkbar-repair-service.html
SvenskaAeroplanAB zegt
Zoals ik eerder al poste komt de nieuwe IS helaas niet naar Nederland…
406_v6 zegt
@svenskaaeroplanab: helaas….