Je kan natuurlijk heel veel extra betalen om toch met zo’n befaamd Duits plaatje op auto rond te rijden. Kijk je naar prijs/kwaliteit dan hebben de Japanners meer te bieden. In plaats van de winst uit de optielijst te halen, verkopen ze de auto gewoon voor wat die waard is. Logisch toch?
Bovenstaand plaatje (met opklik) is de nieuwe campagne van Lexus Zuid-Afrika. De prijzen liggen daar wat anders. Koers omrekenen is delen door 10, echte Nederlandse prijzen vergelijken kan op Autowiki. Als Nissan er mee wegkomt kunnen wij ook wel meedoen, moeten ze hebben gedacht.
De kleine Duitse coupéetjes worden finaal zoekgereden door de Nissan 370Z. De BMW 3-serie, Mercedes C-klasse en Audi A4 halen het niet bij de luxe die een Lexus IS250 biedt. De BMW is met een vergelijkbare motor al zo’n 10k euro duurder. Vervolgens blijkt de instap-IS250 van veel meer luxe voorzien dan een instap 3-serie. Er zit niet eens climate control in de BMW. Koop je er een ‘pakketje’ bij dan is BMW helemaal nergens meer. Bij Audi rij je voor €40k zelfs nog in een viercilinder. En laten we wel wezen: een moderne auto kan gewoon niet zonder cruisecontrol. Audi denkt van wel en rekent brengt hier gewoon €1800 voor in rekening.
Mercedes komt iets beter uit het vergelijk. De C250 is €8000,- duurder en je loopt leeg op extra opties, maar de standaarduitrusting voldoet. Het enige punt waar Lexus niet in mee kan is: extra ruimte. Van de huidige IS hebben ze nooit een station gemaakt en dat is jammer. Driften kan de Lexus natuurlijk wel. (bron: BMWblog)
lincoln zegt
there absolutely no joy in buying a brand new car anyway ..
Frankypanky zegt
@lincoln:
“there absolutely no joy in buying a brand new car anyway”.
Maar iemand zal toch eerst een nieuwe auto moeten kopen, voordat jij een tweedehandsje hebt… ;)
Mika zegt
@Lincoln je hebt een punt;) kunt beter een auto kopen met de kop er af dan een nieuwe.
Ontopic: tja.. als ze nu ook eens mooie auto`s gaan maken ipv dure toyota`s (zet een corolla sedan langs een is250?)dan zou ik het wel overwegen mocht ik in de positie komen om zn auto te kopen
Rdesign zegt
mooi bedacht van lexus!
besaram zegt
word gezellig hier daarlijk kom maarop duitse-Búhlers
bozewolf zegt
Mja, welk autoland je voorkeur ook heeft, we kunnen er niet omheen dat de Duitse premiumjongens je in de kont neuken met de optielijst. Vooral Audi is daar meester in.
Lafjes.
Punk zegt
Toch heb ik liever een kale 3 serie dan een full options IS!
9000cse zegt
Ik denk, dat mensen, die een voorkeur hebben voor een van de bovengenoemde Duitse merken, door dit soort “promotionele acties” niet snel voor Lexus zullen gaan kiezen. Deze merken hebben nou eenmaal een emotionele waarde en aantrekkingskracht, die ervoor zorgen, dat mensen er moeilijk af te brengen zijn.
Volgens mij spreekt Lexus met deze reclame veel eerder mensen aan, die voor de eerste keer overwegen in deze klasse te gaan shoppen.
Gerrit zegt
Tsjah dan rijdje nog steeds een jappannert….
Het is maar net wat je wil.
bozewolf zegt
@Gerrit: Want je hebt ook zoveel aan dat merkje op je motorkap, he?
Zeg me nou eens, wat voegt het nou echt toe voor jou?
Sciurida zegt
@bozewolf: emotionele waarde denk ik dat Gerrit bedoelde, en een beter design, want die Jappenwagens zien eruit alsof ze in de jaren 80 hip waren.
Maaaaar Lexus heeft gelijk, alhoewel ik vinx dat ze Audi 10x harder aan moeten pakkendan BMW en Mercedes, kijk alleen maar naar de S1 van Audi; met alle opties zit je zo op de 40-45k… Audi is echt de optiekoning, een beetie hetzelfde als een schilderij kopenwaar zonder extra betaling niks opstaat en geen lijst omheen zit…
bozewolf zegt
@Sciurida: Over smaak valt niet te twisten. Genoeg mensen die Duitse auto’s spuuglelijk vinden en Japanse mooi. Dat was mijn vraag ook niet.
Dat BMW propellortje, Audi ringetje of MB ster, wat voegt dat nou ECHT toe?
Ik heb dat namelijk nog nooit iemand horen kunnen uitleggen met steekhoudende argumenten.
BmwMPower zegt
Sommige opties zijn best ver gezocht. Het is puur voor de luxe, de heb of voor veiligheid.
Dus de stelling van vandaag is: Wat is de meest nutteloze optie op je Duitse premium wagen?
C6_R zegt
Zou voor de verandering leuk zijn als er hier een Duitsche fanboy zou zijn die niet begint te jammeren maar gewoon durft toe te geven dat Lexus hier wel een puntje heeft!
pre·mi·um
Pronunciation: \ˈprē-mē-əm\
Function: noun
Etymology: Latin praemium booty, profit, reward, from prae- + emere to take, buy — more at redeem
Date: 1601
1 a : a reward or recompense for a particular act b : a sum over and above a regular price paid chiefly as an inducement or incentive c : a sum in advance of or in addition to the nominal value of something d : something given free or at a reduced price with the purchase of a product or service
2 : the consideration paid for a contract of insurance
3 : a high value or a value in excess of that normally or usually expected
E320cdi zegt
@C6_R: Lexus heeft hier wel een puntje!
Tja, ze hebben dat ook echt wel hoor, maar omdat Mercedes in mijn geval me meer aanspreekt, zal ik nog steeds voor een C-klasse gaan ipv de IS. Al vind ik het echt een mooie auto, de benz heeft m’n voorkeur! En dat zal voor heel veel andere mensen ook zo zijn met hun BMW en Audi keuze, je kunt er niet veel aan doen. En je kunt het (vaak) ook niet omschrijven of rationeel verklaren net als met verliefdheid, dat snappen buitenstaanders (soms) ook niet.
alfamannetje zegt
@E320cdi: is simpel te verklaren : image , dat moet het ons geven en zolang we daar zo’n groot punt van maken denken die merken : KASSA.
HDM zegt
@C6_R: Latin praemium booty…hm daar heb ik wel oren naar. :P
C6_R zegt
@HDM: lol, maar booty staat in dit geval voor buit natuurlijk. Oftewel roverspraktijken…
Tim zegt
Auto kopen is vooral ook emotie natuurlijk, dus kunnen we ’t nooit met zijn allen eens zijn.
Maar de laatste twintig jaar rijdt m’n moeder Duits en m’n vader Japans.
De Duitsers bieden toch echt gewoon betere, langer blijvende kwaliteit.
lincoln zegt
@Tim:
een auto verkopen is beslist geen emotie ..
C6_R zegt
@E320cdi: Kijk, zoiets bedoel ik nou! Geen slap geouwehoer, gewoon toegeven dat Lexus een puntje heeft. En natuurlijk heb je dan nog je irrationele voorkeuren. Gelukkig maar! Als iedereen rationeel een keuze voor een auto zou maken dan had 100% van de wereld een Lada Niva, de beste auto ooit ever, in the world, dat zou ook saai zijn! ;)
LDV zegt
@bozewolf
Wel een BMW-, Mercedes- en Audi-teken voegen status toe.
Het is aan de koper om te beslissen of de meerwaarde die aan de status wordt gegeven het waard is. Ik vind persoonlijk van wel, maar daar is iedereen vrij in om dat voor zichzelf uit te maken.
Alwood zegt
@LDV: en daar zit hem nou de fout! Mensen die meer betalen voor het merkje van een Audi/BMW/Mercedes denken dat ze daar een bepaalde status mee verdienen. Toch lullig als je zelf je ramen moet draaien en met de kleinste motor rondrijdt.
lincoln zegt
@LDV:
maar ehhhhh .. status is toch alleen interessant lenen.nl-volk ??
Lange zegt
De duitse automerken zijn wel de enige merken die hun mensen een fatsoenlijk salaris geven, en bij audi bijvoorbeeld staan alleen mensen met een gedegen opleiding, ik weet niet of er al eens iemand van jullie bij nedcar binnen is geweest, ik dus wel, maar de ene helft van wat daar werkt komt uit de dierentuin en de andere helft van achter het station. Laatst ben ik bij audi in ingolstad geweest en daar ziet het er toch beduidend beter uit. Dus laat die loempia vouwers maar lekker lullen. Mij krijg je niet uit mn audi
C6_R zegt
@Lange: Ah, klassiek stukje ouderwets gezwets! :lol:
lincoln zegt
@Lange:
je gaat een gesubsidieerde sociale werkplaats toch niet vergelijken met een bedrijf ??
Frankypanky zegt
@Lange:
“ik weet niet of er al eens iemand van jullie bij nedcar binnen is geweest, ik dus wel, maar de ene helft van wat daar werkt komt uit de dierentuin en de andere helft van achter het station”.
Ik weet niet wat jou mankeert aan je ogen, maar ik ben er wel eens geweest en ik heb louter mensen (en een paar machines) in die hallen gezien, hoor… :roll:
Mss. een schroefje (minimaal 1) bij je los of zo?
LDV zegt
@Alwood
Ik begrijp je standpunt, daarom zei ik ook dat iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken. Maar over het algemeen heb je daardoor ook meer status. Het is wel waar dat er dan velen zijn die niets van opties hebben en met wieldeksels rondrijden, en dan denken dat ze beter zijn. Dat vind ik ook wel niet kunnen. Trouwens ik heb ook zelf de kleinste motor (118d, 116d was er nog juist niet), maar ik heb er wel voor gezorgd dat het bijna full-option is. En ik denk, voor BMW is dat dan wel kleinste motor, maar tegen een japanner met een grotere motor kan ie best z’n mannetje staan ;)
Jonathan zegt
Iedereen springt hier natuurlijk op de boot van het artikel, welke wel heel subjectief is (betaald?).
Maar hoeveel van deze klaagmensen heeft hoegenaamd een auto van meer dan 40k€ ? en hoeveel daarvan koopt echt een lexus? en nee de auto van je mammie telt niet. Ik denk dat dit getal zeer laag ligt. Pas dus maar op met je meningen totdat je zelf auto’s gaat testrijden en zelf 40k moet neertellen, en daar knelt het bij lexus, 40k is veel geld om uit te geven aan een auto als je er niet in geinteresseerd bent.
RenesisHP zegt
@Jonathan:
Ik heb de vorige IS nog een tijdje overwogen.
Kwam snel tot de conclusie dat comfort mijn ding niet helemaal is.
Dus gewoon weer iets sportiefs gekozen.
Megakix zegt
…de 370Z rijdt een 335i stuk ? Not…
Je koopt de auto waarin je je het meeste thuisvoelt, die bijdraagt aan rijplezier, beleving en uitstraling. Een auto waarvoor je ’s morgensvroeg de gordijnen opendoet…en da’s niet een voor Lexus en al zeker niet voor een Audi.
Een huis vertegenwoordigt ook een belevingsgevoel, dus betaal je grif méér voor een woning die nét dat beetje meer uitstraling en woongenot biedt.
RenesisHP zegt
Geef mij maar minder status met een zeldzamere auto(in dit land).
Ik hou niet van het premium zelfde als de buren verhaal. ;)
integralechubasco zegt
@lange
en jij met jou achterlijke gedachtengang werknemers met een gedegen opleiding en dierentuin- of stationbevolkers uit elkaar houden?
integralechubasco zegt
en jij kan…
integralechubasco zegt
@RenesisHP
een lexus IS? ik zou maar beginnen met sparen als ik jou was ;) … er komt een nieuwe rx7…
http://www.autoweek.nl/autonieuws/14624/Mazda-werkt-aan-nieuwe-RX-7
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk gevonden om zo met de logootjes te spelen. Goed idee van de ontwerper.
mb man zegt
Leuk.Lexus is een aardig merk met noviteiten,maar die uitstraling is het gewoon niet.En juist in deze klasse wil je die wel hebben.Ook in het interieur is gewoon nog te veel hard plastic gebruikt.
Jonathan zegt
@Renesis
idd, overwogen, niet gekocht, het punt dat ik juist maakte.
Lexus lijkt objectief een goede keuze, maar zoals jezelf voorhad, heb je het geld ook liever ergens anders aan gegeven.
Carss zegt
lexus heeft een punt en vooral audi met zijn opties
Mark zegt
Heb net een proefrit van 4 jaar en 160.000km met een Lexus IS220d achter de rug. Ja de standaard uitrusting is beter dan die van een Duitser. Toch heb ik er maar voor gekozen om weer in een “kale” Duitser te stappen en die wannebee Toyota maar te laten voor wat het is,het is het namelijk “net niet”………..
Dimglor zegt
Wel toevallig dat de opties net toevallig samenkomen met de logo’s…. :roll:
Simpson zegt
zijn er zo weinig klanten dat je zo je aanbod moet promoten?
ik ben alleen merkvast met mijn broodbeleg, voor de rest kijk ik gewoon wie de mooiste auto met de meeste opties bied voor mijn centen.
een bmw met wieldoppen zou het dus verliezen van een full-options lexus.
frarissimo zegt
Ik heb liever een Lexus IS-F dan een gelijkgeprijsde BMW of Audi kwestie van goede smaak.
Benz.. zegt
@C6-R: Ik vind dat Lexus weldegelijk een punt heeft als het aankomt op de prijs/kwaliteitsverhouding welke in mijn ogen gewoon dik voor elkaar is.
Krijg ik nu een lintje? :lol:
OT: Ik heb een half jaar geleden eens een proefrit gemaakt in de Lexus LS460 en wat mij betreft kan deze qua rijcomfort, weggedrag, interieurafwerking en kwaliteit tippen aan z’n concurrenten uit Duitsland terwijl deze toch ruim 20 mille goedkoper is dan bijv. een S450 CDI van Mercedes.
Maargoed, alsof veel mensen vanwege deze reclame geen Duitser maar een Jap kopen.. Het lijkt me niet.
In dit geval is de S-klasse de Benchmark in dit segment.
Of ik voor zo’n reclame m’n Mercedes uitkom en in een Lexus stap?
Nee, en wanneer je zo je merk moet promoten dan gaat men in feite gewoon Audi achterna.
Niks premium aan dus.
(Btw, geef maar toe, je bent een beetje anti-Duits. Is niet erg hoor.) ;)
Benz.. zegt
“(Btw, geef maar toe, je bent een beetje anti-Duits. Is niet erg hoor.)”
Die zin moest dus onder de eerste alinea..
Benz.. zegt
@frarissimo: Jouw “goede” smaak hoeft echt niet gelijk de goede smaak te zijn voor anderen.
Kwestie van je eigen mening geven.
C6_R zegt
@Benz..: Jij krijgt niet alleen een lintje, maar ook een schouderklopje van me!
Ik ben absoluut niet anti-Duits, ik heb er alleen een beetje een hekel aan hoe er hier in Nederland blind geloof is in het dogma Duitse degelijkheid. Dat Duitse wagens ooit veel beter waren dan de concurrentie kan ik niet ontkennen. Maar tegenwoordig is een hogere prijs plus een ster/propellor/vier ringen geen garantie meer voor een superieur product. Echter deze overtuiging leeft nog wel bij heel veel mensen en ja, daar mag ik graag een beetje tegen aanschoppen!
Net als hoe er tegen Amerikaanse wagens wordt aangekeken loopt het imago hopeloos achter op de actualiteit. Die vastgeroeste denkbeelden ga ik graag te lijf.
Sowieso het hele woord premium ga ik van over m’n nek. Het is een nietszeggende marketingterm die fabrikanten zichzelf op spelden.
Als de premium merken zo premium zijn waarom steken ze er dan alleen boven uit in de prijslijsten en niet in de lijstjes van bijvoorbeeld een JD power?
Benz.. zegt
@C6_R: Dat waardeer ik zeer!
Je hebt ook wel gelijk in zoverre dat de Duitse 3 niet meer superieur zijn aan andere merken. Dat zijn ze lange tijd geweest maar nu zijn er merken als Toyota, Lexus maar ook bijv. Chrysler welke goed aan de weg timmeren met het neerzetten van kwalitatief goede auto’s welke dikwijls onder de prijsklasse zitten van bijv. een vergelijkbare Vw, Audi (da’s eigenlijk hetzelfde, maargoed) of Mercedes-Benz en BMW.
Echter, voor wat betreft die “vastgeroeste denkbeelden” Het imago loopt idd wat achter maar zeg nou eens zelf en wees realistisch. Een gemiddelde hedendaagse Dodge (de Viper en de Challenger daargelaten) kan wanneer je kijkt naar het rijcomfort, wegligging en interieurafwerking gewoonweg niet tippen aan bijv. een gemiddelde hedendaagse BMW of Mercedes.
Echter, qua wegligging en prijs/kwaliteit is een Cadillac CTS-V of Corvette ZR1 weer de meerdere van een BMW M5 en Mercedes SLR.
(Ik heb soms buien dat ik idd onzin zit te spuien maar meestal heb ik dat vrijwel gelijk daarna wel in de gaten.)
Premium is idd een soort van prestige welke vooral Audi zich dat toerekend. Een halve Volkswagen premium?
Maybach, Rolls Royce, Bentley. Dat zijn merken welke zich het predicaat “Premium” zal kunnen toerekenen.
Niet dat ze dat nodig hebben..
(Pff, en dat was een hele mond vol)
C6_R zegt
@Benz..: Een gemiddelde Dodge kan zich inderdaad niet meten aan een Benz of Bimmert. Dodge is dan ook, samen met oa Chevrolet, het Opel van de states. Een volumemerk, geen luxemerk (aka p*****m).
Gaan we kijken naar merken als Buick, Lincoln, Chrysler, Cadillac of Mercury, die kunnen zich prima meten met een gemiddelde Duitschert. Ze worden hier niet of nauwelijks verkocht, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan!
lincoln zegt
@C6_R:
leuke auto,s voor jouw en mij ..
met slome V8 blokken die de laatste 15 jaar zuiniger zijn dan de Duitse V8en ..
maar in europa niet op hun plaats ..
net zoals aziatische Japanse auto,s ..
C6_R zegt
@lincoln: Ik denk dat er best wel wat US bakken zijn die hier goed zouden kunnen gedijen (CTS, Taurus, Edge, LaCrosse). Het is alleen een kwestie van goed management, marketing en geduld bij diegene die die waar hier gaat slijten. De yanks hebben hier gewoon een slecht imago en het zal dus wel even duren voordat er in Europa veel vraag voor zal zijn.
Gelukkig voor de Amerikaanse merken zijn ze in de grootste markt ter wereld wél populair.
lincoln zegt
@C6_R:
ach .. er is geen land in europa waar zoveel USA bakken rijden als hier in nederland ..
en die slechte naam houdt de prijsen 2de hands lekker laag ..
ik zit in een prima positie iig ..
Benz.. zegt
Mercury, bestaat dat nog dan?
lincoln zegt
@Benz..:
kost Ford effe een half miljard dollar om Mercury in het sterfhuis te duwen ..
gewoon even een netjes zijn tegen de dealers die Mercury verkochten ..
denk dan ook niet dat ze law-suits kunnen verwachten ..
Jeroen zegt
Toch is zo’n IS ook niet alles (geen automaat diesel) En hij rijdt ook nog eens minder dan de gemiddelde duite bak.
Dude zegt
hebben ze bij Lexus de rem optie wel bijgeteld ??? die is wel standaard op de Duitsers …
sdk16420 zegt
@Dude:
Kun je ook het gaspedaal niet van de rem onderscheiden???
http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/14/toyotas-onderzocht-amerikanen-kunnen-niet-rijden
CSL zegt
Wat een gezeik weer. Trouwens goed gedaan Toyota.
Maar als je een echte auto wil, dan haal jij je BMW op in München punt.
Je moet het zo zien, een Rolex is niet voor niets een Rolex. Je kan bij de chinezen ook voor een tientje een Rolex halen.
frarissimo zegt
@benz Ik constateer slechts een feit :-)
Noot zegt
Rationeel gezien koop je een Casio horloge.Ik zie echter liever een Zwitsers uurwerk! Bij auto werkt het hetzelfde.
Tuurlijk is een GTR snel en misschien sneller dan zijn duurdere concurrenten. Maar het blijft een casio horloge!
Invictus66 zegt
Ok,ze hebben een puntje met hun vergelijking.
In België (weet niet hoe het in Nederland zit) zijn er wel betere manieren om meer te verkopen.
Ze zouden hun motorisaties bv kunnen aanpassen aan de markt. Het is niet toevallig dat de drie bovengenoemde merken allemaal een diesel met 136pk(100kW) en één met 163pk(120kW) hebben.
E34M5Touring zegt
Porsche vraagt 480,- voor een achterruitenwisser op de PANAMERA TURBO!!!!!!!!!!!!!!!! Hoe erg is dat
E34M5Touring zegt
@C6-R
HAHAHAHA wel is een interieurvergelijk gedaan tussen jouw zogenaamde amerikaanse premium merken?
Heb colablikjes gehad met meer stevigheid dan die dashboards en dan nog het punt Wegligging Denk dat een rondje circuit slecht uitpakt tegenover een X5 Range rover of Cayenne
KoenMB zegt
In vele ogen mss een domme vergelijking, maar mij doet het hier zowat aan denken:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/13/chinese-rolls-poging-twee
Een stukje hoogtechnologisch kopieerwerk goedkoper aanbieden. Voor de mensen die enkel naar standaarduitrusting/opties kijken zal dit wel de uitgewezen keuze zijn, ook al omdat je er waarschijnlijk zo’n 10 kan kopen voor de prijs van een Rolls.
Want dat is toch jullie mening? Standaarduitrusting+opties komen gemiddeld goedkoper uit bij een Lexus en daarom moet ik hem kopen?
Ik denk dat velen nog liever een golf op hun oprit hebben staan dan bovengenoemd gedrocht (mijn excuses voor de subjectieve bijdrage, die hier blijkbaar niet van belang is…). Als het hier toch gaat om allemaal coole gadgets om te kunnen tonen dat ik ze, zo goedkoop mogelijk, heb en me daardoor beter voel, dan is een Lexus idd de beste keuze. Want dat is nu eenmaal wat Lexus doet: kijken naar deze 3 merken en zien dat ze ook kunnen, maar voor een lagere prijs. Bovenstaand prentje bewijst dat nog maar eens.
Je kan je mss ook eens afvragen of Lexus wel had bestaan, moesten Audi, BMW en Mercedes er niet geweest zijn, om nog maar te zwijgen over het feit dat er zonder Mercedes mss nog steeds met paard en koets gereden werd?
Innovativiteit en orginaliteit is iets wat bij deze 3 prachtige merken al decennia aanwezig is en Lexus is door Toyota in het leven geroepen om in het concept mee te spelen…
Duitse degelijkheid boven alles. En bovendien vind ik persoonlijk dat ze er ook veel beter uitzien.
BTW: is een normaalfunctionerend gaspedaal inmiddels al standaard in een Lexus?
Alwood zegt
@KoenMB: nee, de beredenering is: Met de Lexus heb je een leuke, comfortabele, sterke achterwielaandrijver én je kan hem volhangen met extra luxe.
Japanners wegzetten als kopieerwerk is zooo 1970.
Sjonnie Kroket zegt
@KoenMB:
Duitse degelijkheid bestaat niet meer. VAG en MB zijn merken die onder de maat presteren wat betreft kwaliteit
Tvr1974 zegt
Niemand noemt de “oude” vervuilende techniek van Lexus. De IS 250 heeft een veel hoger verbruik dan de Mercedes 250 Blue efficiency en kost per kilometer (3,6 tov 1,9 cent) daardoor bijna het dubbele tov de BENZ. Denk vervolgens ook aan restwaarde en dan zeg ik; wat nou goedkoper??? Zeker gezien het feit 95% van rijders in deze klasse lease bakken zijn zullen de lease prijzen voor de benz gunstiger uitvallen.. (dat geldt natuurlijk ook voor BMW en Audi.) Als Lexus de aanval wil openen hier in NL op de Duitsers dan zullen ze hun leasetarieven flink moeten verlagen… Dan zou je wel is zoden aan de dijk kunnen zetten…. Zolang dat niet gebeurt is er ook geen (grote) toekomst voor de lexus als concurrent voorde Duitsers…
Karolci zegt
Wat een hoop trieste reacties weer (generaliseren en .. loempiavouwers? kom op zeg)
Een IS is voor sommigen gewoon een mooie auto met een sportief uiterlijk. Waar maakt iedereen zich druk om? Het is in ieder geval iets anders dan al die duizenden A4’tjes, 3-series en C-klasses waar iedereen in rijdt.
Herke zegt
Mijn keuze zou ook bij de duitsers zijn, het is net allemaal een tikkie fijnere techniek allemaal. maar ook geld speelt een grote rol bij de keuze van een nieuwe auto, dus als ik een nieuwe auto zou kopen, en kan voor hetzelfde geld meer bij de lexus krijgen, zou ik heel wat testrondjes in de auto’s moeten maken.
biggie zegt
opel heeft een nogal grote voorsprong op de japanners
het blijkt dat nogal wat mensen hun c-klasse 3 reekt of a4 of passat wegdoen voor een insignia …
de jappanners willen dat vooral doen met sportwagen
maar ik vind in het klassement van sedans kan je de Duitse autos niet verbeteren
amstel-hotel zegt
lexus is niet japans, het is amerikaans van oorsprong. doordat lexus onderdeel van toyota is denkt iedereen dat het japans is.
KoenMB zegt
@Alwood: Ik had er deze middag geen zin in, maar bij deze zal ik het toch maar even vermelden. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België betaal je een eenmalige inschrijvingsbelasting (berekend via het vermogen) en een permanente verkeersbelasting (berekend via cilinderinhoud) op je wagen. Daarnaast weten we ook dat het verbruik best zo laag mogelijk is. Ik ben zelf MB-fan dus ik begin bij de vergelijking die jij maakt:
C250 CGI (204pk – 1800cc) vs IS250 (208pk – 2500cc)
0-100: 7,4 s vs 8,4 s
Top: 240 km/u vs 225 km/u
Verbruik: 7,5 L/100km vs 9,1 L/100km
Prijs: 40293 eur vs 32343 eur
=> Wat een vergelijking, hij is qua prestaties die 8k duurder meer dan waard…
Maak anders eens de volgende vergelijkingen:
C200 CGI (184pk – 1800cc) vs IS250 (208pk – 2500cc)
0-100: 8,2 s vs 8,4 s
Top: 237 km/u vs 225 km/u
Verbruik: 7,2 L/100km vs 9,1 L/100km
Prijs: 35574 eur vs 32343 eur
=> Nog steeds duurder, maar met veel lagere belastingen en verbruik zal het niet lang duren voor de Mercedes goedkoper uitkomt. Het goedkoopst benzinerijden doe je tenslotte met het instapmodel:
C180 CGI (156pk – 1800cc) vs IS250 (208pk – 2500cc)
0-100: 9 s vs 8,4 s
Top: 225 km/u vs 225 km/u
Verbruik: 7,1 L/100km vs 9,1 L/100km
Prijs: 31581 eur vs 32343 eur
=> Komt op alle vlakken goedkoper uit en dan is hij nog maar een halve seconde trager en dezelfde top terwijl hij 52pk minder heeft…
BTW: De Lexus heeft hier ook 2 cilinders extra die u ook weer wat meer slijtage en onderhoudskosten opleveren.
Bij de diesels heb je alle 2148cc-modellen (180,200,220,250) van 120pk tot 204pk, verbruik 5 tot 5,5 L/100km. Ze zijn allen mss duurder dan de 2231cc van 162pk, verbruik 6,1 L/100km. Prestaties gelijkaardig aan de 200. De 220 is met ongeveer evenveel vermogen (163pk) alweer 0,5s en 12km/u sneller en een goeie liter zuiniger. De 250 CDI heeft 204pk en gaat in 7s naar de 100 met een top begrensd op 250 km/u: 12k duurder, maar prestaties waar ze bij Lexus enkel van kunnen dromen.
Over doorverkoopwaarde en duurzaamhuid/onderhoud/slijtage is hiermee dan ook nog niets gezegd. Met vergelijking van motortypes zijn de directe resultaten zichtbaar en die spreken voor zich…
Gelijkaardig vergelijkingen met BMW/Audi laat ik aan uzelf over, ik denk dat ik mijn punt gemaakt heb.
Rarara, wat zou de rationele mens kiezen?
Laat de dure opties maar komen…
Benz.. zegt
@frarissimo: Is geen feit, maar een mening.
Ik constateer dat jij dat verschil niet ziet. :)
Benz.. zegt
@Sjonniekroket: “Duitse degelijkheid bestaat niet meer. VAG en MB zijn merken die onder de maat presteren wat betreft kwaliteit”
Bewijzen graag, geen dom geneuzel.
Ik heb als daily driver een S400 V8 diesel en vooral die uitvoering stond er om bekend kwalitatief matig te zijn. Die van mij nou net niet. Ook aan m’n G500 heb ik niet of nauwelijks problemen. Ik onderhoud ze goed. Vul op tijd alles bij en ik zet ze beiden sowiezo 1 keer in de week goed in de was.
Er zijn idd merken die kwalitatief matig presteren maar volgens mij valt dat bij zowel Vw als MB erg mee.
Maar dat is mijn indruk althans.
fabian159 zegt
qua kwaliteit kunnen japanse auto’s nog steeds niet mee met duitse auto’s…
bv. ik zie bijna nooit een oude lexus dat betekend dus dat ze stuk zijn.. wel bmw, mercedes en audi.
sdk16420 zegt
@fabian159: Het (…) luxemerk Lexus (…) heeft voor de twaalfde maal de eerste plaats veroverd in de tevredenheidsstudie van het Amerikaanse JD Power. Het gaat hier wel om de tevredenheid van Amerikaanse klanten, maar heel wat van de bevraagde merken zijn ook op de Europese markt vertegenwoordigd. Opmerkelijk is de tweede plaats van Porsche. Mercedes eindigt zesde en BMW pas vijftiende.
[bron:http://www.6minutes.be/nl/Artikel.aspx?ArtikelID=15480&RubriekID=13%5D
Nu jij weer.
(Al die mensen die over de gaspedalen zeuren moeten maar in Amerika gaan wonen, het zal best deels waar zijn, maar echt niet zo overdreven. Waarom komt het nu anders plotseling zo massaal aan het licht, terwijl ze niet ineens een massa aan nieuwe modellen hebben geïntroduceerd?)
KoenMB zegt
@sdk16420: Hier ergens boven zegt iemand dat Lexus origineel Amerikaans was, dus als dat klopt verbaast het mij niet echt. Verder is het handig om volledige informatie te geven, want vooral volgende citaten vind ik hilarisch: “De peiling gebeurde gemiddeld 90 dagen na de aankoop”, “Gevraagd werd naar de kwaliteit van de aangekochte auto , naar mogelijk opgespoorde fouten en naar de tevredenheid over mechanische onderdelen en elektronica.”
Ooh ja, want daar kun je over oordelen na 3 maanden?
Pallas zegt
Zoald al eerder opgemerkt: Status en smaak zijn verschillende dingen.
Over smaak kun je twisten, status is voor onzekere mensen.