Op het lijstje nieuwe leaseauto uitzoeken kan de Lexus RZ450e wellicht afgestreept worden, want de prijs van de EV is bekendgemaakt.
Een nieuwe leaseauto uitzoeken is leuk, maar je bent ongetwijfeld gebonden aan een strak leasebudget. Het aanbod elektrische auto’s groeit, maar vooral in het meer prijzige segment vinden de meeste ontwikkelingen plaats. In principe ook logisch, met de duurdere modellen behalen autofabrikanten grotere marges.
En dat brengt ons bij de Lexus RZ450e prijs. De Nederlandse importeur heeft het prijskaartje van de elektrische auto bekendgemaakt. Schocking: mogelijk valt deze buiten je leasebudget. Het begint namelijk bij een deftige 64.595 euro. Dat is voor veel mensen iets te hoog gegrepen.
Vermogen
Voor die 64k krijg een volledig elektrische Lexus met een 71,4 kWh groot accupakket en vierwielaandrijving. Het systeemvermogen ligt op 313 pk, waardoor je in elk geval genoeg power hebt om bij het stoplicht vlot weg te zoeven. Het sprintje naar de honderd is in 5,6 seconden gedaan.
Standaarduitrusting
Standaard met iedere Lexus RZ450e is onder andere een 14-inch multimediasysteem, 10 speaker Lexus Audio-geluidsinstallatie, USB-C-aansluitingen voor- en achterin, draadloze telefoonlader en parkeersensoren voor en achter met camera. De belangrijkste dingen zitten er in elk geval op.
Lexus verwacht in de loop van deze maand met de voorverkoop van de RZ 450e te starten nu de prijs bekend is gemaakt. Rond de jaarwisseling worden de eerste exemplaren in ons land verwacht. Een volledige prijslijst volgt later in het jaar.
Concurrentie
De nieuwe Lexus RZ 450e concurreert met diverse andere elektrische auto’s. Een trapje lager zit bijvoorbeeld de Toyota bZ4Xe. Die zijn elektrische basis deelt met deze Lexus. De Toyota begint bij iets meer dan 50.000 euro.
Een gelijkwaardige concurrent is er in vorm van de Tesla Model Y. De prijs van de Amerikaan begint bij 65.990 euro. Behoorlijk in de buurt van de Lexus dus. De Audi e-tron dan. De SUV kennen we al een aantal jaren en begint bij 66.415 euro. Even doorsparen voor een BMW iX3, want die is met 69.333 euro nog een klap duurder. Sluiten we het verhaal af met de Mercedes EQB als concurrent, met een vanafprijs van 57.013 euro.
cdlop01 zegt
Een lexus is ook niet voor doorsnee leasevolk, laat die maar skoda leasen. De RZ is voor een Lexus scherp geprijsd en zeer compleet uitgerust.
dees zegt
Daarnaast nog de dikke garantie waarmee Toyota/Lexus komt en ik vertrouw Lexus qua levertijd op onderdelen of afwerking meer dan Tesla.
gekketurbo zegt
Is de Q4 Etron niet een concurrent met een scherpere prijs?
Dacht dat ik het nooit zou zeggen, maar volgens mij heeft Audi de beste aanbieding in het hoge elektrische premium koekblik segment…
cdlop01 zegt
Een Audi is al lang niet premium meer, zeker de etrons niet.
katoenboer zegt
Waarom niet? Vraag uit interesse, dacht namelijk dat die etron best premium is.
gekketurbo zegt
De markt denkt daar toch anders over, elke jaar worden er onverklaarbaar meer Audi’s verkocht voor een belachelijke prijs. Kan jij en ik niet begrijpen, maar ze krijgen het toch voor elkaar. De Q4 etron is helemaal een ongelofelijke succes: wachttijd van 18 tot 24 maanden…
mashell zegt
Als je stelt dat meer zachte plastics meer premium is (ook meer ouderwets) dan is de Q4 niet zo heel premium. Mara deze heeft wel meer vorm in het interieur. De grote e-tron en de GT zijn toch echt wel premium (fraaier gemaakt dan bijvoorbeeld een Q5),
Svenska II zegt
Nee, deze is echt een klasse groter. Klasse boven de Q4, hoe heet dat bij Audi. Is bijvoorbeeld ook 20 cm groter dan de BZ4x, staat er dus wel echt verder vanaf dan ik dacht. Het is een veel groter verschil dan ID4 en Q4 Etron bijvoorbeeld. Pakken het net wat anders aan.
cdlop01 zegt
Audi heeft meer modellen, met eigen leasemaatschappijen van Vag in o.a. Nederland ook goede afzetkanalen. Maar Audi is allang, helaas, niet meer premium vwb materiaalgebruik en afwerking, dito voor VW, Mercedes en Bmw, verkoop ‘massa’ is kassa voor de Duitsers volledige focus op leasemarkt en ‘levensduur’ van 5 a 6 jaar. Het zijn wegwerp artikelen geworden, en dat is eraan af te zien. Deze merken kunnen en durven geen 10 jr garantie te geven.
mashell zegt
Nou nou, de merken die lange garanties geven zijn de merken die niet zo heel veel verkopen (Lexus) of veel uitsluiten (Kia). Audi is qua afwerking nog steeds de maatstaf. Qua materiaalgebruik heb ik zelf ook wat twijfels, maar dat is misschien omdat we helemaal geïndoctrineerd zijn dat premium een zacht aaibaar dashboard betekent. Terwijl de noodzaak om dat dashboard zacht te maken er steeds minder is.
cdlop01 zegt
Heel simpel, neem de RZ straks voor proefrit en rij direct naar Audi dealer en zet ze naast elkaar. Lexus heeft beste lakafwerking, bouwkwaliteit en materiaalgebruik, dat was zo bij Audi, maar huidige modellen bij modelwisselingen, zoals alle Vag merken (behalve Skoda) forse stap achteruit, erg jmmr.
frank2b zegt
Dus deze Lexus valt in hetzelfde prijssegment als de model ei?
Ik zou wel eens een head-to-head vergelijking willen zien. En dan vooral de focus op kwaliteit van het interieur, de bouwkwaliteit en het rijplezier.
mauwerd zegt
Ik heb dit budget wel, maar daar ga ik geen Toyota/ Lexus voor kiezen. Nog eerder een EV6 en geld overhouden.
auto62 zegt
Klasse boven€40.000 is denk ik auto op naam van de zaak en allemaal investeringenspremies binnenharken. Is net zoiets als een 15 jaar oude auto rijden en over dagwaarde 22% belasting betalen. Gelijk hebben ze iedereen wordt door de overheid helemaal leeg gezogen.