De eerste EV van Lexus was geen daverend succes. Met de RZ 450e gaat Lexus een meer serieuze poging doen. Hopelijk.
Een volledig elektrische auto? Toyota zag er lange tijd geen heil in. En dat gold dus automatisch ook voor Lexus. Toch was Lexus eerder met een EV dan Toyota. Terwijl de eerste volledig elektrische auto van Toyota zijn debuut nog moet beleven, heeft Lexus al een aantal jaar de UX 300e.
De UX 300e is een EV die op de makkelijke manier tot stand is gekomen. Dat wil zeggen: de auto was gebaseerd op een bestaand model. Het was geen EV die hoge ogen gooide, met een vrij beperkte range en geen driefase-laadmogelijkheid. Dat kan dus beter.
Lexus gaat het ook beter doen, want ze komen met een gloednieuwe EV: de RZ 450e. Deze keer is het wél een auto die van de grond af is ontwikkeld als EV. We lieten jullie afgelopen dinsdag al een fotootje zien, maar toen werd de auto een beetje ondergesneeuwd door de stortvloed aan concept cars van Toyota en Lexus.
Vandaag deelt Lexus meer foto’s van de RZ 450e. Het kan zijn dat de proporties je bekend voorkomen. Dit is namelijk in feite een Toyota bZ4X, maar dan in een Lexus-jasje. Zoals de Subaru Solterra dat ook is. Wel zijn de uiterlijke verschillen bij de Lexus groter.
Waar de Lexus UX 300e nog de bekende zandlopergrille had, durven de Japanners het nu aan om de grille achterwege te laten. Wel is de zandlopervorm nog duidelijk terug te zien in de neus. De auto is dus nog heel duidelijk te herkennen als Lexus. Dat betekent dus: een zeer uitgesproken design. Met de bZ4X als basis zijn ook de proporties bijzonder. Je moet er van houden.
Hoewel Lexus de auto al in volle glorie laat zien, zeggen ze nog niks over de specificaties. Hetzelfde geintje flikte Toyota ook met de bZ4X. Nadat ze de eerste foto’s deelden duurde het nog een half jaar voordat we de specificaties te horen kregen. Hopelijk zal dit bij de Lexus RZ 450e wat minder lang duren.
AbdelJabbar zegt
Die grill vind ik beter te pruimen zo
camber24 zegt
Bij die laatste foto dacht ik even dat er bij het achterwiel een enorme wheelgap was, maar dat blijkt de kunststof omranding te zijn. Erg bijzondere styling.
Wiwaldi zegt
Ehm, nee. Zolang er geen tweedeurs EV coupé is, is geen enkele EV de moeite waard. Ik vertik het om verplicht in een gezinsbak te moeten rijden…
frank2b zegt
Errrhhhmmmmmm …… het is wennen….
De wagen is dus gebaseerd op de Toyota BZ4X. De specs van díe wagen zijn:
Maximaal vermogen van de Toyota bZ4X AWD is 160 kW (218 pk).
Het maximale koppel is 336 Nm. De aandrijving is via alle wielen.
0 naar 100 km/u in 7.7 seconde.
De topsnelheid is 160 km/u.
Geschatte accucapaciteit van 71,4 kWh.
Geschatte actieradius ongeveer 375 kilometer.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW en hiermee kan een laadtijd van 22 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 17 km/u bereikt worden.
Snelladen is mogelijk met 150 kW.
De lader laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%.
Kijken of Lexus voor haar RZ 450e andere cijfers neerzet. Bovenstaande specs zijn tamelijk modaal.
cdlop01 zegt
Specs bz4x minimaal 450 km en geen 375 km, voor 4 wielaangedreven versie. De voorwielaangedreven versie, 500km minimaal. Daarnaast zal de actieradius in de winter vlgs Toyota minimaal afwijken, dus dat is een first bij EV’s. Niets modaals aan specs, gewoon goed.
Beorn zegt
Dit design is toch om te janken. Neem een gemiddelde sedan van 10-20 jaar oud, doe daar enorme wielen onder, hoe meer uit verhouding hoe beter en dan vul je alle loze ruimte de hoogte in op. Krijg je net zoiets als die mislukte Volvo/Google mobiel.
mahansz zegt
@beorn: pomtiedom… iets met smaak?
hooesi zegt
Ik vind de nieuwe NX een plaatje, deze toch nog even wat moeilijker op het netvlies. Begreep wel dat specs beter werden dan de BZ4X, geen idee waar ik dat gehoord heb maar is Lexus wel aan hun stand verplicht.
goodvibrations zegt
Baalde enorm can de UX want rijdt goed maar mindere specs.. Als deze wel goede specs heeft dan lijkt het me wel wat!