Alle ins en out vertellen we je in het occasion aankoopadvies van de Lexus RX (AL20) 2015-2022.
Lexus is een eigenzinnig merk. Alle auto’s krijgen het predicaat premium en voordat een Lexus de fabriek verlaat wordt hij door Takumi, of vakmeesters, helemaal nagelopen. Ook voor een crossover als de RX die we vandaag bespreken gaat het merk lekker zijn eigen gang.
Het design is smaakgevoelig, het interieur behoudend en onder de motorkap kun je lang zoeken naar een dikke diesel.
De Lexus RX is er vanaf het jaar 2000. Onderhuids was de eerste generatie eigenlijk gewoon een Toyota Harrier. Naar mate de generaties vorderen zie je in ieder geval van buiten steeds minder terug van de Toyota genen. Inmiddels zijn we aan de vijfde generatie Lexus RX toe, maar wij richten ons in deze occasionvideo op de vierde generatie, oftewel de AL20.
De auto wijkt nogal af van de derde generatie. Waar die nog allemaal ronde vormen had is de AL20 scherp gesneden met overal vouwen en een enorme spindle grille. Hij is er vanaf deze generatie alleen nog maar als vierwielaangedreven versie. In ons land is het makkelijk kiezen qua motorisering. Hij is er namelijk alleen als RX 450h. Altijd een hybride dus. De enige keus die je nog kon maken was voor een extra lange versie met twee extra stoelen.
Die hybride configuratie bestaat uit een 3,5 liter V6 motor die gekoppeld is aan twee elektromotoren. Eén op de vooras en één op de achteras. Het totale systeemvermogen is 313 pk.
In 2019 volgt er een minime facelift waar de auto voorzien wordt van nieuwe koplampen, een nieuwe bumper en een aangepast infotainmentsysteem waar eindelijk Apple Carplay en Android Auto wordt toegevoegd. Oh en een touchscreen, geloof het of niet, dat had ie nog niet.
Voor we beginnen met de aandachtspunten nog even een algemeen dingetje. Het occasionaanbod is bescheiden en bijna alle Lexus RX occasion exemplaren staan bij merkdealers. De auto is nieuw vaak verkocht als zakelijke auto dus de geschiedenis is vaak goed bekend. Nu is het voor het merk wel een bestseller, voor de totale nieuwverkopen ten opzichte van de concurrentie niet. Wie in de markt is voor een Lexus RX occasion kan dus ook makkelijk op een geïmporteerd exemplaar stuiten. Op zich geen bezwaar, maar bedenk dat in ons land alleen de hybride variant is geleverd en jonge Nederlandse exemplaren vanaf 2022 hebben tien jaar garantie, dus dat kan wel een pre zijn om voor een origineel Nederlands exemplaar te kiezen.
Lexus staat als betrouwbaar bekend, dus de occasions zijn gewild, maar niet persé breed aangeboden. De nieuwprijs is fors en Lexus is dan wellicht betrouwbaar, maar bij premium kiest men toch snel voor de Duitse merken. Met één motorisering en een beperkt aantal uitvoeringen is het aanbod overzichtelijk. Toch zetten we voor jullie alle aandachtspunten die we konden vinden om aan te denken als je een Lexus RX (AL20) 2015-2022 occasion wil aanschaffen.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands Lexus RX (AL20) 2015-2022 wil kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich in orde, maar loop toch even door de lijst met Lexus RX (AL20) 2015-2022 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
Laten we even beginnen met een blokje smaak. Als we naar de buitenkant van de auto kijken dan kunnen we de vormgeving eigenzinnig noemen. Scherpe vouwen en een enorme Spindle Grille, het ontwerp is geen allemansvriend zou je kunnen zeggen. Daarentegen is het interieur dan weer ingetogen en misschien een beetje saai. Let ook even op de CD speler…
De SUV is er vanaf 2018 ook in een L uitvoering. Die is 11 centimeter langer en biedt ruimte aan een extra zitrij en is dus een zevenzitter. Goed om te weten als je op zoek bent naar een Lexus RX occasion van de vierde generatie dat er dus een zevenzitter variant is.
Check wel even de bagageruimte van de auto. Die is krap 500 liter voor de normale versie en dat houdt niet over. De elektromotor op de achteras en de batterij voor het hybride systeem moeten ook ergens worden opgeborgen. Ga je met je hele gezin graag naar de wintersport kan die 500 liter weinig zijn. Wellicht is het dan goed om even door te zoeken naar een RX 450h L.
Ga sowieso even op die achterbank zitten. Op zich is er beenruimte voldoende, maar doordat het batterijpakket van het hybride systeem onder de achterbank zit is de hoek tussen zitting en leuning niet voor iedereen prettig.
Kun je de hand leggen op een F Sport uitvoering dan krijg je sportstoelen. Die worden online toch echt als beter zittend en meer ondersteunend ervaren.
Onderstel
De Lexus RX van de vierde generatie heeft onafhankelijke McPherson-voorwielophanging en onafhankelijke multilink achterwielophanging. De F-Sport en President Line hebben AVS, variabele wielophanging en een actieve stabilisator. Dat adaptieve systeem gedraagt zich echt heel anders dan de standaard ophanging en zou voor iedere ondergrond de ideale instelling moeten verzorgen.
Wil je nog meer comfort op slecht wegdek, kies dan een exemplaar van na de facelift. Die hebben namelijk nieuwe schokdempers die voor nog meer comfort moeten zorgen.
Rij overigens wel even wat van die oneffen wegen en neem een paar hobbels. De auto weegt meer dan 2.000 kilo en we komen wel tegen dat de schokdempers voortijdig verslijten. Deint de auto na of meer naar één kant dan zouden de schokdempers wel eens op kunnen zijn. Voel je dat de auto naar één kant hangt, kijk dan ook even achter de wielen naar de schokdempers voor lekkage of beschadigingen.
Kijk nog even naar de lichtmetalen wielen. We komen online klachten tegen over oxidatie op de velgen en slijtage van de oppervlakte van de velgen. Check ook meteen op schade, want de RX is een grote auto en een schade is zo gereden. Om die velgen moet ook wel premium rubber liggen he? Een premium SUV staat op een A merk band. Check dat even, want het zegt ook iets over de vorige eigenaar als er B kwaliteit banden onder liggen.
Aandrijflijn
Door het hybride systeem is de Lexus RX altijd een automaat. Een traploze variabele transmissie. Je kunt hem vergelijken met een CVT automaat, maar technisch zit het wel anders in elkaar. De details zal ik je hier besparen, maar er wordt bij Toyota en Lexus wel geklaagd over het loeien van de motor als je gas geeft. Nu zal je dat in de praktijk bijvoorbeeld alleen hebben als je wil invoegen op de snelweg en flink gas geeft, maar probeer het wel even uit tijdens je proefrit. Het is een producteigenschap die het concern bij elke nieuwe generatie hybrides beter onder de knie heeft, maar of jij er last van hebt moet je ervaren.
Geen aandachtspunt maar een handigheidje. Mocht je Lexus RX niet meer willen starten en in de P-stand staan dan zit hier bij de transmissiehendel een knopje met “Shift Lock”. Hiermee haal je de auto uit de P-stand en kun je hem toch rollen naar een veilige plek, of laten slepen.
Elektronica
Dan over de elektronica. Ja daar hebben we toch wel een zwak punt te pakken van deze Lexus. Niet qua betrouwbaarheid, dat zit wel snor, maar het infotainment is hopeloos achterhaald. Al toen de auto nog nieuw was helaas. Geen Apple Carplay, geen Android Auto, geen touchscreen. In plaats daarvan een ouderwetse GPS navigatie die traag is en bedient moet worden met een zenuwachtig pookje in de middenconsole. Kijk alles went, maar in de huidige tijd is dit wel echt een afknapper.
Het infotainment van na de facelift in 2019 is verbeterd, met een groter aanraakscherm (eindelijk) en ook Apple Carplay en Android Auto. Maar check of dit ook echt aanwezig is. Overigens zit dat gekke touchpad er nog steeds in, maar die heb je dus niet meer nodig door het touchscreen. Als je keus hebt kies dan een exemplaar van na de facelift.
Het hybride systeem kan het opeens niet meer doen. Dan kun je niet meer starten en dus niet meer rijden. Het woordje READY verschijnt dan ook niet meer op het dashboard. De oorzaak is een los zittende servicestekker van het hybride systeem. Deze kun je niet zelf weer vastdrukken, hier staat namelijk hoge spanning op en moet dus met speciaal geïsoleerde handschoenen worden aangedrukt.
Wat we tegenkomen online is dat de keyless entry af en toe niet meer werkt. Dit komt eigenlijk altijd door een lege batterij in de afstandsbediening. Nieuw batterijtje en klaar. Maar wel lastig als ie opeens leeg is als je ergens aankomt en de auto wil afsluiten. Wel een afwijkend batterijtje, dus wees voorbereid en heb er gewoon eentje op voorraad. Wisselen is een simpel klusje.
Motoren
In ons land is de auto alleen geleverd als RX 450h, een full hybrid variant. Vind je een Lexus RX occasion van de vierde generatie die geen hybride is, dan heb je dus met een importauto te maken. Hoeft geen probleem te zijn, maar weet dat.
Die hybride is opgebouwd uit een 3.5 liter V6 brandstofmotor en twee elektromotoren. Op beide assen zit zo’n elektromotor en de auto is dus altijd vierwielaangedreven. Door die vierwielaandrijving mag de RX een aanhanger trekken tot 2.000 kilogram. Wat de auto goed geschikt maakt voor bijvoorbeeld een caravan of dikke paardentrailer.
Let wel op, deze generatie is er niet als plug-in hybride. Voor een RX hybride met een stekker ben je aangewezen op generatie 5.
Benzine
- RX 450h 3.5 liter V6 313 pk (hybrid)
- RX 200t/300 2.0 liter 235 pk (niet in Nederland geleverd)
- RX 350 3.5 liter V6 295 pk (niet in Nederland geleverd)
Ter afsluiting nog een algemene opmerking. Lexus staat (samen met moedermerk Toyota) steevast bovenin de lijstjes met meest betrouwbare merken. Onthoudt alleen wel dat de onderhoudsinterval 15.000 kilometer of één keer per jaar is. Hou je jezelf daaraan dan is er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht. Kijk of de onderhoudshistorie bekend is en of de vorige eigenaar of eigenaren zich ook netjes aan deze onderhoudsinterval hebben gehouden. De kans dat een Lexus RX je dan alsnog laat staan is gewoon klein.
Aanbod Lexus RX (AL20) 2015-2022 op Marktplaats
Er is een aanzienlijk aanbod aan occasions op Marktplaats.nl, ook de Lexus RX (AL20) 2015-2022 is er te vinden. Op moment van schrijven staan er zo’n 34 stuks op de site. Dat begint bij een exemplaar uit 2016, 161 duizend kilometer op de teller voor 31.950 euro. Krijg je er ook nog een setje winterwielen bij. De duurste is een exemplaar uit 2022 met een lage kilometerstand van 27.659 kilometer. Die mag nog 67.950 euro kosten. Die laatste heeft nog 8 jaar fabrieksgarantie, dus kun je zeker wel een gokje mee wagen.
Voor het totale aanbod van Lexus RX (AL20) 2015-2022 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Wij reden met de Lexus RX 450h President Limited uit 2017 die we mochten lenen bij Louwman Lexus Rotterdam.
DeWitteCondor zegt
Ik heb er dus een. Zalige auto. Ik onderschrijf ook wel grotendeels wat in het artikel staat. Paar punten:
– bagageruimte: de achterbank kun je electronisch naar voren en achter schuiven. Zo’n 10/15 cm geloof ik. Je kunt dus een stukje beenruimte (en er is genoeg) opofferen voor meer bagageruimte en ook zodanig dat er dan koffers rechtop kunnen staan in de kofferbak tegen de achterbank aan (met behoud zicht naar achteren). Dat is ideaal op vakantie, zeker als je kids nog geen 2 meter zijn.
– rugleuning achterbank is reclining, electronisch, dus die hoek waarover gesproken wordt is niet echt een issue.
– hoofdruimte achterin kan een ding zijn, zeker als je het pano dak hebt. Ik kan er zelf prima zitten en ben 1.87m. Boven de 1.90 is het wel een ding denk ik.
– dakkoffer: niet alle modellen hebben de dakrails. Zeker de combi dakrails pano dak is zeldzaam (ik heb m wel en was ook wel erg prettig). Dakkoffer zonder dakrails kan niet voor zover ik weet.
– het is absoluut geen dynamische auto, ook de f sport niet (heb ik). Zorg dat je 0 verwachtingen hebt op dat gebied.
– cvt vind ik in de praktijk niet hinderlijk. Dit is vooral een auto journo ding.
– infotainment pre facelift is niet geweldig. Als je daar sterk aan hangt ga absoluut voor na de facelift want volgens mij is er geen retrofit voor carplay. Ik ben er zelf niet zo gevoelig voor.
– AWD is er alleen voor de veiligheid, auto is totaal ongeschikt voor offroad. In andere landen zijn ook 2wd versies geleverd. Opletten bij import dus.
– parkeersensoren zijn gevoelig voor vuil. Als de auto lange tijd niet gewassen is kan ie aan voorzijde een storing geven. Oplossing: schoonmaken. Vervangen heeft 0 zin, is producteigenschap in dit geval.
Het is een steengoede auto. Beste die ik heb gehad (en dat waren er best veel). Smaakgevoelig, dat wel.
pechweg zegt
Ook geïmporteerde Lexussen (?) hebben gewoon de 10-jarige garantie, maar zoals ook voor de Nederlandse exemplaren geldt; hij moet wel volgens schema onderhouden zijn.
DeWitteCondor zegt
Klopt. Het maakt niet uit waar je m vandaan hebt en volgens mij is het zelfs niet per se nodig dat ie altijd dealeronderhouden is (maar zou kleine lettertjes moeten nalezen). Je krijgt gewoon een nieuwe garantiekaart voor 1jr/15k kms na een beurt volgens schema bij de dealer. Todat ie 10jr oud is of 200k kms heeft gelopen. Nou, ik was om.
Johanneke zegt
Goed gebouwd, geen luchtvering, en geen achterlijk lange onderhoudsintervallen. Zo moeilijk is het niet zou je zeggen. Ben echt onder de indruk van hoe goed een lexus blijft.
DeWitteCondor zegt
Qua kwaliteit is Lexus het Mercedes van nu. Dat meen ik echt. Het ziet er minder gelikt uit maar de bouwkwaliteit is fenomenaal. Van Toyota trouwens ook.
Rokende Wielen zegt
Ik onderschrijf dit volledig.
JelmerS zegt
15000km is achterlijk kort wat mij betreft, en met die 10jaar garantie als volgens boekje onderhoud dan ook een sigaar uit eigen doos. 20000km termijn was redelijker geweest
DeWitteCondor zegt
Bijzondere reactie. 15k kms achterlijk kort maar 20k kms redelijk? Wereld van verschil inderdaad …
En hoezo sigaar uit eigen doos? Onderhouden moet je toch, dus dan maar beter garantie erbij. Het is niet dat de prijzen hoger zijn dan bij de Duitse evenknieën waar je dat niet krijgt. Misschien de balen dat je het verkeerde merk gekocht hebt?
Johanneke zegt
1 van de redenen, naast de goede bouwkwaliteit, dat Japanse auto’s langer mee gaan zonder gekkigheid is juist die 15k onderhoudsinterval. Sommige europese merken doen 30k km. Soms zien die auto’s 2 jaar of langer geen garage. Ik wil echt geen 30k oude olie in mijn auto.
DeWitteCondor zegt
Het is al tijden het vaste recept. De fabrikant adverteert lekker met een lange onderhoudsinterval. Kan hen het schelen, na 3 jaar is de garantie er toch af. Vervolgens zeggen alle specialisten: kom maar toch even eerder voor je oliewisseltje. Het is zo doorzichtig. En dan heb je nog de figuren die denken dat er een marge is bedacht door de fabrikant, dus 30k kun je ook wel oprekken naar 40k kms…
dijan zegt
Witte Condor , En dan zijn er nog figuren die Lexus rijden die onderhoudsinterval oprekken tot?? En daarbij zijn er diverse merken die 4 jaar en langer garantie geven .
Huib zegt
Bekijk een de video’s van de CarCareNut oop YouTube…een technische Amerikaanse Lexus-Toyota exoert die zelf een Toyota Lexus garage heeft. Zijn advies: deel de onderhoudsintervallen van de fabrikant altijd door twee! Voor Lexus/Toyota’s die veel korte stukje rijden is zijn advies: oilchange elke 7.500 KM…dan lopen motoren bij wijze van spreken tot in de eeuwigheid. En wees eerlijk: waarom zou je besparen op onderhoud als je lang met je auto wilt doen? Een paar honderd euries voor oliebeurtje weegt toch niet op tegen de baten van lang gebruik?
Rob zegt
Ik heb eens een aantal weken een Lexus RX (uit 2010 geloof ik) te leen gehad en het is denk ik wel de meeste prettige auto die ik ooit gereden heb. Toentertijd was een een hybride aandrijflijn vooral iets om belasting mee te ontduiken, maar bij de RX krijg je het gevoel dat juist die aandrijflijn de auto zo goed maakt.
Ik vind wel dat Lexus het vanaf de 4e generatie RX een beetje kwijt is qua ontwerp. Nu zou je dat over het complete gamma van Lexus kunnen zeggen, maar de 4e generatie RX is gewoon echt lelijk. En dan helpt deze uitvoering met dat merkwaardige bruine leer niet mee. Nee, niet elke auto kan een Jaguar zijn, maar dit kan echt niet. De Subaru van Lexus….
DeWitteCondor zegt
Ja die snap ik ook. Het design moet je ding zijn. Ze waren in de beginjaren anoniem en te veel Toyota. Roer moest om en er moest onderscheidend design komen. Dat is wel gelukt maar je kan debatteren over of het mooi is. Ik vind het zelf sterk afhankelijk van de kleurstelling. De RX kan geen lichte kleuren hebben, daarvoor is het design ook te druk. Wat dat betreft heeft AB net het verkeerde exemplaar te pakken. Ook een van de redenen waarom het design niet mooi oud gaat worden vrees ik.
monsieurleloure zegt
Met zo weinig aandachtspunten lijkt dit meer op een rijtest ipv een aankoopadvies (-:
Een echte Lexus dus.
grrrrrene zegt
Het valt me ook dat het eigenlijk geen aandachtspunten zijn, maar eigenschappen van de auto. En dan soms nog onterecht ook. De achterbank kan bijvoorbeeld ook wat achterover kantelen, waardoor het geen kerkbank meer is. Hij kan ook naar voren en achteren, waarmee je met beenruimte of bagageruimte kunt creëren. Het is jammer als AB dat tijdens een proefrit niet zelf ontdekt.
Aandachtspunten als de CVT zijn geen aandachtspunt, maar een eigenschap. Dat kies je bewust voor en is niet iets wat je moet testen tijdens een proefrit, want er is niks mis met de auto als er een CVT in zit: zo kwam hij uit de fabriek. Het lege batterijtje in de afstandbediening is ook zoiets, iedere andere auto opent dan ook de deuren niet meer. Er een op voorraad houden, doe ik standaard al.
Snelle zegt
Vindt het stuk nog al zuur geschreven. Ben blij met de reacties onder het stuk. Tuurlijk doet de afstandsbediening het niet als er batterijen op zijn. Je moet volgens mij altijd bij aankoop kijken of hij schade heeft gehad (klein of grote auto). En zo kan ik er nog wel een paar noemen.
Zoals je Lexus rijders zelf schrijven, heb je een hekel aan dure rekeningen van je Duitse service punt garages. KOOP een LEXUS (of Toyota)
Qua smaak heb je gelijk, maar vind zeker de laatste generatie echt heel mooi, de neus is er een stuk beter op geworden!
Huib zegt
Ik onderschrijf een aantal van de positieve meningen over deze fenomenaal goede auto helemaal. Het is een auto voor mensen die durven om buiten de traditionele paden te kopen en blij worden van degelijke no-nonsence techniek. De RX lijkt misschien een complexe auto met z’n hybride techniek maar de werkelijkheid is anders. Voor een goede technische review bekijk deze video van mijn grote vriend de Car care Nut:
https://youtu.be/u8uySNdIH1M?si=NSSA5LSpslzYa1jB
Zoek je een betrouwbare, zuinige (ik rijd zonder probleem 1:15) comfortabele en waardevaste SUV? De RX450H is the one to pick.
THSD zegt
Hier de laatste generatie plug-in versie staan waar meestal m’n vrouw mee rijdt.
Verder een prima wagen die zelfs als de accu leeg is nog best zuinig kan rijden.
Alleen jammer dat er van de laatste generatie geen langere versie van is.