En alleen daarom is de Lexus RC-F Fuji Speedway Edition bijzonder goed!
In Europa kijken we voornamelijk naar de Duitse Drie, maar overal ter wereld staat Lexus qua aanzien en verkoopaantallen minimaal op hetzelfde niveau als de Teutoonse Tegenstrevers.
Ultieme speelgoed
De eerste twintig jaar was Lexus naarstig op zoek naar hun eigen identiteit. Je kan immers niet Mercedessen blijven kopiëren. Na een bijzonder cleane fase (2005 tot 2010) heeft Lexus besloten het schroom van zich af te schudden, met een zeer gewaagde en herkenbare model-lineup. Voor de echte autonerds onder ons is de RC-F Fuji Speedway Edition het ultieme speelgoed.
Lexus RC-F Fuji Speedway Edition
Het leuke is dat Lexus het met de RC-F Fuji Speedway Edition allemaal net even anders doen dan de concurrentie. Zo zijn ze bij Lexus niet gegaan voor het hoogste vermogen in hun klasse, maar de beste pk-gewichts ratio. Volgens Lexus zijn ze daarin geslaagd. De eerlijkheid gebied te zeggen dat Lexus dit communiceerde vlak nadat de M4 CS Coupé uit productie is. Anderzijds, de aandrijfassen zijn ‘hol’ en speciaal voor deze uitvoering is de airconditioning-motor een stuk kleiner en lichter. Dat is nerderig en cool tegelijk. Of ondergetekende is een nerd.
472 pk bij 7.100 toeren
Dat maakt niet uit, want het gaat ook op de manier hoe die pk’s woorden opgewekt. Dat gebeurt in de RC-F Fuji Speedway Edition (modelcode: UCS10) middels een 5.0 grote V8 die 472 pk bij 7.100 toeren levert. Het maximale koppel is 535 Nm bij 4.800 toeren. Omdat eht een atmosferische motor is, komt het vermogen en koppel heel mooi ‘vrij’. Ook is de gaspedaalrespons veel directer.
Gewichtsbesparing Lexus RC-F Fuji Speedway
Voor deze speciale RC-F Fuji Speedway Edition heeft Lexus zich geconcentreerd op gewichtsbesparing. Zo is de uitlaat gemaakt van titanium en de remschijven van keramiek. De motorkap is vervaardigd van koolstofvezel, evenals de spoiler. Ook de lichtgewicht gesmede BBS-velgen (19″) dragen hun steentje bij. Die extra’s zijn ook hard nodig, want aan de andere kant zit dezer uitvoering vol met uitrusting.
Twee kleuren
Dan het minder goede nieuws. De auto komt helaas niet naar Nederland. Er worden slechts 60 exemplaren van gebouwd. Er is keuze uit twee kleuren. Standaard heb je Cloudburst Gray en optioneel kun je kiezen voor Arctic Blast Satin. In Nederland is de Lexus RC-F Fuji Speedway Edition niet leverbaar, maar met de configurator kun je een eind komen.
banderas zegt
BMW heeft met de 4 Serie (helaas) iets te goed gekeken naar dit model.
Dutchdriftking zegt
De RC-F blijft toch wel een geniaal ding zeg! Kan er geen Supercharger op? Dan heb je wél de directe respons, maar ook een beetje fatsoenlijk koppel. Niet dat het behelpen is, maar een C63 met een klein chipje is wel heel veel sneller.
breakingpoint zegt
Dit hoor ik graag. Maar hoeveel weegt ie nu?
jajeroenja zegt
@breakingpoint: ff wezen zoeken. Over de fuji edition is nog geen gewicht bekend. Maar wel de track edition, die ook al lichter is als de std.
Die komt op een gewicht van……………..
1715kg.
Ronnie Coleman zou zeggen “Lightweight baby!”
goodvibrations zegt
Jammer dat ze zo waardevast zijn… Anders had ik er eentje.. ?
fernie zegt
@goodvibrations: waardevast? Zakt stuk sneller als een c63 of m4 en is ook simpel niet zo goed. Klinkt wel leuk!
tge2 zegt
@fernie: Denk je dat? Een meer dan 10 jaar oude ISF met een redelijke kmstand gaat nog steeds voor ruim meer dan 20000€.
fernie zegt
@tge2: vind het niet, weet het. Zelf ook naar gekeken ipv een c63 of m3 en was verbaasd hoeveel goedkoper het was. Is simpelweg een stuk minder gewild zoals verkoopcijfers laten zien. Ken eigenlijk niemand met een lexus maar een aantal met een m3/4/5 en c63 etc. Zelfs nooit een gezien op de weg maar een m of amg wel iedere dag
frank2b zegt
Alleen maar goede redenen om voor de Lexus te kiezen in elk geval.
grasvreter zegt
Ik wist niet dat dit soort wagens nog atmosferisch gemaakt werden. Heel erg tof.
berlinetta zegt
Naar mijn weten is het ook nog de enige in het segment die atmosferisch is.