Hebben wij dat wel over voor zo’n Japanse wagen?
Lexus is goed op dreef vandaag. De Japanse autofabrikant trok zojuist in Detroit de doeken van de LC Convertible Concept en nu is het de beurt aan de vernieuwde RC 300h om zich een plek op de Nederlands markt toe te eigenen. De zogenaamde sportcoupé is sinds zijn introductie al een puike auto, maar met de ingetogen facelift wil Lexus de hybride nog spannender maken voor zijn klanten. Inmiddels heeft Lexus ook aangegeven hoeveel de auto hier moet kosten.
Het ietwat bijgepunte design van de RC 300h is in zekere zin een metafoor voor hetgeen Lexus met de technische kant van de auto heeft gedaan. De Japanners hebben de auto namelijk een strakker ontwerp gegeven. Met name aan de voorzijde is dit herkenbaar, daar de RC 300h een smallere LED-lampenpartij heeft gekregen. Daarbij is de grille iets aangepast en vinden we aan de achterkant een set lampen die dankzij hun L-vorm sterk doen denken aan de huidige coupé van Lexus. Het interieur van de auto blijft nagenoeg hetzelfde
Minder zichtbaar maar zeker merkbaar is de manier waarop Lexus de ophanging van de RC 300h heeft aangepast, om de wegligging te verbeteren. Daarnaast heeft de enige versie van de RC die in Nederland op de markt komt, de RC 300h dus, een iets aangepaste 2,5-liter hybride viercilinder. Onder andere het gasrepons is verbeterd. Het gecombineerd systeemvermogen van de auto ligt op 223 pk. De achterwielaangedreven bolide heeft altijd een automatische versnellingsbak.
Instappen in de vernieuwde Lexus RC 300h kan in Nederland vanaf 48.995 euro. Daarmee is het nog altijd een van de goedkoopste coupés van Nederland. Zij die het interessanter voor zichzelf willen maken, kunnen kiezen voor de speciale F Sport-opties. Hoeveel deze onderdelen moeten kosten is vooralsnog niet bekend. Lexus heeft eveneens niet medegedeeld wanneer de auto op de markt komt.
Dutchdriftking zegt
Dus een standaard rijk uitgerust Lexus, of een Golf GTI met een lijstje opties. Twee totaal verschillende wagens natuurlijk maar misschien wel een leuke vergelijking. Laat ik eens gek doen en voor de Lexus gaan!
eklasse zegt
@dutchdriftking: we zien de foto’s wel op autojunk verschijnen.
ghost zegt
@dutchdriftking: vergelijk dan deze hybride Lexus met de golf GTE en niet de GTI. Anders is het weer zo’n appels met peren vergelijken verhaal.
redbeams zegt
@ghost: Ja want de gte is natuurlijk een coupe ;)
ghost zegt
@redbeams: nee, dat niet maar het zijn beide hybrides. Ik denk dat @dutchdriftking meer doelde op de vergelijking qua geld. Wat koop je ook voor €49k. En een golf GTI zou dan idd wel lukken, al liggen je daily costs een stukkie hoger.
Dutchdriftking zegt
@ghost: Ik weet niet of de running costs van een GTI of deze Lexus veel uit elkaar liggen. Ik doelde meer op een ‘leuke’ auto voor 50 mile. En een GTE valt daar naar mijn mening niet onder.
ghost zegt
@dutchdriftking: ik snapte je insteek idd bij nader inzien, ben ik overigens met je eens. Dan eerder de BMW 330e vs deze Lexus.
Dutchdriftking zegt
@ghost: Is een leuke om er bij te halen. @autoblogger lezen jullie mee? Mooie triotest.
fanboy zegt
@ghost: Deze Lexus heeft ook geen stekker en draait ook alleen maar op benzine, dus in die zin is vergelijking met normale brandstofauto niet gek. Want er gaat ook alleen benzine in, maar hij doet daarmee dingen wel sneller en efficienter tegelijk.
Maarja nog steeds hele andere auto’s uiteraard
atrak zegt
@fanboy: Als je de onderhoudskosten vergelijkt kies je zeker voor de Lexus.
inbedrijf zegt
@dutchdriftking: ooit in een GTE gereden? Of is het: wat boer nie kent vreet ie niet…..
Dutchdriftking zegt
@inbedrijf: zeker. Zowel de Golf als de Passat. Fijne wagens hoor, maar qua rijplezier echt geen GTI.
lexis zegt
Mocht je een fietsenrek of dakkoffer kunnen monteren dan wisselde ik mijn Bmw 4 serie onmiddelijk in. Testgereden en voldoet perfect aan mijn eisen (stil, zuinig , mooi en prachtig afgewerkt en een van de mooiste koetswerken in deze klasse) helaas geen fietsrek of dakkoffer mogelijk. Onbegrijpelijk dat Lexus hier niet over nadenkt.
JamesBond007 zegt
@lexis: vast dat ze hier wel over nadenken, ik denk alleen dat ze om (niet aangegeven reden) de keuze hebben gemaakt om dit niet op de auto te doen. Wat natuurlijk vrij zonde is
ghost zegt
@lexis: ik wil bijna niet geloven dat daar geen oplossingen voor bestaan. Een smart bijvoorbeeld heeft geen trekhaak maar er bestaat wel zo’n fietsendrager die een beter boven de smart uitsteekt aan de achterkant. Daarbij vermoed ik dat het dak van de Lexus, zeker 75kg kan houden, dus 2 fietsen moet dan ook het probleem niet zijn.
El-Loco zegt
@lexis: zuignapje erop en gaan. Vaak ben je te bang!
dawwg zegt
@lexis: Een coupe met een fietsendrager is net een niche te ver ….
autodidact zegt
@lexis: fietsrek? Wie heeft met zo’n grille nog een fietsenrek nodig?
Trouwens, denk ook eens aan een BMW 7-serie!
ghost zegt
@autodidact: die laatste heeft wel een hele andere prijs als je doelt op de hybride versie…
sanderp zegt
@ghost: Hij doelde uiteraard op het fietsenrek aan de voorkant van de nieuwe 7-er.
janmetdelangeachternaam zegt
Kijk dat is goed gelukt. Hoop dat ze hier flink wat van gaan verkopen
healey zegt
Op zich een mooie auto, maar ontworpen door Frankenstijn. Het chasis komt bijvoorbeeld van een cabrio en is dat onnodig zwaar (1700 kg). Combineer dat met de motorisering die alleen op papier 223 pk levert en je hebt een auto die er bijna 9 seconde over doet om op de 100 te zitten. De topsnelheid van 180 km/h nog te vergeven.
dees zegt
@healey: Je hebt een punt over de acceleratie. Maar dit is ook geen puure sport auto. Het is een cruiser. Alhoewel de 0 naar 100 inderdaad iets sneller zou mogen.
lexis zegt
Hoi leuk van al die reacties ivm fietsenrek maar het kan echt niet je vind ook niks Aftermarket eventueel zuignap systeem. En op dak zijn er geen rails of prefix. Ben dan maar uitgeweken naar Bmw helaas helemaal geen hoera verhaal.
ghost zegt
@lexis: een bmw is toch ook niet meteen zo zielig? Kennelijk is je liefde voor fietsen dusdanig groter dat je hiervoor laat gebeuren..maar goed, persoonlijk heb ik al 10 jaar geen fiets meer aangeraakt en heb ook een bloedhekel aan (met name) wielrenners (en al die fietsers in Amsterdam die elke vorm van verkeersmanieren aan de laars lappen).
lexis zegt
@ghost nou ja als ex Lexus rijder blijft het me achtervolgen dat ik “hoogverraad heb gepleegd” en voor BMW gegaan ben. En ja de race fiets is voor Belgen op zijn minst even belangrijk als de heilige koe, de auto.
berlinetta zegt
@lexis: Waarom koop je niet gewoon een goedkoop barrel voor erbij als je je fietsen wil vervoeren?
4porte zegt
@berlinetta: Of ga gewoon met de fiets..?
w0ut zegt
@lexis: Je kan ook voor een van de nieuwe BMW modellen gaan. Die nieuwe nieren bij BMW kunnen als fietsenrek dienen. ;-)
robsnor zegt
@lexis: Die optie bestaat wel degelijk hoor: http://www.seasucker.com
Deze past perfect op de RC getuige de foto’s op google.
Helaas te laat voor jou, maar wie weet handig voor de volgende keer.
lexusprins zegt
Het artikel klopt niet helemaal. De prijzen zijn allang bekend en te vinden via https://data.lexus.nl/home/data/LexusV8/prijslijsten/LexusRCprijslijst.pdf
In de showroom van Lexus Amsterdam staat een RC300h F-sport Premium!!