Ooit was de grote hybride Lexus-SUV de populairste in zijn klasse dankzij zijn hybride-techniek en de daarbij behorende fiscale voordelen. Daar waar de concurrentie inmiddels aardig wat SUV’s met stekker aanbiedt, blijft Lexus vasthouden aan ‘gewone’ hybridetechniek.
Laten we beginnen met het financiële plaatje. Lexus geeft de RX450h een vanafprijs van 69.990 euro. Dat is flink meer dan de 61.990 euro die zijn voorganger kostte. Dat is grotendeels te verklaren doordat de nieuwe RX450h standaard vierwielaandrijving heeft. Bij zijn voorganger was je voor aandrijving op alle wielen veroordeelt tot een uitvoering die minstens 71.490 euro kostte.
In 2005 komt Lexus met de RX400h, de allereerste SUV met hybride-aandrijving. Het apparaat stootte een lieve 192 gram CO2 per kilometer uit maar werd desondanks fiscaal gestimuleerd door onze overheid, wat resulteerde in relatief flinke verkoopcijfers. Twee generaties verder is er niet heel veel veranderd. De 3.3 V6 is vervangen door een 3.5 V6 en het typeplaatje kreeg er 12,5 procent bij. De uitstoot is met 122 gram CO2 per kilometer flink teruggebracht, maar nog altijd te hoog om bijtellingsvoordeel te genieten.
Vergelijk je dat met auto’s als de Audi Q7 e-tron (46gr CO2/km), de Volvo (49gr CO2/km) of de Mercedes GLE 500 e (78gr CO2/km), dan wordt duidelijk dat Lexus de boot een beetje heeft gemist. Ja, wij weten ook dat veel van deze SUV’s in de praktijk het opgegeven verbruik niet zullen halen, maar dat geldt in -misschien iets beperktere mate- ook voor deze Lexus. Op de leasemarkt is hij in ieder geval zo goed als kansloos tegenover zijn iets duurdere concurrenten met lagere bijtelling. En dan hebben we het alleen nog maar over de techniek en nog niet over het -op zijn zachtst gezegd- opmerkelijke uiterlijk.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.