Met twee nieuwe concepts staat Lexus op de Japan Mobility Show.
Niet alleen Toyota heeft een sloot aan concepts meegenomen naar de Japan Mobility Show in Tokio. Ook Lexus laat de mobiliteitsshow niet onopgemerkt aan zich voorbij gaan. Het merk heeft twee concepts gepresenteerd en deze zijn een voorbode van wat komen gaat.
Lexus LF-ZC en LF-ZL
Het gaat hier om de LF-ZC en de LF-ZL. De LF-ZC wil Lexus daadwerkelijk in 2026 in productie nemen en betreft een volledig elektrische sedan. De LF-ZL is de visie van Lexus op een toekomstige elektrische SUV vlaggenschip. Het merk wil in Europa over zeven jaar volledig elektrisch zijn. In 2035 moet deze missie wereldwijd geslaagd zijn. Daarmee stapt Lexus over van de vertrouwde en succesvolle hybride auto’s en kiest het merk voor volledig elektrisch.
De LF-ZC is 4,75 meter lang, 1,88 meter breed en 1,39 meter hoog met een wielbasis van 2,89 meter. Met de LF-ZL gaat Lexus nog een maatje groter. Dit concept is 5,3 meter lang, 2,2 meter breed en 1,7 meter hoog met een wielbasis van 3,35 meter.
Het huidige gamma van volledig elektrische auto’s bij Lexus is nog wat karig. Je hebt het dan over de Lexus UX 300e en de RZ. Waar de Japanners met hybride technologie de wereld wisten te veroveren, is het op elektrisch gebied nog niet enorm denderend. Je ziet dat de concurrentie ook enorme stappen maakt.
Nieuw modulair platform
Daarom wil Lexus met deze nieuwe LF-ZC en de LF-ZL vertrouwen uitstralen. Vertrouwen dat er groot elektrisch nieuws onderweg is. Beide modellen vormen de volgende generatie elektrische auto’s bij Lexus en staan op een compleet nieuw modulair platform.
In het midden van het platform is het accupakket te vinden. Lexus zegt hiervoor gekozen te hebben om toekomstige ontwikkeling meer flexibel te maken. Carrosserievormen van toekomstige modellen kunnen aan de hand van dit platform om het centrale accupakket heen gevormd worden.
Ook slim aan dit nieuwe platform is dat het productieproces sneller verloopt. De aandrijflijn kan zelfstandig door het productieproces rijden in de fabriek. Eenmaal als de batterij, motor, wielen en draadloze componenten geïnstalleerd zijn tenminste. Volgens Lexus zorgt dit voor een serieuze tijdswinst als het gaat om massaproductie van auto’s en scheelt het in investeringskosten.
Goed, nog drie jaar wachten dus. Dan komt Lexus met de LF-ZC. Er zit genoeg in de pijplijn bij de Japanners. Eens kijken of ze het waar gaan maken en de (Europese) consument blijvend weten te overtuigen met de nieuwe elektrische producten.
herve11f zegt
Had ik op dit forum geen comments gelezen dat de Toyota groep de EV trein gemist had en dat de CEO als petrolhead te lang vasthoud aan ICE en met de ideologie van waterstof het bedrijf in de afgrond stort?
hotze zegt
Eerst worden we uitgemolken met de overstap naar elektrisch. Waterstof is de volgende overgang, na 2030 zal dat een boost krijgen.
grrrrrene zegt
“Ze” hebben het zeker weer gedaan? Man man man. Toyota zet gewoon breed in, maar ik vind dat ze wel een punt hebben dat we helemaal niet klaar zijn voor elektrisch rijden met ons overbelaste netwerk en er dus alternatieven moeten komen voor de BEV.
ghost zegt
Ik hoop dat Lexus voor de Europese markt meer rekening houdt of gaat houden met de lengte van mensen hier. Ik stapte met mijn 1m98 in die nieuwe Lotus Eletre en mijn rechter knie kwam direct tegen de linkeronderhoek van het grote (zwevende) scherm in het midden. Zelfde bij de Mercedessen EQE en EQS, waarbij het ronde dashboard aan de bestuurderskant ervoor zorgt dat je je benen niet goed kwijt kan..Sund.
gasterplancke zegt
Je moet je als autofabrikant natuurlijk afvragen of je 100% rekening moet houden met de groeistoornis van een klein volkje ergens op de andere kant van de wereld….
cdlop01 zegt
Wow, wat een mooi ontwerp en state of the art productietechnieken en batterij technologie, laat maar komen. Met het nieuwsoffensief laat Toyota/Lexus zien leidend te zijn in de transitie naar BEV 2.0, daar waar GM,Ford<VW,Mercedes honderden miljoenen verliezen met BEV 1.0….., VW zelfs op omvallen staan want verkopen zwaar in de min…… . Goede strategie van Toyota en Lexus rustig verder te ontwikkelen en pas in 2025/26 met een reeks goede BEV's op de markt te komen.
hotze zegt
Mooi ontwerp? Dat is subjectief geloof ik.
Benieuwd wat het gaat kosten, Lexus zit niet echt aan de onderkant van de markt.
mashell zegt
Haha. Ben je marketingmedewerker bij Louwman? Als ik deze plaatjes zie dan denk ik VW verkoopt echte elektrische auto’s en Toyota vooral sprookjes…
“In het midden van het platform is het accupakket te vinden. Lexus zegt hiervoor gekozen te hebben om toekomstige ontwikkeling meer flexibel te maken”
Heel vooruitstrevend om te benoemen wat voor vrijwel elke elektrische auto al geldt.
THSD zegt
We weten nu wel dat je anti-toyota groep bent dat heb je al duidelijk laten merken.
Maar laat je afgunst je niet de afgrond in laten werken 😉
cdlop01 zegt
Gelukkig niet, zie liever geen leaseplebs in ee.n Lexus.