



Krijgt Lexus’ jongste telg een duim omhoog, of mag hij linea recta naar het grofvuil?
Lexus schoot vorige week een teaser van de nieuwe UX de wereld in, maar vandaag zien we de auto voor het eerst in vol ornaat. Of nou ja, gedeeltelijk, want Lexus lanceert eigenlijk maar één plaatje van de UX, maar vergezelt deze wel met een korte video waarbij de auto vanuit meerdere hoeken te zien is.
Hieruit kunnen we concluderen dat de UX, zoals verwacht, mijlenver afwijkt van de UX Concept die eerder werd onthuld. Dat is op zich geen probleem, gezien de desbetreffende auto dusdanig ver over the top was dat hij eerder thuis leek te horen in het Blade Runner universum.
Dat gezegd hebbende neemt de productieversie van de UX enkele elementen over van het studiemodel. Zo heeft de UX nog altijd een flinke grille, evenals een tamelijk futuristisch maar karakteristiek ontwerp dat één en al Lexus schreeuwt. De Japanners besloten zelfs de horizontale verlichting aan de achterzijde te behouden.
De binnenzijde is echter waar de verschillen onmiskenbaar duidelijk worden. Waar het studiemodel een eigenaardige dashboard met doortrokken middenconsole en geïntegreerd infotainmentsysteem had, lijkt het interieur van de nieuwe UX flink wat tammer. De opmerkelijke kronkels en vormen zijn eruit getrokken en maken plaats voor een ingetogen, maar luxe design.
Lexus onthult de UX officieel op 6 maart op het Autosalon van Genève.
Ik als UX designer associeer mij hier totaal niet mee.
Just sayin.
@exotic: ux klinkt als van die lelijke kinderachtige laarsjes. Die hebben geen serieuze designers. Iets wat ik me ook afvraag bij Lexus, nemen die designers daar hun vak wel serieus?
@mashell: UX: Users eXperience
@henk_he: *User, klote autocorrect
Opmerkelijk tammer ontwerp dan zijn broer bij Toyota, de C-HR. De laatste jaren was het eerder andersom.
Komt op mijn shortlist voor als ik mijn huidige Lexus zou willen inruilen.
Hij is zo eigenlijk een beetje te braaf terwijl hij nog genoeg mensen zal afschrikken om niet te kopen.
In die zin was het misschien beter geweest om bij het concept te blijven. Die was wel heel erg uitgesproken, maar dan heb je in ieder geval wat meer actie en wellicht ook kopers. De Toyota CH-R (kleiner / ander segment) is ook aardig uitgesproken en wordt volgens mij wel lekker verkocht ook al vinden genoeg hem lelijk.
De huidige RX is al spannender dan deze UX.
Hoe dan ook, het zijn allemaal auto’s die het echt vrij waardeloos doen op de foto’s en pas tot hun recht komen als je ze in het echt voorbij ziet rijden.
@fanboy: ja vlees noch vis dit.
Te braaf voor de uitgesproken koper, te lillek voor de conservatieve koper.
@fanboy: helemaal mee eens.. vind dat alle Lexus modellen in het echt veel beter tot zijn recht komen. Zag laatst de nieuwe LS, wat een beauty!
@mikehaans: Lillik met de grote L van Lexus.
@fanboy: het lijkt me eigenlijk wel dat dit maatje CH-R wordt. De NX is immers al een maatje groter, klasse X3, GLC, XC40. Deze zal meer op gaan nemen tegen de X1, XC40, E-PACE, dus zeg maar het Tiguan/Qashqai segment in de premium klassr
Uhm wat? Die zag ik niet aankomen. Achterkant ziet er voor zover ik kan zien wel vet uit met die doorlopende lichtstreep, het geheel ziet er alleen een beetje uit als een Juke van Lexus
Heb lexus altijd mooie autos gevonden. De nieuwe designtaal spreekt me echter totaal niet aan. Veel te druk en niet meer “deftig”
Als iemand nog eens commentaar heeft op de SFG van audi dan moet je hier toch stil vallen… Wat een druk en schreeuwerig ding en de grille vind ik veel te groot. Maar dat is persoonlijk. Ik heb vroeger een tijd zo’n RX400H gereden; zelden in iets gezeten met zo veel inferieur plastic van binnen als die auto. Het zou mijn keus nooit zijn iig.
Heb je de laatste modellen van Lexus gezien in het echt, en dan voornamelijk de gebruikte materialen aan de binnenkant?
Ik vraag me af waarom Lexus altijd foto’s neemt van auto’s die achter een hek staan…
Ik vind het maar een lelijk ding. En vanaf de A stijl oogt het allemaal heel goedkoop als je het mij vraagt.
Vind de grille juist erg goed staan zeker tov de Audi versie. Op de vrijgegeven plaatjes kan je nog niet echt goed beoordelen hoe ie er echt uit ziet maar het ziet er best goed uit zo.
Je zou verwachten dat Lexus als een tiet verkoopt in België met die ingebouwde frittensnijders voorop!
> maar vergezelt deze wel met een korte video
maar deze gaat wel vergezeld van een korte video
Gevalletje grofvuil
Veel beter zo die dagrijverlichting in de koplamp ipv eronder.
Dat vierkante zwartgrijze plastic rondom die (te) kleine velgen vind ik nog het lelijkst… andere SUVs van Lexus hebben dit ook waardoor je enorm in die lelijke wielkasten zit te kijken vanaf de zijkant…
Vind het wel een leuk ding, zal alleen wel weer veel te hoog in de markt gezet worden!
Lexus gaat als een trein de laatste tijd.
@frank2b: Klopt, treinen zijn ook lelijk.