Een youngtimer LS400 trap je zonder zorgen over de 400k km heen. Zo’n nineties IS200? Af en toe wat olie, een motorblok en heel soms remblokjes vervangen, verder doorrijden zonder zorgen. Yep, opnieuw prijkt Lexus in 2013 bovenaan het lijstje meest betrouwbare auto’s.
Dan moet je natuurlijk wel even over die draak van een CT200h heen stappen. Wat een afschuwelijk rijdend ding is dat. Gemiddeld zijn de Lexii vrij saai om te rijden maar de CT slaat echt alles. Natuurlijk ontbreekt enige spanning ‘of je je eindbestemming wel haalt’. Ook betrokkenheid bij het rijden laat vaak te wensen over. Een gemiddelde Lexusrijder heeft zijn/haar auto om ‘van A naar B te komen’.
Nee, dan gaan wij liever voor de nummer 2 –Porsche– in de J.D. Power and Associates betrouwbaarheids-ranglijst 2013. Met slechts 94 ‘problemen’ per 100 auto’s scoren ook zij zeer goed.
Wat dan absoluut niet te rijden? Land Rover. Maar ook Volkswagen, Audi en Volvo scoren erg slecht. Hierbij is specifiek naar auto’s van 3 jaar oud gekeken. Eigenaren is gevraagd hoeveel problemen zij het afgelopen jaar aan de auto hadden. Opvallend is dat het ‘industrie gemiddelde’ hierbij op 126 ligt. Gemiddeld kampen ‘nieuwe’ auto’s dus met meer dan 1 probleem per jaar.
Helaas heeft J.D. Power geen normering aan de problemen gehangen. Daarentegen is ieder kapot lampje, los stekkertje of dashboardwaarschuwing in een auto van 3 jaar of jonger natuurlijk storend en onnodig.
Verder meldt dit onderzoek dat facelift- en nieuwe modellen (modeljaar 2010 dus) minder problemen hadden dan ongewijzigde modellen. Opvallend aangezien de algemene aanname is dat nieuw geïntroduceerde modellen vaak met problemen kampen. De gemiddelde betrouwbaarheidsscore dit jaar is de beste ooit (sinds 1989).
Natuurlijk blijft het een Amerikaans onderzoek. Toch zaten er een aantal interessante winnaars per segment bij. De meest betrouwbare auto overall was een Lexus RX (56 problemen per 100 auto’s). De Audi A6 won bij grote luxe sedans nipt van de Volvo S80. Een Hyundai Sonata is de beste middenklasser en zonder zorgen cabrio rijden doe je in een Mazda MX-5. (bron: jdpower.com)
R32LJ zegt
‘ooit ever’?
SimonMc zegt
@R32LJ: internettaal.
henrie zegt
@R32LJ: Nee, dan ‘400k km’… 400kilokilometer dus…
sirmustang zegt
@henrie: Naar mijn weten is 400k km nog altijd 400.000 km.
Ik hoop dat je sarcastisch was, want dat valt zo moeilijk te merken als je het van een schermpje leest.
henrie zegt
@sirmustang: Niks sarcasitisch. Een ‘k’ wordt gebruikt om duizendtallen aan te geven. De ‘k’ staat dan ook voor ‘kilo’, wat ‘duizend’ betekent…
Zowel die ‘k’ in ‘400k’ als de ‘k’ in ‘km’ betekent dus ‘kilo’. Dus eigenlijk staat er 400 kilokilometer. Dat slaat dus nergens op. Ik snap wel wat er bedoeld wordt, maar in plaats daarvan had er beter gewoon 400.000 km of eventueel 400 Mm (Megameter) kunnen staan. Lijkt me wiskundig gezien wat beter…
sirmustang zegt
@henrie: Op die manier klinkt het idd vrij logisch om 400k km vreemd te vinden :P
Op die manier had ik er nog niet over gedacht
E320cdi zegt
@henrie: 400 Mm. Ja, dat zal vast iedereen begrijpen. 400k = 400.000. km = km. Waarom is dit zó fout? Er is toch niet 400 kkm geschreven?
henrie zegt
@E320cdi: Je zegt toch ook niet dat je een harde schijf hebt van bijvoorbeeld 600k MB? Daarom is het fout…
nickmercedes zegt
@henrie:
Niet zo janken. We praten hier niet over mega meters, wel duizend kilometer.
Anders mag dat ook niet meer hè.. 1000km wordt dan ook 1Mm…
henrie zegt
@nickmercedes: Ja, 1000km inderdaad. Niet 1k km… 1Mm hoeft van mij ook niet, maar is in ieder geval wel correct…
xiran zegt
porsche staat normaal altijd boven aan.
johanw zegt
ik ben in ieder geval blij dat ik mijn k*t bmw heb ingeleverd voor een Lexus…nog nooit zoveel kosten gehad aan een auto…en dat is niet sporadisch maar bij het model wat ik had standaard problemen…
het verbaasd mij in ieder geval niet dat een lexus en honda zo hoog staan, mijn ervaring bevestigd dit in ieder geval, 14 jaar japans nog minder kosten dan nog geen 2 jaar duits…
audicoupe84 zegt
Echte kwaliteit zie je pas als je oplet hoeveel oudere auto’s van een merk/model er nog rond rijden. Let bijvoorbeeld eens op hoeveel Polo N6 modellen er nog rijden (1994-1999)
jrk68 zegt
Zouden de VAGfans dit staatje durven lezen?
rufctr01 zegt
@jrk68: jawel, die zeggen dat het niet klopt. Sommigen nemen het voor lief en denken nog steeds dat ze een premium gebakje hebben. Anderen vinden het niet zo erg, geven niet toe dat het klopt wat anderen al jaren zeggen. VAG is een boevenbende, in NL staat Pon bovenaan, Autoweek durft dit staatje niet te plaatsen.
johanw zegt
@rufctr01:
een twee weken geleden kwam een groot onderzoek uit engeland naar voren van een groot verzekeringsbedrijf etc en daar stonden heel de top 10 vol met japanse autos met een porsche erbij. Honda stond hier op nr 1.
het andere top 10 rijtje met failures daar stond Audi heel hoog en bmw scoorde hier ook heel hoog qua failures…
flippert zegt
@johanw: omdat die jappen zo kaal zijn als een naaktslak en die Audi’s en Bimmers vol met opties die wel eens stuk willen gaan. De vergelijking gaat dus mank..
lambo4all zegt
@rufctr01: dat valt mij ook op pp autoweek! Bij elk minuscuul wijziginkje of nieuw pakketje van vag gooien ze er een artikel tegenaan. In een artikel over de rs5 cabrio het niet over het gewicht hebben (wat be-lach-e-lijk hoog is). Of de nieuwe golf r carbio “afgeslankt” noemen… Man dat ding weegt 1600kilo!
kapiteinaudi zegt
@rufctr01: VAG is ook een premium gebakje. De A6 is hier de beste midsize premium auto dus niet de 5-serie. En vergeet niet dat die RUF van je gewoon een Porsche is en dat is nog steeds een VAG product hé :)
jrk68 zegt
@kapiteinaudi:
Nope, RUF staat geregistreerd als een zelfstandige fabrikant en op het kenteken staat, merk: RUF en niet Porsche. Google het anders maar ff.
mout zegt
@jrk68: Er zouden er anders weinig rijden, zonder moedertje VAG.
rufctr01 zegt
@kapiteinaudi:@ matroosjeAudi, blijf jij maar recht lullen wat krom is. De A6 komt niet in de buurt van een 5 serie, mochten ze willen bij Audi. Het is gewoon een feit: Audi is overrated en verre van premium! En RUF heeft niks met VAG te maken, ik vind de CTR01 Yellowbird geniaal! Specs waar een R8 van kan dromen! Want een R8 moet eerst de 27 jaar oude Yellowbird bij zien te houden.
kapiteinaudi zegt
@rufctr01: Je bedoelt misschien dat BMW overrated is en Audi underrated?
BMW staat in deze lijst trouwens ook slecht hé. Maarja daar praten de fanboys niet over natuurlijk…
De Yellowbird is een getunede en bliksemsnelle Porsche Turbo dus logisch dat ie het haalt van een R8.
berlinetta zegt
@kapiteinaudi: Knul hou toch gewoon je mond en ga je aftrekken op Audiposters.
kapiteinaudi zegt
@berlinetta: Of ik me ga aftrekken bij Audiposters zal ik zelf wel beslissen maar toch bedankt voor deze zinnige opmerking….
rufctr01 zegt
@kapiteinaudi: Audi, de nieuwe Lada’s onder de middenklassers! Hahahaha
quattromeister zegt
@kapiteinaudi: Gewoon niet op reageren, don’t feed the trolls is een wijselijk spreekwoord.
jrk68 zegt
@quattromeister:
Heb je het nu nog niet door…, Hij is de trol….
quattromeister zegt
@jrk68: Nee, jij bent een trol.
rufctr01 zegt
@kapiteinaudi: een Yellowbird is geen getunede 911 Turbo. Het is een Carrera chassis wat verder door RUF is opgebouwd met RUF spullen. Het is geen Porsche maar een RUF. Voorlopig scoort Audi slechter dan BMW, wie is hier overrated? Audi roept het hardste dat ze ‘premium’ zijn.
quattromeister zegt
@rufctr01: huilie huilie
ej20g zegt
@quattromeister: hij heeft gewoon gelijk. Niks huillie huillie. Als je tegen RUF zegt dat hun auto’s slechts aangepaste Porsches zijn krijg je volgens mij een rechtszaak aan je broek. Volledig terecht overigens.
quattromeister zegt
@ej20g: Dit soort bullshit is geheel offtopic, ga ergens anders janken.
rufctr01 zegt
@quattromeister: ga jij maar huilie huilie doen. Jouw Audi’s vallen nu door de mand dat ze niet zo goed zijn. Al nr1 op het lijstje met de meeste motorproblemen, nu hier ook niet zo best! Haha, wij maken VAG groot door regelmatig nieuw onderdelen voor onze barrels te kopen. Je wordt genaaid bij aanschaf, daarna door onderhoud.
quattromeister zegt
@rufctr01: Nee een ruf is lekker goedkoop in onderhoud.
rufctr01 zegt
@quattromeister: appels met peren vergelijken! Ik kan een Audi ook wel vergelijken met een fiets, dan begin je te janken als je de rekeningen van Audi ziet. Trouwens, dat ga je sowieso wel doen als je je Audi op moet halen bij een VAG oplichter in een snelle pak.
quattromeister zegt
@rufctr01: wat nou appels met peren.. Een auto is een auto vrind. Jou RUF is duurder dan m’n RS2 in onderhoud.
ej20g zegt
@kapiteinaudi: Porsche is alleen op papier onderdeel van VAG. Porsche zal nooit echt VAG worden.
quattromeister zegt
@ej20g: Ga aub met je VAG fobie naar het VAG forum, man wat kan jij janken zeg.
ej20g zegt
@quattromeister: ik heb geen VAG-fobie. Ik kan sommige VAG-producten zelfs wel waarderen. Golf IV en V R32? Yes please! Passat R36? Oh yeah. Kom op, zo lang kunnen je tenen écht niet zijn.
jrk68 zegt
@ej20g:
Wat denk je zelf, de tenen van een VAGfanboy zijn heeeel lang.
ej20g zegt
@jrk68: dat blijkt ja. Man man man, waar zeik ik dan? Niet volgens mij. Daarnaast is onrespectvol reageren blijkbaar ook hip tegenwoordig.
jrk68 zegt
@ej20g:
Bovendien is het een voorrecht van de VAGclub, als je daar wat over zegt ben je al snek “gefrustreerd”en kan je het niet betalen, in hun ogen….
Gelukkig is er geen haar op mijn hoofd die er ook maar over twijfeld om bv 56245 euries in een bodemloze put te flikkeren voor een Golf R cabrio. Zeker als je weet dat het gewoon een FWD is met iets meer vermogen en wat tupperware.
quattromeister zegt
@jrk68: Ik zou überhaupt nooit een Volkswagen kopen.
kapiteinaudi zegt
@ej20g: Porsche is zo VAG als wat, daarom gebruiken ze ook dezelfde onderdelen. De Touareg, de Q7 en de Cayenne zijn gewoon dezelfde auto’s met een andere body.
lemans96 zegt
@kapiteinaudi: Mensen met werkelijke kennis weten dat VAG eigenlijk Porsche is. Denk even aan dHr. Ferdinand Piëch, de grote baas van de VAG, waar komt die vandaan? Juist, bij Porsche.
Daarbij heeft VAG de mazzel gehad dat er bij de beleggers van Porsche een stel niet zulke handige jongens bezig zijn geweest anders was het hele VAG boeltje nu in handen geweest van Porsche i.p.v. andersom.
Op Le Mans ook zeer treffend te zien: Dankzij het wegblijven van Porsche heeft Audi zich daar in the picture kunnen rijden. Porsche is dat nu zat en komt volgend jaar(2014) weer terug. Let op wat er dan met het ‘machtige’ Audi gaat gebeuren…
Zowel Audi als Volkswagen zullen nooit kunnen tippen aan de kwaliteit en innovativiteit van Porsche AG. Het is zo’n beetje waar aan zij hun bestaansrecht danken…
ej20g zegt
@kapiteinaudi: voor de Cayenne moet ik je gelijk geven. Voor de V6 TDI ook. Maar de V8 TDI is alweer een blok van Audi wat aangepast is naar Porsches eigen smaak. Porsche valt er wel onder maar is eigenlijk veel te afgescheiden bezig om als een écht aangekoppeld onderdeel te noemen zoals bijvoorbeeld Audi en Bentley.
bazzelijn zegt
Bij Porsche: 94 problemen per 100 auto’s? Is dat niet juist heel onbetrouwbaar?
autobart zegt
@bazzelijn: Typefoutje lijkt me…
jrk68 zegt
@bazzelijn:
Vergeleken met de 71 van Lexus wel, als je het vergelijkt met de 174 gebreken van moedertje VW dan valt het wel mee.
Zeker als je bedenkt dat falende lampjes ook in die statistiek zitten. En zeg nu zelf, wat vervang je liever een lampje of een TSI motor of DSG bak….
autobart zegt
@jrk68: Wanneer stop je nou eens met je gezever over TSI motoren en DSG bakken, heus niet alle motoren hebben problemen en ook heus niet alle DSG bakken. Volkswagen verkoopt veel auto’s, dan heb je ook meer problemen (zelfs met hetzelfde percentage) en omdat de DSG techniek een aantal jaar terug nog jong was, heb je kinderziektes. Dat jij een stugge bromsnor bent die daar over blijft zeveren kan ik niets aan doen. Als alle TSI motoren problemen zouden hebben en dat op internet zouden posten, dan zou jouw computer spontaan vastlopen.
jrk68 zegt
@autobart:
Lieve schat, dit onderzoek gaat over de afgelopen 3 jaar….
In die periode zijn er genoeg van die dingen gesneuveld, dus dat zou een heel plausibele verklaring kunnen zijn voor de toch wel bedroevend slechte noteringen van VW en Audi.
autobart zegt
@jrk68: Daar heb je gelijk in, de 1.4 TSI is geen goede motor, met name vanwege het olieverbruik en de rammelende kettingen. De 1.2 TSI echter, die heeft meer last van rammelende kettingen. Maar ze hebben veel meer motoren in huis en laat het nou net zo zijn dat je daar vrijwel niets over hoort. Bij elk merk heb je er wel rotte appels bij zitten.
rufctr01 zegt
@autobart: VAG is gewoon niet goed bezig! Ze willen maar 2 dingen: heel veel domme mensen die hun slechte auto’s kopen en de grootste ter wereld worden. Tov Toyota hebben ze 1 probleem: de Toyota’s zijn vele malen beter….
850t5r zegt
@rufctr01: Mmm… Vag werelds grootste, 70 jaar terug was er ook een groepje duitsers die dat voor ogen hadden en dat liep ook heel anders af… ;-)
lemans96 zegt
@850t5r: Om in dezelfde termen te blijven: Wat een überDOMME opmerking…
850t5r zegt
@lemans96: wat jij dom vind boeit me niet zo…
lemans96 zegt
@850t5r: Die opmerking was ook niet aan jou gericht hoor, maak je niet druk. Anders had ik wel wat in Jip en Janneke taal geschreven. ;-)
xiran zegt
@autobart: gelukkig mag je heel veel betalen voor die techniek. Ze weten bij vag heus wel wat ze erin schroeven en jonge techniek is onzin, alles is te berekenen. Dan zijn er simpelweg fouten gemaakt.
ej20g zegt
@autobart: in alle eerlijkheid, de DSG is al 10 jaar oud. Die problemen of kinderziektes hadden al lang opgelost moeten zijn. Dat zijn ze niet, de huidige DSG’s (die natuurlijk niet hetzelfde zijn als de DSG’s uit 2003) hebben nog steeds veel elektronische problemen. Over de TSI’s spreek ik me niet uit, de oude generatie was flut, de nieuwe generatie moet zich nog bewijzen. Misschien dat die wel goed zijn. Ik weet alleen wel dat ik nóóit een VAG-product zal gaan rijden, puur vanwege de reputatie en het feit dat ik de auto’s die ze maken gewoon saai vind.
Brutus zegt
@bazzelijn: Ze hadden inderdaad beter “94 van de 400” kunnen zeggen..
jrk68 zegt
@Brutus:
Blijft moeilijk hé statistieken lezen….
Het onderzoek gaat over het aantal gebreken per 100 auto’s.
En industrie breed zijn dat er dus 126 per 100 auto’s = 1.26 gebreken per auto….
Comprendé.
Brutus zegt
@jrk68: Comprendo.. (?)
Te snel gelezen. Blijft moeilijk inderdaad ;)
spidermann zegt
Autoweek is een (VAG) leugenblaadje.
tmenges zegt
Toch wel erg vreemd hoor dat lincoln en buick boven honda en zelfs een heel eind boven Subaru eindigen…. Maar goed , betreft nieuwe auto’s en die kan ik niet betalen :)
Dus rij nog wel effe door met mijn oerbetrouwbare volvo s70 met inmiddels al 343.000 op de teller
ej20g zegt
@tmenges: Subaru heeft met de huidige motoren vrij veel last van kleine dingetjes. Van die onderdeeltjes van 10-20 euro. Verder gaan ze voor eeuwig door hoor.:)
ej20g zegt
@ej20g: motoren = modellen. Dat is misschien wat beter, motorisch zijn en blijven ze onverwoestbaar als je weet hoe je ermee om moet gaan.
spidermann zegt
Allemaal niet nauwkeurig. Indien een BMW 7 serie een kapotte band heeft roept men AAA voor bijstand, een 10 jarige Japse sletmobiel natuurlijk niet. Is de BMW nu “dus” slechter dan Japuskistan?
amg65 zegt
@spidermann: Zit wat in maar hoezo staan porsche en mercedes dan zo hoog….?
redbeams zegt
@spidermann:
Beter lezen…gaat over auto’s van 3 jaar oud.
j00rs zegt
Die betrouwbaarheid van Porsche mag ook wel gezien die marge die zo op elke auto verdienen.
En het lijkt me logisch dat facelift modellen beter zijn, zo’n facelift wordt juist gebruikt om dingen aan te passen en te verbeteren.
Robert zegt
Tja, betrouwbaarheid is één ding, de keerzijde van zoiets is dat betaalbaar onderhoud dan nog vaak een utopie zal zijn. En hoe je ook wendt of keert, ook de toppers kennen hun slijtdelen. Ga bijvoorbeeld zoiets simpels als een tussen- en einddemper vervangen en je bent bijkans een half maandsalaris verder.
xiran zegt
@RRRobert: bij Porsche heb je wel een punt. Gelukkig gaan die uitlaten iets langer mee.
johanw zegt
@RRRobert:
dat zeggen ze ook van honda dat onderdelen zo duur zijn, maar alles is relatief…
bij een opel zeggen ze 50.000 km op bepaalde onderdelen, terwijl die bij een honda 150.000 km blijft zitten…
dat deze dan de helft duurder is, is dan al gauw terugverdiend he ;-)
norge zegt
Lekker lijstje weer voor VAG ,verslagen door de goedkopere Koreanen “weer”, is natuurlijk geen nieuws voor mij.
rufctr01 zegt
@norge: hahaha+1
melkkoe zegt
@rufctr01: ik ga weer even rechtlullen wat krom is:
De auto’s waarmee de jappen zo hoog scoren, zijn nu net de auto’s waar je niet in gezien wil worden. Dat die tsi koffiemolentjes kapot-lopen met die dsg-flipperkasten zal mij verder een zorg zijn. Het gaat mij om de dikke diesels die in een japanner niet eens leverbaar zijn.
redbeams zegt
@norge:
Denk dat iemand z’n blauwe speelgoedpet nu aan ’t opvreten is samen met z’n bmw poster ;)
darrock zegt
Toch weer trots op mercedes.
Met een 30 jaar oude merc minder problemen dan 2 gloednieuwe vw’s.dus het klopt wel.
imba zegt
Mitsubishi staat wel erg laag als ik het zo zie.
Los daarvan zou ik dit ”onderzoek” echt met een korreltje zout nemen.
kevlard zegt
@imba: Want? De uitslag bevalt je niet?
imba zegt
@kevlard: Alleen als ik duits zou rijden. Nu jij weer Kevtard.
lamborgfan zegt
Haha toyota prius.. Gas op die lollie! En nooit meer los komen..
fkbmw zegt
Vind het toch merkwaardig dat Jeep zo laag staat.
dotternetta zegt
Geweldig om alle comments te lezen, dank jullie allemaal!
pursuit zegt
@Alwood
Misschien siert het je om je wat meer te verplaatsen in de gemiddelde bezoeker die geen Porsche rijdt. Volgens mij is de CT200h een populaire auto. Beetje blaten over ‘Wij gaan liever voor de nummer 2 Porsche.” … pff.
Nu bestaan bijna al jouw bijdragen uit exoten, misschien een keer uit dat droomwereldje stappen!
miataman zegt
Verbaasd mij niks dat de Mazda MX-5 de meest betrouwbare sportwagen is. Heb zelfs met mijn 23 jaar oude Miata nog nooit problemen gehad :-) En ook met m’n Mazda 6 heb ik nog nooit problemen gehad.
schnitzelexpert46 zegt
Kanonnen zeg… Autoblog gaat ook totaal niet om autoliefhebberij -__-“
dvt093 zegt
Waar is Alfa Romeo?