De Lexus LS600h is de eerste auto ter wereld met een volhybride V8 aandrijflijn, de auto werd ruim een jaar geleden in New York onthuld en staat vanaf begin juli in de Nederlandse showrooms. De hybride limousine is beschikbaar vanaf 136.600,- euro.
Met de introductie van deze LS 600h wordt de highperformance hybridetechnologie voor de eerste keer toegepast in het topmodel van het merk. Na de RX 400h en de GS 450h is dit de derde Lexus met Lexus Hybrid Drive. Net als bij de RX en GS hybridemodellen slaat het getal 600 van de typeaanduiding niet op de cilinderinhoud maar op het vermogen, dat vergelijkbaar is met het vermogen van een conventionele 6,0 liter benzinemotor.
Onder de kap ligt echter een 5,0 liter benzinemotor gecombineerd met een krachtige elektromotor, een batterijpakket met grote capaciteit, een tweetraps elektronisch geregelde continu variabele transmissie en permanente vierwielaandrijving. Het vermogen van de 5,0 liter V8 (394 pk) wordt dus gecombineerd met het vermogen van de elektromotor (225 pk), waarmee een systeemvermogen van 445 pk kan worden gerealiseerd. De V8 heeft een koppel van 520 Nm en de elektromotor beschikt over een koppel van 300 Nm.
En ook deze Lexus zit weer boordevol nieuwe snufjes. Denk aan het geavanceerde Pre-Crash-veiligheidssysteem (Advanced PCS), het Intelligent Park Assist-systeem, adaptieve cruise control (ACC) en het Driver Monitor System.
Voor de liefhebbers is er trouwens ook een LS 600h L, met 120 mm verlengde wielbasis.
Michael zegt
awesome!!! ik kan me de reportage uit de TG destijds herinneren,zag er heel nice uit in wit :D
davidxkr zegt
Briliant :) Groot, snel en ik kan m’n buren bijna overtuigen dat ik milieu-bewust ben…
Ton zegt
136.000 € is een koopje vergeleken met z’n concurrenten.
Voor mijn verjaardag wil ik er wel eentje, alleen liever niet in het wit. :D
666 zegt
de ledverlichting vooraan vind ik wel zéér leuk, voor de rest een lelijke auto. Als ik moest kiezen, ik zou voor de S-klasse gaan.
Michael zegt
maar de s klasse is extreem duur, kost veeeel meer dan de concurrentie. Maarja, hij is ook een stuk beter en toffer :D
Bas zegt
“En ook deze Lexus zit weer voordevol nieuwe snufjes. ‘
Sorry voor het mierenneuken.
O.T. The beginnen of a trend perhaps?
Luchtloper zegt
Dat fileparkeer-systeem is echt heel gaaf. Ooit ergens op TV gezien…
Kun je de auto ook rustig aan het vrouwtje meegeven, zonder meteen het ergste te vrezen :p
DeAutogids.nl zegt
Eerst dacht ik heel even naar een Mercedes-Benz C-klasse te kijken…
Stunts zegt
Hybride is in de eerste plaats bedoeld om het verbruik te verlagen…
dus lijkt het me ook wel interessant om het verbruik te weten.
michiel zegt
“Het vermogen van de 5,0 liter V8 (394 pk) wordt dus gecombineerd met het vermogen van de elektromotor (225 pk), waarmee een systeemvermogen van 445 pk kan worden” dan gaat er wel veel vermogen verloren van die elektro motor zeg. voor de rest echt wel een mooie wage zeg en zeker vol met hippe gadgets zoals altijd bij lexus.
JLJ zegt
Hybride is in de eerste plaats bedoeld om lagere emissiewaarden te verwezenlijken. Is hij al gehomologeerd naar Euro5?
GerreLekker zegt
Prachtige machine en een technologisch hoogstandje waar ze in Mofflika nog een puntje kunnen aan zuigen!
Mr. R zegt
Fraaie bak, voor wie een relatief onopvallende goede zakenauto zoekt. Dat parelmoerwit staat ook echt erg goed! Jammer dat het interieur niet zo mooi is: met dat verdomde goedkope lelijke Japanse digitale klokje in het dashboard moet je steeds aan een Toyota Corolla denken. Brr.
(Trouwens nu pas officieel? Autozine.nl heeft er al een test mee gedaan, weliswaar op Belgisch kenteken.)
CSL zegt
ziet er allemaal goed uit, maar 136.600,- euro voor een Toyota?
Mathieu zegt
@ michiel: die vermogens mag je niet zomaar optellen (elektrisch vermogen is niet gelijk aan mechanisch)
Heeft er iemand prestatiecijfers van deze wagen?
Apache zegt
@ autoblogger: voordevol => boordevol ;)
–edit: fixed, thanks!–
Xpert zegt
Helemaal waard…!!!
Stille Elegantie :)
davidxkr zegt
Ter info het verbruik:
Gecombineerd
davidxkr zegt
minder dan 9.3 per 100
Stefan Schuilenburg zegt
Mooie kleur zo, dat wit. Al vond ik de zwarte versie ervan ook om te smullen.
Bouwman zegt
@CSL heb je wel 200.000 euro of meer over voor een fiat (ferrari)?
Ik vind het echt een mooie auto. Alléén de S-klasse komt nog een beetje in de buurt. Toch is de Lexus nog veel mooier. Wel knap van die Japanners dat ze in zo’n korte tijd een auto bouwen waar geen auto aan kan tippen…
En die hybride is erg leuk, vooral voor het extra vermogen…
MarcO zegt
Dit is zoooo mijn ding, alleen heb ik er zoooo het geld niet voor. En dat het volgens CSL een Toyota is, lijkt me juist een compliment: betrouwbaarder worden auto’s niet gemaakt. En dan ff langs Wald Int. ( http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/06/lexus-ls460-door-wald-international ) . Oei oei oei . Ik blijf dromen.
L-M zegt
Heeft het merk wel een imago die zo’n verkoop aan kan. Het is natuurlijk een prachtige wagen maar kan deze de verkoop van de 7serie waar een nieuwe van gaat uitkomen de A8 of Mercedes laten doen dalen…
H.J. Vaesen zegt
Enorm stijlvolle auto, geen enkele op of aanmerking. Behalve dat hij absoluut niet fotogeniek is.
Leuk weetje; Hij verkoopt dit jaar beter dan de 7-serie. Hou in gedachte dat hij maar met 1 motor te leveren is. Geen Diesel etc. Scoort relatief gezien gewoon het beste in deze klasse.
Audi verkoopt twee keer zoveel A8ten, en Mercedes verkoopt 4 keer zo veel S-klasse’s. Nu zijn deze te krijgen in budget vorm met een veel kleinere DIESEL motor.
Langzaam, heel langzaam neemt Lexus dit segment ook hierover.
Luchtloper zegt
@ L-M
Volgens mij heeft Lexus in Europa inmiddels toch een best redelijk imago opgebouwd, ook zeker als luxe zakenauto….
H.J. Vaesen zegt
L-M, lees mijn laatste reactie eens. Nét onder die van jou ;)
X-man zegt
@Mathieu
prestatiecijfers: 0-100 in 6,3 sec geloof ik, top van 250 km/u.
Allemaal niet echt indrukwekkend dus, zeker als je naar het vermogen van 445 pk gaat kijken. Verbruik is in de ECE-cyclus 9,3 liter/100 km, in de praktijk ligt het een pak hoger: 12,3 dacht ik.
Geen lelijke auto, maar het interieur is echt wel een klasse lager dan dat van een S-klasse of A8.
Jurgen zegt
Mja de auto mag dan wel milieubewust zijn maar het produceren ervan (voornamelijk de batterijen) is zwaar milieuverontreinigend.
Zie ook de Prius. Goedkoopste en zuinigste om te maken is een vervuilende V8 uit een Ford :S
Mja wel mijn favo auto deze Lexus :) :D
CSL zegt
@Bouwman
Ja zeker, omdat het totaal iets anders is.
Alles bij Lexus wordt door Toyota gemaakt en ze verkopen het onder de “luxe” naam Lexus. Omdat niemand zo’n bedrag voor een Toyota wil neerleggen. Dat weten ze dus ondertussen al.
Je zou eerder de vergelijking met een Audi A8 moeten maken. Wie legt nou zoveel geld neer voor een Volkswagen!
jaapjanklaasen zegt
Euhm hybride is wel zuiniger maar niet milieuvriendelijk. Een hummer is milieuvriendelijker
NASA gebruikt het gebied waar de fabriek die de accus voor deze auto’s maakt als maanlandschap omdat het zo uitgestorven is er groeit niks meer
wil je echt milieubewust bezig zijn koop je een fiat panda 1.1 ofzo
–edit: jaja, lees dit ook eens: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht –
Bouwman zegt
@ iedereen die nog steeds denkt dat hybride milieuvervuilender is
Jullie lopen echt ver achter jongens, het is al vele malen bewezen dat het een lul verhaal is dat de Prius vervuilender is dan een Hummer. Met een beetje brein had je dit zelf ook kunnen bedenken.
Of zijn jullie ook van die figuren die fan zijn van Bush en denken dat hij oorlog voert om de inwoners van de landen te helpen???
X-man zegt
@Jaapjanklaasen
Als ik jou was zou ik toch nog even kijken naar de cijfers waarop dit gebaseerd is. Bovendien wordt enkel een beeld gegeven van Noord-Amerika. Denk dus even na voor je nog eens zo een reactie post.
Jurgen zegt
Hoe dan ook Hybrid Technology is nog steeds een dikke Hoax. Als je echt zuinig wilt rijden dan moet je een auto op pure electriciteit kopen of eentje op waterstof.
Oja ik ben benieuwd wanneer we de eerste LS600H-L te zien krijgen op NL platen :)
w0o0dy zegt
het vermogen van de twee motoren (en ook het koppel) mag je niet bij elkaar optellen omdat de twee piekvermogens bij verschillende toerentallen worden bereikt….. Het maximum vazn de benzine motor valt niet gelijk met die van de electromotor. In feite neemt bij het stijgen van de toerentallen (en de snelheid) de hoeveelheid vermogen dat door de electromotor wordt geleverd af (doordat de computer dit zo regelt, niet omdat het technisch niet anders zou kunnen). Bij lage toerentallen levert de electromotor(en) het koppel en zorgen ervoor dat de auto vlot uit de startblokken komt. De absolute gegevens over de sprint naar 100 vanaf 0 en de topsnelheid zijn geen goede graadmeter van de sneleheid van deze auto.
Ter illustratie…. de GS450h lijkt op basis van de cijfers voor 0-100 (in 5,9 seconden) een stuk langzamer dan de Audi RS4 (0-100 in 4,8 sec), maar op het onderdeel tussenacceleratie van 50-80 en van 80-120 moet zelfs de RS4 zijn meerdere erkennen in de GS450h…… Staar je dus maar niet teveel blind op de cijfertjes mbt de sprint naar 100km/u en de topsnelheid, ook deze LS600h zal in het dagelijkse verkeer voor veel auto’s te snel blijken te zijn.
Deze Lexus is zeker geen koopje maar aan de andere kant wel extreem compleet. Een aantal van de zaken die bij Lexus in de luxe uitvoeringen standaard zijn kosten bij Audi, BMW en Mercedes al snel 20 mille extra. Daarnaast zal deze LS600h zuiniger zijn en nog comfortabeler…..
Mark zegt
Lekker hoog vermogen uit die 5.0 V8, trouwens. Benz peutert uit 5.5 liter “slechts” 388pk.
Ik snap dat het over the top moet zijn, maar hybride komt natuurlijk wat beter tot z’n recht met een kleinere benzinemotor.
DRU zegt
Lexus heeft een “omgekeerde achterlichten styling= looks like a bitch” probleem. Jammer, want ik vind Lexus een leuk merk. Echt, maar ik kan er maar niet voor kiezen door die @#$@!#$% achterlichten. Of ik zou altijd “butt first” moeten parkeren en nooit naar de achterkant kijken. Maar dan word ik ongelukkig en dat willen we niet. Nee. Dat willen we niet.
domien zegt
een hele mooie auto, ik zou er graag eentje willen rijden, nu nog even een 140000 euro opzoeken.
ik wil dan wel de duurste versie in het zwart.
Paul zegt
Toyota/Lexus durven in deze klasse een dergelijke auto neer te zetten, andere merken durven dat niet. Ondanks het behoudende Opel-achtige Nederland scoren dit soort vooruitstrevende merken goed (Toyota = momenteel nr. 3 in Nl). Ik heb er geen belang bij om Toyota te promoten, maar ik zag dat sommigen een S-klasse verkiezen boven de Lexus, wat weer bevestigd hoe conservatief en imago-afhankelijk sommigen zijn. En dat terwijl Mercedes één van de meest storingsgevoelige auto zijn op dit moment.
speedlimit zegt
Toyota durft tenminste de aanval te openen in de luxe zakenauto divisie…zie je peugeot al aan komen stormen in dit segment?
Die kunnen niet eens ’n gewonen auto zonder problemen bouwen,laat staan ’n luxe zakenauto.
Verder niks anders als top deze Lexus LS600h :)
Lexus-menia zegt
ik had al verwacht waar blijft een LS long nou
En eindelijk is ie hier dan
Dus menight BWM en BENZ en AUDI rijders zullen met verbazing naar deze lue limo staan starten.Alleen had ie wel wat goedkoper gekund.Want hij is zeker duurder dan de 3 duisters……….En das nou net jammer voor Lexus
IS200 zegt
Lexus is pure perfectie! En een service naar hun klanten toe, waar geen enkel ander merk aan kan tippen! Garantie’s op occasions waar andere merken geen eens aan beginnen.
Wat dat betreft staat Lexus eenzaam aan de top!
Bij lexus klopt alles!
X-man zegt
@ Jurgen,
sorry kerel, maar ik weet niet of je het beseft maar de auto’s op waterstof zullen ook gebruik maken van hybride technologie. enige manier om de verloren energie gedeeltelijk terug te winnen en zuiniger te maken.
@Paul
waar haal jij de stelling dat mercedes op dit moment een van de meest storingsgevoelige merken is? Ik denk zo dat je een paar jaar achterop loopt. Mercedes en BMW zijn bezig met een kwaliteitsoffensief en scoren ver boven het gemiddelde in de laatste tevredenheidsstatistieken. Terwijl Toyota onlangs 7de eindigde bij JD powerreport.
mul zegt
Prachtige wagen, lexus heeft het weer voor elkaar. Deze is toch veel mooier dan de 7 reeks.
tibor zegt
@ michiel de elektro motor en de benzine motor leven hun piek vermogen allebei op een ander moment
MurcieBoy zegt
zeer mooie auto alleen jammer dat ie zo prijzig is maar ja hij is het wel waard ;)
666 zegt
wacht tot ze het vermogen ook daadwerkelijk eens onafhankelijk gaan testen. De Jappanners kunnen er wat van om het vermogen op papier veel hoger te maken dan het in realiteit is. bvb: de IS220d, deze claimen ze met 177 pk, maar op de testbank heeft hij er amper 154pk. Dit hebben ze al eerder gedaan, en bij deze lelijkerd, zal het niet anders zijn. Ach ja, Lexus is toch hoofdzakleijk voor oude Mazda en Toyota rijders gemaakt, die op hun oudere leeftijd ook graag een beetje luxueuzer willen rondrijden.
Lexus= voor wannabe’s. alsook gekend als: ik wil wel, maar ik kan net niet.
666 zegt
jappanners= japanners. sorry
speedlimit zegt
@ 666
De IS220d levert weldegelijk 177pk…en wel op de rollenbank.
Heb zelf bij zo’n dynorun gestaan toen er ’n avensis D-CAT op de rollenbank ging…deze gaf exact 177,9pk en dat vind ik volgens de opgave van toyota toch wel netjes.
Hierna werd de avensis voorzien van ’n chip wat ’n vermogen van 201 pk op de rollenbank opleverde.
Als jij ’t al niet zo op japanners hebt dan geloof ik al helemaal niet dat jij met ’n IS 220d op de rollenbank bent geweest.
H.J. Vaesen zegt
Goed he, dat 666 laat zien hoe slim hij is. Dit is de wereldauto van het jaar vriend. Het is Nederlandse bekrompenheid dat alleen een Audi, BMW of Mercedes sociaal verantwoord is.
Een iets ruimere blik als het gaat om een product van ruim € 100.000,= is te veel gevraagd. Ben zo benieuwd in wat voor auto jij rijdt 666. Zou je me dat willen vertellen, dit mag ook privé.
H.J. Vaesen zegt
Overigens, 6 spellingsfouten in zo’n korte tekst. Goed man.
Windhoos zegt
Nice specs, supergoeie auto’s ook alleen zijn imho de te neutrale lijnen niet mijn ding. Voor de rest (nogmaals) alleen maar lof!! :-D
666 zegt
@H.J.Vaesen: off the record: ik rij momenteel met een BMW 335d Touring M-styling, mijn vrouw met een 123d in bestelling. (momenteel A3 2.0tdi quattro) Ook heb ik nog een 993 Turbo. Deze laatste ga ik binnenkort wel verkopen, de kosten beginnen te hoog op te lopen.
Ik ben met een Lexus gaan rijden, geloof me, die rijden echt niet zo denderend.
Lexus is idd. gewoon goedkoop voor hetgene je in return krijgt, ik heb liever wat meer dan gewoon een goed in elkaar gestoken auto. Overigens, sorry voor de spellingsfouten, ik wou er snel vanaf zijn. Excuseer me. Nederlandse bekrompenheid? Ik woon in Duinbergen(Knokke-Heist, België), en ben dus Vlaming.
Groetjes, indien je fouten vindt, zeg het maar, ik geef de tekst dan wel aan mijn zoontje om na te kijken.
P.s. waar rij jij mee?
666 zegt
@speedlimit: ik heb niets tegen Japanners, en ook niet tegen hun auto’s. De lexus IS220d, vond ik mooi, maar als je een BMW 320d naast deze Lexus zet, wetende dat de 320d amper 150pk heeft, en dan al sneller optrekt, weet je het wel. Overigens, verschillende automagazines, hebben hem getest en kwamen uit op een schamele 155pk, leg dat maar eens uit.
Ik vind Lexus een goed merk, omdat ze tonen aan de wereld, wat de toekomst kan brengen met hybride motoren, alsook mazda met hun wankelmotor is super. Deze kan me gewoon niet bekoren, en ja, dan kraak ik hem af, tot ongenoegen van jou en H.J.Vaesen. Vat dit gewoon niet meer zo persoonlijk op, echt niet goed voor je hart hoor.
H.J. Vaesen zegt
@ 666
Je laatste reactie getuigt van berouw. De eerste twee waren puberaal geblaat. En nee ik rij geen Lexus, ook Duits, ook Porsche. Had je kunnen weten als je wat beter op mijn reacties had gelet. Wil wel weten waarom je zo’n hoge kosten hebt? Niet te veel mee rijden, eens in de twee jaar een uitgebreide beurt. Kost mij € 2500,- – € 3000,-.
Echter heb ik wel het inschattingsniveau om een auto als deze te accepteren. En het is ronduit dom om te zeggen dat ‘Alle Lexus’ slecht rijden.” Ik heb gereden met een 450h, en deze trekt een RS4 er uit in tussensprints van 80 naar 120 bijvoorbeeld.
Je vergelijking IS220d – 320d gaat ook nergens over, je kijkt alleen naar 0-100 km/u. Persoonlijk sprint ik nooit weg bij een verkeerslicht, beetje ordinair. Is meer besteed aan Golfjes en zo. Tussensprints is die D-CAT heel er goed.
En over spelfouten, ben een beetje neurotisch wat betreft MSN-taal door volwassen mensen.
Wachtende op je reactie ;)
666 zegt
@H.J.Vaesen: hierbij mijn reactie: een lexus, toyota, mazda(behalve de MPS, MX-5 en RX-7) koop je niet om tussensprintjes mee te doen, want ze zijn er niet voor gemaakt. Althans, dat is mijn redenering. Lexus is luxueus, maar allesbehalve sportief (het is niet omdat een auto 250km/u of sneller kan dat hij sportief is) .De rijbeleving, speelt een zeer grote rol. Met mijn BMW-bril af, is het nog steeds BMW vóór Lexus, Mercedes en Audi, qua rijplezier.
Rij eens met een recente BMW, en kort daarna met de andere opgenoemde merken, als je eerlijk bent tegen jezelf, ga je me nog gelijk geven.
Hopelijk begraaf ik hiermee een beetje de strijdbijl, want het zit je blijkbaar diep.
Vriendelijke groet,
666
H.J. Vaesen zegt
@ 666
Jezus wat zit jij ernaast. Ik heb recent in de VS met een IS350 gereden, en dat stuurt een stuk beter dan een Audi A4, of een ordinaire C-Klasse. Een BMW is vergelijkbaar en wie van de twee sportiever is, laat ik dan maar aan persoonlijke smaak over.
De ontwikkeling van het merk is nog in volle gang, ik volg het op de voet. Dit zit bij mij helemaal niet diep, hou er alleen wel van wat objectiever naar dingen te kijken. Niet alleen meepraten met wat ik zelf rij.
666 zegt
@H.J. Vaesen: ben je zeker dat die Lexus dezelfde koppeling en motormanagement als hier bij ons had? De meeste Amerikaanse auto’s, alsook de meeste Europese merken die daar verkocht worden, worden aangepast aan de Amerikaanse eisen, Porsche in Amerika heeft een andere koppeling bvb.
Je mag er immers maar 90km/u, wat zorgt voor een volledig andere rijstijl. Je wordt daar ook niet snel aan +180km/u voorbijgestoken.
Ik ben niet pro Lexus, vooral omwille van al hun toeters en bellen, die je zelfs met moeite kan uitschakelen, laat staan hun navigatiesysteem dat je niet kan wijzigen terwijl je rijdt(zelfs al zit je met een passagier naast je).
H.J. Vaesen zegt
@666
Grappig dat je het over toeters en bellen hebt, Audi en je Eigen BMW kwamen met systemen die onbedienbaar bleken. Laten we het niet hebben over de toeters en bellen op een S-Klasse.
Volgende punt, het ging om sportiviteit. Nu ga ik niet mierenneuken over een ophanging meer of minder. Maar het lijkt mij dat het dezelfde automaat voor Europa en Amerika is. Zeker aangezien Europa een klein deel van de verkopen vertegenwoordigd. Daarnaast vind ik een dergelijke strategie niet bij Lexus passen.
Een navigatiesysteem bedienen is veiligheid, misschien storend. Ik zou me daarover niet zo opwinden. Ik vind het jammer dat ‘premium’ brands in Europa ook enorme budget auto’s maken. Wordt het direct een stuk minder ‘premium’. Dat doet Lexus niet, vind dat wel iets hebben. Jarenlang geen enkele viercilinder op de markt brengen.. dat is echt wel premium.
666 zegt
“Jarenlang geen enkele viercilinder op de markt brengen.. dat is echt wel premium.”
Ze bestaan ook nog niet zo lang, dus daar kan je niet echt op afgaan vind ik.
H.J. Vaesen zegt
Beetje jammer je laatste reply, denk dat het duidelijk is. Zet je bril eens af en probeer een volwassen en objectief naar zaken te kijken.
Windhoos zegt
H.J. Vaesen schrijft,
5 July 2007 om 2:36
Beetje jammer je laatste reply, denk dat het duidelijk is. Zet je bril eens af en probeer een volwassen en objectief naar zaken te kijken.
——————————————————————————
Kan hij daarvoor niet beter zijn bril opzetten? :-D
H.J. Vaesen zegt
Heh, nice one.
Blijf het zo jammer vinden dat zogenaamde ‘autofans’ het niet voor elkaar krijgen om de branche objectief te benaderen. Het lijkt soms wel op een persoonlijke vete om ‘jouw’ merk te bewonderen en te poepen op de rest. Eigenlijk gewoon kinderachtig.
Windhoos zegt
H.J. Vaesen schrijft,
5 July 2007 om 19:08
Heh, nice one.
Blijf het zo jammer vinden dat zogenaamde ‘autofans’ het niet voor elkaar krijgen om de branche objectief te benaderen. Het lijkt soms wel op een persoonlijke vete om ‘jouw’ merk te bewonderen en te poepen op de rest. Eigenlijk gewoon kinderachtig.
———————————————————————————-
Dat komt omdat hier veel “hangjongeren” verveeld naar het computerscherm zitten te staren. Beetje het vandalisme verhaal, maar dan met woorden…….
H.J. Vaesen zegt
Tsja, een samenscholingsverbod zal weinig goed doen in deze..
NASA zegt
LEXUS is de top,de duitsers en de engelsen mogen het beste van de stal halen wat ze hebben,het kan gewoonweg niet aan LEXUS tippen,ik kan het als lexus rijder weten
Windhoos zegt
Niet erg objectief NASA, vrijwel iedereen vind zijn eigen voorkeur het best……