
De MPV leeft! Dit is de gloednieuwe Lexus LM.
Zoek je een vlaggenschip onder de busjes? Vast niet. Doe je dat wel dan is de Lexus LM het antwoord op alles. Dit soort MPV’s zijn gemeengoed in Aziatische landen, maar deze komt gewoon naar Europa! Hoe vet is dat.
Het is voor het eerst dat de Lexus zelf een busje uitbrengt. Een stoere en gedurfde zet om de stap naar Europa te maken. Er komen twee varianten van de LM op de markt, met vier of met zeven zitplaatsen. Vanzelfsprekend is de vierzitsvariant extra luxe, met zeeën aan ruimte. Een soort Business Class, maar dan in een auto. De LM is 1,89 meter breed en 1,96 meter hoog. De wielbasis is 3 meter.

Enkele hoogtepunten in het interieur zijn een 48 inch HD widescreen, een koelkast en een tablet om de boel te bedienen. Een filmpje kijken moet een genot zijn aan boord van het busje, want er zit ook een Mark Levinson 3D Surround Sound systeem ingebouwd.



De aandrijflijn betreft een 2.5 liter hybride viercilinder benzinemotor. Het blok levert 250 pk, 239 Nm aan koppel en de topsnelheid ligt op 190 km/u. De modelbenaming luidt Lexus LM 350h.
De nieuwe Lexus LM verschijnt in het najaar van 2023 in Europa. De focus ligt op luxe personenvervoer. Oftewel achterin zitten je rond laten chauffeuren. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Wanneer wordt de camouflage folie van de grille gehaald?
BMW is jaloers op die grille!
Zelfde gedachte
Audi ook!
Heras hekwerk ook!
Is misschien iets voor de gemeentereiniging. Kunnen ze mooi de straten schoonzuigen.
Dit ding heeft wel wat weg van een drachtige walvis die haar baleinen in de aanslag heeft om eens flink wat plankton te verorberden…
Die cartooneske neus . . .
Ik hoop dat de MPV weer een come back gaat maken, zeker met retro modellen als de ID Buzz. Het is zo een gemiste kans dat de nieuwe Espace een SUV is, ze hadden echt full retro moeten gaan en een nieuwe versie van hun originele ontwerp moeten lanceren, en EV.
Ik heb nooit begrepen waarom dit concept alleen in Japan succesvol is. MPV’s en busjes lenen zich bij uitstek om luxe voertuigen van te maken. Je hebt vrij letterlijk alle ruimte van de wereld om los te gaan met luxe, veel meer dan wanneer je alles in een sedan moet proppen. Je zou verwachten dat je met een speciaal ontwikkelde MPV of busje (dus géén Mercedes Vito met wat extra leer, maar iets dat ook qua motorisering, geluidsisolatie, vering/demping etc ontwikkeld is voor comfort) veel meer richting de ultieme luxe beleving kunt gaan dan met een sedan of SUV.
Het model is populair in heel Azië, niet alleen Japan.
In theorie heb je gelijk. Maar in de praktijk is in plaats van rationele argumenten een emotioneel aspect als uitstraling het stiekum het belangrijkst. Een grote lage sedan met lange motorkap straalt luxe en macht uit.
Nog een paar jaar.
Voetballers en popsterren laten zich nu al rondrijden in luxe versies van Mercedes busjes, ipv (ook nog soms) zelf achter het stuur van de G-wagon te gaan zitten.
En in de VS kan het ook al; werd ik ook ‘luxe’ opgehaald. Verwachte ik iets van een Escalade of zo, was het een MB busje dat ook aardig ‘business class’ van binnen was.
Anyway: zoiets werkt perfect.
Wel ‘een beetje’ pretentieus vormgegeven voor een piepol moever, is het niet?
Een busje waar 21″ velgen nog steeds te klein lijken.
Supertof is subjectief ….. Busje ook trouwens …. En die combinatie helemaal!
Heel gaaf! Ik zie ze in Azië zeer regelmatig rijden, de één lijkt nog mee op een transformer dan de ander. En dat bedoel ik positief. Echt enorm gave dingen die ook nog eens prima rijden.
Ik ben benieuwd hoe veel ze er gaan verkopen. Misschien dat een paar directieleden van Louman zich gedwongen voelen zich hier in te verplaatsen…
Die styling is een probleem in Europa. En: de twee passagiers zitten ruim en luxueus, maar ook in de kreukelzone achter. Dat wordt een rolstoel en chronische pijn als een auto achterop klapt.
Gereden worden is in Europa wat lastiger en minder haalbaar dan in Azië. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit heerlijk zit. De beleving om gereden te worden, het direct kunnen instappen als je gaat en direct uitstappen wanneer je op de plek van bestemming bent, zonder je druk te hoeven maken over parkeren e.d. is fantastisch. De Toyota Alphard (waar deze Lexus op is gebaseerd) geeft echt een relaxte beleving achterin.
Ik heb in Azië in zo een Alphard gezeten en sindsdien vind ik het een zeer toffe auto. Aan comfort geen gebrek. De Alphard is sinds kort ook te bewonderen in Gran Turismo 7 en rijdt best leuk in VR met wat upgrades.
Dit is gewoon goud!
Hoop dat ze deze ook in Nederland gaan leveren, echt een verrijking van het straatbeeld.
Kwaliteit wint de strijd
Wat duidelijk blijkt, zelfs afgaande op de foto’s, dat afwerking en materiaalgebruik van ongekend hoog niveau zijn. Lexus en ook Genesis zijn wat dit aangaat inmiddels de Europese ” premium” merken ver, ver voorbij.
Deze Mpv zal zeker niet ieders smaak zijn maar zie wel een bescheiden markt voor luxe taxi en hotel vervoer zoals in Azie het geval is. Daar was de vorige LM zeer succesvol.
hhaha 1 april kikker in je grill

