Lexus presenteert zijn nieuwe toekomst met de hagelnieuwe LF-Z Electrified. Het is een voorbode van wat komen gaat.
De UX300e van Lexus is een beetje een valse start van de Japanse autofabrikant als het gaat om elektrische auto’s. Het model concurreert niet goed genoeg met de Europese merken, door onder andere het beperkte 1 fase laden en een actieradius van 260 kilometer. Met de LF-Z Electrified gaat Lexus pas écht los op het gebied van elektrisch rijden.
Helaas is die toekomst niet vandaag of morgen. De LF-Z Electrified laat zien wat Lexus in 2025 wil realiseren. Dat is dus nog vier jaar wachten. Het betekent echter niet dat het Japanse merk de komende jaren stilzit. Tot 2025 introduceert Lexus 20 nieuwe of vernieuwde modellen. Dat zijn zowel hybride als volledig elektrische modellen.
De Lexus LF-Z Electrified is een elektrische crossover van 4,8 meter lang en 1,96 meter breed. Het model is 1,6 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,9 meter. Het voertuig heeft een 90 kWh accupakket met een 150 kW laadvermogen. Met 545 pk en 700 Nm aan koppel snelt de elektrische auto in drie tellen naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 200 km/u. De actieradius bedraagt 600 kilometer WLTP.
Omdat de LF-Z echt nog een concept is weten we niet of de auto uiteindelijk in productie gaat. De specs klinken in elk geval veelbelovend. Jammer dat de Lexus-rijder nog vier jaar moet wachten op dit volledig elektrische spektakel.
mashell zegt
Een Lexus met een toonbare grille, dat is een stap voorwaarts. De rest van de specificaties zijn eigenlijk heel gemiddeld (vergelijkbaar e-tron sportback van nu) met een range die alleen kan als de wagen echt heel licht is. Als dit over vier jaar komt is het verouderd.
multimrshepherd zegt
In 3, 2, 1
rollingstoned zegt
Waarom zijn vrijwel alle electrische auto’s zo fugly vormgegeven? 🙄
piedlourd zegt
Ja bizar.
Met de skateboard elektrische architectuur zouden ze heel makkelijk weer ranke, slanke, elegante auto’s kunnen ontwerpen, maar helaas is de mode groot, lomp en lillik.
Ze zouden nu zelfs stijve en goed rijdende cabrio’s kunnen ontwerpen (va bene duettotanto?) maar die zijn ook al uit de mode.
fanboy zegt
Omdat het dom is er een klassieke gril op te zetten vanwege aerodynamica terwijl velen het liefst nog wel een open gril zien, en bij gebrek aan open gril hem lelijk vinden.
azuli zegt
Niks meer aan doen. Direct zo uitbrengen deze Lexus!
ericc zegt
Zoveel PK en slechts 200km/h? Geen Autobahn-stormer!
The Stig NL zegt
@ericc: Hallo? Ooit gehoord van het principe elektromotor??
redbeams zegt
@ericc: kan je nagaan bij de volvo’s die 180 gaan
str8six zegt
Heel dik!
Charles Taycan 4S zegt
Mooi dat Lexus hier ook mee komt maar 2025… deze specs hebben we nu al…😉
elemento zegt
Lexus loopt.toch altijd 3 a 4 jaar achter
redbeams zegt
@elemento: Ja klopt want de hybrides van ze…ja daar snappen ze natuurlijk niks van.