Toch heeft het Lexus zeker geen windeieren gelegd dat een Lexus lelijk is. Lexus klanten blijven er gewoon eentje kopen.
De Spindle-grille van Lexus was een paar jaar geleden net zo polariserend als de Single Frame Grille van Audi of de varkensneus van BMW. Wij autoliefhebbers maken altijd de fout dat een mooie auto beter verkoopt dan een lelijke auto, maar er tellen meer dingen mee.
Daarnaast kan een lelijk design verrassend succesvol zijn en navolging vinden. Opvallen met een duur object is belangrijker dan dat de puristen het ‘mooi’ vinden.
Lexus klanten vinden Lexus lelijk
Bij Lexus ligt het nog eens wat lastiger. Dat merk kent niet echt puristen. De eerste Lexussen waren overduidelijk geïnspireerd op modellen van de concurrentie. Vervolgens waren Lexussen anoniemer dan een premium-accounthouder van Second Love. Met de Spindle Grille schudde Lexus wel eventjes al het schroom van zich af.
Maar wat blijkt, de betalende klanten vinden het buitengewoon lelijk. Dat zegt Lexus Designchef Koichi Suga tegen kwaliteitspublicatie Automotive News Europe. De klanten vonden de neus namelijk iets te polariserend:
Veel Lexus klanten vonden het lijken op Darth Vader. De nieuwe Spindle-grille is gebaseerd op dit soort uitspraken. We moeten de juiste balans vinden.
Koichi Suga, Lexus ontwerper. Weet dus wat mooi is, maar past het niet toe.
Grille wordt subtieler
Toevallig zegt Suga dat nét bij de introductie van de nieuwe Lexus RX. Deze heeft namelijk nog steeds een flinke grille, maar is een stuk subtieler. met name omdat ‘ie niet zo hoog doorloopt tot de motorkap. Tja, of het nu mooier is, is lastig te zeggen. Dat laten we aan jullie smaak over.
Ook de elektrische RZ450e zal een veel neutralere grille gaan krijgen. Ook de diverse elektrische Lexussen die het merk een tijdje aankondigde, zullen allemaal minder grof vormgegeven grilles gaan krijgen om zo de Lexus klanten tevreden te houden.
Meer lezen? Deze 9 fabrikanten gingen BMW voor met een gekke grille!
GH zegt
Ik ken maar weinig Japanners welke structureel mooie wagens maakt. Mazda komt er toch in de buurt met de huidige Mazda 3, maar de vorige vond ik ook erg vreemd. Zeker de achterkant.
Toyota leek een goede weg ingeslagen met de nieuwe Corolla, maar komt vervolgens weer met een hoge Yaris. Tevens heeft het een Rav met rare wielkasten en drukke lijntjes.
Lexus pakt het met rare lijntjes vanaf dat punt nog even gekker.
Nee, na de RX-7, MX-5 en Jimny (is en blijft voor mij een icoon in de kleine 4×4 wereld) is er maar weinig wat mij kan bekoren uit Japan.
jensoffbutton zegt
Smaken verschillen natuurlijk, ik rij met de vorige 3 en ik ben er toch nog steeds content mee als ik hem zie staan. De nieuwe is ook mooi maar de dikke C stijl is toch op’t randje van gedurfd vs kon beter.
Maar Mazda maakt sowieso wel nog altijd de mooiste aziatische wagens, de CX5 2022 ziet er weer met de update heel netjes uit en de CX-60 durf ik ook wel op mijn oprit parkeren als ik ooit genoeg poen schep.
Bij Toyota moet je echt het duurste pakket pakken, anders is’t gewoon lelijk. 16 inch velgen op een SUV zoals een Yaris Cross, wie bedenkt dat nu.
karhengst zegt
De bedenker van een Yaris SUV.
dijan zegt
Niet alleen Lexus klanten vinden ze lelijk!
Dutchdriftking zegt
Het is wat over de top, maar ziet er beter uit dan wat er momenteel uit Duisland komt. Jammer dat je moet kiezen tussen een atmosferische V8 of een hybride met CVT. een V6/L6 met turbo, hybride ondersteuning en ZF bak zou het ideale C-klasse en A4 concurrenten maken.
PunicaOase zegt
Nooit aan gestoord.. bij bijv. BMW daarentegen wel.
Loek zegt
Lexus komt er op de een of andere manier mee weg. Ik heb het altijd wel mee vinden vallen. Bij de nieuwe LX is de grille inderdaad onnoemelijk groot, maar dat is dan ook een onnoemelijk grote auto. De Lexus LS wordt zo een uniek vlaggenschip in een wereld waar BMW en Mercedes meestal aardig op de zakelijke tour gaan. De ES is gewoon een Toyota Camry dus die wordt met die neus enkel een beetje herkenbaarder en de RX is gewoon überhaupt nooit een mooie auto geweest door die daklijn, dus daar is de grille niet het probleem. Sterker nog, de nieuwe RX is bijna ‘gewoontjes’. Niet slecht, maar ook niet een radicale revolutie.
En de LC500 is gewoon over het algemeen een hele mooie auto en ook daar past de grille gewoon prima in het geheel. Ik denk dat dat ook is wat ik mis bij de ‘varkensneus’ van BMW. Hun auto’s zijn prima in balans op alles behalve de grille na, waar ze ineens radicaal gaan lopen doen. Doe dan radicaal met het hele design. Dan past het beter. Ook bij BMW moet ik zeggen dat ik de grille nooit uit balans heb gevonden op bijvoorbeeld de 7 Serie of X7.
frank2b zegt
Ik, als Lexus klant, vindt Lexus juist oogverblindend mooi.
En dan vooral die spindle-grille. Kunstwerk!
jensoffbutton zegt
Vooral de interieurs zien er niet uit, met dat klokje. Ik moet dan altijd aan duffe zakenmensen denken.
De laatste generaties zijn al beter, maar dat is omdat ze ook een deel van de designtaal van mazda, audi en BMW gestolen hebben.
freewilly37 zegt
Audi en BMW bestuurders zijn vaak klevers , altijd te laat voor hun (volgende) afspraak , zeker iets te maken met het missen van een mooi klokje ? 😁
redbeams zegt
Kijk nog maar eens goed…de achterlichten hebben juist een lexus look gekregen bij bmw.
freewilly37 zegt
Heb zelf ook een Lexus , de NX300h F sport. Op de 1 of andere manier droogt het model goed op hoewel deze hier in 2014 al op de markt kwam. Misschien komt dat juist om de gril van enkele concurrenten groeit ?
Poulusma zegt
“Lexus klanten vinden Lexus lelijk”, niet alleen Lexus klanten 🤣
fastfear zegt
Toyota Lexus, grootste auto merk! Lelijk? Waarom kopen mensen het dan? Mooie markt onderzoek?!