Wij zouden geen nee zeggen tegen een nieuwe M3-killer van Lexus, die volgens recente registratie wel eens IS500 zou kunnen heten.
“Gaaf, maar niemand koopt het”. In Nederland is dat een beetje wat er gebeurt met alles in het D-segment waar geen A4, 3 Serie of C-Klasse op de bips staat. Het is of dusdanig goedkoper dat het eigenlijk geen concurrent is, of juist te duur voor het feit dat de auto niet op het niveau is van deze Duitse drie. Het is toch een beetje gemeengoed dat als je een BMW kunt betalen, je dat dan ook doet.
Outsiders
En zo kan het dat ons straatbeeld maar weinig gevuld is met een reeks gave sedans. Eén daarvan is de Lexus IS. Deze momenteel wat ongelukkig genaamde auto is al 20 jaar het antigif voor de 3 Serie. Momenteel mogen we net de vierde generatie (XE40) inluiden.
De dikste
Eerst even terug naar de tweede generatie (XE20). Deze kwam in Nederland in 2005 op de markt. Je kon hem krijgen als IS250 (2.5 liter grote V6, 208 pk) en IS220d, een viercilinder diesel. In andere markten was ook nog een IS350 beschikbaar met een 3.5 liter grote V6 (310 pk).
Belangrijker nog is dat aan de bovenkant van de prijslijst een rasechte M3-killer stond. De IS F is alleen geleverd bij de tweede generatie van de IS. Voorin ligt een vijf liter grote V8 met 423 pk. In het D-segment zo ongeveer het grootste wat je kon krijgen, op de C63 AMG na. Optisch kon je hem herkennen aan een gespierdere bodykit en de vrij bekende vier uitlaten die schuin boven elkaar zijn gerangschikt.
Over en uit
Bij de derde generatie (XE30) moest de IS F alweer het veld ruimen. Het dikste wat je kunt krijgen bij deze IS is de IS350. Bij ons is hij trouwens alleen geleverd als hybride IS300h.
Een logische stap, hybride was immers één van de sterke punten van de IS. En dat je nog een V6 voorin kon krijgen is niet uniek voor de IS, wel lekker. Maar een hete V8-versie zou de kers op de taart zijn. Lexus bouwt immers nog steeds die 5.0 V8, recent nog voor de GS F en nu nog voor de LC500.
Terugkeer?
Een recente registratie geeft hoop. Lexus is vrij consequent met hun naamgeving, dus als het getal 500 achter de typenaam staat, ligt die 5.0 V8 ook voorin. Bij het United States Trademark and Patent Office (USPTO) heeft Lexus de naam IS500 laten vallen. Dat geeft uiteraard nog geen duidelijkheid over wat voor auto het wordt, maar volgens de reeds genoemde logica klinkt het als een IS met een V8.
Wat het verhaal een beetje lastig maakt is dat de naam IS500 niet perse een hete M3-concurrent hoeft te betekenen. Het is immers niet de naam ‘IS F’. Lexus IS500 klinkt meer als een topmotorisering. Of daar nog een sportieve flair aan wordt gegeven, zo klinkt het bijna van niet.
Maar goed, wij laten ons graag verrassen. En wellicht dat de naam IS F ook weer ergens opduikt. Nu alle powerlimo’s in het D-segment als een gek gaan downsizen, ziet Lexus wellicht een opening. Dat wachten we af.
johnhert zegt
Zo’n is350 lijkt me een hele fijne betrouwbare daily. De is250 mist toch wat power…
bpc zegt
200pk+ is inderdaad behelpen
hollow zegt
@bpc: door die cvt wel ja
celicasteve zegt
@hollow: Een IS250 heeft geen CVT…
jajeroenja zegt
Als ik moest kiezen tussen een ISF of een E90 M3…
Geef mij maar de IS!
Toch net wat exclusiever ipv een 13dozijns 3serie
appeltaartislekker zegt
“Het is of dusdanig goedkoper dat het eigenlijk geen concurrent is, of juist te duur voor het feit dat de auto niet op het niveau is van deze Duitse drie.” Was het niet zo dat Lexus, betrouwbaarder en rijker uitgerust is dan die Duitse drie?
geenidee zegt
@appeltaartislekker: klopt, maar Japans en dus minder gewild. Ideaal voor mensen die een auto kopen en niet ‘het idee wat mensen krijgen als ik daarmee rijd’.
goodvibrations zegt
@appeltaartislekker: lexus is wel veel betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud maar niet beter qua rijden.. Dan staat BMW net wat hoger… Denk dat dat bedoeld wordt.. Zelf zou ik ook iets liever voor Lexus gaan…
Teerdz zegt
Zouden ze er op een gegeven moment niet gewoon een ‘h’ aan plakken om zo gewoon een hybridekanon te maken van de IS?
multimrshepherd zegt
Nieuwe model komt helaas niet naar Nederland. Blijft bij plaatjes kijken t.z.t.
moveyourmind zegt
Die grijze op de onderste foto…
Dat ziet er toch wel fantastisch uit! Zelfs in dat grijs, een mooie kleur er op en hij is helemaal geweldig. Mooi merk is Lexus tegenwoordig. Net even anders dan de rest, maar ook enigszins ingetogen.
frank2b zegt
Potjandikkie wat is dat toch een mooie auto.
Die wij niet gaan krijgen.
Want niet ‘Duits’.
Vriendelijk bedankt autojournaille… met je premium plastics.
rotorpower zegt
De V8 zou leuk zijn maar ik denk dat het motor van de LS500 wordt. Een 3.5 V6 twin turbo. Ook zeker niks mis mee. En dat de V8 voorbehouden blijft een de IS-F.
hollow zegt
Komt die met een CVT of een deftige automaat?
cdlop01 zegt
Zo jmmr dat de is niet leverbaar wordt in Europa en dus ook Nederland, Louwman doet ook niets met Lexus, 0,0. Ja dan verkoop je niet, waarom zo je je inspannen als je Corrola’s bij de vleet verkoopt .
Lexus had net als in de Usa ook in Europa een suc6 kunnen worden of in ieder geval meer succesvol kunnen zijn met een enthousiaste marketing. Onze Is gaat eruit vlgd jaar, dan maar ES met kop eraf.
Michiel zegt
Lexus F series zijn echt gave wagens beter dan mijn bmw wat betreft betrouwbaarheid en kwaliteit. atmosferische v8 zonder turbos (waar je 4 keer per jaar naar de garage mee moet) die v8 van Lexus is echt geniaal hij klinkt ook super zuiver.