Is het Japanse alternatief voor een Duitse sportsedan een aanrader? We zoeken het voor je uit in dit occasion aankoopadvies van de Lexus IS XE30.
Deze generatie Lexus IS gaat al weer sinds 2013 mee en nu eind 2020 is de auto inmiddels vervangen, maar niet voor De Europese markt. Sindskort kunnen Aziaten en Amerikanen genieten van de nieuwe generatie Lexus IS.
Die generatie is meer een redelijk ingrijpende facelift, dan een compleet nieuw model. Qua styling kan de Lexus IS het nog wel hebben overigens. Destijds was het best een radicaal ontwerp en die is dus redelijk fris gebleven.
Qua aandrijflijnen was de keuze in Nederland beperkt: we kregen alleen de hybride versie, die overigens nog eventjes fiscaal gunstig zakelijk was te rijden. De zescilinder en tweeliter turbo gingen dus helaas aan onze neus voorbij.
Op papier is de 223 pk van de IS300h op zich voldoende, maar in de praktijk komen deze hybride pk’s er wat minder enthousiast uit. Dat is niet erg, maar wel goed om te weten voor de proefrit.
Aandachtspunten Lexus IS XE30 occasion
De Lexus IS houdt het kwaliteitsimago in ere. Er zijn een aantal problemen maar deze doen geen schade aan de reputatie van het Japanse merk: er zijn weinig structurele problemen te vinden. Toch zijn er een paar dingen waar je op moet letten, dus loop even door de punten van het occasion aankoopadvies van de Lexus IS XE30 heen.
Carrosserie en interieur
- Er zijn wat klachten geweest met rammels in het interieur, meestal van de voorspeakers of een ventilatie uitstroomopeningen.
- De motorkap komt bij een aanrijding met voetgangers naar boven. Dat kan óók gebeuren als je een dier raakt.
- Controleer de voorbumper op steenslag, sommige eigenaren klagen daarover.
Aandrijflijn
- Er is weinig negatiefs te melden over de aandrijflijn. Het enige soms optredende issues zijn brommende bijgeluiden bij snelheden tussen 80 en 110 km/u. De traploze CVT versnellingsbak zorgt er bij constante snelheden voor dat het toerental laag wordt gehouden.
- De hybride aandrijflijn kan heel zuinig zijn, maar het verbruik kan oplopen als je (veel) op hogere snelheden rijdt. Niet dat we in dat Nederland nog veel mogen, maar toch.
Onderstel
- De achterremmen kunnen bijgeluiden gaan maken. Het zijn klikkende geluiden die je het best hoort als je langzaam manoeuvreert en remt. Er is dan wat speling op de remklauwen.
Elektronica
- Het infotainment-systeem is niet het sterkste punt van de Lexus IS. Zorg er in ieder geval voor dat de laatste versie van de software aanwezig is.
- De bediening met de “Remote Touch Mouse Control” laat te wensen over, zeker als je aan het rijden bent is het lastig om dit ding te bedienen.
- Een melding over een hybride-systeem dat niet wil starten, al dan niet gecombineerd met stoelen en spiegels die traag naar de goede stand gaan, is een teken dat de 12 volt accu te lage spanning heeft. De aansluiting kan een issue zijn of de accu zelf moet worden vervangen. Het gaat hier NIET om de hybride batterij, maar om een reguliere auto accu. Bij de Lexus IS300h zit deze overigens in de kofferbak.
Motoren
Welke kleur wilt U uw hybride IS hebben? Dat is de enige vraag die de Lexus dealer je stelt. Er is geen diesel meer en de reguliere benzines kwamen niet naar Nederland. De rest van de wereld heeft nog de keuze uit een 2.0 turbo, een 2.5 liter grote V6 en een 310 pk sterke 3.5 V6 gehad. Wij moesten het doen met de 2.5 liter vierpitter met hybride-technologie.
Hybride (benzine – elektrisch)
- 223 pk/ 221 Nm
- 0-100 km/u: 8,3 sec.
- Topsnelheid: 200 km/u
Aanbod Lexus IS op Marktplaats
De Lexus IS is nooit een echte hardloper qua verkopen geweest, maar er staan ruim 80 exemplaren van de tweedehands Lexus IS van deze generatie op Marktplaats. De prijzen van de Lexus IS beginnen bij 15 mille en lopen op tot net geen halve ton voor praktisch nieuwe exemplaren. Voor het totale aanbod van de Lexus IS kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Praeses zegt
Ik heb dit model nog nooit als XE30 aangeprezen gezien. Zoek ik op Marktplaats, dan vind ik in totaal 0 Lexussen IS XE30.
willeme zegt
@Praeses: Het is de fabriekscode voor het model van 2013 tot 2020. Net zoals de F30 de fabriekscode is voor de BMW 3 Serie van ongeveer dezelfde periode.
XE10: 1999 – 20005
XE20: 2005 – 2013
XE30: 2013 – 2020
Omdat het een Toyota-prodcut is, heeft elke combinatie bak/motor ook weer een specifieke code. Blijft altijd leuk met die Japanners ;-).
torsen zegt
Na de eerste Lexus IS is dit een auto die ik zo graag tof zou vinden maar het lukt me gewoon niet.
Het design lijkt echt voor geen meter te kloppen. Bij een Multipla zie ik tenminste nog wat ze probeerden te doen maar hierbij lijkt het alsof ze gewoon twee schetsen van verschillende ontwerpen over elkaar gelegd hebben en dachten dat het wel een goed idee was om dat op de markt te brengen.
Daarnaast valt de hybride aandrijflijn van Toyota gewoon niet in mijn straatje met die CVT.
Misschien over een jaar of 15-20 als ik wat ouder, wijzer en nog grijzer ben.
fastfear zegt
@torsen: ik hoop dat je een goeie multivla heb gevonden.
cdlop01 zegt
Zeer comfortabele en perfect afgewerkte topwagen, onze vorige wagen was een IS, nu rijden we ES. Lexus is voor liefhebbers van perfectie. 0,0 klachten over deze wagen gehad, snel, zeer zuinig, niet ruim en vooral uiterst stil. Veel beter dan de Duitse 3, styling moet je van houden, gezeur over infotainment zwaar overdreven. Dealers, geweldig.
goodvibrations zegt
@cdlop01: 100% eens.. Ik wacht nog even op een elektrische.. Van dit formaat of van de CT..
Zo relaxed de kwaliteit doordachtheid.. Dat gezeur over infotainment en CVT… Slaat idd nergens op.. Wel eens dat BMW en Audi daar beter op scoren.. Maar betrouwbaarheid is daar ver te zoeken als je het met lexus vergelijkt..
cdlop01 zegt
Dan moet jewel nog even geduld hebben maar de EV van Lexus komt er echt aan, de UX Ev overslaan, te weinig bereik, recente test in Autobild geeft wel aan dat de Lexus UX EV als een van de weinige EV’s qua praktijk actieradius op de wltp opgave uitkomt, 320km. Ook Autobild weer zeer onder de indruk van de bouwkwaliteit. Wij kiezen juist ook vanwege de zichtbare kwaliteit, kijk alleen maar eens naar het perfecte lakwerk, al jaren vpor Lexus. Eens een Lexus nooit meet anders.
kevindb zegt
Staat hoog op mijn lijstje als opvolger van mijn MX-5 ND, 2 mxjes is nu te veel dus een moet wijken voor een ruimere auto.. Lexus blijft trekken. Twijfel nog wel tussen 2015 IS of vorige model ISF.
mashell zegt
Vast een prima auto. Maar je zult telkens dat stemmetje dat zegt “had toch een 3 serie gekocht” moeten sussen.
cdlop01 zegt
Nooit last van gehad.
willeme zegt
@mashell: Volgens mij is het precies andersom ;-). (en ik heb een 3 Serie gekocht …)
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: omdat je niet van kwaliteit houdt
dper4mance zegt
Nooit last van. Ik hoor alleen maar mensen met 3 series waar van alles aan stuk gaat. Dan denk je als Lexus rijder: blij dat ik geen 3 heb gekocht.
E34M5Touring zegt
Zo zie je maar, rete betrouwbaar en hybride met lage bijtelling en nog krijgen ze em niet gesleten hier. Persoonlijk denk ik dat het vooral komt omdat ie niet om aan te gluren is. Maar goed, dat ben ik.
willeme zegt
@e34m5touring:
Persoonlijk viel ‘ie voor mij af doordat ‘ie alleen als sedan leverbaar is. Ik vind een vijfde deur (sportback/station) een must. Liefst een Wagon. Ook geen diesel leverbaar. Van de XE10 was er een Sportcross-wagon en van de XE20 een diesel, maar nooit gecombineerd ;-).
Qua uiterlijk: de uitvoering doet heel erg veel. Persoonlijk zou ik er minimaal 18″ onder leggen en ‘m iets verlagen. Of een F-Sport nemen. Dan in dat felle blauw of zwart, maar zo’n wit interieur. Best een dikke bak. Nog neit eens zo gek duur ook. Heb jij die Golf VI GTI nog?
E34M5Touring zegt
@willeme: M’n 2e inmiddels. Huidige is veeel luxer uitgerust en dsg. En weer een NL auto met lage kms. Bevalt me wel moet ik zeggen. Inmiddels weer een JD stage 1 en een dsg tune. Bevalt super, dus voorlopig weer effe onder de pannen. En sinds mei een classic ernaast.
Zo’n F sport is populair in de states. Zie je daar nog wel eens rijden. Lexus is gewoon mn ding niet. Tech is allemaal goed en knap etc. Maar ik vind het echt lelijke auto’s. Maar echt. 2001 Facelift LS400, zou ik nog wel eens zo’n JDM VIP behandeling willen geven. Maar verder, no thanks. LF-A is cool maar onbetaalbaar.
willemseles zegt
Ik vraag me slechts 2 dingen af als is300h-bezitter : heeft Wouter de wagen ook in sport-stand uitgeprobeerd en heeft hij wel die (irritante) imitatie-uitlaat over de boxen links op het dashboard uitgezet ? Dat bromt nogal bij 1500tpm en 90/110km/u. Ik vind het een heerlijke wagen en ja ….komt ook een beetje omdat ik die reparatiekosten van andere sportieve merken meer dan zat was. Ben nu stille liefhebber van iets wat je niet op elke straathoek ziet.
melkkoe zegt
Zal ongetwijfeld zeer betrouwbaar zijn, maar op alle andere punten wordt deze auto keihard afgetroefd door de Duitsers en zelfs de Fransen
lekkerlinksrijden zegt
@melkkoe: zoals?
SvenskaAeroplanAB zegt
@melkkoe: Comfort, achterwielaandrijving, stuurgedrag, stoelen, geluidsniveau, audiosystemen, verlichting, veiligheidssystemen, materiaalgebruik, afwerking, uitstoot, onderhoudskosten, afschrijving, brandstofverbruik, klimaatregeling, service, hoe lang moet ik doorgaan? Allemaal elementen waar deze Lexus de vloer aanveegt met de concurrentie, waar ze ook vandaan komen…
406_v6 zegt
@svenskaaeroplanab: kan ik als GS450h rijder alleen maar beamen! (Kijkt nu rond naar een wat jongere GS450h, gewoon omdat het kan)
keecee zegt
@svenskaaeroplanab: mooi beantwoord.
melkkoe zegt
Dan kun je ongetwijfeld ook verklaren waarom er dan toch zo weinig van verkocht zijn?
Of ben jij alleen zo slim, de rest allemaal zo dom?
fastfear zegt
@melkkoe: success met het zoeken naar punten………………
Variomatic zegt
Ik vond Star Trek vroeger als kind best leuk maar om er nu in te gaan rijden is me een brug te ver. Kennelijk vinden Japanners dit cool, zo’n rijdende robot. Ik vind het echt een graflelijke auto, terwijl de voorganger er nog best ok uit zag..
Pascal zegt
Toyota/Lexus is zeker een auto die ik zou kopen in de tweede hand vanwege de betrouwbaarheid. Het eigenzinnige ontwerp van dit model kan ik nog wel waarderen, mits in de juiste uitvoering.
Echter heb ik een gruwelijke hekel aan zo’n CVT waarbij de motor een partij begint te blèren als je op de snelweg even gas geeft om iemand in te halen. Zo’n CVT is alleen maar in de stad fijn, op de snelweg is ’t helemaal waardeloos (tenzij je graag als een bejaarde rijdt). Daarnaast vind ik de infotainment bij Lexus echt ruk; die 2 toch best cruciale zaken zorgen ervoor dat ik er met een grote boog omheen loop.
goodvibrations zegt
Omdat ik dat ook overal las durfde ik bijna geen lexus aan te schaffen.. Maar heb er toch veel plezier van gehad.. Die CVT valt ook best mee hoor.. Maakt de overstap naar volledig elektrisch zoals je nu rijdt wel makkelijker 😉.
Pascal zegt
Kan ik me voorstellen, ik ben zeker fan van Toyota/Lexus. Vooral prive zou ik daarvoor kiezen omdat ze zo betrouwbaar en probleemloos zijn, Lexus is erg mooi afgewerkt ook.
Bij een CVT vond ik het ‘loeien’ op 4000 toeren erg vervelend. Liever een auto die ‘lineair’ door z’n versnellingen heen gaat zoals bij een normale automaat of eventueel handbak. Ik heb destijds de LS200h ervoor laten staan terwijl ik die echt graag wilde hebben. De parallel tussen EV en CVT zie/ervaar ik niet; waarschijnlijk vanwege de afwezigheid van toeren en geluid.
Maargoed dit is een persoonlijke voorkeur, ik lees en hoor genoeg mensen die een CVT wel prima vinden.
dper4mance zegt
Eigenlijk gewoon geen technische aandachtspunten. Weet je zeker dat je nog een A4 of 3 wilt?
Zijn in bijvoorbeeld Duitsland trouwens ook met een fijne 2.5 V6 en 4 cilinder turbo (non hybrid) gemaakt. Wat minder zuinig dan de hybride, maar wel lichter en daardoor wat sportiever.
net10 zegt
Het is een hele goede auto, een Lexus IS XE30 is gewoon een aanrader.
erikw zegt
De IS300h heeft in 2017 een update gehad, te herkennen aan een iets ander front (de facelift versie heeft geen mistlampen) en andere achterlicht units. Daarnaast heeft het onderstel een update gehad.
Gelukkig zie je ze niet zoveel rijden, er zijn al genoeg BMW’s enz op de Nederlandse wegen.
Ik kom alleen bij de dealer voor de beurten, problemen zijn er gelukkig nooit.
Dakhaas zegt
Saaie review van een saaie auto. Gaap. Ik moet weer even wakker worden na dit in slaap sussende verhaal…
frank2b zegt
@Dakhaas: Yup. Er gaat inderdaad nooit wat fout met zo’n Lexus. Je komt gewoon elke keer weer waar je wilde zijn.
Booooooooring!
Dakhaas zegt
@frank2b: dat ook idd!
Dakhaas zegt
@roofrabbit: nog een reden er geen te willen 😊🙌
Dakhaas zegt
Oh en alleen al die CVT. Doeiii 👋
Pascal zegt
Haha dat dus! Als ze hier de bekende 8-traps ZF automaat in zouden leveren en fatsoenlijk infotainment monteren heb je een topauto.
mpgc zegt
Van opzij en achteren best mooi. Maar dat vooraanzicht. Ik vind de grille echt vreselijk.
mahansz zegt
Heb m gehad in de F-sport lijn, werkelijk een fantastische auto. Er zitten een paar gebruiksaanwijzingen bij, maar als je die snapt (of wilt snappen), dan is hij echt top. Iedereen die zeurt over de cvt: als je door hebt hoe die techniek werkt, dan zie je in dat hij (bij snel inhalen) inderdaad 2-3 seconden ‘loeit’, om daarna weer bizar stil te zijn. Kan je zeuren om die 2 seconden, maar als je de stilte ervóór en erná kunt waarderen, dan begrijp je de auto.
De ideale auto om metname tweedehands te kopen, puur vanwege betrouwbaarheid en zuinigheid (ik reed 1 op 18 gemiddeld en bestempel mijzelf niet als slome rijder).
tvr1974 zegt
Toch apart al die mensen die de cvt zo’n drama vinden. Heb een IS300h luxury line gehad en ik vond het een heerlijke auto. Betrouwbaarheid is gewoon ongeëvenaard. Geen Duitse of Zweedse, laat staat Amerikaanse fabrikant die daar bij in de buurt komt. 300.000 kms. Geen druppel olie, behalve reguliere wissels bijgevuld of versnellingsbak moeten spoelen. Geen lampje niks is er kapot gegaan in 5 jaar tijd. Had meer ruimte nodig ivm kids en rijdt nu een RAV4 executive met zelfde motor en wederom tot nu 0,0 problemen. Heb eerder Duits en Zweeds gereden en denk nu, wat een drama auto’s zijn dat eigenlijk.. En dat noemt zich Premium??! Voor mij is premium altijd starten en niks naast regulier onderhoud. Als ze nog een andere ontwerper erbij zouden nemen (a la Kia ex hoofdontwerper BMW binnen gehaald) dan denk ik dat er bij mij geen andere merken meer voor de deur komen. Eenmaal probleemloos rijden is zo veel waard als je t eenmaal kent wil je gewoon niet meer anders
goodvibrations zegt
Als je iets in deze (prijs)klasse overweegt… Gewoon proberen.. Stoelen zitten ook erg lekker.. 🙂
frank2b zegt
Fraaie wagen. Was voor mij een maatje te klein én kan geen caravan trekken, vandaar mijn keuze voor de GS.
maar man, wát een fijne wagens maakt Lexus!
lexis zegt
Ik kan het ook bevetsigen lexus is stukken betrouwbaarder dan bv een BMW. Mijn huidige 435i heeft op 4j en 50.000 km toch al paar serieuze mankementen gehad die niet onder garantie worden gecoverd. En de f32 serie blinkt eigenlijk ook niet uit in stuur en weggedrag dus de meerwaarde valt te betwijfelen oké hij heeft veel potentie op papier als dat belangrijk is voor je. Lexus is inderdaad voor de meer gezapige en kwaliteits bewuste autorijder. Jammer dat het design bij Lexus zo uitgesproken is geworden al valt het bij deze IS 300 nog mee. Altijd veel plezier gehad aan mijn is220d.
peurst zegt
Goed om te weten tijdens de corona periode; de startmotor is gekoppeld aan de elektromotor waardoor je minimaal 1x per maand je auto moet starten!
redbeams zegt
Als lexus liefhebber vind ik dit model niet mooi.Vind de koplampen met de dagrijverlichting eronder gewoon niet passen.Het is net alsof het front iets mist.
lennertg zegt
Zelf nog steeds een tevreden rijder van deze in G-sport editie. Nu 7,5jaar oud, 200k en 0,0 problemen, hij gaat binnenkort weg omdat ik iets anders wil, niet omdat er iets aan is.
Iedereen die hier klaagt over de cvt, heeft nooit met de wagen gereden. Er zijn veel auto’s met een verschrikkelijke cvt, maar de E-cvt van deze Lexus hoort daar zeker niet bij, door de elektro motor gaat de auto nooit langdurig in de toeren hangen (of je doet 0-160, dan natuurlijk wel)
Ook alle reviews over de muisbediening komt volgens mij van journalisten die er een halve dag mee hebben gereden. Ik vind het veruit het fijnste systeem waar ik ooit mee te maken heb gehad. Veel makkelijker en sneller dan de draaiknoppen van de Duitsers. Hoe goed de latere touchpads werken weet ik niet.
SvenskaAeroplanAB zegt
@lennertg: de G-Spot editie?? Lekker man
keecee zegt
Rijdt inmiddels 4 jaar in deze IS. Heerlijke auto, ietwat gebrek aan pk’s klopt. Maar voor de Nederlandse wegen perfect. Rustig rijden met minimaal gebruik en iets sportiever als je zin hebt. Helaas voor mij geen Lexus meer na deze. ES laatst mee gehad, beviel me niet. Net een slag te groot en fwd. Erg jammer dat ze de stekker er uit halen voor de IS.
lexis zegt
Volgens de Belgische dealers zou de volledig nieuwe toekomstige IS wel weer naar Europa komen.
mauwerd zegt
vind het een auto voor ouwe mensen, lijzig rijgedrag, en erg krap van binnen. De pk’s voel je niet en de auto is ook best duur. snap wel dat men liever wat anders koopt eerlijk gezegd
lexis zegt
@mauwerd, ik kan je gedachtegang wel enigzins volgen, ik reed het vorig is model met diesel en had al een paar keer de is 300h gereden. Het is inderdaad een heel goeie auto, stil, geen rammels of kraakjes maar inderdaad geen speelse auto. Ik wou eigenlijk de is250 met v6 maar werd niet ingevoerd in Belgie. Dan maar de stap naar BMW gemaakt en inderdaad de 6 cyl maakt van de 3 en 4 serie een heel speciale beleving beetje old school kwa aandrijving het voelt aan als iedere auto zou toch minimaal een 6 cyl moeten hebben. Maar daar stopt het in mijn ogen dan wel, de BMW 3/4 is niet stil is niet rammelvrij stuurt niet perfect en is zeer onrustig op autosnelweg en last but not least is niet problem free en heeft povere garantie. Dan heb ik me al dikwijls afgevraagd had ik toch niet beter voor die “bejaarde man ” auto gegaan?
mashell zegt
Het spijt me, Ik kan er niks anders van maken maar je bent gewoon toe aan een Mercedes.
lexis zegt
Dat klopt 100%. Een maand geleden een c300 coupé test gereden. Was is mijn ogen een step up tov de vorige BMW 4 dus mijn huidige auto. Stil prachtig afgewerkt en goede rechtuitstabiliteit op de snelweg en echt sjieke verschijning.
Dutchcarwizard zegt
Ik rijd er nu drie jaar in. Een warme deken, zo voelt het elke keer weer. Je kunt er mee vegen, maar cruisen is de sweet spot. Genoeg vermogen, fantastisch onderstel en een rust die echt indrukwekkend is. Echt een zen auto.