Lexus presenteerde in Detroit zijn nieuwe IS, en beloofde daarbij dat deze 300h-variant ‘minder dan 100 gram CO2 per km’ zou uitstoten. Welnu, ze hebben woord gehouden, want de hybride D-segmenter tuft er 99 gram uit, in 2013 goed voor 20% bijtelling dus. Alle details na de break.
De nieuwe IS meet 4.665 mm, en heeft een wielbasis van 2.800 mm. Dit is meer ruimte dan zijn voorganger, en bovendien is het accupakket ónder de bagagevloer gemonteerd, waardoor er geen extra kofferruimte wordt opgeslurpt.
De achterwielaandrijver herbergt een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met 133 kW/181 pk én een elektromotor met 105 kW/143 pk. Doe de hybride rekensom, en je komt uit op een gezamenlijk vermogen van 164 kW/223 pk. Hiermee sprint de IS van 0 naar 100 km/uur in 8,3 seconden. Hoewel dit niet heel denderend is voor een auto met een dergelijk vermogen, garanderen de Lexus-engineers ons dat er veel aandacht is besteed aan een ‘sportieve rijkarakteristiek’
De hybride aandrijflijn, die met 4,3 l/100 km kleine slokjes neemt, is standaard gekoppeld aan een automatische transmissie (de welbekende CVT die ook in de GS zit denken we?) die ook met flippers achter het stuur bediend kan worden. Als je wilt profiteren van de 20% bijtelling moet je ‘m wel dit jaar nog leasen, want per 2014 zakt de grens naar 95 gr/km.
Dit is geen probleem, mits je op tijd bent, want vanaf juni staat de nieuwe IS 300h bij de dealer. Prijzen volgen later.
MARS zegt
Pak je zakjapanner er nog eens bij! Het zijn er meer dan 300pk…
paulaner zegt
@MARS: Nee.
RazorHead zegt
@MARS:
om het makkelijk/wiskundig uit te leggen:
als je het maximum van de som van 2 functies wil weten, dan tel je niet de maxima van de 2 functies op.
Je telt eerst de functies op en zoekt daarna het maximum, snappie?
jrk68 zegt
Jammer dat zie hem niet gelijk als plugin hybrid van brengen. Ik vrees dat je de leaseschraper hier niet mee over de drempel trekt en dat is een gemiste kans.
@mars, elektro pk’s en brandstofmotor pk’s kan je niet 1+1 optellen, ze leveren hun max bij verschillende toerentallen.
MARS zegt
@jrk68: oke, dus 1+1= in dit geval niet 2?
jrk68 zegt
@MARS:
Nope, je telt het vermogen wat de nog E-motor levert bij het toerental waarop de brandstofmotor aan zijn max zit op. Een E-motor is bij lage toerentallen sterk en bouwt dan af, een brandstofmotor levert zijn max bij een hoog toerental.
toyotafortuner zegt
Tof Lexus! Gewoon die IS nog bereikbaarder maken! Meer Lexussen op de weg, dat moedig ik wel aan!
bosje zegt
Een cvt met flippers? Continu-variabel, dus net zoals in de prius etc? Lijkt me niet dat zoiets met flippers te bedienen is?
mierenneuker zegt
@bosje: Voorgeprogrammeerde “versnellingen”
awesome zegt
Als je wilt profiteren van de 20% bijtelling moet je ‘m wel dit jaar nog kopen, want per 2014 zakt de grens naar 95 gr/km.
*leasen.
OT: Dit is wel een hele lekkere Lexus!
sir_smokalot zegt
Juist… Inderdaad :)
awesome zegt
@sir_smokalot: was natuurlijk voor al die bestuurders die denken dat die auto voor de deur van hen zelf is.
ttr6 zegt
Aardig maar ik zie mij mijn IS 250 niet op deze auto inruilen. Zonde van de 4 cylinder, maar helaas wel begrijpelijk, vanwege milieu aspecten moeten ze wel. Dan maar door sparen voor de GS.
flippert zegt
Wat een foeilelijk Star Wars gedrocht, bleh