De Lexus GS opvolger komt er dan eindelijk toch aan. Maar anders dan je zou denken.
Een van de meest miskende talenten in het premium E-segment van de agelopen 10 jaar, is de Lexus GS. Niet alleen naast toppers als de Jaguar XF en Cadillac CTS kan de auto zich meten, ook tegen de Duitsers weerde de GS zich kranig.
Een niet al te relevant motorenaanbod, wat ingewikkelde infotainment-bediening en Aziatische styling waren voor veel klanten een reden om toch maar een Duitser te kopen. Maar de kwaliteiten van de auto staan buiten kijf. De Lexus GS-F (niet geheel ontoevallig ook de auto op de foto’s) was zelfs een uniek aanbod, dankzij diens atmosferische V8.
Lexus GS opvolger onderweg!
Inmiddels is de Lexus GS (helaas) uit het modelgamma gehaald. In Nederland is de plaats van die auto ingenomen door de Lexus ES, alhoewel dat een lager gepositioneerd model was (en is). Maar goed nieuws, de Lexus GS opvolger komt eraan!
Zoals we in de titel al aanduiden, komt de Lexus GS opvolger uit een verrassende hoek. Het wordt namelijk een waterstof-auto! Kijk, dan zou de Lexus GS ineens interessanter worden voor de Nederlandse markt. Mocht je denken hoe Lexus ineens zulke techniek voorhanden heeft, hebben we een eenvoudige verklaring voor je. De GS-opvolger zal gebaseerd worden op de Toyota Mirai, aldus het Australische Drive.
Zelfde fabriek
De Mirai en Crown worden in dezelfde fabriek gebouwd, namelijk de Motomachi-fabriek in Aichi. De Crown en Lexus GS deelden altijd al wat techniek, dus zo vreemd is die gedachte niet. Ook kan Toyota dan de waterstof-auto iets meer onder de aandacht brengen. Daarnaast is het premium-segment wellicht geschikter om een bijzondere auto aan de man te brengen. Denk maar aan de Tesla Model S en Fisker Karma, bijvoorbeeld.
Of de luxe Mirai wederom Lexus GS gaat heten, is nog maar de vraag. Misschien maakt Lexus liever schoon schip en starten ze met een compleet nieuwe naam. Omdat de Mirai natuurlijk al ‘af’ is, hoeven ze niet het wiel opnieuw uit te vinden. De Lexus GS opvolger kunnen we daarom al in 2022 verwachten.
Via: Drive.com.au
Stellantis rules the sky zegt
Interessant nieuws, ben benieuwd naar het resultaat. Een dure techniek als waterstof in een Lexus is ergens ook logischer dan in een Toyota.
subaru555 zegt
Wel vreemd, de Mirai is gebaseerd op de Lexus LS. Nu komt er dus een luxere Lexus met Mirai techniek, maar dan een GS.
Charles Taycan 4S zegt
Kansloos dit, ze kunnen beter een volwaardige EV GS opvolger op de markt brengen dan een luxere Toyota met inefficiënte waterstof mi.
goodvibrations zegt
Ik denk dat dat wel mee kan vallen.. Probleem met BEV’s is met name dat je de natuur moet vernielen om het klimaat te redden. Het mijnen van aardmetalen is enorm schadelijk voor mens (gezondheid/”slavernij”) & milieu: natuurgebieden..
Lapland gaat mogelijk geslachtofferd worden om minder afhankelijk van andere continenten te worden in Europa…
Veel mensen ontgaat dit..
Daar bovenop zijn elektrische autos een enorm kostbare/inefficiente manier om CO2 uitstoot te verminderen.
Rekenkamer kwam op zo’n 2000 euro per ton besparing VS 26 euro bij de industrie..
Als we kunnen bereiken (en er zijn geruchten dat dit moet kunnen) dat waterstof massaal wordt geproduceerd in de sahara etc.. en daardoor erg goedkoop wordt.. hebben we ook wat minder last van de inefficiency..
Komende jaren zal het vast wel BEV zijn en als accus snel minder afhankelijk worden van al die aardmetalen wellicht wel langer of voor altijd, maar ik sluit een toekomstig succes van de waterstofauto niet uit…
Je moet wel heel wat kilometers in die Taycan afleggen om te compenseren voor de vervuiling die noodzakelijk was hem te kunnen bouwen. (en dan niet te veel banden opslijten he ;-) i.v.m. fijnstof/micro plastics )
Wel de gaafste EV die er op dit moment te verkrijgen is!!
Charles Taycan 4S zegt
@goodvibrations, dank voor je toelichting echter nog hele verre toekomstmuziek met vele Maren voor pkw. We gaan het zien , idd eerst sowieso EV en die ontwikkelingen gaan ook snel en elektriciteit is er overal…👍😉
wigboldus zegt
Waterstof zweeft in principe ook overal, maar meestal in de vorm met een andere molecule. ;)
Edge zegt
Het ontwerp van de Mirai doet mij sowieso al sterk aan een soort Lexus-light denken, dus ik denk dat dat wel eens heel goed kan uitpakken met die iets scherpere Lexus neus en kont erop.
Johanneke zegt
Is ook meteen het enige positieve punt van de Mirai. Ziet er erg goed uit. Voor de rest, tanken is duur en kan maar op een paar plekken, waterstof is inefficiënt en traag vergeleken met elektrisch rijden.
PunicaOase zegt
Heerlijk zo’n F van Lexus.. ze brullen, vermaken en niks gaat kapot.. Wat wil je nog meer, behalve een lagere prijs?
humpyourdog zegt
Wat was die laatste GS toch een knappe wagen. Ultieme cruiser als GS450h
frank2b zegt
Amen brother!
probono zegt
Degenen die nu rond willen rijden in een waterstof auto zijn ofschoon dappere mensen, of ze komen nauwelijks de stad met zo’n waterstofpomp uit of werken bij een energiebedrijf die dit als PR inzetten. Dit is echt alleen voor de super early adapters.
frank2b zegt
Ik eerst erg blij: er komt een opvolger voor de GS!
Wordt het een waterstofauto…… Kansloos! ;(
Dutchdriftking zegt
Jammer dat die krengen tweedehands zo duur zijn. Mooi design, hoge kwaliteit en betrouwbaarheid maken het gewilde occasions.
Chainy zegt
De GS 450h hmmm, de perfecte auto nog ff sparen..