Of beter gezegd, de Lexus GS Eternal Touring kondigt het einde aan.
Je zou denken dat goede auto’s goed verkopen en slechte auto’s slecht verkopen. Toch? Een auto is heel erg duur en informatie is tegenwoordig overal te vinden. Bij een auto kopen zit ook heel erg veel emotie voor velen.
Nooit echt een succes
Daardoor worden er soms aparte keuzes gemaakt. Zo is de Leuxs GS nooit echt een succes geweest. De laatste generatie was zeer competent, maar niemand keek ernaar om. Ook in Nederland was de auto leverbaar, maar werd deze ‘opgevolgd’ door de Lexus ES.
ES niet de echte opvolger GS
Ondanks dat de Lexus ES een uitstekende auto is, is het natuurlijk niet de echte opvolger van de GS. De Lexus GS was het alternatief op een 5 Serie of E-Klasse. Zo was de GS voorzien van achterwielaandrijving, terwijl de Lexus ES, oneerbiedig gezegd, een veredelde Toyota Camry is. Daar is niets mis mee, het is alleen een ander type auto.
Afscheid
In de Verenigde Staten is de laatste Lexus GS al aangekondigd in de vorm van de GS Black Line. Nu is ook de allerlaatste serie voor Japan aangekonigd: de GS Eternal Touring. De Lexus GS Eternal Touring is voorzien van een zwarte ‘Spindle Grille’, omlijsting van de grille, buitenspegels en achterspoiler. Daarnaast rolt de GS Eternal Touring op 19″ wielen. Het is een breedset, dus aan de voorkant zitten er 235/40 R19 banden omheen, aan de achterzijde is dat 265/35 R19.
Motoren
Er zijn vier varianten leverbaar, waaronder twee hybrides: GS300, GS300h, GS350 en GS450h. Mocht je de GS350 of GS450h hebben, dan krijg je automatisch oranje remklauwen, net zoals de über-dikke GS F dat ook had. En zoals je weet is je leven niet compleet met oranje remklauwen.
Interieur
Het feestje in deze Lexus gaat door bij het interieur. Dat is rijkelijk bekleed met leder en alcantara. Voor de afwisseling zijn er rood lederen accenten op het stuurwiel, deurpanelen, middentunnel en armsteunen. Uiteraard is er ook gebruik gemaakt van rode stiksels. Ook qua uitrusting is deze Lexus GS Eternal Touring luxer dan normaal. Denk aan items als LED-koplampen, stoelventilatie, blind spot monitor en een uitgebreid infotainment systeem.
Over en uit
De Lexus GS Eternal Touring kan vanaf 1 juni besteld worden. Deze exemplaren worden in augustus geleverd. Daarna is het over en uit voor de Lexus GS. Toch een van de meest onderschatte auto’s ooit gebouwd. Wel een top occasions om over een paar jaar op te sporen.
trust zegt
Ik vind het echt een heel strak interieur!
SvenskaAeroplanAB zegt
Blijft weinig over in het gamma van Lexus zo… De CT en IS worden ook uitgefaseerd momenteel. Dus wat blijft over? UX, ES, NX En RX Als bread-and-butter modellen. En dan nog de LC en LS natuurlijk. In 1 klap een klein gamma, zeker in NL waar de CT en IS het nog goed doen qua aantallen.
pindakoning zegt
@svenskaaeroplanab: is de CT nog leverbaar joh? Naar mijn idee is dat ding al heel lang ongewijzigd op de markt
sanderp zegt
@pindakoning: Heeft een jaar of 3 geloof ik nog een facelift gehad. Is nog gebaseerd op vorige generatie prius.
phr34k zegt
@svenskaaeroplanab: De nieuwe IS komt volgend jaar als het goed is.
SvenskaAeroplanAB zegt
@phr34k: volgens mijn dealer 2023 pas…
406_v6 zegt
@svenskaaeroplanab: Inderdaad, de fijnste Lexussen (Lexi?) verdwijnen. Ben zéér content met mijn GS450h, is erg onderschat. De huidige LS is het ook nét niet, helaas.
205GTI16 zegt
Daarom komt de V8 hybride in de LS weer terug….
Zou liever zonder hybride zien, dat heb ikzelf ook (LS460). De LS hoort gewoon met V8..
Robert zegt
De naam ‘Touring’ suggereert toch wel een beetje dat het het een stationwagen is. En Ik denk dat het ontbreken van deze modelvariant toch ook een belangrijke factor is geweest waarom Lexus toch nooit écht voet aan de grond heeft gekregen in (o.a.) Nederland.
dper4mance zegt
Net zoals je bij een 911 Touring Spec een station verwacht? Stationcars zijn een niche markt. Doen het alleen goed in noord west Europa. Loont voor veel merken niet om die te maken (zie bijvoorbeeld Alfa Giulia, Jaguar XE etc)
lexusisfgetuned zegt
Een van de eerste GS430 mogen bezitten, werkelijk een onderschatte limousine!
cdlop01 zegt
De GS wordt opgevolgd door een Lexus met brandstofcel, dat is al bevestigd, de Lexus variant van de Mirai (Bron Autoweek). Deze GS heeft geen potten kunnen breken, zeer goede wagen maar wat oninspirerende vormgeving, De ES is wel degelijk een alternatief voor de 5 serie, A6 en de E-klasse. Superieur vwb bouwkwaliteit, afwerking en comfort en zeker ook vwb het zeer lage benzineverbruik, 1 op 20 is geen probleem, ongekend in deze klasse. Helaas moeten we Japanse topkwaliteit niet in Nederland, jmmr want we doen onszelf zeer tekort.
willeme zegt
@cdlp01:
Vormgeving van de Lexus GS vond ik eigenlijk niet oninspirerend. Zeker na de facelift maakte de auto meer tongen los dan een Benz of BMW.
De ES is geen alternatief voor de 5 Serie, A6 en E-Klasse. Het is een grote Camry. De Camry is meer een Skoda Superb concurrent als in: veel ruimte en luxe voor weinig geld. De ES staat hoger, maar is niet echt een alternatief, zeker niet met die trage aandrijflijn.
goodvibrations zegt
Jammer voor Lexus.. Fijn voor die genen die een kwalitatief (beter?) alternatief willen voor Duits. Ik was altijd in de veronderstelling dat dit model in Amerika wel goed verkocht.. Had in Europa wellicht ook gekund, maar dan moet je Duitsers niet evenaren maar overtreffen en niet alleen op bouwkwaliteit & betrouwbaarheid..
emping zegt
@goodvibrations: hoezo jammer? Een vervanger is er al, en waaruit blijkt uit het artikel dat ie niet goed verkocht wordt?
goodvibrations zegt
@emping: ik citeer: “Je zou denken dat goede auto’s goed verkopen en slechte auto’s slecht verkopen. Toch? ” Wat zou de schrijver daarmee bedoelen?
Even opgezocht en idd ook in Amerika verkoopt de GS slecht.. https://www.best-selling-cars.com/usa/2019-full-year-usa-toyota-and-lexus-sales/
emping zegt
@goodvibrations: yup daar heb je een goed punt ?
frank2b zegt
De Lexus GS is nu al een prima occasion. Een enorm onderscheidende wagen die betrouwbaarheid en relatieve zuinigheid koppelt aan vermogen en klasse. Je rijdt een snelle premium sedan zónder het Audi, BMW of Mercedes-stempel op je voorhoofd. Echt een wagen voor mensen die zelf een beslissing kunnen nemen en niet per sé met de meute meehollen.
Ik heb een uitgebreide proefrit gemaakt in de ES300h. Een fantastische wagen, groter en ruimer dan de GS en een fantastisch mooi interieur. Ze hebben het behoorlijk voor elkaar nu bij Lexus. Alleen is de 300h motorisering nét een tikje te licht voor deze koets. Ook de mogelijkheid om een stevige aanhanger te trekken ontbreekt. Ik vind het daarom niet écht een opvolger.
406_v6 zegt
@frank2b: inderdaad, ze moeten die ES als 450h aan gaan bieden, achterwiel (of 4wd), dan is het nog wat, nu is het net niks. Gemiste kans als je het mij vraagt.
tvr1974 zegt
Al die “opties” die genoemd worden zitten standaard ook in t luxury line pakket.. Maar ok. Lexus is idd een onderschat merk. Rijdt heerlijk en qua afwerking gelijkwaardig aan een Duitser, nadeel is echt de infotainment.. Niet op niveau van de Duitsers en dat is waar ze de boot missen.. Qua rijden nee t rijdt niet zo sportief als een BMW maar t is wel comfortabeler en..gaat ook niet kapot. In 140.000 km letterlijk niks gehad met een IS300h luxury line, behalve het reguliere onderhoud olie en filters en 2 x nieuwe banden.. Daarvoor Mercedes, Audi en BMW gereden en die hadden allemaal wel is wat, airco pomp, deur rubber, lichtje kofferbak, enz enz. Kleine dingen maar ja ze hadden allemaal wel wat.. Wat dat betreft wacht ik op een opvolger voor die IS nu.. tot die tijd rijd ik even wat anders.
mpgc zegt
Een mooie en ongetwijfeld goede auto. Alleen niet bijzonder genoeg om de potentiële kopers uit hun BMW of Audi te lokken.