Lexus bood sowieso al de langste garantie van de premiummerken, maar nu doen ze er nog een serieuze schep bovenop.
De Duitsers zijn heer en meester in het premiumsegment en dat zal wellicht altijd zo blijven. Tot nu toe heeft nog geen enkel niet-Duits merk echt een vuist kunnen maken in Nederland. Ook Lexus niet. Ze kunnen nog zulke goede producten neer zetten, maar zoals een wijs voetballer ooit zei: uiteindelijk winnen de Duitsers.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Infiniti geeft Lexus echter de moed niet op. Ze hebben nu weer een nieuwe troef: de garantie. Niet dat ze daarmee achter liepen, want de garantie van Lexus was sowieso al langer dan van de Duitse concurrentie. Audi biedt namelijk vier jaar garantie (met wat kanttekeningen), BMW drie jaar en Mercedes maar twee jaar (het wettelijke minimum). Op een Lexus daarentegen krijg je vijf jaar fabrieksgarantie.
Het merk gaat er nu nog eens dunnetjes overheen, want Lexus biedt nu maar liefst 10 jaar of 200.000 km garantie aan. Dat is doodleuk vijf keer zo lang als de garantie die je krijgt op een Mercedes. De garantie krijg je niet alleen als je nu een nieuwe Lexus koopt, het aanbod geldt eveneens voor oudere Lexussen. Ook is de garantie overdraagbaar.
De gratis verlengde garantie gaat in nadat de reguliere fabrieksgarantie is afgelopen. Voorwaarde is dat het onderhoud volgens de fabrieksvoorschriften is uitgevoerd. Dat betekent niet dat de auto per se altijd bij de dealer onderhouden moet zijn. Wel moet een auto niet ouder zijn dan 10 jaar en niet meer dan 200.000 kilometer gereden hebben. Helaas voor onze hoofdredacteur komt zijn Lexus dus niet in aanmerking.
Met de uitgebreide garantie troeft Lexus niet alleen de Duitse Drie af, maar eigenlijk ook meteen alle andere merken. Tot op heden was Kia de koning van de garantie, met 7 jaar/150.000 km, maar Lexus gaat daar nu dus ruimschoots overheen.
MarcoM zegt
Geeft toch wel aan hoe hun het merk vertrouwen. Ik zie wel eens filmpjes van motoren Zimmer op Youtube over Mercedes, je zou bang worden om er zelfs eentje te kopen. De kwaliteit van Lexus, Hyundai, Kia en Toyota worden blijkbaar steeds beter terwijl de Duitsers meer steekjes laten vallen jammergenoeg.
stuko zegt
@marcomanta: wat jij roept en veronderstelt is precies wat ze willen dat je doet 😉
Variomatic zegt
@marcomanta: nee dus, het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Kia, Hyundai, Lexus, en in mindere mate Toyota moeten gewoon meer moeite doen om klanten naar hun showroom te lokken. Men blijft de duitse merken gewoon kopen ook al is de garantie korter, ze hoeven gewoonweg niet (gratis) aan te bieden om hun auto’s te verkopen. Wel bieden ze vrijwel allemaal tegen bijbetaling tot drie jaar extra garantie, leuke extra marge/upsell mogelijkheid die Toyota etc wellicht gewoon in de verkoopprijs verdisconteert..
MarcoM zegt
@variomatic: kijk eens naar de verkoopcijfers, en dan bedoel ik niet alleen Nederland.
erikabarth zegt
Tja het blijft een veredelde toyota met bijbehorende zompige rijeigenschappen, dus ik bedank vriendelijk.
Ook is het een sigaar uit eigen doos met die 15000km betaal je die garantie dubbel en dwars zelf en slijtage delen zijn uitgesloten van garantie, andere merken is het tegenwoordig 25000/30000 km of 2 jaar.
205GTI16 zegt
Klinkt allemaal mooi…….
Totdat je nokkenas door een productiefout breekt tijdens het rijden, vervolgens je V8 sloopt…
Dan zegt Lexus Nederland tot 3x toe, geen coulance, zoek het maar uit kostenpost voor jouw door onze productiefout ligt tussen 10000-14000 euro….
Ondanks dat de wagen op tijd zijn beurten gehad heeft en zelfs de Lexus dealer het er niet mee eens is….
Erik zegt
Een beetje advocaat maakt daar gehakt van, tenminste als alle stempeltjes conform voorschrift in het onderhoudsboekje staan, geen stempeltje in het boekje, geen garantie volgens voorschrift. Dat een dealer/klant zegt dat het een productiefout is wil niet zeggen dat het ook zo is.
205GTI16 zegt
En als het een onafhankelijke motorenbouwer betreft. Schade komt duidelijk niet door gebruik / verkeerd gebruik / te weinig smering….
Johanneke zegt
Dit soort dingen hoor ik bij veel merken. Ook bij Kia, en een collega van mij had de versnellingsbak van zijn Up! binnen 2 jaar kapot, ook helemaal niks gekregen. Als je een rechter in de arm neemt, hoe groot zijn je kansen dan vraag ik mij af. Want bijvoorbeeld die versnellingsbak, ik kan mijn versnellingsbak nu ook slopen als ik wil, geef mij 5 minuten. Hoe bewijs je dat het daadwerkelijk een productiefout is, en niet schade door eigen toedoen.
goodvibrations zegt
Eerste keer dat ik zo’n verhaal hoor over Lexus.. wel diep triest als dit zo is binnen de garantie termijn… Audi en BMW zouden failliet gaan als ze deze termijn hadden.. zou goed zijn om vanuit de Eu te eisen.. dan zijn ze gedwongen wat betere kwaliteit te leveren.. kennis was 12,5K kwijt aan een Passat GTE.. en ken ook meerdere die hun DSG binnen 5 jaar (vanaf nieuw) kapot hadden met minimaal 5K kosten.. en ik ben eigenlijk of best wel gecharmeerd van VAG producten.. maar te bang voor de kwaliteit om het te kopen..
MrHyde zegt
@goodvibrations, je telefoon heeft wat past van bad vibrations gehad. Je toetsenbord is namelijk stuk. Elke interpunctie (zowel komma als punt) wordt weergegeven als 2 puntjes en je hoofdletters bij een nieuwe zin zijn ook verdwenen.
katoenboer zegt
@MrHyde: bedankt voor het opmerken! Hadden we nog niet gezien.
escort77 zegt
@MrHyde: waarschijnlijk hetzelfde merk telefoon als @Lincoln… al heb ik die hier volgens mij ook alweer even niet gezien…
frank2b zegt
@205gti16: Bij Lexus kun je pech hebben. Bij de Duitse drie moet je geluk hebben.
205GTI16 zegt
Pech kan altijd…
Het is hoe het merk er vervolgens mee omgaat. En daar gaat het hard mis, slechts 122786 km gelopen met een V8…..
Kwaliteit, service en betrouwbaarheid, ik mis het even…
frank2b zegt
@205gti16: Allemaal in Nederland? Nederlandse RDW kan deze kms bevestigen? Lijken mij belangrijke elementen voor een importeur namelijk.
erikabarth zegt
@frank2b stwmmingsmakerij/fanboy geneuzel.
frank2b zegt
@erikabarth: Niet met je mond vol praten!
erikabarth zegt
@frank2b niet neuzelen als een blinde fanboy
Erik zegt
Het mag ook wel eens gezegd worden dat Dacia gewoon 5 jaar garantie geeft op zijn Bi-Fuel (LPG) modellen en vertrouwen heeft in zijn producten.
b088y zegt
Lexus heeft ook 3x zo veel onderhoudsbeurten als de Duitse 3.
In dit segment word er snel 50-60k per jaar gereden, kan je elke 3 maanden naar de garage voor onderhoud…
Svenska II zegt
@b088y: Nee hoor, ik hoef niet naar de garage. Wordt keurig opgehaald, leuke vervangende auto en van binnen en buiten gewassen terug bezorgd…
b088y zegt
@svenska2: haal en breng services is inderdaad een mooie service.
Ook een proefrit van een weekend is top!
Dat je auto gewassen terug komt, is dat niet bij elk merk zo? (Bij BMW en Audi in ieder geval wel).
Audi is met alles ‘gierig’ zowel proefrit als vervangende auto, zou je niet verwachten van ‘premium’ merk.
BMW eigenlijk alleen positieve ervaringen (verschillende dealers)
Erik zegt
Mijn eigen ervaring is dat je helemaal niet luxe hoeft te rijden, zelfs bij Dacia kennen ze de haal en breng service inclusief van buiten en binnen reinigen na de onderhoudsbeurt.
banderas zegt
Tesla, merken als Kia, Hyundai, MG e.d. geven allemaal dikke garanties en premiumsss: mwa, 2 of 3 jaar is zat. Goed bezig Lexus.
knapzuur zegt
Maar bij Kia kost het onderhoud dan ook premium dus valt je goedkoop in aanschaf Picanto toch al snel tegen als dure in onderhoud karretje.
goodvibrations zegt
Eigenlijk voldoende reden om Lexus te prefereren.. maar toch lopen ze iets te veel achter de Duitse merken aan. Kwaliteit alleen is niet voor iedereen genoeg. Het mag wel weer wat vooruitstrevender.
probono zegt
Kwaliteit is voor veel kopers helemaal geen rationeel aankoopargument volgens mij: gezien de verkoopcijfers en betrouwbaarheidsondsrzoeken: de meest betrouwbare automerken zijn niet perse de meest gewilde of verkochte merken. Zolang kopers maar de perceptie van kwaliteit ‘voelen/ervaren’. Dat hebben marketeers in Duitsland en vele andere landen prima in de gaten…bij Lexus snappen ze dat vast ook, maar tagetten ze een heel andere doelgroep die hier waarde aan hecht. Ze gaan in Europa vast niet verwachten hier ineens verkooptoppers te worden…
erikw zegt
Mooi dat mijn 4.5 jaar oude Lexus met 125k km nu opeens weer in de garantie gaat vallen. Boekje netjes vol gestempeld door de dealer iedere 15k km.
Gelukkig nooit problemen gehad (want het is een Lexus), maar het geeft wel een fijner gevoel.
grandmasterb zegt
Ze moeten natuurlijk wat doen om er een te verkopen, want Lexus blinkt nou bepaald uit qua uiterlijk en prestaties. Maar het is inderdaad wel een zwakte van Duitse merken (incl. Porsche), dat ze zo weinig garantie of gratis onderhoud geven.
flyerbunch zegt
Ipv overal op te beknibbelen zouden meer merken dit mogen doen. Extra service is altijd fijn!
tazmania zegt
Klopt! CT200H gekocht van 3 jaar oud, en daar zit inderdaad 10 jaar/200.000km garantie op.
gregorius zegt
Mn Mercedes wordt in December 3 jaar oud. (Hier in CH heb ik 3 jaar ipv 2 jaar garantie, naast de 10j/100kkm service). Deze week een brief gehad met de melding of ik mn garantie wil verlengen. Stonden geen prijzen bij. Ik ben eigenlijk bang om op te bellen (ga ik wel doen natuurlijk).
Overigens: 5 jaar een Audi gehad, 1 keer achterlampunit kapot, geen garantie.
2 BMWs, totaal nu 5 jaar denk ik: nooit iets aan kapot (behalve 1 motorisch dingetje, maar goed, M3, dus dat was ingecalculeerd). 4 jaar lang een Infiniti gehad: nooit iets aan kapot.
Nu anderhalf jaar een E63: 1 kapotte accu, 1 kapotte versterker . Toch lekker dat dat onder de garantie valt. Aan de andere kant: waarom gaat die zooi kapot op zo’n dure auto?
Variomatic zegt
@gregorius: op een dure auto zit veel meer zooi dus meer kans dat er iets kapot gaat? :-)