Lexus heeft een nieuwe luxe sedan in Nederland geïntroduceerd. Het gaat hier om de Lexus ES. Heeft de sedan het in huis om het op te kunnen nemen tegen auto’s als de BMW 5 en Volvo S90?
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Deze Lexus zou dus -als ik niet zoveel kilometers moest rijden- de ideale privéauto voor mij zijn. Een echte topper!
Waar is de geschreven review?
@EJS: plus 1
Staat onder jouw inzending!
Dit lijkt me de ideale taxi. Premium uitstraling, soepele aandrijflijn die niet uitnodigt tot jakkeren en lage kosten door het geringe verbruik en omdat er bijna nooit wat stuk gaat. Volgens mij is begin dit jaar de BPM vrijstelling voor taxi ondernemers afgeschaft. Verbaast me dat nog niet elke taxi ondernemer inmiddels de Lexus ES kiest als nieuwe auto.
Met 159 verkochte exemplaren vorig jaar staat ie op plaats 5 qua verkopen in het premium E-segment, na de bekende Duitse drie en de Volvo S90. De Jaguar XF en Maserati Ghibili verkopen nog minder.
Ben het op zich met je eens, maar ik denk dat veel Taxibedrijven vorig jaar nog snel iets aangeschaft hebben om nog te kunnen profiteren van de BPM-aftrek, en vervolgens kwam Corona ertussen. Het zal nog wel ff duren voordat die bedrijven weer gaan investeren.
De wagen nodigt niet uit tot jakkeren en het verbaasd je dat taxi odernemers deze niet kiezen? In de grote steden zijn jakkeren en taxi synoniemen.
@vpowert: eens..LPG er op en helemaal goedkoop dit!
Top auto, alleen niet bedoelt voor de Europese markt. Amerikanen en Japanners komen qua rijbeleving en (Amerikanen dan) qua kwaliteit gewoon niet in de buurt van van de Duitse 3.
En Wouter, je zegt het al zelf: “BMW heeft nóg geen elektrische 5 serie”. Iedere keer nadat ik in mijn vrouw haar Model 3 heb gereden (echt niet slecht) weer plaatsneem in mijn 5 Touring sta ik weer met beide benen op de grond. Ook een proefritten in een Model S en in een Model X kon mij niet overtuigen.
Het wordt alleen nu wel eens tijd dat er in München binnenkort een volledige elektrische 5 (Touring) gebouwd gaat worden. Een met een goede range en waar kwaliteit en rijbeleving in orde zijn.
Ik sta te popelen om deze bij de BMW dealer te bestellen.
@duitslaagvliegen: Rijbeleving vd duitse 3 is dan bmw,audi en mercedes? Audi heeft totaal geen rijbeleving want geen rwd…sterker nog de wegligging van eem mondeo is beter dan die van een audi a4.Dus ik kan je toch niet geloven op wat je zegt.
@redbeams: en dan noemt ie ook nog kwaliteit. Ik heb nu Lexus en Toyotas met een paar honderdduizend km achter de rug en werkelijk is 0.0 problemen. Geen olieverbruik niks. En ik ben regelmatig een beurtje vergeten.. heb daarvoor BMW en Audi gehad en die stonden regelmatig met wat bij de garage, aandrijfas, stuurhuis, airco pomp enz enz. Dus misschien is t interieur minder maar kwalitatief komen zowel Audi als BMW niet in de buurt. Mercedes? Geen idee…geen ervaring mee maar qua prijs per km zal ie niet in de buurt van de Lexus komen…
Je vergelijkt appelen met peren ! Vergelijk een Tesla met zijn aandrijfgenoten, Polestar, Jag etc. Weldra kan je nog met meer constructeurs vergelijken …. en ga zelf eens rijden met de Polestar bv. Misschien bezin je dan
-edit: nutteloze bijdrage-
@Roberto: Nou nou, was het zo’n zware dag?
@duitslaagvliegen: doe mij de 545e maar. Prima oplossing voor de aankomende 5 jaar
Serieuze kandidaat om mijn 5 serie op te volgen. Ik vind het echt een mooie auto, zowel van binnen als van buiten. Ik ga er een keer mee rijden om te kijken of het bevalt omdat het heel wat anders is dan mijn BMW nu
Het is echt geen 5 serie totaal andere wagen, dus goed gaan proefrijden dat kan bij Lexus ook 2 dgn. Rijkarakter van een 5 serie verschilt enorm van de ES, geen probleem maar sportief rijden is er niet bij wel uiterst comfortabel rijden. Beide topwagens overigens.
@cdlop01: dat was ook het plan inderdaad, goed proefrijden. Bedankt voor de info
@lekkerlinksrijden: en vooral linkse baan dan
Linkse baan? Een baan bij D66 misschien?
Of linkerbaan?
Vragen….vragen ….
Hehe, eindelijk eens een Lexus review!!
Zo’n prachtig ondergewaardeerd merk. Mensen zouden eens moeten weten.
Rij sinds een poosje het vorige model LS. Ik ben helemaal om.
Goed werk Wouter!
Ik heb er mee gereden, het is echt een geweldige auto, voor 65.000 euro heb je een afgeladen ES! Het werkt allemaal soepel. Maar toch knaagt er iets aan je….
@timd: De hamster van de buren misschien?
2 rijden op de zaak, zeer comfortabel en bizar stil, zeer zuinig voor benzine wagen, 1 op 18 en als je je best doet 1 op 20…. . Afwerking subliem, vormgeving, nou ja, nogal Japans. Zeker aanrader maar beslist geen sportieve wagen, dus geen 5 serie…. maar meer E klasse, maar dan met nog meer comfort, completer en meer betaalbaar.
Goede review wel, hield toch even m’n hart vast, Wouter kennende… Maar de juiste punten springen eruit: ruimte, top interieur, superstil en comfort, comfort, comfort. Daar is de ES voor gemaakt (in tegenstelling tot bijv. de GS) en daar is ie ongelooflijk goed in.
Heb ook weekend proef gereden in de ES.
Heb deze overwogen I.p.v. Audi A4
Pluspunten:
– Goede looks, imposante auto
– rijdt heel soepel
– achterbank is geweldig (merk je toch dat je een klasse hoger zit)
– Zeer scherpe prijs
Minpunten:
– Lelijk dashboard (2 puisten bij de tellers, zwaar verouderd navigatie systeem.
– niet verkrijgbaar als station
@b088y: Die Navi maakt niet meer zoveel uit met Apple Carplay en Android Auto toch? Ik denk dat fabrieksnavi’s over een paar jaar überhaupt niet meer bestaan…
@svenskaaeroplanab: CarPlay? Dat had Lexus vorig jaar zomer nog niet, zegt genoeg ;-)
@b088y: nu wel…
@b088y: Zegt genoeg ja…ook de hybride aandrijflijn die ze al jaren hebben.Concurrentie is er nog maar net mee begonnen…zegt genoeg toch?
@b088y: het gebrek aan een station is eenvoudig te verklaren. De focus van Lexus ligt voornamelijk op Azië. In de meeste aziatische landen heeft men helemaal niks met stations. Vandaar dat deze dus ook niet verkrijgbaar zijn.
Een heerlijke auto!
Sinds februari rij ik rond in een ES President en het comfort en de stille cabine zijn geweldig. Het geluidssysteem is ongelooflijk goed. Het standaard systeem is al erg goed.
De enige optie die ik mis is Apple CarPlay. De versies die dit jaar zijn gebouwd hebben dat gelukkig wel. Lexus heeft aangegeven dat er een update aan zit te komen. Zodra die er is valt er over de auto niets te klagen.
Dus een prima auto en een prima prijs. Alleen waarom moet je in elke auto planken? Als je plankgas wilt dan zou je een ander type auto moeten zoeken/nemen. Voegt niets toe aan deze review.
En nu nog het 450h aggregaat er in en je bent klaar.
@frank2b: + RWD… 345 pk op je voorwielen is niks.
Prachtwagen ?. Die betrouwbaarheid is zo relaxed aan dit merk.. En geluidinstallatie subliem.. Pure verwennerij. Niet om mee te racen idd.. Al zal hij vast niet zomaar van de weg afschuiven.. Plugin was mooi geweest voor NL..
Die CVT dat went wel kan ik zeggen uit ervaring.. Eens met iedereen die zegt dat het irritant klinkt bij volgas… Maar in de praktijk doe je dat niet zo veel en kom je alsnog prima mee.. Daar blinkt hij dus ook echt uit.. De praktijk..
Ik vind het persoonlijk een hele mooie auto. Die aandrijflijn daarentegen kan me totaal niet bekoren. Luxe is ook moeiteloos accelereren. Nu klinkt het gewoon alsof de wagen heel hard moet werken iedere keer dat je het gaspedaal intrapt. Dat past niet bij zo’n auto.
Hier in Azië zie ik de ES ook best vaak rondrijden maar dan als ES 350. Dan heb je opeens meer dan 300pk, een 8 traps automaat en ga je in 6 seconden naar de 100.
Dat zeg ik.
Het 450h aggregaat er in en je bent klaar.
Zo moet het, een 6 cylinder is de instapper, 4 cilinders is voor lichtere wagens
Leuk om een keertje een rijtest te zien van een Lexus!
Prachtige auto en een leuke rij test die ik met plezier heb bekeken.
Zou een keer leuk zijn als een rij test wort gemaakt waarin de Lexus ES wordt vergeleken met de Toyota Camry. Beide zijn topauto’s.
@michaelcorleone: Denk dat je de ES zelfs moet vergelijken met de Toyota Avalon.