Het is even goed kijken, maar de Lexus ES is daadwerkelijk in het nieuw gestoken. Dit is er allemaal anders.
Het is geen hardloper in Nederland, de Lexus ES. Dat is ook niet zo gek want grote, luxe sedans zijn nooit absolute toppers geweest in ons land. Nu begrijp je ook waarom Lexus Shanghai heeft uitgekozen om de ES facelift te presenteren. In China is er wel markt voor grote luxe sedans.
Misschien heb je de ES een paar keer, of helemaal nog nooit gezien. Dan is het ook met een vergrootglas kijken wat er allemaal anders aan de Japanner. Lexus zegt de grille van een update te hebben voorzien, door onder meer het aantal verticale spijlen te reduceren. Het maakt het geheel wat minder druk.
Nieuwe Lexus ES
Verder is de facelift uitgerust met de vierde generatie Lexus Hybrid Drive. Oftewel, nog altijd een 2.5-liter benzinemotor gecombineerde met een elektromotor. Ook nieuw is de introductie van BladeScan. Dat klinkt als een actiefilm van Steven Spielberg, maar dit is een grootlichtsysteem. Dit slimme systeem kan grootlicht voeren zonder andere weggebruikers of voetgangers te verblinden. Qua wielen is er keuze uit 17-, 18- of 19-inch. En dan nog twee nieuwe kleurtjes, Sonic Platinum en Sonic Grey. Over films gesproken.
In het interieur is er een nieuw touchscreen. Dit scherm staat 10 centimeter dichter bij de bestuurder in vergelijking met het oude scherm van de uitgaande ES. Daarnaast is er ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto.
Het is een greep uit de vernieuwingen van de Lexus ES. Hier in Nederland zullen we hem alsnog niet vaak gaan zien. Elders op de planeet wel. De totale verkoop sinds het debuut in 1989 bedraagt ruim 2,65 miljoen auto’s in meer dan 80 landen en regio’s. Sinds 2018 is de ES in West-Europa verkrijgbaar.
mashell zegt
Ik denk dat het gezichtsvermogen van mensen die dit boven een 5 serie of A6 verkiezen niet goed genoeg is om nog auto te kunnen rijden. Dat maakt deze auto dus 100% overbodig.
Svenska II zegt
@mashell: smaak is subjectief, maar als je de bouwkwaliteit, afwerking, comfort, ruimte, etc. in rekening neemt, snap ik niet dat mensen een A6 of 5 serie boven deze Lexus verkiezen…
r525 zegt
Geen twijfel over de bouwkwaliteit, dat zal Lexus beter voor elkaar hebben.
Maar afwerking, comfort en ruimte beter dan in een A6? Zolang je geen compleet overbodig S-Line pakket neemt heb je aan een A6 een hele comfortabele auto. Afwerking & materiaalgebruik (zoals eigenlijk altijd bij Audi) zijn subliem, en het ziet er niet uit alsof het 10 jaar geleden is ontwikkeld. Ruimte durf ik niet te zeggen, maar gezien de A6 allerminst een krappe auto is, denk ik dat het verschil (als het er al is) reuze mee valt.
mopar zegt
@mashell: Heb deze ES liever dan een A6. Heb speciaal voor jouw m’n brilletje nog even gepoetst…en ja, ik verkies ‘m nog steeds boven de Audi. De BMW wint voor mij vanwege de achterwielaandrijving maar zou die dat niet hebben dan zou ik de Lexus ook daarboven verkiezen.
b088y zegt
@mashell: qua klasse inderdaad A6 en 5-serie. Qua budget A4 of
3-serie, voor het zelfde geld rijd je volledige klasse hoger.
Ik heb destijds proefgereden, auto was erg fijn, alleen entertainment systeem was wanhopig verouderd, daarom toch voor de Audi gekozen (BMW 3-serie met de wat basis opties past niet in budget).
Achteraf beter voor een verouderd Lexus entertainment systemen kunnen kiezen dan voor het pauper systeem van Audi (zit er we gelikter uit)
The Stig NL zegt
Had ‘ie voor de facelift ook al camera-spiegels?
willeme zegt
@00carguy00: Ja. Samen met de e-tron was de ES300 de eerste auto die dit had. Volgens mij was de Lexus een weekje eerder, zelfs. Echt voorsprong door techniek bij Lexus.
Svenska II zegt
@00carguy00: ja, was de eerste productie auto met cameraspiegels
mashell zegt
De echt allereerste was natuurlijk de Volkswagen XL1. En natuurlijk was dat een kleine serie maar ik vermoed dat er in Nederland daarvan toch meer exemplaren rondrijden dan van deze Lexus ES.
redbeams zegt
@mashell: Dat vermoeden van je is dus onjuist.De ES is dan geen verkooptopper in NL maar daar zijn er dus al 314 van verkocht.Uitgaande van de vw xl1 waarvan er 250 gebouwd zijn en er maar 200 van verkocht worden is het rekensommetje dus vrij simpel.
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/volkswagen/xl1/
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/lexus/
mashell zegt
@redbeams: goed onderbouwd punt. Ik dank de 314 Lexus ES rijders dat ze de wagen vooral in de garage laten staan en we ze nooit zien.
redbeams zegt
@mashell: Dan zou ik zeggen kom eens onder die steen vandaan of uit je grot dan zie je nog eens wat van de buitenwereld.Toetsenbordhelden zijn er overal 😉
redbeams zegt
Lexus maak er een station van dan wordt het al wat interessanter ook al is het een mooie bak.
mark997gt3 zegt
Interieurs ontwerpen kunnen ze echt niet bij Lexus. Punt.
willeme zegt
@mark997gt3:
Dt ben ik niet met je eens. Sterker nog, ik vind Lexus stiekem beter en beter worden. Vroeger was Audi het beste, maar sinds een jaar of 1-2 is het duidelijk twee noveautjes lager dan vroeger.Voor Porsche geldt hetzelfde, minder goed dan voorheen.
Mercedes ziet er origineel uit, maar is stiekem best plastiekrig en kraakt veel. Bij BMW valt het niet op vanwege de beperkte technologische gimmicks, maar het steekt mooi in elkaar en voelt goed aan.
Ik vind het interieur van de Lexus LC (en LS) misschien wel het beste van alle auto’s die op dit moment worden gebouwd. Bijzondere (peperdure) materialen, werkelijk perfecte afwerking en een fraai design. Navigatie is iets minder handig, maar who cares? Op een tesla na is het toch binnen 2 maanden verouderd. ;-).
Als je dit ES300 dash vergelijkt met een A4 interieur, is het niet zo verkeerd, toch?
mashell zegt
Porsche minder goed dan voorheen? Tot en met generatie 997 was het bij Porsche goedkope armoede, dat maakte niet uit want die wagens koos je vanwege het rijplezier. De wagens die ze samen met VW en Audi en later ook zelf gemaakt hebben (991 en 992) maakt dat Porsche eindelijk het 4e Duitse premium merk genoemd mag worden.
r525 zegt
Mooi nieuw interieur voor 2012
maxidyne zegt
Schitterend interieur! Zou wel Lexus willen hebben.
frank2b zegt
De mooiste sedan EVER is nóg mooier geworden. Een lel van een wagen met een onberispelijke afwerking. Heb je een ES, dan hoef je je nergens voor te schamen.
Alleen de 300h-aandrijving komt jammer genoeg net wat adem te kort voor een dergelijke grote wagen. De ES heeft gewoon de 450h-motorisering nodig. En achterwielaandrijving.
Maar man, wat ís deze wagen mooi. Wanneer je in luxe en absolute finesse over de weg wil koersen en niet per sé plankgas weg wil razen dan is deze ES de wagen. Wat een klasse…
constantp zegt
Ik heb sinds 6 maanden een ES300h na twee Tesla’s en een BMW 535i . Totaal niet sexy maar een heerlijke auto om te rijden, 10-20k goedkoper dan een 5-serie en veel ruimer stiller en…zuiniger rijdt 1:17,5 met normaal vlotte rijstijl. Kortom ik begrijp ook niet waarom er niet meer rijden…
Charles Taycan 4S zegt
Niet echt een succesvolle auto hier…. FWD, jarretelaandrijving, een verouderd lelijk interieur en een uitgesproken design van buiten verklaren waarom… kansloos.
tvr1974 zegt
Momenteel kiezen de leaserijders allemaal nog voor de BMW 530e/Mercedes e350 of volvos90 want, plugin! Als Lexus nu die plugin uit de Rav4 hier in gelepeld zou zijn dan denk ik dat de aantallen zouden kunnen toenemen. Nu in NL in ieder geval niet..