Vanaf vandaag profiteert de klant daarvan.
Het zal velen van jullie weer zijn overkomen tijdens de jaarwisseling. Vrienden en familieleden die met je komen praten over welke auto ze nu moeten kopen. Met name als het op gebruikte auto’s aankomt, komen er diverse merken bovendrijven, veelal van Aziatische komaf.
Logisch, want de Japanse en Zuid-Koreaanse automerken hebben een ijzersterk imago als het gaat om betrouwbaarheid. Jarenlang staan de merken uit het Verre Oosten bovenaan als het gaat om het uitblijven van storingen en malheur.
Dat is ook te zien aan de garantietermijnen. Die waren (en zijn) bij Japanse merken altijd beter voor elkaar geweest. Vroeger was het vaak 1 jaar garantie voor Europese auto’s en drie jaar voor Japanse en Zuid-Koreaanse auto’s. Tegenwoordig is het vaak 2 jaar garantie voor Europese auto’s en nog steeds drie jaar voor Japanse auto’s, alhoewel dat afhankelijk is per merk. De Zuid-Koreaanse merken doen er nog een schepje bovenop. Hyundai geeft 5 jaar garantie en bij Kia is 7 jaar (!) garantie de standaard.
Zijn deze merken aantoonbaar betrouwbaarder dan Toyota’s en Lexussen? Waarschijnlijk niet. Bij Toyota en Lexus dachten ze er ook zo over. Vanaf vandaag zij namelijk de garantietermijnen verlengd van drie naar vijf jaar. Dat niet alleen, het maximum aantal kilometers bedraagt 200.000 km. Vaak zien we de langere garantietermijnen enkel en alleen voor minder kilometers. De enige voorwaarde is wel dat je je Toyota afhaalt via de officiële kanalen. De garantie wordt overgedragen aan de volgende eigenaar als je de auto doorverkoopt tijdens de garantietermijn.
tonniejj zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
hiostu zegt
Staat er ook nog bij waar deze garantie van 5 jaar voor geldt? Vaak is dat helemaal niet op de volledige auto, maar alleen op bepaalde onderdelen. Zo heb je bij auto’s vaak langer garantie op de carrosserie en korter op bv motor.
hans75 zegt
en waarschijnlijk de kleine lettertjes voorwaarde dat je toyo in onderhoud is bij de officiele dealer… waar de onderdelen en het arbeidsloon overpriced zijn…zodat je er eigenlijk toch gewoon voor betaalt
brave zegt
@hans75: same thoughts
fanboy zegt
@hans75: Je kan dus gewoon uitrekenen wat dat kost. 5 jaar dealer bezoeken maal geplande beurten per jaar.
Want daarbuiten zou je dus geen kosten moeten hebben, omdat het dan onder garantie valt.
rotorpower zegt
@fanboy: op bepaalde modellen zit nu ook 5 jaar gratis onderhoud zie ik, dus dan is dat ook gelijk opgelost.
krisp zegt
@hans75: Toyota is één van de weinige merken die de onderhoudsprijzen gewoon gepubliceerd heeft op hun website. Hoewel niet extreem goedkoop, vind ik ze zeker ook niet duur: https://www.toyota.nl/toyota-rijden/service-onderhoud/onderhoudsprijzen.json
Het enige nadeel bij Toyota zijn de kleine onderhoudsintervallen.
pa045 zegt
@hans75: nee joh. Gewoon zelf je onderhoud doen en als iets stuk is, betaald een ander het wel.
Lompe klaas vervangt de remmen en de lekke remklauw is garantie. Verkeerde olie in het blok en de dealer betaald wel. Zeker. Is toch normaal?
brave zegt
En je moet in die 5 jaar alle beurten en service bezoekjes onderbrengen bij de dealer. Ik weet niet of ik nou echt blij zou zijn met 5/7 jaar verplicht merkdealerbezoek.
laptom zegt
@brave: Bij Kia hoeft dat niet. Je moet uiteindelijk alleen kunnen aantonen dat de auto deugdelijk onderhoud gehad heeft.
fanboy zegt
Lijkt me makkelijk. Ik heb eventjes geleden een Yaris weggedaan met bijna 3 ton op de teller. Die auto heeft denk ik over zijn hele leven 500 euro aan onverwachte kosten gehad, dus feitelijk reparaties. Dat is echt een lachertje over al die kilometers en jaren.
nissanfairladyz zegt
@fanboy: Was dat een Yaris Hybrid? De hybrid motor heeft minder slijtage delen, en de motor wordt minder belast doordat dynamisch gedrag opgevangen is tijdens het accelereren en deccelereren. Die hybrid motoren van Toyota zijn echt heel betrouwbaar. Je kan er alleen geen caravan mee trekken. Dat is wel een nadeel als je een caravan hebt.
fanboy zegt
@nissanfairladyz: Nee het was zo’n 1 liter motortje, oude type. Die heeft er dus heel hard aan moeten trekken, en ik heb hem ook niet ontzien.
Ook heb ik hem veel te weinig onderhoud gegeven, behalve natuurlijk de veilige zaken (remmen, banden).
Had op het laatst wel wat werk hoor, maar de motor wilde nog prima. Ook met distributieketting.
Hybride is inderdaad nog beter denk ik, dan zo’n klein motortje.
frank2b zegt
@nissanfairladyz: Tegenwoordig kun je met de Toyota P4 een lichte aanhanger trekken. De hybride Lexus RX450h 4wd en de GS450h kunnen tot 2 ton trekken.
mat1980 zegt
@fanboy: hier dezelfde ervaring, ik rijd een avensis diesel uit 2008 inmiddels 2,5 ton op de teller enige onverwachte reparatie: de aircopomp. Mijn vrouw rijd een Yaris zelfde bouwjaar onverwachte reparatie: nul! Gewoon eens per jaar Apk, een beurt en klaar!
Die beurt doe ik gewoon bij de merkdealer en dat valt mij qua kosten wel mee! en dan krijg je ook nog eens een jaar pechhulp gratis (nog nooit nodig gehad).
Toyota is misschien niet heel sexy maar ze doen precies wat je van ze wilt! Starten en lopen!
fromtheg zegt
Off topic: @willeme ik mis het jaarlijkse statistieken overzicht met de meeste clicks, reacties en posts.
frank2b zegt
Uiteraard geven ze die garantie. Ik rijd nu al decennialang Japans en het woord ‘pech’ of ‘defect’ komt eigenlijk alleen voor op de enkele lekke band die ik gehad heb.
Oh ja en een lekke airco condensor 10 jaar geleden.
Oh das waar ook en een kabelbreuk in het stuurwiel-lint 8 jaar geleden in mijn Prius.
Oh ja en binnenkort de dempers van mijn GS vervangen. Da’s duur, maar ja de wagen is 260k km verder inmiddels.
Dutchcarwizard zegt
5 jaar en 200.000 km is netjes, maar voegt in praktijk niet veel toe. Topkwaliteit.
ttr6 zegt
En wat dacht je van Alfa Romeo….tegenwoordig 5 jaar !!! Op een Giulia of Stelvio!! Je hoeft dus helemaal niet perse Japans of Koreaans te kopen. Gewoon Italiaans, met als voordeel dat je ook nog eens een hele mooie auto rijdt…..:)
vpowert zegt
@ttr6: Potverdorie, je hebt gelijk! 5 jaar garantie en ook nog eens zonder kilometerbeperking voor alle nieuwe Alfa’s. Dat is pas echt nieuws! Sinds wanneer doen ze dat?
Op een betrouwbare Toyota of Lexus hoef je niet eens zoveel garantie: ze gaan toch niet stuk. Op een Alfa is het des te interessanter.
Dutchdriftking zegt
Is gewoon heel netjes. Simpel zat.
appeltaartislekker zegt
Dat de garantie alleen geldig blijft wanneer de auto bij een officiële dealer is onderhouden, spreekt toch voor zich? Geen enkele fabrikant zal garantie geven wanneer je hun product onderhoud bij een willekeurige beunhaas.
vpowert zegt
Volgens mij deed Toyota in België al jaren 5 jaar garantie – gezien die sticker die er op Belgische Toyota’s altijd achterop zat: ‘5 Year Warranty’. Zouden alle Nederlandse Toyota’s nu ook zo’n lelijke sticker krijgen?
Stijnson zegt
@vpowert: Rijden er genoeg van in Nederland. Wel allemaal import uit Belgie uiteraard
utregcity zegt
Heb met de Honda Allrisk verzekering (die niet eens duur is) een verlengde garantie van 10(!) jaar of tot 180.000 km. Maar ja, de Honda wordt dit jaar 7 en tot op heden nog nooit gebruik van hoeven maken.
rob5nismo zegt
Wij van wc eend vinden dat wc eend het beste product is
jensoffbutton zegt
Garantie al goed wel wel, hoeveel onderdelen komen dan in aanmerking? Want als het een ‘slijtage’ onderdeel is zoals 90% van de gevallen…