Het is niet makkelijk om een goede concurrent neer te zetten voor auto’s als de A3 en de 1 serie, laat staan als je je model alleen als hybride gaat leveren! De CT 200h komt binnenkort op de Nederlandse markt en heeft nu alvast een prijskaartje. Gaat Lexus het de concurrentie moeilijk maken?
Dat zou zomaar kunnen! De instapprijs voor de Lexus CT 200h is vastgesteld op 28.950 euro en dat is een bijzonder scherpe prijs te noemen. De CT 200h krijgt standaard 136 pk en een automaat aan boord, en zetten we daar de vergelijkbaar gemotoriseerde concurrentie van Audi en BMW tegenover dan valt het op dat de Lexus de goedkoopste is.
Tel daar het belastingvoordeel (geen wegenbelasting, geen bpm, 14% bijtelling) en Lexus’ Red Carpet Treatment (halen en brengen van je auto voor een beurt, gratis vervangend vervoer, etc.) bij op en de Japanners konden wel eens een potentiële verkooptopper in huis hebben.
Uiteraard kan je het beestje wel duurder maken. Er zijn drie pakketten: de Business Line met 16 inch, mistlampen, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, achteruitrijcamera met beeld in de binnenspiegel en Smart Entry kost 31.200 euro. De Business Line Pro mag weg voor 32.200 euro en bevat ten opzichte van de Business line nog 17 inch lichtmetaal en Privacy glass. En dan is er nog de Luxury Line.
Met dat laatste pakket is er vrijwel niets te wensen over, maar die kost dan ook 40.750 euro. Je hebt dan wel een auto met HDD navigatie, Mark Levinson audio met DVD en 13 speakers, lederen bekleding met stoelverwarming, elektrisch verstelbare voorstoelen, LED koplampen, automatisch dimmende buitenspiegels en parkeersensoren. Het enige wat er dan nog op de optielijst overblijft zijn metallic lak, een open dakkie, performance schokdempers en het Pre-Crash Safety System (in combinatie met Adaptive Cruise Control).
Wij zijn vooral benieuwd naar hoe het ding rijdt maar we zullen nog even moeten wachten. In maart 2011 staat de Lexus CT 200h pas in de showroom.
pieter zegt
Het is niet de lelijkste, en met zo’n prijs wordt dit serieuze concurrentie voor de duitsers in dit segment.
the-budel-guy zegt
leuk ding maar als ik een lease wagen mag uit zoeken gaa ik toch voor een 1 of A3
Mattijn zegt
Moeten wel wat dikkere sloffen onder, maar zou ‘m best willen hebben :D
L=Fred zegt
Wat een apart ding! Maar als ik moet kiezen tussen deze en een BMW of Audi (waar blijft Mercedes??), dan weet ik het niet. Je zou er ook zo een Toyota embleem op kunnen gooien. Het lijkt erop, dat dezelfde designers aan het werk zijn geweest met dit project.
the-budel-guy zegt
@L=Fred: de C coupé heefd mercedes toch
CasperH zegt
@the-budel-guy: ik neem aan dat je op de CLC doelt? Die heeft natuurlijk weinig te maken met vijfdeurs hatchbacks die bruikbaar zijn als gezinsauto en populair in de lease.
the-budel-guy zegt
@CasperH: kwam oven niet meer op de naam daarom
Atenza zegt
@the-budel-guy: zit je nog op school of heb je dyslexie net als 90% van de jeugd die op internet zit..?
Bumer zegt
@Atenza: Als 90% dyslexie heeft gaat er toch echt ergens wat fout… :|
Atenza zegt
@Bumer: tja dat zeggen ze namelijk tegenwoordig allemaal. En heel toevallig zitten ze met bosjes op internet. Geloof er niks van. “heefd”, “jou auto”, “deedt”, “tog”, “egt” schrijven maakt je vooral ontzettend dom..
Oul@ zegt
@Atenza:
Amen!!
Emc zegt
Dus bijtelling is ongeveer 4000-5000 duizend per jaar. Best netjes. Daar kun je geen vergelijkbare audi/bmw voor rijden. Die zitten allemaal nog met 20% bijtelling, (ja ik weet het je hebt van die 3 cilinder stofzuigers met 14%, maar die concureren niet met dit model) dus met zelfde bijtelling per jaar kun je dan een auto rijden van maar 16-20000. En voor dat bedrag heb je geen audi/bmw..
Jochempie zegt
Gaaf ding. Beetje vreemd liftback-achtig uiterlijk maar het interieur is wel bijzonder. Prijs is inderdaad scherp te noemen maar je kan niet in een Lexus zonder lederen bekleding stappen. Drijft dus nog ietsje op maar nog steeds een goede aanbieding voor een premium-kickaround.
Atenza zegt
Goeie prijzen, lekker zuinig en schitterend interieur maar van dat exterieur moet ik kotsen!
Mislukte neus, te korte zijruiten van achterportieren en iQ achtige zijruitjes helemaal achteraan staan hem totaal niet. En dan die portierbelijning.. aargh.. Tis alsof ze niet wisten hoe lang de auto zou worden en dat ze dan maar wat onderdelen hebben geplaatst
Atenza zegt
brrrr
Fout zegt
@the-budel-guy
‘heefd’ serieus?! School is cool, en nuttig
the-budel-guy zegt
@Fout: zucht krijgen we dit weer dit is autoblog en niet ik ben koning van de nederlandse speling en wijs iedereen op zijn fouten.
Atenza zegt
@the-budel-guy: speling?
Joost1990_2 zegt
@the-budel-guy:
Autoblog mag toch zeker niet een slap excuus zijn om er je eigen grammatica toe te passen, vriend.
Marijn zegt
Prima prijs, maar dat mag ook wel voor een toyota corolla! Wat een uiterlijk! Kunnen ze niet ook een goede NL ontwerper in dienst nemen daar?
klaas zegt
tsja die voorkant lijkt op een vw dus dat moet wel verkopen.
En die achterkant is wel heel overduidelijk familie van de toyota avensis.
vitorio zegt
om even in te springen op het motorisatie verhaal, de lexus leent waarschijnlijk zn 136pk-tjes van de auris full hybrid, die toch ook een goede 11,2 seconden nodig heeft voor de sprint naar de honderd, daar duikt een 116D (en ook een a3 1.6 TDI) toch onder..
PKs zeggen niks als je auto een heel stuk zwaarder is
Simpson zegt
@vitorio: ’s middags op de is de 0-100 tijd van iedereen gelijk, namelijk die van de cuore / inhalende vrachtwagen vooraan.
andere cijfers, zoals wat er aan het eind van de maand op je salaris word ingehouden aan bijtelling, is in deze veel interessanter.
en hoe comfortabel je in de file staat natuurlijk, met zo’n automaatje lijkt me dat een iets mindere straf.
jammer dat ik diesel moet rijden van de baas.
marcel zegt
Ik vind hem niet zo mooi moet ik zeggen doe mij maar een golf met wat extras.
Laurens zegt
Tja. We gaan maar door met dit soort onzinnige subsidiëring. Voor het geld is zoveel meer CO2 besparing te halen. Gelukkig presteert het Toyota hybride systeem niet alleen qua uitstoot onder de maat, en over het uiterlijk laat ik me al helemaal niet uit :-)
Joop zegt
oud nieuws….
CasperH zegt
@Joop: ja joh? Dus jij had die prijzen al? Waarom heb je ze niet aan ons gemaild dan?
Joop zegt
@CasperH: op de sneak preview van de Ct200h in het Louwman Museam werd deze prijs al genoemd.
Bumer zegt
Op papier is heeft de Lexus CT 200h de wind mee, maar of het in de realiteit ook zo’n goede auto is? We shall see… ;)
VantageR zegt
Wie gaat er nu 30 mille uitgeven voor een hatchback met het uiterlijk van een Toyota? Geef mij maar een BMW 116i
mashell zegt
Goede startprijs maar erg dure business line pakketen, het is duidelijk waar de winst gemaakt wordt.
Misschien ben je met een gewone Auris Hybrid wel veel beter af? Die is van buiten en van binnen mooier en heeft dezelfde techniek.
w0o0dy zegt
@VantageR: ROFL… ik zou zeggen : wie wil er nou uberhaupt een auto met het uiterlijk van de 1-serie EN dan ook nog de versie zonder vermogen? Deze is beslist niet lelijker dan de 1-serie alleen daar zijn we inmiddels aan gewend en er staat bmw op dus…..
GOD zegt
@VantageR:
1 serie mooier als deze Lexus?
Zal wel smaak geralateerd zijn maar ik vind het gek.
Atenza zegt
@GOD: afgezien van die handbuikzwijn lijn bij de 1-serie op de dorpel vind ik weinig mis met de 1-serie hoor.
GOD zegt
@Atenza:
Coupe en cabrio vind ik niet slecht maar de hatchback is toch best wel dramatisch te noemen.
hangbuikzwijn lijn, hele voorkant vind ik niet kloppen, koplampen echt een doorn in het oog en de achter kant te smal en te saai met nadruk op de achterlichten.
Mij hoor je niet zeggen dat het een lelijke auto is en je voor lul rijd, maar in die klasse kun je veel mooiere en spannendere auto’s krijgen voor minder geld.
speedlimit zegt
@VantageR:
Tja dat jij ’n 1 wil moet je zelf weten…maar er zijn ook mensen die liever geen hangbuikzwijn als auto willen ;)
Kvgorp zegt
Mag ik er een trekhaak onder knopen? Nee vast niet dan skippen we hem maar weer. Net als alle andere ecomoblies. Ik kan niet zonder trekhaak. Jammer dan.
w0o0dy zegt
@Kvgorp: het ding heeft een 98 pk 1.8 liter benzine motor dus voor kleine aanhangers zal je wel een haakje mogen gebruiken… maar waarschijnlijk is een turbo-diesel al snel beter bruikbaar.
Bisazza zegt
Voor mij een persoonlijk een dikke nee.
29K klinkt leuk op papier maar dan krijg je een uitvoering met tuinstoelen en wieldoppen.
Dit heeft zijn concurrentie ook dus die kan je tegen elkaar wegstrepen. Voorts is het nog maar de vraag of deze Auris met Fast&Furious bumpers nog lang gebruik kan en mag maken van het subsidievoordeel waarmee tevens zijn USP ook niet meer van toepassing zal zijn.
Ik ben bang dat deze ceeteetweehonderdhaa hetzelfde lot is beschoren als de IS die we te weinig op de weg zien.
Maar daar zullen sommige vast weer blij mee zijn.
Overigens hoop ik niet dat je dezelfde holle bloink hoort bij het dichtgooien van de deur als bij de/mijn IS…..
Bisazza zegt
@Kvgorp:
Dan moet je een Touareg hebben. Zie laatste test.
React zegt
Pas een proefrit gemaakt in de Auris Hybrid, die heeft dezelfde aandrijflijn. Maar ik vond die VCT automaat niet overtuigen, veel lawaai en weinig spectakel. Dan rij ik toch echt liever in mijn 1.4Turbo Astra met 140pk en handbak.
Atenza zegt
@React: gecondoleerd dan. Ik vond de 180pk versie al niet eens echt snel
React zegt
@Atenza:
Tsja, de snelheidbeleving is niet heel groot in de Astra, gaat allemaal erg soepel in geruisloos.
Maar de Astra gaat in ieder geval onder de 10s naar de 100. Auris doet daar 1,5s langer over en met veel meer lawaai…
Atenza zegt
@React: bedoel meer in vergelijking met andere auto’s. Vond de Astra gewoon niet snel. Pittig wel maar dan vergelijkbaar met een gemiddelde 2.0 150pk concurrent. Een Golf met 160pk was iig flink wat pittiger en zuiniger
w0o0dy zegt
Voor de mensen die roepen dat ze liever een Audi of Bmw kiezen als leasebak: 70 euro netto per maand meer betalen vanwege die keuze. Da’s toch een leuke korte vakantie extra per jaar als je deze kiest…
De eerste rijtesten melden dat de auto minder krachtig aanvoelt dan de 136pk doen verwachten en dat de wegligging niet “lexus-comfortabel” is. Schijnt wel een serieuze concurrent te zijn op vrijwel elk vlak ivt de “premium”concurrenten. Toch sluit ik niet uit dat een Auris Hybrid met opties de betere keuze is als je toch goedkoop wil doen… en een 1.4 muliti-air Gr. Punto of Mito zijn waarschijnlijk meer fun. Maar goed daar willen allerlei (it/accountancy/detacherings)kletskousen met attitude natuurlijk niet in gezien worden.
toyotaprius zegt
@w0o0dy: Je hebt daar een goed punt, basis uitvoering Lexus of lekker aangeklede Auris Hybrid. Voer voor een test, want deze auto’s zullen met de huidige belasting voordelen de top van de lease lijsten gaan aanvoeren..
toyotaprius zegt
@w0o0dy: Ik vraag mij af wat de lease prijs van deze auto zal gaan worden. Ik zag dat de prijs van een Auris in de short lease erg aantrekkelijk is. om de nabij de 700 EUR per maand ex brandstof en natuurlijk ex BTW
Atenza zegt
@w0o0dy: MiTo is een lelijk puddingbroodje met stootkussen als neus met blije koplampen ;) Punto EVO staat trouwens op nummer 3 van best verkochte auto’s in september. Maar dat is dan meer vanwege dat zuinige model. Dat trouwens stukken beter is dan de Polo Bluemotion met z’n rumoer, harde en vormloze stoelen, saai interieur en verbruik dat ie niet haalt
Kvgorp zegt
@Bisazza
Verek je hebt gelijk die mag dat wel. Maar die zal wel niet in mijn leasebudget vallen denk.
Randy zegt
Niet om aan te gluren. Wat is dit, een Toyota Auris voor proleten? Voor dit geld koop je dadelijk toch gewoon een Astra OPC man.
Vincenzo zegt
De betere is er al voor de a3 en 1 serie en die heet de Giulietta. En maar blijven noemen die duitsertjes hoor.
John zegt
@Vincenzo: die is in de lease overigens een stuk duurder…
Atenza zegt
@John: hoeveel scheelt het..?
KaCh1ng zegt
@Vincenzo: ahja alfas hebben veel restwaarde ! :) kvind de A3 ng altijd beste vn deze klasse
Enrico zegt
@Randy: Een Astra OPC wordt toch nooooit 14%! Eerder 25%. En dat is nou net waar het bij deze auto om gaat…
Rick-dos zegt
Denk niet dat het potten gaat breken in Europa. Daarvoor heeft het véél te veel concurrentie en daar bovenop heeft Lexus niet de naam als de gevestigde drie in het premiumsegment. Neem als voorbeeld de IS-F, die kon ook geen deuk in een pakje boter slaan t.o.v. de drie Duitse concurrenten. Terwijl die financieel aantrekkelijker is.
Laue zegt
de business line met 16 inch mistlampen?
Traxxas zegt
Dat ziet er mooi uit.
duckje zegt
doe mij er maar een!
Beetje Verward zegt
Wordt ongetwijfeld in de autotesten afgekraakt omdat het geen scheurbak is. Want dat is het niet: geen handbak maar een CVT. Wel snel, maar dat voel je niet.
Een hybride met CVT neem je voor ontspannen rijden (als in een ouderwetse Citroen) en niet om je adrenaline af te laten voeren.
Benoche zegt
Heb deze auto gisteren bij een Lexus-event in Brussel kunnen ontdekken en ik was een beetje teleurgesteld.
Interieur is best wel leuk maar beetje te plastiek.
En de koffer is hééééél klein! Ik reed tot vorig jaar in een 118d en die koffer was bijna dubbel zo groot.
In de CT200h passen géén twee grote koffers
dimocash zegt
@Benoche:
serieus?
ik las dat hij een kofferbak had van 375 liter en dat is zeker niet klein
speedlimit zegt
@dimocash:
Als dat zo is dan is de kofferbak v/d lexus groter…de 1 heeft ’n inhoud van 330ltr.
Tommy2 zegt
Niks mis mee, maar zijn er nog meer motoriseringen? Bij de A3 en 1-serie heb je de keuze uit een scala motoren en versnellingsbakken. Dat is het probleem bij Lexus altijd, je moet percé DIE motor en DIE versnellingsbak nemen want andere combinaties worden er niet aangeboden en da’s jammer…
autogek123 zegt
Mmmmm, moet ik toch mijn Prius gaan inwisselen? ;)
mb man zegt
Lijkt wel erg op de impreza.Ontwerpen kunnen ze nog steeds niet.
KaCh1ng zegt
kvind het een stomme vorm hebben , en zoveel “front overhang”
Dimglor zegt
Mja.. misschien wel een scherpe prijs… maar is ie daarom mooi?
Neen niet echt…
Benoche zegt
@dimocash: in liters kan hij mss groot zijn maar die is in 2 verdeeld… Onder de ‘vloer’ heb je verschillende opbergruimtes maar hierdoor kun je niet grote koffers insteken. Aantal liters is één ding, maar één grote ruimte heeft die spijtig genoeg niet.
Qua prijs leek de CT200h op de eerste zicht héél duur maar in België krijg je 15% overheidspremiet EN is deze voor 90% aftrekbaar voor de bedrijven…
Dat maakt deze auto natuurlijk interessant
dimocash zegt
@Benoche:
bedankt voor je antwoord.
ik heb eigenlijk nog nergens foto’s van de kofferbak gezien maar vind het wel een interessante auto (prijstechnisch in de lease)
haraldo zegt
Ik ben me momenteel aan het orienteren voor een nieuwe Lease auto. Het ‘vreemde’ aan de ct200h is dat je hem wilt vergelijken met A3/1-serie/Guilietta’s etc (ik doe dat zelf ook). Maar kostentechnisch moet je hem vergelijken met een instap polo/ibiza/A1. Deze ct200h met alles erop en eraan is per maand €160 goedkoper dan mijn huidige Leon FR en €120 goedkoper dan een minder uitgeruste Gulietta. Bij een 1 serie / A3 zijn lopen de verschillen op tot dik over de €200 /maand. Probeer dat maar eens uit te leggen aan moeder de vrouw…
Bart zegt
In lease idd wel erg gunstig! businessline-pro + navigatie/10speakers + elekt.schuifdak + met.lak, voordeliger dan golf tsi 160pk of giulietta 170pk. Tja, ga je voor luxe/comfort (ct200) of snelheid(golf/alfa)….
in hoofdzakelijk file.