Meest brute Lexus IS-F ooit gemaakt? Dat laten we even in het midden. Het is waarschijnlijk wel de beste bergbeklimmer van het Japanse merk ooit, aangezien hij in Colorado mee zal doen aan de Pikes Peak challenge. Een race naar de top, met dit jaar een recordaantal elektrische deelnemers. De IS-F houdt het uiteraard bij zijn V8.
Gefriemel aan de 5.0L V8 onder de kap is er niet bij, en het vermogen van 423 pk blijft dan ook ongewijzigd. Deze IS-F CCS-R moet het vooral hebben van race-goodies en een flink dieet. Hij is maar liefst 314 kg lichter geworden. Dit dankzij lichtgewicht deuren en een motorkap, spatborden en spoiler van koolstofvezel. De 18-inch velgen zijn ook lichter dan standaard en al het raamwerk aan de zijkant is vervangen door polycarbonaat.
De wielophanging werd gewijzigd volgens het bekende recept; racedempers en dito veren, verstevigde bussen en een bovenste draagarmen waarmee het camber kan worden getweaked. Alles voor een optimaal hoekgedrag, want bochten zul je richting de top van Pikes Peak namelijk vaak tegenkomen (routekaart HIER).
Van het originele interieur bleef vrijwel niets over. In plaats daarvan zien we een rolkooi met wat racekuipjes, een kaal dashboard met de nodige meters & schakelaars. En een automaatpookje, aangezien de originele achttraps automaat mocht blijven.
Op 8 juli weten we wat de racy Lexus waard is, als de RWD-bak het opneemt tegen auto’s die vaak over 4WD beschikken.
The360box zegt
Het idee is leuk maar voor de rest…
Ram-G-maN zegt
Om vervolgens in de crusher te belanden na zich trots te hebben vertoont als concept. :|
syliaca zegt
Ziet er heerlijk uit!
druon zegt
Altijd al zot geweest van IS-F, maar liefst wel in subtielere kleur dan dit :p
Pordon zegt
Uhm misschien ga ik wel even kijken 8 Juli… Woon zelf in Denver, CO dus met 2 1/2 uur rijden ben ik er. Hij ziet er wel lekker uit zeg.
syliaca zegt
@Pordon: Zie graag video’s verschijnen ;)
HDM zegt
Toch een beetje teleurstellend in looks, de meeste Pikes Peak machines hebben echt bijna asociaal spoilerwerk en zien er op wat stickers na bijna niet meer uit als hun productie-tegenhangers…
tunefuldjmike zegt
Deze zouden ze gewoon in productie moeten nemen :) vette bak
JanJansen zegt
@tunefuldjmike: eh why, wie koopt dat dan?
Iemand met een ton of 2 vrij te besteden gaat toch geen oranje jappannert met spoilerts en plastieke ramen kopen?
Laat deze auto maar eens aan je vriendin zien, dan een porsche 911, vraag dan maar eens in welke ze liever gezien wordt.
mierenneuker zegt
@JanJansen: Rijke Britten die graag trackdays doen?
JanJansen zegt
@mierenneuker:
Ik heb pas een Lexus gezien op de vele trackdays de afgelopen 8 jaar. Dat was de oude auto van Cavallino racing (doet nu Spyker). Maar zelfs die had moeite om een mini cooper s bij te houden.
Je gaat toch ook niet met een Mercedes E klasse racen?
Daar zijn veel betere auto’s voor, ik denk aan een Ariel Atom, Westfield, Elise, BMW 1M, Clio/Megane/Focus RS, allemaal voor een fractie van de prijs en veel sneller op een circuit.
jordy14 zegt
Wat is dit een UBERVETTE bak zeg. Niet normaal, die kleurencombinatie is prachtig en een die spoiler past precies op die auto. hebbenhebbenhebben!
masterstig zegt
Ik vind het juist leuk dat ie zo ‘normaal’ gebleven is! Je herkent hem makkelijk terug, anders dan al doe verminkte wagens.
jordy14 zegt
@masterstig: doe moet denk ik die zijn. :) kon het niet laten.
G-Ammo zegt
*Gaat nieuwe broek halen*
Rohrl-fan zegt
Hmmm… Een ongeblazen motor in Pikes Peak. Niet echt wat je daar wil hebben!
Door de grote hoogte van de berg waar de deelnemers rijden verliezen motoren meer en meer power des te hoger ze komen door de steeds ijler wordende lucht. Turbomotoren hebben hier echter véél minder last van!
Qua looks vind ik het trouwens een echt onding! :-)
mierenneuker zegt
Waarom is de stoel van de bestuurder anders dan de bijrijders stoel?
freezzr zegt
Het is mooi dat dit ding niet gemaakt is om mooi te zijn.
Mbaas zegt
Beetje een Rivella auto
walter zegt
Walter Rohrl doet dit jaar ook mee met zijn Audi S1 Pikes Peak om zijn oude tijd verbeteten, volgens Autobild.
michelyman zegt
Ziet er best lekker uit, alleen ik verwacht er niet te veel van.
TSI-tje zegt
Best leuk bedacht, maar op nu te verwachten met een 2WD auto hoge ogen te gaan gooien in dat tournement…. uh… nee. Dan moeten ze toch echt met een 4WD komen. Jammer dat we geen foto van de achterkant zien. Als ze die af-grij-selijke uitlaten van die IS-F aangepakt hebben zou dit wel een heel mooi kunnen zijn.
TSI-tje zegt
@TSI-tje: Uh… niet goed gekeken… achterkant is nog steeds een drama met die uitlaten scheef. Beetje jammer.