Kantje boord in het geval van deze Lexus op een hefbrug.
Een goed werkende hefbrug is essentieel voor de veiligheid. Een monteur die onder een voertuig komt te staan moet er honderd procent op kunnen vertrouwen. Als een auto naar beneden komt is de kans groot dat de het een wrede 1-0 voor de vierwieler wordt.
Zulke akelige taferelen vonden er gelukkig niet plaats bij Toyota Louwman aan de Ruimtevaart in Amersfoort. Wel was het vanmorgen even spannend met een hydraulische hefbrug die niet helemaal naar behoren functioneerde.
Er bleek sprake te zijn van een storing in de autobrug. Er stond een Lexus RX op een brug toen de hefbrug het gedeeltelijk begaf. De SUV kwam behoorlijk schuin te staan. Gelukkig ging het net goed en kwam de Lexus niet naar beneden zetten.
Alle auto’s en spullen rondom de brug werden uit voorzorg weggehaald. De leverancier van de hefbrug kwam ter plaatse. Er is tevens contact opgenomen met de brandweer voor deze uitzonderlijke situatie. De brandweer kreeg het voor elkaar om de brug te stabiliseren. Zo kon de hefbrug, inclusief Lexus, veilig naar beneden komen.
De mogelijke oorzaak heeft te maken met een cilinder die vandaag lek is geraakt. Ruim zeven weken geleden was de brug nog gekeurd en werd alles goed bevonden.
Fotocredit: AS Media
Design_Driven zegt
Die brug ziet er ook niet echt heel degelijk uit. Meer iets voor thuis.
Foramen zegt
@sketcher: ziet er uit als een poetsbrug, niet eentje om onder te werken.
wimof zegt
Beter een degelijke Duitse Maha gekocht, die had voldoende draagkracht.
Hier heb ik het gevoel ‘het mocht niets kosten” bij.
Jochempie zegt
Ik heb m’n oude Paseo daar een keer een beurt laten geven maar ik kon me niet herinneren dat ‘ie op zo’n flimsy bruggetje stond. Maakt ook niet uit met 895 kg natuurlijk. Verder een prima zaak, Louwman in Amersfoort.
transaxleman zegt
Die werkplaats ziet er verder super netjes uit, kan me niet voorstellen dat ze echt bespaard hebben op de bruggen.
Echter dit is wel bizar hoor, ik schrik er ook van. Een hydraulische lift waar mensen bij in de buurt werken moet gewoon beveiliging er in hebben dat zo iets niet kan gebeuren. Want nu is het goed afgelopen, maar zo te zien heeft t niks gescheeld of die auto lag op zn kant.
mashell zegt
Is dit wat we zien niet juist het resultaat van zo’n beveiliging?
stationcar zegt
Het is redelijk eenvoudig om zoiets te beveiligen zodat het niet (half) naar beneden klettert, zoiets maakte je vroeger van Technisch Lego al in 3 minuten met een paar tandwieltjes. Het lijkt me onvoldoende als dit de beveiliging is als een hydraulische slang lek is. Maarja, wie ben ik, ik ontwerp wegen, wat weet ik ervan.
mashell zegt
Lijkt me dat dit precies is wat een beveiliging moet doen, constateren van een defect en ingrijpen voordat het echt misgaat. Waarschijnlijk was het stutten en vastsjorren dat de brandweer deed ook helemaal nergens goed voor.
stationcar zegt
Een goed werkende beveiliging voorkomt dat de boel naar beneden stort, met tandheugels weetikveel hoe die dingen heten. Twee tanddingen die in elkaar grijpen waarvan er ééntje wordt gefixeerd met een pin ofzo. Spannender dan dat hoeft het echt niet worden, dan stort het nog geen centimeter naar beneden.
mashell zegt
De anderhalve meter afstand naar de auto wordt in elk geval wel ingehouden…
Rick-dos zegt
Op die laatste foto zie ik dat de brandweer geen 1,5 m afstand in acht neemt. Schande. Ik ga gelijk mijn ongerieven delen op Twitter.
wimof zegt
Ze bevinden zich inderdaad in een grijze zone , zo zou Marc Van Ranst het verwoord hebben.
ty5500 zegt
Haha de pintjes ontbreken enkel nog
Supra1981 zegt
Wat een opHEF
Robert zegt
@Supra1981: een ontheffing voor de veiligheidsmaatregelen is hier zéker niet gepast.
Supra1981 zegt
@RRRobert: zeker niet gezien de heftige reactie van de direct betrokkenen
Gulli zegt
Ik hoop vooral dat de eigenaar na het zien van deze beelden niet het heft in eigen handen neemt!
Supra1981 zegt
@Gulli: waarschijnlijk heffen ze vanavond het glas op een goede afloop.
bmwfe zegt
Heb dit ooit meegemaakt bij een BMW dealer in het westen van het land. Een mooie 3 serie gleed van een van de poten af. Was geen constructiefout van de Koni maar een fout van de monteur. Was een enorme klap. De auto was ook behoorlijk beschadigd. Hebben toen veel geluk gehad. Enkele minuten daarvoor stonden we er nog onder.
stationcar zegt
Hefbrug? Ik zit niet in de autobusiness, maar dit lijken net twee gammele keukentrapjes waar een hydraulische cilinder in is gepropt. Misschien is dit wel normaal hoor, maar dat zoiets inkrakt verbaasd me niks, wat een happiewappie dingetje.
Loek zegt
@stationcar: krijg hier ook een beetje het gevoel bij dat je Yarissen ermee moet optakelen, geen 2 ton wegende hybride SUV’s. Het kan natuurlijk anders zijn, iets met stuurlui en wal, maar ik heb degelijkere bruggen gezien.
wimof zegt
Tuurlijk als een stevige (hef)bruggenbouwer met een offerte langskomt ga je wel even zitten, ik betaalde 15 jaar geleden al een vermogen (!) voor een specifieke hefbrug, om uit te lijnen. ( Beissbarth, ongelofelijke bouwkwaliteit)
pomoek zegt
Gek, ik heb hier weinig ervaring mee, maar de hefbrug waar ik ooit onder heb gestaan was voorzien van een simpele oldskool systeem, een soort haak die in een getande strook klikte, waardoor bovenstaande bijna onmogelijk is. Als je de brug naar beneden wilde laten zakken moest je eerst die haak losmaken. Blijkbaar gaat men er vanuit dat moderne systemen minder snel defect gaan?
jack_abarth zegt
@pomoek:
Je zou ook verwachten dat de cilinder in serie geschakeld zouden staan. Dus als er 1 gaat lekken ze alle 4 tegelijk aan de drukverlies lijden.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Parallel met een verdeelblok bedoel ik ipv serie.
Dutchdriftking zegt
pfoe, je zal er onder staan, dan schrik je je dood!
riddertevoet zegt
Voor het werkplaatstarief wat je bij Lexus af moet tikken mag je toch verwachten dat je automobiel niet half op de grond klettert zoals op deze schrijnende beelden te zien valt.
techniekmeneer zegt
@riddertevoet: Ja dit is ook echt iets wat bij voorbedachte rade dagelijks gebeurt..
E34M5Touring zegt
Gewoon ff echt alle oude olie eruit, stukje service. Komt meteen de brandweer zich er mee bemoeien…
Gulli zegt
Eigenlijk moet je er nog even goed mee schudden idd, en dan zo’n monteur met een opvangbakje eronder, het liefst de stagiair ofzo.
rob5nismo zegt
Als de druk wegvalt dan doet de cilinder gewoon zijn werk die schuift gewoon dan gewoon in. Dus een beveiliging zou al iets van een handmatige vergrendeling in het hefmechanisme moeten zijn
exclusiveyoungtimers zegt
Heftig verhaal – gelukkig voor mij kun je in de iPhone AB app de heftige plaatjes erbij nauwelijks goed zien dus kan ik alsnog goed slapen
denniswilnaarhuis zegt
Niks vreemds aan de hand.
Schijnt veel vaker voor te komen in Nederland:
https://www.youtube.com/watch?v=0yolh8ecM-c&feature=youtu.be