Met meer hangende lipjes dan een rosbiefsalade gaat Toyota Racing Development de nieuwe Lexus RX te lijf.
De nieuwe RX moet qua styling toch wel de meest uitgesproken SUV van de afgelopen jaren zijn, met de potentie om de Pontiac Aztek van dit decennium te worden. Want óf je vind het scherpe design en de spindle grille helemaal niks, of je juicht de onconventionele lijnen van harte toe. Een tussenweg lijkt er niet te zijn. TRD (Toyota Racing Development) doet er nog een schepje bovenop en verscherpt het contrast met een bodykit die onder de noemer ‘F-Sport Parts’ wordt aangeboden.
De nieuwe bumperlip, sideskirts en diffuser zijn gemaakt met het oog op het verbeteren van de luchtstroom en het verminderen van de luchtweerstand. Omdat TRD ook een naam heeft hoog te houden qua rijgedrag, werd de SUV meteen voorzien van performance dempers die de stabiliteit vergroten. Of je, in combinatie met de 22-inch(!) velgen, nog enig comfort over houdt durven we niet te zeggen.
Of deze SUV met verhoogd tuninggehalte en verminderde offroad-capaciteiten ook naar Nederland komt is niet bekend.
nofxke zegt
En 7 jaar geleden iedereen maar klagen over de ‘grote muilen’ van Peugeot…
sleepyj zegt
@nofxke: nou dan doe ik ook mijn beklag jegens deze gril.
mikkeloentje zegt
@nofxke: Alleen zien die er ook uit als een banaan overdwars.
rolov zegt
Ik wil er niks van zeggen tot ik hem in het echt zie. Auto’s lelijk noemen vind ik altijd zo kansloos. Wat is lelijk en wat is mooi?
dikdraak zegt
@rolov: Daar kan ik heel kort over zijn: dit is lelijk en een DB9 is mooi. Het feit dat mooi en lelijk subjectief zijn betekend niet dat ze niet bestaan.
smoothoperator zegt
@dikdraak: Ik vind een DB9 dus echt niet mooi. Te plat. een vantage vind ik veel mooier in verhouden ;)
Je tweede zin kan zo op een tegeltje. Echter heeft niemand gezegd dat het niet bestaat :)
rolov zegt
@dikdraak: db9 is prachtig maar je vergelijking valt nu al in het water omdat er gelijk iemand is die hem niet mooi vind. Elke auto heeft wel wat . Tenzij je een fanboy bent die kijken naar een merk en vinden de rest niks. Aan die lui heb je ook niks.
WoutH zegt
Dit is toch net alsof ze op de ontwerp afdeling bij lexus de loft surfaces van solidworks niet helemaal onder de knie hebben, bij wijze van
Design_Driven zegt
@WoutH: * Alias, SW daar worden geen auto’s mee getekend. Zelfs componenten nauwelijks.
Heb wel medelijden met de modelleurs trouwens.
WoutH zegt
@sketcher: dat dacht ik al. Vandaar ook: bij wijze van. Ik weet niet waar ze het wel mee doen. Zelf werk ik wel met sw. Soms heb je van die half mislukte lofts waar je een middag mee loopt te stoeien. Moest er gelijk aan denken toen ik hier het plaatwerk en de lip van de achterspoiler zag.
Design_Driven zegt
@WoutH: Ja ik ook (op het moment zelfs, een bus) maar voor vrijere vormen gebruiken we Alias of Rhinoceros.
Persoonlijk heb ik een ontzettende hekel aan SW maar goed het is geen slecht packet, de vormvrijheid is echter wat beperkt. Het stoeien met lofts en blends is me bekend, helaas niet alleen met SW. Zit niet voor niks s’avonds nog op kantoor ;)
smex zegt
Een singleframe grill van Audi, maar dan anders!
lincoln zegt
Zo zo .. Echte performance dempers ..
rhellema zegt
??? SLIK!!! Fuck wat lelijk!!!!
uncivilsum zegt
Van zon look zou ik ook dik worden
Design_Driven zegt
Hoewel er wel fraaie lijnen en details in zitten en ik meerdere interviews en artikelen over de design filosofie van Lexus gezien en gelezen heb kan het me toch niet bekoren.
Voor mij zijn de proporties zoek en vind ik het design wel erg ver gezocht. Ka het niet mooi vinden maar ben benieuwd hoe ik daar over 20 jaar op terugkijk.
jaapiyo zegt
“Met meer hangende lipjes dan een rosbiefsalade…”
Dit is dus wat er gebeurd als je teveel tijd doorbrengt met @sir_smokalot
berlinetta zegt
Ik vind het eigenlijk nog best wel wat hebben. Lekker extreem en futuristisch. Het is dat ik niet zo van scherpe lijnen hou, anders zou ik hem best willen hebben.
parker zegt
Echt helemaal knettergek zijn ze bij Lexus geworden. Behalve in Rusland pruimt niemand deze designlijn dus ik voorspel dat over een paar jaar het merk Lexus niet meer bestaat..
LMV zegt
@parker: In Amerika een van de grootste in hun segment en in Japan (128miljoen mensen) de grootste. Sorry maar stoppen met bestaan? En op vlak van kwaliteit kunnen de Duitsers er nog veel van leren…
parker zegt
@LMV: resultaten uit het verleden… Vanaf nu gaat get rap bergafwaarts dankzij deze kruimeldief ontwerpen..
Dutchdriftking zegt
Het is een beetje over de top, maar eigenlijk helemaal niet lelijk.
norge zegt
Design blijft moeilijk Voor sommigen…..
moveyourmind zegt
Van zulke ontwerpen wordt ik nou blij!
Het afgelopen decennium was de auto-industrie nogal behoudend qua vormgeving, een paar uitzonderingen daargelaten.
Én eindelijk komen er weer leuke aparte auto’s, waarbij de Japanners het voortouw lijken te nemen. Kijk naar Lexus, kijk naar Mazda…
De designtaal van Lexus zal niet door iedereen gewaardeerd worden, maar er zijn genoeg mensen die dat wel doen. Persoonlijk vind ik het geweldig, lekker anders dan anders, zoals Saab ooit zich ook nooit van de grote massa aantrok.
parker zegt
@moveyourmind: Mazda?? Die doen niks anders dan VW Audi en BMW kopiëren, er is echt helemaal níks eigens aan die auto’s
ThomasBol zegt
En dat terwijl nagenoeg alle Lexus kontjes erg gaaf zijn. De IS heeft bijvoorbeeld een bijzonder fraai profiel. Koplampen en grill doen dat eigenlijk weer verpesten met het “té” ontwerp.
clarkson zegt
Ik wist het!! Lexus haalt zijn inspiraties uit starwars! Zie je wel
toyotafortuner zegt
Maakt niet uit wat de rest zou vinden, ik zou het zeker op een RX doen.
G-Ammo zegt
Plak er een BMW logo op en ineens is het prachtig. Toch? Reaguurders?