Tenminste, dat klinkt het meest logisch.
Autofabrikanten zitten qua sportauto’s in een spagaat. Aan de ene kant zijn auto’s sneller dan ooit en kan er meer dan ooit een flinke bak paardenkrachten uit de snelste en meest bloedstollende auto’s gepeuterd worden. Aan de andere kant moet je inkrimpen op je CO2-uitstoot en lijkt hybride en/of downsizing het beste te zijn. Een merk wat langzaam de ‘inkrimpkant’ op gaat, is Lexus. De imagebuilders van het merk zijn de LFA met de magistraal klinkende V10 en de F-modellen. In de RC F en tot voor kort de GS F ligt gewoon een blubberdikke V8 zonder turbo’s.
En dan is er nog de LC. Als 500h lijkt het een prima apparaat: V6, hybride aandrijving en dat in een stijlvolle, gedurfd vormgegeven coupé. De versie die je echter wil is de LC 500 (zonder h). Deze ruilt die V6 hybride in voor diezelfde V8. Met bijna 500 pk en geen turbo’s erop is het een fantastische aandrijflijn voor deze tijd. Schreeuwend duur in Nederland, maar dat terzijde.
Een coupé met een 477 pk sterke V8 is van zichzelf al redelijk sportief. Toch wordt de naam LC F nog niet gebruikt, terwijl die wel op de planning staat. Het slechte nieuws is dat die V8 toch wel wat turbo-powahh krijgt om tot grotere cijfers te komen. Het goede nieuws is dat de LC F naar verluidt zo’n 620 pk gaat krijgen.
Hoe we dit ineens zo ‘zeker’ weten? Door eerdere geruchten te combineren met de komst van de nieuwe Lexus LC-raceauto van Gazoo Racing voor de 24 uur van de Nürburgring. De LC in kwestie wordt aangedreven door een nieuwe twin-turbo V8 die “later zijn weg zal vinden naar straatauto’s”. Hij past dus in de LC, en er komt een hete LC aan. Bevestigd!!1!1! is een grote term, maar in dit geval lijkt één plus één uit te komen op twee.
Wanneer we de LC F mogen verwachten, is niet bekend. Eerder werd gesproken over ‘2019’. Wij verwachten geen kneiterharde release meer in deze laatste twee weken.
chriscross zegt
Super dik maar voor Jan Modaal niet te betalen
janmetdelangeachternaam zegt
@chriscross: Nee, maar daar is ie ook niet voor gemaakt
chriscross zegt
@janmetdelangeachternaam: touche
hotze zegt
@janmetdelangeachternaam: voor de welgestelde blinden onder ons.
leaper035t zegt
Wie helpt een oude vent van 36 jaar met hrt ontcijferen van jongerentaal: wat betekenen de cijfers 1 in !!1!1! ?
Differens zegt
@leaper035t: ook een uitroepteken
pietertjep85d zegt
@leaper035t: het uitroepteken typ je door ‘shift’ en ‘1’ tegelijk in de toetsen. Er wordt wel een 1 tussen de uitroeptekens getypt om te doen laten lijken dat de scribent dusdanig enthousiast was, dat hij de ‘shift-toets’ vergat in te toetsen. Deze stijl is kenmerkend voor Autoblog. Ik lees het vrijwel nergens anders.
breakingpoint zegt
@pietertjep85d: in België zit ie op de 8 dusja…
WinkeB zegt
@leaper035t: meer info over het gebruik van !1 op het internet : https://knowyourmeme.com/memes/the-1-phenomenon
dare2think zegt
@leaper035t: ‘Boomers’ gebruiken het niet.
dawwg zegt
@dare2think: Niet zo generaliseren ‘sneeuwvlok’ !
knapzuur zegt
“Een coupé met een 477 pk sterke V8 is van zichzelf al redelijk sportief.”
Dit kan ik toch zeker niet beamen, een goede cruiser maar echt geen sportieve auto daar voor zit er te weinig gevoel in alles, maar goed dat zoekt de Lexus V8 rijder ook helemaal niet.
Loek zegt
@knapzuur: redelijk is het toverwoord, en je hebt gelijk: sportief is meer dan harde cijfers. Maar ik vind een acceleratie van 4.4 seconden naar de 100 toch wel vrij sportief ;)
Edge zegt
@720s: En alles is natuurlijk relatief. In vergelijking met een 488 Pista voelt zo’n LC slapjes en suf aan, maar vergelijk het met de Opel Astra van de buurman en je kunt spreken van een supersportieve auto.
Dutchdriftking zegt
Zo’n LC cabriolet lijkt mij toch de ultieme tweedehands voor over een jaar of tien. Zeg maar de SL500 van nu.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Ik ben bang dat hij nog heel lang aan de prijs blijft omdat hij zo weinig verkocht wordt.
Ik denk dat jouw vergelijking meer op gaat bijvoorbeeld voor zoals dat gegaan is met een Lexus SC430.
fanboy zegt
Dat is heel leuk met dat vermogen, maar het is juist zo gaaf dat Lexus nog snelle auto’s zonder turbo’s maakt.
bosje zegt
Och, de titel deed mijn hoop op een volgende iteratie van de V10 weer even oplaaien. Natuurlijk tof dat Lexus weer een echt snelle supercar(achtige) auto gaat bouwen, maar met een v8 met turbo’s is het qua aandrijflijn weinig onderscheidend tegenover de concurrentie.
hotze zegt
@bosje: welke turbo’s?
bosje zegt
@hotze: de twin-turbo’s die in het artikel genoemd worden…?
hotze zegt
@bosje: ah sorry, niet helemaal fris gelezen.
michaelcorleone zegt
De LC is een hele fraaie coupe naar mijn mening, die ik vaker in de straten zou willen zien.
tttijn zegt
Hoog tijd dat dit bejaardenmerk weer is wat leuke dingen gaat doen.
SvenskaAeroplanAB zegt
Told you! Mooi, het magistrale onderstel van de LC met deze motor, de perfectie is weer iets dichter genaderd…
cossiekiller zegt
Het kan ook gewoon dat ze er een V8 met turbo(s) inleggen i.p.v. de huidige atmosferische. I.v.m. uitstoot enzo… Gewoon 30pk en 100Nm koppel erbij en 20gr minder uitstoot. Beetje zoals Ferrari met de California deed.