Eindelijk, na 21 jaar weet Lexus ook in Europa een grote mijlpaal te bereiken!
Aziatische luxemerken en Europa is niet een heel goede combinatie. Wij bewoners van De Oude Wereld moesten er een beetje aan wennen. Op één of andere manier vinden wij betrouwbaarheid, uitrusting, bouwkwaliteit en prestaties toch minder belangrijk, dan dat wij denken.
21 jaar voor 1.000.000 exemplaren
Het heeft Lexus namelijk 21 jaar gekost om een belangrijke mijlpaal te halen. Onlangs is namelijk de 1.000.000ste Lexus in Europa afgeleverd. Het grootste gedeelte daarvan zijn crossovers. Lexus zegt zelfs ‘SUV’s’, maar telt de SUV’s en crossovers bij elkaar op. De echte SUV’s van Lexus, de GX en LX, worden wel in Europa verkocht, maar niet Nederland.
Populairste Lexus in Europa
De populairste Lexus in Europa is de RX. Daarvan zijn er 289.284 van verkocht. Alle echt gave Lexussen zoals de SC, LC en RC zijn aanzienlijk zelfzamer. De NX en UX doen het relatief gezien erg goed, zeker nu ze maar net op de markt zijn.
Dit zijn de best verkochte Lexus modellen in Europa:
Model | Aantal exemplaren |
Lexus RX | 259.284 |
Lexus IS | 202.210 |
Lexus NX | 155.366 |
Lexus CT | 97.637 |
Lexus GS | 74.998 |
Lexus LX | 58.234 |
Lexus LS | 39.059 |
Lexus UX | 32.972 |
Lexus ES | 26.949 |
Lexus GX | 14.862 |
Lexus RC | 7.083 |
Lexus SC | 6.202 |
Lexus LC | 1.816 |
Lexus LF-A | 34 |
Lexus in Nederland
Ondanks dat Lexus in Europa een belangrijke mijlpaal haalt, zijn wij in Nederland vrij behoudend. Verkoopsucces hangt veel af van subsidies tegenwoordig. De populairste Lexus in Nederland is de CT (meer dan 10.000 exemplaren). De IS staat op nummer 2 (meer dan 5.800 stuks) en de RX op drie (meer dan 4.300).
De Lexus GS wist van 1991 tot 2018 slechts iets meer dan 1.500 eigenaren te verleiden tot aanschaf. De NX crossover is met bijna 1.100 stuks de laatste Lexus waar er in Nederland meer dan 1.000 van zijn verkocht. Ook in Nederland bungelen de leuke modellen (SC, RC, LC en LF-A) onderaan de statistieken.
In Nederland zijn de CT en RC onlangs van de markt gehaald. Op dit moment kun je aankloppen voor de UX, NX, ES, RX (L), RC-F, LC en LS.
toyotafortuner zegt
Toch nog ruim 58k LX’en nice. Gefeliciteerd Lexus!
willeme zegt
@toyotafortuner: ik heb zo’n vermoeden dat er een gedeelte Rusland wordt meegerekend!
E550 zegt
Dat komt inderdaad door Rusland, waar de LX erg populair is. Hij wordt namelijk nergens in de EU aangeboden. Als ik er één zag in Europa, dan had ie altijd een Russisch kenteken.
Zelfde geldt voor een aanzienlijk deel van de RX en 99% van de GX, die tevens ook in Rusland verkrijgbaar is.
toyotafortuner zegt
@e550: pak aan, een LX op geel: https://www.autojunk.nl/2020/09/lexus-lx570-257043. T is wel een Amerikaanse import
E550 zegt
Als inboedel mee? :D Gek dat de Russische pre-facelift minder PK’s hebben dan de US-spec. Bij de Tahoe is het juist andersom.
vpowert zegt
Als je nou een GS rijdt van 2005/2006 en een nieuwe willen… verkoop mij je oude GS! Ik ben al even op zoek naar een mooie, maar ze zijn er zo weinig :-(
mashell zegt
Hoelang zouden ze nog in Europa op de markt blijven? Ik heb ergens het gevoel dat Toyota op een gegeven moment de stekker uit Lexus in Europa zal trekken.
cdlop01 zegt
Dat gevoel heb ik ook. Lexus krijgt ook nauwelijks goede marketing ondersteuning, zeker niet in Nederland. Louwman doet niets met Lexus, schande. Wij rijden sinds kort een Lexus ES, geweldige wagen, zeer zuinig, extreem stil en eigenwijs Japans. Voor de liefhebber wat anders te rijden. Onbegrijpelijk dat Louwman niet meer ES’en eeet te verkopen, dan doe je er gewoon niets mee. Met de marketing en pr kracht van VAG zou Lexus veel succesvoller zijn. Wat dat aangaat kan Louwman/Toyota veel leren van pon/vag….. . En ze moeten snel met serieuze EV komen maar dat duury nog zeker 3 jaar helaas tot die tijd kpmen er plugin hybrids van de NX en RX.
goodvibrations zegt
Ik denk dat Lexus net iets de veel de nr.2 is voor veel mensen in Nederland.Te exotisch.. Men probeert het niet eens.. BMW, Mercedes en Audi vind men toch een veilige keuze.
Louwman doet qua marketing wellicht onder voor Pon.. Maar de service is geweldig.. Gewoon netjes beleefd geen interessant doenerij. Kosten ok zowel gebruik als onderhoud.. En ook nog haal en breng service.. Audio is brilliant als je Mark Levinson hebt..
Wat lexus zelf beter kan doen is in het C D en E segment goede alternatieven neerzetten.. Voor audi en BMW wat ze met de eerste IS deden.. Nu is hun portfolio voor mijn gevoel voornamelijk VS georiënteerd en Europa is “bijvangst”.. Wat overigens ook niet heeft geholpen @wouter ?? is overdreven zeuren over die CVT… Ze halen allemaal, ook de IS, 1:20.. Rijden enorm soepel.. Maar ja dan gaat een journalist ff drag racen en zeurt over die CVT…
Terwijl het een subliem stuk techniek is dat nooit stuk gaat en alleen ff aanwezig is bij volgas.. Inderdaad minder mooi dan een DSG.. Maar op alle andere momenten superieur…
Dutchdriftking zegt
Tja, ze maken mooie auto’s met fijne motoren. Maar de CVT automat gooit roet in het eten. Maar goed, dan blijven we gewoon dromen van een LFA.
406_v6 zegt
@dutchdriftking: nou, ik heb niks te klagen over de CVT in m’n GS450h…
Dutchdriftking zegt
@406_v6: Technisch prima, maar zo saai. Lexus heeft schitterende sedans (helemaal met F-sport pakket) en prima motoren. Maar dankzij de CVT is het eigenlijk geen 3-serie concurrent meer. En dat is erg jammer.
406_v6 zegt
De GS450h is/was een concurrent van de 5-serie/E-Klasse. En die CVT is simpelweg geweldig!
SvenskaAeroplanAB zegt
@dutchdriftking: dat is wel een ouderwetse gedachte hoor… Die CVT’s worden ook doorontwikkeld. De automaat van een nieuwe Lexus nu is echt in niks te vergelijken met die van pak hm beet 10 jaar geleden…
pyrat zegt
Te saai (vroege modellen) of te overstyled (late modellen).
Geldt ook voor de interieurs.
Heb wel een zwak voor de eerste IS, met name de 300. De rest kan me gestolen worden (LFA wel briljant maar ook erg lelijk).
Kortom, het verbaast me niet dat ze zo weinig verkocht worden hier.
mynameisjeroen zegt
De meest succesvolle Lexus in Nederland is de CT. Goed idee om die dan uit de catalogus te halen.
smoked zegt
@mynameisjeroen: door de kromme lease regeltjes een aantal jaar terug, daarna was het ook over voor de luxe prius.
mynameisjeroen zegt
@mynameisjeroen: of zijn die allemaal in 2011 en 2012 op kenteken gezet.
knapzuur zegt
..in 21 jaar net zoveel auto’s verkopen als een klein merk in 10 jaar doet van één model..
mahansz zegt
@knapzuur: je doet je naam eer aan!
On-topic: een mooie mijlpaal, blij om te zien dat ook dit soort fabrikanten op de EU markt zijn, goed voor de diversiteit en houdt de concurrentie scherp.
boomhauwer zegt
Wat is de LFA een schoonheid aan het worden. Die veroudert amper.