Lewis Hamilton doet uit de doeken dat hij in de W14 het gevoel heeft op de verkeerde plaats in de auto te zitten.
Lewis Hamilton is nog geen vrienden geworden met de Mercedes W13 en diens opvolger, de W14. De Britse kampioenschaps-veelvraat stond in Australië weer op het podium. Daardoor is dit nu al het 17de opeenvolgende seizoen is dat Hamilton een podium scoort. Een record dat Lewis moest delen met Schumacher (16 seizoenen), maar nu alleen heeft. Desalniettemin maakt LH44 er geen geheim van dat de W13 maar ook de W14 niet zijn favoriete auto’s zijn.
Vorig jaar had dat een logische verklaring. De W13 was te traag, moeilijk af te stellen en stuiterde alle kanten op. Dit jaar is dat stuiteren in ieder geval een stuk minder geworden. Maar toch klaagt Lewis vanaf de wintertest al over een minder gevoel met de auto. Nu blijkt daar ook een wat meer concrete verklaring voor te zijn.
Volgens HAM zitten de coureurs van Mercedes namelijk op de verkeerde plek in de W14. Nu zal je zeggen ‘er is toch maar één plek in de auto’? Uiteraard, echter heeft Lewis het over hoe ver ‘naar voren’ hij en George in de W14 zitten. Ook ten opzichte van de coureurs bij andere teams.
Dat zit zo: hoewel de maximale breedte (200 cm) en hoogte (95 cm) van de auto’s reglementair vastgelegd zijn, geldt dat niet voor de lengte. Althans, er zijn wel regels die de lengte indirect beïnvloeden, maar er is geen keiharde limiet. Verschillende teams hanteren dan ook verschillende autolengtes. Op de keper beschouwd meet de moderne F1 auto een Rolls-Royceësque 5,5 meter lang. Mercedes kiest al enkele jaren voor een size matters aanpak, met de langste bak.
Omdat de zitpositie in de Mercedes dus ook nog eens dichter bij de voorwielen geplaatst is dan bij de andere teams, heeft dit een dubbel effect. Deze twee dingen aan elkaar gekoppeld, betekenen dat de coureur enorm ver verwijderd zit van de achterwielen. En Lewis claimt dat hij daardoor minder goed kan voelen wat de auto onder hem doet:
I don’t know if people know, but we sit closer to the front wheels than all the other drivers. Our cockpit is too close to the front. When you’re driving, you feel like you’re sitting on the front wheels, which is one of the worst feelings to feel when you’re driving a car. It’s just something I’ve really struggled with. If you were driving your car at home and you pulled the wheels right underneath your legs, you would not be happy when you’re approaching the roundabout.
Lewis Hamilton, zit graag op de achterwielen
Toto Wolff geeft aan dat hij de opmerkingen van zijn zevenvoudig kampioen serieus neemt:
We’re dealing with the big concept of driver position. Obviously that’s one of the most important things. And when a seven-time world champion has an opinion, it’s important to listen to it.
Toto Wolff, wilde bijna achtvoudig kampioen zeggen
Maar ja, het is de vraag of Mercedes hier echt iets mee kan doen gedurende het seizoen. Monocoques zijn allemaal FIA gehomologeerd en kan je niet zomaar veranderen. En het hele ding verder naar achter plaatsen zal vermoedelijk niet zomaar gaan. Althans niet zonder het aero-concept helemaal op de schop te gooien. Iets wat dan weer niet zomaar kan onder het budget cap. Enfin, we gaan het zien…
Robert zegt
Formule 1 tech specialisten als Scott Mansell (Driver61), Sam Collins (F1TV) en Craig Scarborough (medewerker aan beide kanalen) hebben hier al wel eens analyses op losgelaten en wijzen erop dat de overlengte die Mercedes tot 2021 zoveel succes bracht, juist daarna is gaan tegenwerken. Red Bull had namelijk uitgevonden dat een kortere wielbasis i.c.m. een sterkere ‘rake’ een veel betere balans in de bochten bracht. Toen daar vorig jaar het ground effect bij z’n herintroductie maakte, bleek dat de aerodynamische effecten op zo’n kortere vloer ook nog eens beter te werken.
Het zou mij in ieder geval niet verbazen als de W15 voor het volgend seizoen in ene een stukje korter platform zou bezitten.
anthwan zegt
Dit roept Hamilton al vanaf de start van het seizoen.
Hij vind dat die te ver naar voren zit en daardoor de geen gevoel in de achterkant van de auto heeft.
drdre1 zegt
Fijn dat Toto ook dit moment kan nemen om nog maar eens aan te geven dat Lewis een seven-time world champion is! Dat laat ‘ie namelijk bij elk interview weten. Er zou ook maar enige twijfel over bestaan over de correctheid van dit feit!
Richmond zegt
Massa twijfelt!
mustang750supersnake zegt
niks 7x kampioen…net zoals schumacher is t 80% vuil spel, belachelijk veel snellere auto en vriendjespolitiek….
er zijn dr maar weinig die ècht op doorzettingsvermogen en fair play hebben gewonnen…..
sportevo zegt
Net zoals hoe Verstappen op het moment zijn titels bij elkaar rijdt bedoel je?
mashell zegt
Dus Verstappen ook maar één titel? Die heeft z’n 2e ook op zijn sloffen gehaald door een snellere auto en z’n 3e lijkt nog gemakkelijker gehaald te gaan worden.
Lewis heeft gewoon zeven titels, net als Schumacher. Ik ontken niet dat er vuil spel geweest is maar dat is bestraft en afgehandeld, hebben we het niet meer over.
supertjeduc zegt
Lijkt me fors probleem, ik neem aan dat er niet ergens 20 cm loze ruimte achter hem is
Vreemd , heeft de Aston daar ook last van , want zelfde motor en versnellingsbak
Of heeft het ont breken van de sidepods invloed op de lengte
Roskampies zegt
Geen idee, maar is wel een probleem voor het concept. Zit positie / safety kuip is primaire design uitganspunt. Motor bak is er direct aan gelinkt. Dat verander je niet 123. Of nog langere wielbasis. En merc is al de langste. 2026 eerste wijziging denk ik?
mashell zegt
Lewis kan wel zeggen dat bovenop de voorwielen zitten slecht is en je langzamer maakt maar daar hebben al die bouwvakkers en pakketbezorgers in hun busjes helemaal geen last van.
dtwo zegt
fixed
pomoek zegt
Dat was natuurlijk de bron van de rant die Hamilton ten gehore gaf aan het begin van het seizoen. Hij had aangegeven dat de rijderspositie naar achteren moest. Hebben ze niet gedaan bij MB. Ik kan me goed voorstellen dat dit best een groot verschil maakt. Dan kan ik mij de irritatie van Hamilton wel voorstellen als hij in de W14 tapt en ontdekt dat er niets is gedaan met zijn kritiek en advies.
adbrotjeknor zegt
Michael Schumacher zei altijd dat hij een was met zijn auto. Hij ‘voelde’ zijn Ferrari met zijn billen en rug. Daardoor ‘weet’ een coureur wat de achterkant van de auto doet. Zal voor alle coureurs gelden
GielMK1 zegt
Lang geleden af en toe lopen driften met een achterwiel aangedreven Volkswagen T3 Pickup busje.
Daar zit je dus vrijwel letterlijk op het draaipunt bovenop de vooras en merkt de drift pas als je al enorm dwars gaat.