Lewis Hamilton zit met de gebakken peren nadat hij de auto van Alonso als springschans gebruikte.
‘Na de zomerstop vechten er misschien wel drie teams om de overwinning’, zo was de speculatie in de aanloop naar Spa. Niets bleek echter minder waar. Noch Ferrari, noch Mercedes maakte ook maar een schijn van kans tegen een oppermachtig Red Bull. Of beter gezegd: een oppermachtige Max Verstappen.
Onze nationale held lijkt daarmee af te stevenen op een tweede zege tijdens zijn thuisrace. Vorig jaar was zo’n beetje de enige die hem daarvan kon weerhouden Lewis Hamilton. Er kan veel veranderen in een jaar tijd, want er zullen nu waarschijnlijk heel weinig mensen hun geld inzetten op Hamilton.
Wat de kansen van Lewis niet vergroot: het akkefietje met Alonso krijgt misschien nog gevolgen. De FIA heeft Hamilton hiervoor geen straf gegeven, maar mogelijk wordt hij indirect alsnog gestraft. Er hangt hem namelijk een potentiële gridstraf boven het hoofd.
Zoals jullie allemaal gezien hebben koos de auto van Hamilton het luchtruim na de aanvaring met Alonso. De power unit van Hamilton kreeg daarbij een flinke optater. Zodoende moest Sir Lewis zijn auto parkeren en te voet zijn weg vervolgen. De motor is inmiddels naar Brixton gestuurd voor nadere inspectie.
De hamvraag is: kan de motor nog opgelapt worden? Als het antwoord ‘nee’ is, moet Mercedes dus een nieuwe motor in de auto van Hamilton lepelen. Dat zou de vierde motor zijn, wat betekent: gridstraf. Dat geldt overigens ook als een van de andere elementen van de power unit vervangen moet worden. Lewis zit namelijk met alle onderdelen aan zijn tax.
Als de motor inderdaad niet meer bruikbaar is zou dat best zuur zijn, want het was een kersvers exemplaar. Verder hoeven we natuurlijk geen medelijden met Hamilton te hebben. Het hele gebeuren was ten slotte volledig zijn eigen schuld. Dat geeft zelfs Lewis Hamilton toe.
lekkerlinksrijden zegt
Race ongeluk, niets meer niets minder. Van een mug een olifant maken is ook een sport tegenwoordig door de pers, alles opblazen.
Dakhaas zegt
Dit is een blog.
sportabgasanlage zegt
Heb je ’t artikel überhaupt gelezen?
dawwg zegt
Meer een blunder dan een ongeluk eerlijk gezegd.
harrie zegt
Boeien, welke designerkleedjes heeft ie aan op Zandvoort, dat is de grote vraag.
maferick74 zegt
Hopelijk heeft ie n linkje op insta, zodat we met z’n allen er ook zo uit kunnen zien.
Robert zegt
Lewis’ gifbeker was klaarblijkelijk nog niet helemaal leeg.
Ik zag afgelopen weekeinde ook een herhaling voorbij komen van Top Gear, van 15 jaar geleden of zo. Daarin kwam een jonge, nog onbevangen Lewis Hamilton even de beste tijd in de ‘reasonably priced car’ neerzetten. Dan vraag ik me gewoon af hoe hij daar nou zelf tegen aan zou kijken.
kniesoor zegt
Qua dat laatste : door zo’n potsierlijke designerbril, vermoedelijk 🙂
Dakhaas zegt
Dat moet toch een aardige déjà vu zijn als hij in zijn huidige Benz rondjes tuft 😄
kenner zegt
Waar komt die haat tegen HAM toch opeens vandaan? Tuurlijk de ervaringen met Max vorig seizoen waren soms over de grens maar alles wat hij doet, wat hij eet, draagt, leest wordt uitvergroot en bekritiseerd. Doen we bij Leclerc, Sainz, Albon toch ook niet? Beetje meer respect hier voor een 7 voudig wereldkampioen
harrie zegt
Geen haat hier en respect voor zijn prestaties op de baan, maar al dat onoprechte pr gewauwel van hem de laatste jaren mag van mij prima belachelijk gemaakt worden.
beetec zegt
Eens.
Respect voor zijn prestaties op de baan maar daarbuiten? Het heeft jaren geduurd voordat hij Max bij naam kon noemen. “That guy”..
Kneus.
porker zegt
Tsja, maar jij bent dan ook de kenner
flutterby zegt
Opeens? Volgens mij heeft die zich al een tijd terug niet zo populair gemaakt als rivaal van Max (Silverstone anyone?). Als je nu de strijd tussen Max en LeClerc ziet is dat met veel meer respect.
sportevo zegt
Oh ja, laten we Silverstone er nog even bijhalen. En laten we dan voor het gemak vergeten wat er in Monza gebeurd is. Daar heeft Verstappen de schuld gekregen. Wat mij betreft is het dus gewoon gelijk want ook Monza had een andere afloop kunnen hebben als er geen halo was geweest. En dat bezoekje aan het ziekenhuis was gewoon een voorzorgsmaatregel dus we moeten het niet groter maken dan het is.
Bovendien was de aversie tegen Hamilton al voor Silverstone aanwezig.
sportabgasanlage zegt
Voorzorgsmaatregel? Hij crashte met 51G! Voor een normaal persoon is een crash met 30G potentieel al dodelijk…
sportevo zegt
Ja, voorzorgsmaatregel, gewoon een check. Hij had geen klachten, zijn ledematen zaten er nog aan en er spoot nergens bloed uit maar ze wilden zeker zijn dat er niets aan de hand was.
917 Porsche + Audi zegt
@flutterby; LeClerc staat 98 punten achter Max, Dit kan je toch geen strijd meer noemen.
redbeams zegt
Haat uh tja ik zeg…play stupid games…win stupid prizes.
HAMMER zegt
Play stupid games win stupid prizes. Jij moet t verleden van Schumacer eens terug lezen hoe hij aan zijn titels is gekomen. Blijkbaar slik jij dan gauw je woorden weer in. Want jij gaat er klakkeloos van uit dat hij het allemaal zo netjes heeft gedaan. Wereldkampioen word je niet met een houding van ideale schoonzoon.
mustang750supersnake zegt
die haat komt van jarenlang smerig spel,de regels verdraaien..dreigen naar de fia toe dat als ze hun zin niet krijgen blahblahblah….
de fia achter zich hebben staan jarenlang bij 80% van de beslissingen(ook schuld bij fia trouwens, net als bij ferrari destijds…80% van de kampioenschappen van schumacher zijn smerig spel)……
onsportief gedrag wanneer een ‘collega’ coureur nog in het ziekenhuis verblijft en ondertussen op het podium het hardst ooit staan te juichen terwijl niet duidelijk is wat de toestand van je tegenstander is…..
huichelarij van de bovenste plank over het milieu en blm
moet ik doorgaan?
sportevo zegt
Dat ziekenhuis bezoekje van Verstappen was alleen voor de check. Meer niet. Daarnaast informeerde Hamilton over de boordradio nog of hij ‘okay’ was. Dat heb ik Verstappen niet horen vragen in Monza.
En het verhaal dat de FIA Mercedes (en Ferrari) heeft bevoordeeld is natuurlijk ook gewoon onzin. Als dat zo zou zijn, dan waren de regels in 2021 niet zo aangepast dat de auto’s met een lage rake er meer last van zouden hebben want dat heeft Mercedes behoorlijk wat gekost, evenals hun dual-axis stuur systeem.
Bovendien heeft Red Bull ook meerdere malen gedreigd de F1 te verlaten als er niet iets zou veranderen of zou worden doorgevoerd, zowel bij hun eigen leverancier(s) en de FIA.
2021: https://the12thman.in/formula-1-news-red-bull-chief-threatens-to-leave-f1-following-mercedes-protests/
2020: https://racingnews365.nl/waarom-red-bull-wederom-dreigt-de-formule-1-te-verlaten
2018: https://www.foxsports.com.au/motorsport/formula-one/f1-red-bull-threatens-to-quit-formula-1-if-honda-engines-dont-make-it-a-world-title-contender/news-story/e203f653e27b0b60766ca05cad23c6de
2017: https://caspiannews.com/news-detail/red-bull-threatens-to-leave-f1-racing-1493373290563/
2015: https://www.theglobeandmail.com/sports/more-sports/red-bull-owner-threatens-to-quit-f1-if-renault-doesnt-build-competitive-engine/article23856291/
2014: https://www.theweek.co.uk/formula-1/f1-2014/57847/red-bull-quit-threat-adds-crisis-over-new-formula-1-rules
Dus elk topteam probeert de FIA wel te manipuleren en aangezien Red Bull er nog steeds is zullen ook zij hun zin wel hebben gekregen.
mustang750supersnake zegt
‘de fia iemand voordeel geven onzin’….
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 werkelijk……
man kijk je wel????
de fia is een grote bende leugenaars bij elkaar want geld boven alles
hun beslissingen spreken voor zich
dat je dat weigert toe te geven zegt ook al n hoop voor mij….
HAMMER zegt
kenner Ik heb geleerd dat haat ook een vorm van vrees is. Velen weten niet eens waarom ze Hamilton moeten haten. Ze gaan gewoon met de meute me.Net als kleine kinderen.Als je niet meedoet hoor je er niet bij.Word je buiten gesloten. Ik heb zelf het gevoel dat bij de Hamilton haters niet uit maakt wie kampioen word als het maar geen Hamilton is. Dan mag jij je nog eens af gaan vragen wat er nog meer mee speelt.Ik heb zo een donkerbruin vermoeden. Maar dat hou in wel voor me zelf.
kniesoor zegt
@HAMMER een pakje zakdoekjes aanreikt.
sportabgasanlage zegt
Het klopt dat mensen vrezen wat ze niet begrijpen. En ik vind ‘haten’ in deze een beetje een verkeerd en populair gebruik van het woord, want het is allemaal niet zo erg als het woord impliceert (haat kan nl leiden tot geweld en zover zal 99,9% van de reaguurders echt niet gaan).
Waar niemand omheen kan is dat veel mensen Hamilton niet begrijpen, en dan met name zijn opmerkelijke en “afwijkende” gedragingen en uitspraken. Ik noem dat geen haat, maar hooguit afkeer of walging. Je kunt iemand gewoon een klootzak vinden vanwege zijn gedrag. En nee, dat heeft echt helemaal niks met ras of huidskleur te maken. Maar dat maken hij en zijn fans er wel telkens van (calimerocomplex).
dawwg zegt
Die kritiek is helemaal niet nieuw; alleen elke vorm van kritiek – valide of niet – ‘haat’ noemen is nieuw. Vrijwel iedereen was in 2015 dat PR geneuzel van Lewis elke week – ‘best crowd ever’ – en de underdog spelen terwijl die de meeste races met 20+ seconden voorsprong en twee posts op Insta vanuit de auto won – al zat.
mustang750supersnake zegt
die haat komt van jarenlang smerig spel,de regels verdraaien..dreigen naar de fia toe dat als ze hun zin niet krijgen blahblahblah….
de fia achter zich hebben staan jarenlang bij 80% van de beslissingen(ook schuld bij fia trouwens, net als bij ferrari destijds…80% van de kampioenschappen van schumacher zijn smerig spel)……
onsportief gedrag wanneer een ‘collega’ coureur nog in het ziekenhuis verblijft en ondertussen op het podium het hardst ooit staan te juichen terwijl niet duidelijk is wat de toestand van je tegenstander is…..
huichelarij van de bovenste plank over het milieu en blm
moet ik doorgaan?
flyerbunch zegt
Mja, het ging hem niet echt voor de wind dit weekend.. hij gaf idd toe dat hij fout zat, maar nadat hij de commentaar van Alonso hoorde wilde hij zich alvast niet meer persoonlijk excuseren bij hem. De motor is idd een grote zorg, maar wordt nog onderzocht. Ook de versnellingsbak kreeg door de tik met Alonso een flinke opdonder. Er is al duidelijk dat er iets kapot is in de versnellingsbak, maar dit levert Hamilton geen straf op. Wel kreeg hij nog een waarschuwing omdat hij niet rechtstreeks naar de medical center ging
karhengst zegt
Hij had toch echt een vliegende start. Nu de landing nog.
De soundbite van Alsonso was heerlijk sappig natuurlijk, niet geheel classy maar soms flapt er gewoon iets weinig subtiels uit als je met zekere snelheden door een rivaal wordt getorpedeerd op een niet al te handige wijze.
Mij verbaaste het wel dat Hamilton de hand in eigen boezem stak. Dit seizoen is een aardig lesje nederigheid voor hem en de beker is dus nog niet leeg kennelijk.
porker zegt
Deze titel grenst toch weer aan fake news en daar zijn we met zijn allen al zo lekke meer bezig in de wereld. Alles voor de pecunia?
harrie zegt
Snel, rapporteer het ministerie van de waarheid!
porker zegt
ach ja sommige mensen worden graag (en eenvoudig) voor de gek gehouden
sportabgasanlage zegt
Ik vind veel titels op AB clickbait, maar deze keer is het gewoon een feitelijke beschrijving van wat er aan de hand is:
Maar een titel als: “Hamilton sneed Alonso af waardoor hij ging vliegen en dusdanig hard landde dat zijn motor en/of versnellingsbak mogelijk vervangen moeten worden waardoor hij meer onderdelen gebruikt dan toegestaan en daarvoor gestraft zal worden.” is wel een beetje aan de lange kant, niet?
pomoek zegt
Dit was een simpel race incident. Zo is het ook afgedaan door de stewards. In de eerste rondes wordt veel meer toegestaan dan in de rest van de race. Of dat logisch is is een tweede, maar goed, zo gaat het al jaren.
Ik ben zeker geen Hamilton hater. De man is de goat. Daarnaast bevalt het mij nu juist wel dat hij zijn podium gebruikt om zaken die hij belangrijk vindt onder de aandacht te brengen. Iets wat Verstappen vrijwel nooit doet. Duidelijk is dat Hamilton geen hoge pet op heeft van Verstappen behalve als coureur. Dat mag.
De Verstappen haat en de Hamilton haat van de respectievelijke fans is jammer. Zo las ik dat op twitter Hamilton fans oproepen om Verstappen te diskwalificeren vanwege de tear-off die in Leclerc zijn brakeduct terecht kwam. En andersom gebeurt dat hier dus ook. Niet geholpen door Horner die het niet kan laten om te blijven foeteren op MB.
Ik geef toe ook te genieten van het gebrek aan snelheid van de MB’s na jarenlange dominantie. Maar mis ook de spanning van het afgelopen seizoen. 2022 lijkt nu toch een beetje leeg te lopen. En er is een goede kans dat tot en met 2025 Verstappen+RB de dominante factor blijft in de F1. Dat worden een heleboel saaie zondagen.
Dus misschien is het tijd voor een swap tussen Ferrari en MB. Leclerc voor Hamilton. Beiden kunnen wel een nieuwe uitdaging gebruiken. En Hamilton kan, als goat, het zwalkende Ferrari schip misschien wel weer op koers krijgen. Iets wat Leclerc niet lukt. Daar is hij te jong voor en te onervaren. Die past prima in het strak georganiseerde MB team, waar hij niet tijdens de race hoeft te beslissen met welke band hij wil rijden Question?
Dan wordt het misschien wel weer spannend!
kniesoor zegt
Uit nieuwsgierigheid : op grond waarvan kwalificeert Hamilton (en niet Schumacher) volgens jou als goat ?
pomoek zegt
Data: meeste overwinningen, overwinningspercentage, meer overwinningen als rookie, jonger bij eerste overwinning, al 15 jaar lang elk seizoen 1 overwinning, meer pole’s, hoger percentage pole’s, meer pole’s in een seizoen, totaal aantal podiums, enz. Ik snap wat je zegt over Schumacher, die heeft ook nog steeds ene flink aantal records op zijn naam, maar ook een beetje een luchtje van oneerlijkheid (tractiecontrole op de Benneton toen dat niet mocht, kampioenschappen die hij besliste door botsingen) dus vandaar. Maar daar mag je gerust anders over denken.
mustang750supersnake zegt
sorrie hoor maar als je ZO gemakkelijk zonder ook maar enige vorm van tegenstand alle races met afstand wint….en dat met half gas..meerdere seizoenen lang……kom me dan niet met goat……..asjeblieft zeg……
de BESTE…. ben je in mijn ogen als je jarenlang met juist MINDER materiaal dan de rest je TOCH een weg naar voren hebt weten te vechten en met veel pijn en moeite, bloed zweet en tranen hebt weten te winnen…
racen met gebroken botten,kneuzingen..compleet uitgeput niet eens meer uit je wagen kunnen komen……
ALLES ervoor over hebben…al je geld , je huis, geen fuck geven om rijkdom of status…al woon je in n kartonnen doos op straat…t enige dat telt is die titel…
DAN ben je voor mij de allerbeste……DAN heb ik respect voor je en juich ik voor je…
DAN ben je n zogenaamde ‘GOAT’…
heckblende zegt
omdat Schumacher niet kan skiën
gregorius zegt
Vraag.
Er zijn de afgelopen jaren meerdere voorbeelden geweest van de coureur in de 1ste ronde die aan de binnenkant zit, dat overschat, waardoor hij verder naar buiten komt en de persoon die buitenom wil komen eraf ketst. Dat was vrijwel altijd 5 of 10 seconden. Causing a collision.
Maar als je in de eerste ronde van buiten naar binnen er zit nog iemand naast; je bent dus vergeten om te kijken en je laat m geen ruimte, dan is het een race incident?
Om vind je dat het het er om gaat dat als de schuldige (LH in dit geval) zichzelf eruit rijdt, hij dan niet ook nog een straf verdient?