Niet alleen Max krijgt een eigen documentaire.
Meestal wordt er pas een documentaire gemaakt over een coureur als de coureur in kwestie niet meer leeft of al lang en breed met pensioen is. Of in coma ligt, in het geval van Michael Schumacher. Anno 2022 heeft men echter geen zin om daar op te wachten: er worden nu gewoon docu’s gemaakt over coureurs die nog volop actief zijn.
Viaplay kondigde eerder deze maand al aan dat Max Verstappen een eigen docu krijgt. Als Max na één wereldkampioenschap al een documentaire verdient, kan het natuurlijk niet zo zijn dat Hamilton als zevenvoudig kampioen géén docu heeft.
Apple kondigt daarom nu een documentaire aan waarin Lewis Hamilton centraal staat. Apple prijst Hamilton aan als een van de grootste en meest invloedrijke coureurs. Volgens het persbericht heeft hij de sport op wereldwijde schaal getransformeerd. Daarmee geven ze hem misschien iets teveel eer, maar een buitengewoon succesvolle coureur is hij in ieder geval.
In de docu krijgen we een kijkje in het leven Hamilton, zowel op als naast de baan. Ook is er een “all star cast” die aan het woord komt in de documentaire. We zijn heel benieuwd of Apple ook Max Verstappen gevraagd heeft.
Lewis Hamilton is niet alleen het onderwerp van de documentaire, hij bemoeit zich ook actief met de totstandkoming ervan. Hij is namelijk een van de producers van zijn eigen documentaire. Ook Box to Box Films is betrokken bij de productie. Deze toko is mede verantwoordelijk voor – jawel – Drive To Survive.
Wanneer de documentaire over Lewis Hamilton op Apple TV+ zal verschijnen is nog niet bekend. Apple is naar verluidt trouwens ook bezig met een nieuwe F1-speelfilm, waarin Brad Pitt een hoofdrol speelt. Ook daar schijnt Lewis bij betrokken te zijn.
Edge zegt
Dit riekt toch wel naar belangenverstrengeling. Je kunt onmogelijk aan je verplichting richting Netflix voldoen (de best mogelijke versie van Drive to Survive afleveren) als je tegelijkertijd ook beelden moet achterhouden voor de documentaire op Apple TV. Anderzijds kun je Apple TV ook niet afschepen met wat restjes, want ook zij betalen voor de best mogelijke versie van het product.
osmo zegt
Er is nergens een verplichting naar Netflix toe, Netflix mag wat in de paddock lopen te filmen van Liberty Media en iedereen beslist zelf of hij gefilmd wil worden of niet. Max wordt bv niet (meer) gevolgd.
Het gaat daar wel een gezellige drukte worden met al die cameraploegen.
Edge zegt
De verplichting naar Netflix ligt niet bij Lewis, maar bij Box to Box films. Zij hebben dat contract, zij zijn verplicht om het best mogelijke product af te leveren. Als Hamilton op eigen houtje beslist om een andere productiemaatschappij in de hand te nemen voor een eigen docu (vergelijkbaar met Verstappen en Ziggo/Viaplay) is er niks aan het handje. Dan maken zij met de beschikbare coureurs en het beschikbare beeldmateriaal het best mogelijke product. Maar in in dit geval is hun handelen er direct verantwoordelijk voor dat Hamilton ofwel verminderd ofwel helemaal niet meer te zien zal zijn in Drive to Survive. Daar zou ik absoluut niet blij mee zijn als ik Netflix was.
gregorius zegt
Meest invloedrijke coureurs en sport getransformeerd? Hoe dan? Gaan we wat ouwe koeien uit de sloot halen?
Eerst seizoen was hij inderdaad opeens daar om vervolgens in zn 2e seizoen (met enig geluk) te winnen.
Daarna was hij ‘gewoon’ bij McLaren.
Daarna ging hij naar MB; gezien zn salaris en het plan van MB logisch.
En daarna was het eigenlijk over: veruit snelste auto; 1 keer verloren van Rosberg en daarna een middelmatige teammaat. Wat een invloed zeg.
Waar hij invloed op heeft is dat ook anderen erg veel zeuren over de radio.
Niet voor niets dat er een hoop zijn die hem niet als de GOAT zien, ondanks dat zn totalen dat wel doen lijken; al kom je daar makkelijker aan met seizoenen van 20+ races, in de snelste en duurste auto waar historisch weinig aan veranderd mag worden door de jaren heen.
En hoe heeft hij de sport getransformeerd? Door graag ook gezien te worden als iemand die belangrijk is buiten de sport, terwijl daar niemand hem serieus noemt?
Door elke race te zeggen dat het publiek geweldig was?
Door hypocriet bezig te zijn over het milieu?
Door belasting te ontwijken op een manier waar je in Spanje 2 jaar gevangenisstraf krijgt?
De enige documentaire die je nu zou moeten maken, is over het lobbyen van MB sinds 2010 over het bevriezen van de technologie ‘uit kosten overweging’ op het moment zij juist het meeste uitgeven en het beste pakket hebben. DAT heeft de sport pas getransformeerd!
Edge zegt
Geluk? Dat is nog zacht uitgedrukt. Iedereen heeft het altijd over het geluk dat hij Glock nog in die laatste bocht kon inhalen en zo dat extra punt kon pakken dat nodig was om Massa voor te blijven in de stand. Maar wat iedereen vergeet te vermelden, is Singapore. Je weet wel, die wedstrijd waarin Flavio Briatore en Nelson Piquet Jr. actief aan matchfixing deden. Die hele wedstrijd had ongeldig moeten worden verklaard.
gregorius zegt
Was het niet zo dat Alonso als enige profiteerde van die nep-crash?
LH44 werd 3e, anders 2e.
Massa has zichzelf al uitgeschakeld in de pit en reed buiten de punten.
Een hele race ongeldig verklaren gebeurt niet zo snel. Een overtredend team post-race uit de uitslag halen, dat kan ik nog wel snappen. In dat geval had LH44 per saldo meer punten gepakt dan Massa.
Maar ach, dit maakt de F1 ook weer leuk; je onthoudt het geklooi in de mindere races. De (vele) races waar eigenlijk geen ruk gebeurd en alle poppetjes op de plaats eindigen waar ze zo’n beetje horen, vergeet je vrij snel
dawwg zegt
“Apple prijst Hamilton aan als een van de grootste en meest invloedrijke coureurs. ”
Natuurlijk doet Apple dat en hij is inderdaad een van de grootste & meest invloedrijke coureurs (op dit moment althans); maar wel op gepaste ruime afstand van de echte game-changers zoals b.v. een Schumacher. Hamiltons invloed ligt meer buiten de sport en al dat geneuzel past natuurlijk heel goed in Amerika’s LBTQ+++ & BLM cancel-cultuur.
flyerbunch zegt
Met dit zeropod gate gedoe vrees ik dat hij dit jaar z’n 8e titel zal (proberen te) halen. Hopelijk kan RB toch nog dit jaar meestrijden, maar de hoogmoed van Lewis zegt genoeg! Mercedes heeft nog niks concreets laten zien, maar het wilt revenge en gunt het Lewis. Russel zal dit jaar nog ff koest blijven en goeie wingman wezen, maar mag volgend jaar volledig mee voor de winst gaan en overnemen. Daarna loopt toch het contract af van Lewis en hangt hij z’n helm aan de wilgen. Zodoende gaat hij lekker in Hollywood resideren voor z’n andere passie fashion en film..
rijnounsdoor zegt
Ik denk dat dit hilarisch wordt. Op een powerboat zwijmelen over “me time” en het klimaatprobleem. Bij Pagani praten met Horacio over armoede in de wereld en het enorme dilemma in het Oger pashokje bespreken met welke tint Oranje kasjmier sjaal hij de harten van de Nederlandse fans kan veroveren.
Ik pak alvast de popcorn.
petroldrinker zegt
Gaat de docu erop in hoe hij absoluut niet zo goed is als velen roepen, maar puur geluk heeft gehad dat ie middelmatige teamgenoten had in een absoluut dominante auto, het was eerder een absolute fail aan zijn kant als ie niet al die kampioenschappen aan elkaar kon rijgen…
bernoulli zegt
Werktitel:
Woke to Provoke.
brammetjedeb zegt
Da heeft echt niemand volgens mij…
cossiekiller zegt
Dat is volgens mij geen documentaire, maar een therapiesessie.