Live to die another day.
Sinds het “tennisongeluk” van Juan Pablo Montoya in 2005, waardoor de destijds voor McLaren uitkomende Colombiaan twee Grand Prixs moest missen, staan Formule 1-teams overwegend negatief tegenover disciplinewisselingen van hun coureurs. Red Bull Racing, bijvoorbeeld, liet eerder dit jaar nog weten dat Max Verstappen geen omgekeerde Marc Marquez mag doen. Lewis Hamilton, die zelf een enorm zwak heeft voor de betere tweewielers, heeft zich dit weekend gewaagd aan een competitieve poging motorfietsen en dat ging maar net goed.
Nadat de Mercedes-coureur zijn vijfde kampioensseizoen in Abu Dhabi afsloot met een overwinning, besloot Hamilton niet af te koelen met een weverdiende rustperiode, maar pakte hij een vlucht naar Spanje om aldaar een stel Yamaha’s R1 aan de tand te voelen. De motoren waren geprepareerd door het World Superbike-team van Pata Yamaha, waarvoor de Brit Alex Lowes en onze eigen Michael van der Mark uitkomen.
Het is niet bekend of Lewis Hamilton tijdens de MotoGP- en World Superbike-tests in Jerez competitieve tijden heeft neer kunnen zetten, maar volgens het Italiaanse Gazetto dello Sport heeft de Formule 1-coureur zo nu en dan aardig met de ervaren rijders mee kunnen knallen. Hamilton sloeg echter iets door in zijn enthousiasme, want op een zeker moment verloor hij de controle over zijn Yamaha. In de snelle right-hander, bocht 7, gleed Hamilton onderuit. Naar verluidt was het gelukkig geen enorme klapper en Hamilton kwam er dan ook zonder kleerscheuren en/of botbreuken vanaf. Dat is maar goed, anders waren zijn kansen om Michael Schumacher te overtreffen als beste Formule 1-coureur aller tijden mogelijk flink geschronken.
n0zem zegt
Aha, dus niet gecrasht, maar onderuit geschoven. Hopen dat hij volgend seizoen weer fit is!!
janmetdelangeachternaam zegt
@n0zem: wat is het verschil?
n0zem zegt
@janmetdelangeachternaam: crashen suggereert een hoge impact met (fikse) schade als gevolg; botsen, zo je wilt.
str8six zegt
@n0zem: hoe dan ook, hij is op zn muil gegaan.
kruimel zegt
@str8six: precies, op zijn platte smoel.
evdw zegt
@n0zem: In jouw beleving misschien, maar niet in die van iedereen.
n0zem zegt
@evdw: cra·shen (crashte, is gecrasht):
1
(van beurskoersen) zeer sterk dalen
2
botsen; = neerstorten
3
(van een computer) vastlopen (en kapotgaan).
Aldus VanDale.
Zie definitie 2.
evdw zegt
@n0zem: Beleving zei ik, niet definitie.
n0zem zegt
@evdw: met behulp van deze definitie wil ik enkel aangeven dat men mag aannemen dat het gros van de bevolking wél die beleving heeft. Dat iemand er een andere beleving op nahoudt is zijn/haar goed recht. Maar om daar nou iemand op aan te spreken? Dat is net zoiets als iemand die een liniaal recht noemt vragen om daar nuance in aan te brengen, omdat niet iedereen dat zo ervaart… Met die instelling kun je het Sinterklaasfeest ook een vorm van racisme noemen. Of draaf ik nu door? ;-)
evdw zegt
@n0zem: Met een definitie kan je geen beleving aangeven. Verder zou je kunnen zeggen dat hij gebotst heeft met het asfalt. Jouw beleving is kennelijk anders en jij bent vervolgens degene die daar de auteur op aanspreekt. Dus jij begon :)
schuiftrompet zegt
@n0zem: ja, dan draaf je een beetje door :p
vroaaar zegt
@n0zem: je hebt helemaal gelijk als je naar de definitie kijkt: “collide violently with an obstacle or another vehicle”. Tenzij Lewis onverwachts besloot een dutje te doen ;) Maar zoals wel vaker, is bij AB overdrijven ook een vak…
mikje90 zegt
@n0zem: volgens Lewis Hamilton zijn de motorfietsen van yamaha de beste die er bestaan.
ikleesookoverautos zegt
@mikje90: ja tuurlijk zegt ie dat.
apriliarsv zegt
@ikleesookoverautos: als ik als MV Agusta een zak geld aan Lewis had overgemaakt om zijn naam aan mijn motoren te verbinden zou ik hiermee niet zo blij zijn.
Zo natuurlijk vind ik het niet ?
pindakoning zegt
@mikje90: de Mercedes onder de motorfietsen ?
theblazerunner zegt
Zijwieltjes monteren dus
sportevo zegt
Schumacher mocht ook graag met motoren racen. Een crash in 2009 gaf hem problemen met zijn schouder. Daarom kon hij Massa niet vervangen na zijn noodlottig ongeval in Hongarije dat jaar. Volgens mij was dat wel de aanleiding voor Ross Brawn om Schumacher te polsen voor een rentree in 2010 nadat hij bezig was geweest met serieuze tests bij Ferrari.
avdb55 zegt
@sportevo: massa een noodlottig ongeval? Daarvan spreek je als het einde oefening is. Massa hebben we daarna gelukkig nog vaak kunnen zien in een raceauto.
sportevo zegt
@avdb55: ja, verkeerde keuze van woorden. Het was de samenloop van omstandigheden die van de veer die net op de verkeerde plek op zijn helm kwam.
bassx zegt
@sportevo: Schumacher heeft zijn hele F1 carrière met Brawn samengewerkt (op Jordan na). Rentree was meer een vriendendienst voor bepaalde tijd.
sportevo zegt
@bassx: klopt, maar zou Brawn hem ook gevraagd hebben als hij die zomer niet voor Ferrari getest zou hebben?
bassx zegt
@sportevo: Dat heeft zonder meer meegespeeld, daar twijfel ik niet aan. Denk wel dat de grootste factor de 10+ jaar samenwerking en kampioenschappen bij Benetton en Ferrari doorslaggevend zijn geweest.
sportevo zegt
@bassx: alleen 1996 was een tussenjaar. Toen zat Brawn nog bij Benetton. Die relatie was er zeker ook bij nodig maar ook de relatie met Mercedes. Schumacher was vroeger een Mercedes junior samen met Wendlinger en Kreuzpointner (en Frentzen?).
bassx zegt
@sportevo: HHF komt wel uit hetzelfde Mercedes sportscar programme dan Schumacher maar ik weet niet of dat hetzelfde is dan Mercedes junior team.
maferick74 zegt
Moet Hamilton, schumacher achterna? Dan zou ik voor een andere sport dan motorracen kiezen.
gasskaas zegt
@maferick74: ski-en?
Benny_Weisz zegt
Hmm… iets met een schoenmaker en zijn leest?…..
evdw zegt
@bennyweisz: Ja inderdaad Hamilton, hou het het bij racen….. Oh wacht…
Gulli zegt
En MV Agusta keek toe en hield de zak geld nog even bij zich