Lewis Hamilton drukt soms liever zijn snor dan dat hij zijn huiswerk doet.
Alles wat Lewis Hamilton doet is winnen. Ook dit jaar schrijft hij weer de F1 titel op zijn naam, waarmee hij de meest succesvolle F1 coureur ooit zal zijn. Waar veel coureurs enkele jaren nadat ze de dertig gepasseerd zijn tekenen van verval vertonen *kuch* Vettel *kuch*, zit de sleet er bij HAM nog niet op. De Britse Sir laat teammaat Bottas en onze Max met regelmaat stof happen.
Nou denken we wel eens dat het bij die andere oudjes ligt aan een gebrek aan inzet. Vaak proef je bij mannen als Vettel en Raikkonen bijvoorbeeld een onwil om de simulator te gebruiken. Logisch dan dat de nieuwe generatie, geboren met en Thrustmaster in de hand, dan een voordeel heeft. Max Verstappen en Lando Norris doen namelijk niks liever dan wanneer ze thuiskomen van een zware race de sim aanslingeren.
Maar wat blijkt nu: ook Lewis Hamilton is in dit opzicht van de oude stempel. De Brit geeft bij Sky Sports aan een beroertje dood aan de simulator te hebben. Liefst doet hij er helemaal niks mee. Als hij elk jaar twintig virtuele rondjes doet voor Mercedes, dan is het volgens LH44 al veel. Maar wacht! Er is meer!
Ook ander standaard huiswerk van de betere coureur laat HAM liever aan zich voorbijgaan. Vroeger deed hij naar eigen zeggen nog altijd wel een track walk voorafgaand aan de race om het circuit even te verkennen. Tegenwoordig vindt hij ook dat overbodig want ‘het circuit ziet er vanuit de auto toch heel anders uit’.
Kortom, Lewis Hamilton is je klasgenoot die geen steek uitvoert en toch torenhoge cijfers haalt. Nou deed ik dat zelf ook altijd zo -rare flex, maar oké- dus ik kan niet haten. Jij wel? En hoop je dat het Lewis in zijn achterwerk bijt dit seizoen? Laat het weten, in de comments!
HZW zegt
Vond ik in mijn schooltijd ook de beste aanpak, zo weinig mogelijk doen en toch het benodigde cijferwerk halen om weer over te gaan naar de volgende klas. :LOL:
Verder denk ik dat als F1 auto’s puristischer worden dat de oudere rijders als boven genoemd boven komen drijven.
De huidige F1 auto’s zijn toch meer Playstation auto’s, veel hangt er van de auto af, veel minder van de rijder.
Maar de toppers halen dan ook weer meer uit deze Playstation auto’s, dan de gemiddelde coureur.
okdoei zegt
@HZW: Vet! Jij bent (ex) F1 coureur. Welk team heb je gereden? Wanneer?
Dan weten wij wie je bent.
sportabgasanlage zegt
(A)mazi(ngs)pin laat zien dat de huidige auto’s niet zo eenvoudig te besturen zijn als jij doet vermoeden.
supertjeduc zegt
Hamilton is echt wel een uitzondering , de rest van de jonkies zijn sneller dan hun oudere team genoot
En ik denk dat dat in elke auto zo zal zijn
Jammer dat top gear niet die competitie meer heeft
jwcroy82 zegt
Lewis is ook nog altijd een vrij man. Geen vrouw en kinderen die z’n energie en gedachten bij hem wegnemen daarom presteert ie nog altijd op topniveau.
sportabgasanlage zegt
Wat een ouderwets gedachtegoed. Vrouw en kinderen… Misschien houdt Ham wel van vegan transgender mannen met Chihuahua’s.
pa045 zegt
@sportabgasanlage: dat is wel een indruk die hij vaak achter laat..
elemento zegt
@jwcroy82: daar zit zeker een punt
pa045 zegt
@supertjeduc: lewis heeft geen jonkie naast hem. Die bottas is ook al vergane glorie. Zet er russel naast, dan kan lewie zichzelf echt bewijzen.
vaakbenjetebang zegt
Zou het zo kunnen zijn dat Hamilton hier niet de waarheid vertelt? Gewoon, om iedereen nog meer de moeder te trollen?
sportevo zegt
@vaakbenjetebang: dat denk ik niet. Een trackwalk is gewoon onderdeel van de voorbereiding op een raceweekend en vaak ook onderdeel van rijderscoaching. Met je engineer kijken hoe de bochten lopen, of alle bakens om je rempunten te bepalen er nog wel zijn etc. Andere rijders zien dat wel tijdens hun eerste rondes op het circuit.
Wat betreft de simulator, misschien wordt hij er misselijk in. Schumacher had daar last van en ik heb ik (een van) de broers Coronel kotsmisselijk uit zo’n ding zien komen.
vaakbenjetebang zegt
@sportevo: Zou best kunnen hoor, maar ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik Hamilton ooit zulke uitspraken heb horen doen (daar moet ik wel bij zeggen dat ik nog wel eens een interviewtje oversla, 95% van de tijd zijn het bij vrijwel alle rijders obligate perspraatjes waar je niks wijzer van wordt). Nou kan ik me ook wel voorstellen dat je de zoveelste track walk op het circuit van zeg, Barcelona, wel een keer gelooft. Maar dan nog, ik vind het moeilijk voorstelbaar dat hij die structureel niet (meer) zou doen.
sportevo zegt
Ach, Max Verstappen is schijnbaar ook niet zo van de trackwalks.
Vermeld dat er dan ook even bij.
Of klopt het geschetste beeld over ‘LH44’ dan niet meer?
rob5nismo zegt
Het is zeker respectabel wat Hamilton doet alleen hoop ik mocht hij dit jaar kampioen worden dat het een hele zware strijd is geweest. Dan mag hij van mij nog wel 2 titels halen zolang hij er maar flink voor heeft moeten knokken
sportabgasanlage zegt
Helemaal met je eens. En ik ben groot fan van Max, maar iedereen die wint door er keihard voor te moeten vechten, verdient kampioen te worden.
mpgc zegt
Paar jaar geleden viel ook iedereen over Toto Wolff heen omdat ie Hamilton toe had gestaan om lekker vakantie te vieren en pas laat weer met de voorbereiding te beginnen. Vervolgens reed Hamilton weer de sterren van de hemel. Het is ook een beetje het imago dat Hamilton cultiveert. Maar Je word niet 7 keer wereldkampioen als je niet super gefocust bent en je heel goed voorbereid….
mustang750supersnake zegt
tja,zolang je een auto met 100 pk meer hebt maakt t toch geen bal uit….je wint toch wel….
sportevo zegt
Voorbereiding zit hem niet alleen in een rondje over de baan lopen en uren in een simulator zitten (en dan bedoel ik niet de standaard simulator die de meeste mensen (coureurs inclusief) thuis hebben staan).
Die voorbereiding kan ook in ontspanning zitten of het bestuderen van data van de vorige races.
De auteur van stukje suggereert dat simulatiewerk en trackwalks onderdeel van het ‘huiswerk’ zijn wat je moet doen en als iemand dat dan niet doet, het irritant is wanneer deze persoon dan toch goede prestaties behaalt. Dat is natuurlijk onzin.
Het gaat er uiteindelijk om dat je zo snel mogelijk op zondag de raceafstand aflegt. Daarvoor is een bepaalde focus nodig zodat je zo min mogelijk afgeleid wordt door randzaken die die focus kunnen beïnvloeden en dat je kan omgaan met de druk van media/sponsors/team etc.
Als je het dan toch met huiswerk wil vergelijken, zie het dan als de manier waarop iemand zich voorbereidt op die toets. Ik zat altijd aan mijn bureau, geen geluid om me heen, te studeren. Mijn zus zat het liefste op de grond van haar slaapkamer met muziek aan of beneden aan de eettafel haar huiswerk te doen. Welke methode het beste was? Geen idee, het resultaat was dat we beiden geslaagd zijn alleen weet ik wel dat ik met teveel afleiding om mij heen mij niet kan concentreren. Haar methode zal voor mij dus nooit hebben gewerkt.
Als een coureur op zondag goed presteert (en met 6 wereldtitels en 1 2de plek kan men niet zeggen dat Hamilton niet goed presteert) dan boeit het niets hoe hij zich voorbereidt. Ergens doet hij dat goed. Een trackwalk doen is geen garantie voor succes maar kan je wel helpen als je moeite hebt met het vinden van de juiste lijn of herkenningspunten.
Kijk hoe coureurs voor de start bezig zijn. De een zit tegen de vangrail aan met een koptelefoon op naar muziek te luisteren, de ander is met zijn fysio bezig met een reflectietraining (Gasly) en weer een ander staat met zijn engineer te praten/grapjes te maken.
Voorbereiding zit hem dus niet in wat je doet, maar hoe je het doet.
realhustler zegt
Op school opletten was het halve werk. Ik heb gelezen dat LH44 heel gefocussed is en alles wil weten. Anderen lopen een uur over de baan, terwijl hij dat uur gebruikt om de data van de vorige race te bekijken bv.