Nu we het onthullingsfeestje van de nieuwe F1-bolides hebben gehad en alle markante neuzen dezelfde kant op staan, is het tijd voor testwerk. Daarvoor zijn de teams afgereisd naar het Spaanse Jerez, waar Hamilton meteen het grind en een bandenstapel opzocht.
Slechts een paar uur na de onthulling van de Mercedes W05 is de 29-jarige Brit van de baan geschoten. In een tweet laat Mercedes AMG weten dat het om een defect aan de vleugel gaat. “De reden wordt momenteel onderzocht, Lewis is ongedeerd,” aldus @MercedesAMGF1.
Voordat Hamilton de eerste klapper van het F1-seizoen maakte, is er wel een en ander aan beeld- en geluidsmateriaal geschoten, waardoor we nu weten hoe de turbogeblazen 1.6-liter V6 in het echt klinkt. Lang niet slecht, was mijn eerste gedachte.
UPDATE: video van de schuifpartij en crash.
Fotocredit: @njuancof1
umadbrah zegt
Het gaat om een gebrek aan de vleugel? Misschien over naar Red Bull Hamilton…
jesse026carman zegt
Zet hem daar maar neer Hamilton…
nicktexel zegt
ik vind het toch wel vet klinken hoor die nieuwe blokken:X
MrSkyline zegt
@nicktexel: Voor een grasmaaier klinkt het heel fatsoenlijk, en als het de clio cup was geweest had ik het ook nog wel kunnen waarderen, maar niemand maakt mij wijs dat dit niet beter klinkt: http://www.youtube.com/watch?v=lOCP6JWQt_0
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@MrSkyline: Dat is inderdaad een wereld van verschil. Klinkt heerlijk, die V12-scream.
bluesbrother zegt
ik mis een beetje het gevoel van snelheid.
lijkt net of ze constant in een te hoge versnelling zitten, even overschakelen jongens.
motoragent zegt
@bluesbrother: Hier zitten ze ook nog lang niet tegen de toerenbegrenzer aan, dat verwacht ik de komende week ook nog niet echt te horen trouwens. Tijdens deze test is het vooral een kwestie van systemen testen en installatierondes rijden.
Design_Driven zegt
Ik was onbevooroordeeld maar ik vind, nu ik het voor de eerste keer hoor het helemaal niet zo goed klinken. Klinkt als een vette motor fiets maar niet als een f1. Ik mis de lage brom.
Maar ja het gaat niet alleen om geluid, de techniek vind ik wel mooi, dus vooruit maar.
berlinetta zegt
@sketcher: Ik mis juist het hoge gejank.
Design_Driven zegt
@berlinetta: true that, maar niets kan op tegen die heerlijke sound onder in de toeren die al je organen laten trillen als ze bijvoorbeeld de ou rouge uit accelereren.
MrSkyline zegt
@sketcher: F1 wagens nemen de eau rouge vol gas hoog in de toeren
VeniVidiVici zegt
Ach ja, het heten niet voor niks testdagen… Vettel aka Pisvingertje vliegt er ook nog wel een keer af.
Rice09 zegt
@VeniVidiVici: moeten ze eerst de auto fatsoenlijk in elkaar weten te zetten bij die energiedranken boer. De nieuwe Red Bull heeft nog geen meter gereden omdat de wielophanging niet goed is gemonteerd.
Alfarobert zegt
Klinkt helemaal niet ZO verkeerd.Snelheid zal er niet veel minder om worden denk ik.Ze persen er wel weer 900PK’s uit.Nu niet dan volgend jaar wel.
antoonniels zegt
Van wat ik begreep niet de enige met problemen. De Red Bull komt de baan niet eens op en de Ferrari stopte er al in de eerste ronde mee. Ben benieuwd of de regelveranderingen daadwerkelijk de boel een beetje gaan opschudden…
phaeton zegt
De V10 blijft toch het mooiste geluid houden van het afgelopen decennium. Het geblazen blok voor de komende jaren klinkt bij gas los/afremmen voor geen fluit.
baasbas zegt
Lewis Hamilton binnenkort in de Formule E?
fconderkantlat zegt
hm als ik dan dit hoor en dan vervolgens een fragment van een F1 Ferrari met v10 motor op youtube beluister, is mijn antwoord simpelweg nee nee nee geen mooi geluid
carmasterr zegt
Klinkt lekker. Doet denken aan deze:
http://m.youtube.com/watch?v=s8LWQkvqAf4
(Te horen na een gezonde portie Murray Walker)
Die-Bolle14 zegt
Das is al het 2e achtereenvolgende jaar dat Hamilton pech heeft en crasht op zijn eerste testdag.
rob5nismo zegt
Klote voor hem
Maar wat een bruut geluid
miketh185 zegt
Het geluid valt me erg mee, niet op hetzelfde niveau als voorgaande jaren maar zeker een genot naar te luisteren.
mclarenf1lm zegt
Klinkt meer als een sportmotor, maar ik ben benieuwd hoe ze hoger in de toeren klinken, dat ze dan misschien wat beter klinken.
lennartnijverdal zegt
als je het geluid nu hoort. gewoon als ze rijden is toch stuk beter. dan we hebben gehoord bij de motor op de testbank. jammer dat auto zo snel schade oploopt kunnen ze weer minder testen. want gewoon zo hoe meer teams vooraan mee kan doen hoe leuker het word
lennartnijverdal zegt
als je het geluid nu hoort. gewoon als ze rijden is toch stuk beter. dan we hebben gehoord bij de motor op de testbank. jammer dat de auto zo snel schade oploopt kunnen ze weer minder testen. want het is gewoon zo hoe meer teams vooraan mee kunnen doen hoe leuker het word
weertx zegt
Goed dat ze de remmen nog even testen….!
samoht zegt
bij elke test hoort natuurlijk een crash test, zal lewis ook zo gedacht hebben
RALM zegt
Ze weten de F1 jaar na jaar minder interessant voor de kijker te maken. Regels zijn prima en horen erbij, maar zo erg als dat de F1 naar de kl*te is geholpen de afgelopen 5/6 jaar – daar kan geen logica tegenop. Kan me gewoon niet voorstellen dat het aantal fans en kijkers wat erbij komt opweegt tegen het aantal mensen wat afhaakt. Toch wel jammer want ben altijd groot fan geweest. We zijn inmiddels bij het geluid van een getunede dyson belandt, vrijwel alle ruimte voor creatieve en vernieuwende (somewhat illegal..) toevoegingen aan de auto’s is eruit geslagen door het regelboek, er zijn zelfs systemen nodig om te zorgen dat er nog een beetje wordt ingehaald, de F1 inkomen zonder grote zak sponsorgeld is tegenwoordig praktisch onmogelijk en de nieuwe circuits herdefinieren het begrip saai.
Wat mij betreft is het tijd voor een stevig tegengeluid vanuit de autosport…
kingdecay zegt
Niet meteen de beste audiokwaliteit maar de nieuwe F1’s klinken inderdaad nog zo slecht niet. Al is het wel duidelijk dat het vooral uitlaatgeluid is, veeleer dan motorgeluid. Maar toch, het klinkt zeker niet verkeerd. Hopelijk kunnen de andere teams dit jaar wat dichter in de buurt van Red Bull komen, het zou de sport zeker geen kwaad doen.