Dikke bak ellende als je een Tesla Model 3 zou willen bestellen. Dan moet je namelijk (nog) langer wachten door leveringsproblemen.
Elon Musk geeft al langere tijd (elektrisch) gas met zijn Tesla’s. Ze zijn razend populair en niet aan te slepen. Als je de trekker over wilt halen voor een nieuwe Tesla Model 3 Long Range sedan, zul je nog wat langer moeten wachten. In meerdere landen heeft het bedrijf namelijk deze configuratie van de website gehaald. Dit door de enorme achterstanden in bestellingen. Deze moeten eerst geleverd worden, voordat ze weer nieuwe aannemen.
Leveringsproblemen Tesla Model 3
Je kunt wel genoegen nemen met de achterwiel aangedreven Model 3 of de Performance-variant. Toch kiezen veel klanten voor de Long Range sedan, omdat je er verder mee kan rijden. Toekomstige klanten die naar de website gaan en dit model aanklikken krijgen de melding dat deze pas beschikbaar zal zijn in 2023. Op de Nederlandse site kan je het model nog wel aanklikken, maar wij zijn niet zover gegaan om er een daadwerkelijk te bestellen. Misschien krijg je bij de laatste stappen alsnog te zien dat het model op dit moment niet te leveren is.
Feit is dat Tesla, net zoals andere autofabrikanten, worstelt met tekorten. Elon Musk heeft hier op gereageerd op Twitter (waar anders). Hij zegt dat de productie, niet de vraag, het grootste probleem is voor het bedrijf. Op Twitter was hij lekker kort en duidelijk:
Wachtlijst te lang. Zal weer inschakelen als we de productie opvoeren
Inschakelen is het aanzetten van het model op de site, zodat deze weer besteld kan worden.
Productie
Andere modellen hebben niet zo lange levertijd. Wat zeker opmerkelijk is bij Model Y Long Range. Dit omdat het gebouwd is op hetzelfde platform als de Tesla Model 3 Long Range, die dus wel leveringsproblemen heeft.
Musk heeft hier wel een probleem, de Tesla Model 3 is een goed verkocht model. Het lijkt er nu nog niet op dat het de verkopen zal vertragen, het bedrijf leverde meer dan een kwart miljoen auto’s in het tweede kwartaal en de overgrote meerderheid van die auto’s waren de Model 3 en de Model Y. Tevens denkt Tesla dat het de productie dit jaar nog kan opvoeren naar 2 miljoen auto’s per jaar. Echter, het is wel even wachten op je Tesla 3 Long Range.
mashell zegt
Ze zouden die fabriek in Berlijn kunnen ombouwen zodat er naast Model Y ook Model 3 gebouwd kunnen worden.
TheMaster zegt
Dat heeft hier helemaal niks mee te maken, Berlijn staat los van wat er in US gebeurd. In Berlijn eerst Model Y produceren, dan de kleinere “Model 2” 2024/2025 in Berlijn produceren. In US (of Canada) wordt einde van het jaar waarschijnlijk begonnen met start/vergunning van volgende Giga Factory.
Dit heeft alles te maken met het “aanpassen” van de Model 3 met de EV tax credit wat President Biden vandaag/morgen gaat onderteken. Een sedan mag max $55k kosten en de huidige prijs van de Model 3 Long range was (na de laatste prijs verhoging) $57k volgens mij. Huidige orders gaan t/m 31-12-2022 waarschijnlijk allemaal voor $57k geleverd worden, en alle orders na 01-01-2023 worden $54999 waarschijnlijk.
mashell zegt
Berlijn produceert de Model Y maar er is meer vraag naar de Model 3 (iedereen met ogen begrijpt waarom). Die Model 2 komt echt niet in 2024/2025, Tesla R&D gaat langzaam en ze gaan eerst nog hoge marge wagens (Semi, Cybertuck en Roadster) in de markt zetten, bovendien is die Model 2 nog helemaal niet aangekondigd en vanaf de aankondiging duurt het nog een aantal jaren (in geval roadster nu al 4,5 jaar). Er is dus tijd genoeg om de Model 3 in Berlijn te gaan bouwen (en als ze er een station van weten te maken zelfs de vraag te vergroten). En dat wat Biden ondertekent is alleen voor de VS relevant, inflatie gaat maar één richting op dus Tesla moet ofwel een flinke costdown doen (wat lastig is in de huidige markt) of die subsidie gewoon laten liggen.
TheMaster zegt
Goed verhaal over de vraag naar Model 3, klopt alleen geen hol van.
US sales; https://www.torquenews.com/15475/q1-2022-tesla-model-y-surpasses-model-3-become-best-selling-ev-world
China sales; https://insideevs.com/news/597020/china-tesla-ev-sales-june-2022/
Geef Europa nog een jaar, dan wordt ook daar de Model Y meer verkocht dan de Model 3. Europa is immer niet echt het continent waar een sedan echt aan slaat.
Wat Biden ondertekend (niet alleen een EV tax credit), is niet alleen voor de VS van belang. Dat snap je toch zelf ook wel. En een costdown doen is júist waar Tesla goed in is, en andere OEM’s niet. Alleen de Model 3’s uit Fremont kan nog volop geoptimaliseerd worden. Voor en achter casting, 4680’s erin. Of gewoon de accu op software met 95% leveren. Deze 5% kan je na aankoop unlocken voor $2k. Dat heeft Tesla veel vaker gedaan (maar verwacht niet dat ze dat nu gaan doen).
Vergeet overigens niet dat Tesla in de US met 4 modellen in de top 5 staan qua verkoop; https://electrek.co/2022/08/15/tesla-tsla-dominates-us-electric-car-market-share/#:~:text=For%20the%20entire%20year%20of,year%20along%20with%20Tesla's%20prices.
En dat allemaal zonder de huidige subsidies die Tesla’s niet krijgen, die bijvoorbeeld een Mach-E, Ioniq 5, EV6, Polestar, etc allemaal nog wel krijgen.
Ik snap het blijvende verzet niet tegen Tesla, ondanks de extreme groei van de afgelopen 5 jaar en de groei van de komende 5 jaar. Subjectieve dingen zoals het uiterlijk van een MY prima, maar deze feiten zijn toch niet te ontkennen.
mashell zegt
Waarom zou de Model Y in Europa beter gaan verkopen dan de Model 3? Klassieke sedans (en liftbacks zoals de Model 3 lijkt) doen in het in de zakelijke omgeving goed, stationwagens ook. De Model Y is uniek, formaat SUV maar dan zonder stoere uitstraling en hoewel ik een fan ben van SUV coupe’s heeft deze wagen heel onnatuurlijke proporties. Technisch ook al voorbij gestreefd door een Kia EV6.
De reden dat Tesla in de VS en China nog domineert en in Europa al is gaan krimpen is omdat je in de VS en China van het supercharger netwerk afhankelijk bent. Wil je een EV rijden kun je daar bijna niet om Tesla heen. Maar in de EU is dat al niet meer het geval en daar zie dus ook dat andere EV’s de verkopen domineren. Zozeer zelfs dat Tesla de superchargers voor die andere EV’s openzet om daar van mee te profiteren. Dus wanneer ook in de andere markten andere merken supercharger netwerken grootschalig worden uitgerold zal ook daar de positie van Tesla als automerk kleiner worden. In absolute aantallen zullen ze nog wel groeien maar het marktaandeel en daarmee aandeelhouderswaarde zal flink afnemen. Daarom is het ook belangrijk dat Tesla die hoge marge modellen eindelijk op de markt brengt en voor Europa een passender wagen maakt dan de Model Y. Ik snap dus niet waarom mensen denken op basis van de huidige verkoopcijfers dat Tesla de EV markt zal blijven domineren, de superchargermarkt dat is een ander verhaal en daar zullen ze het in de toekomst van moeten hebben.
En Tesla is helemaal niet goed in costdown, eerder het tegendeel, die hebben de prijzen flink moeten laten stijgen.
autorijdert zegt
Alles wat je roept is volledig fout.
Kia heeft Tesla in de verste verte niet ingehaald kwa techniek, dat is gezien de andere punten die je opnoemt meer wishful thinking dan daadwerkelijke feiten.
Er is geen enkel laadnetwerk dat technisch kan tippen aan de supercharger netwerk.
Dat Tesla die opengooit voor andere merken is juist omdat ze steeds meer van die supercharger stations bouwen en die stations anders leegstaan.
Er is geen enkel merk die een eigen laadnetwerk heeft en al helemaal niet eentje die zo betrouwbaar werkt.
Tesla heeft 3x zo hoge marges als de andere fabrikanten en dat was nog voor Berlijn en Texas.
Met de opening van die 2 fabrieken zullen de marges nog verder omhoog gaan omdat Tesla meer massaproductie kan doen.
En jij snapt zelf blijkbaar niet wat marktaandeel en absolute aantallen betekent.
De EV markt is maar 2% van de totale automarkt, enige wat telt is de totale winst die een fabrikant maakt.
Leuk als je 90% marktaandeel hebt en 20 miljoen auto’s per jaar verkoopt maar als je enorme schulden hebt en geen winst maakt heb je daar weinig aan.
mashell zegt
Die Kia EV6 laadt sneller dan de Model 3
IOnity en Fastned bieden met 350kW snellere laders aan dan Tesla.
Het hebben van een eigen laadnetwerk is in Europa niet noodzakelijk en zelfs niet langer een voordeel. Ik kan laden bij Fastned, iOnity, Total, BP, Aral, Allego en als ik zou willen zelfs bij Tesla. Door de ingebouwde facturering hebben Tesla rijders een kunstmatige voorkeur voor Tesla superchargers waardoor ze minder flexibel zijn qua laadlocaties.
Tesla’s marges zijn een boekhoudkundig truukje. Doordat ze regelmatig nieuwe aandelen uitgeven waardoor er nieuw kapitaal binnenkomt lijkt dat ze veel winst maken, is echter niet zo. De koers is enorm opgeblazen, weten ze zelf ook, om daar iets aan te hebben worden er truukjes uitgehaald, zoals de op handen zijnde split.
TheMaster zegt
Klassieke sedans doen het goed in Europa? Grapjas, zoals de Golf Sedan, de Polo Sedan, de Focus Sedan, Astra Sedan of de Clio Sedan zeker? Grappenmaker, Europa is hatchback segment, totaal geen sedan markt. Het feit dat de Model 3 als enige sedan goed verkocht wordt, zegt meer over de kwaliteiten van een Model 3, dan dat dit een sedan is.
Ik snap dat je via Autoblog afhankelijk bent van de adverteerders op autoblog en de OEM’s daardoor ook zal verdedigen, maar dit neemt wel erge vormen aan. Want júist in Europa, kunnen steeds meer niet-EV rijders niet om Tesla’s heen. Het aantal niet-Tesla’s die je bij de Tesla Superchargers ziet opladen, wordt met de dag meer. Al die EV rijders komen allemaal in aanmerking met het gemak van een Tesla, wat potentieel allemaal weer nieuwe Tesla klanten zijn. Dat dit werkt, zag je aan het refferal programma van Tesla tot en met 2019.
Maar prima, blijf lekker in je eigen bubbel geloven. Want als je denkt dat marktaandeel gekoppeld is aan aandeelhouderswaarde, dan valt daar nog iets te leren. Want dat het marktaandeel van +/- 60% wereldwijd gaat gegarandeerd achteruit en wordt wellicht wel gehalveerd. Maar de verkochten aantallen zullen ongeveer 20x zoveel zijn als wat het nu is.
Zet de volgende post voor 25-08 maar alvast klaar; BREEK; Tesla aandelenkeurs zakt met meer dan 50%!
TheMaster zegt
Ik kom er 2 dagen later nog even op terug. Ik dacht, Model Y duurt wel nog een jaar dat dit een goed verkochte auto gaat zijn IVM productie. Ik had inderdaad geen gelijk. De Model Y is al de best verkochte auto van álle BEV’s! https://twitter.com/Berlinergy/status/1560010127624773640/photo/1
En van alle D-segment auto’s, is de Model Y óók de best verkochte auto; https://pbs.twimg.com/media/FaZC-6UXwAcKPM6?format=jpg&name=4096×4096.
Case closed zo lijkt me, hoewel ik nog een aanvulling op de costdown zal maken. Neem deze eens door; https://www.youtube.com/watch?v=8c1cmttKpDs&ab_channel=TheLimitingFactor
autorijdert zegt
Tesla R&D langzaam?
Waar haal je die onzin vandaan?
De Model 2 komt er nu niet omdat Tesla de dure auto’s al met moeite genoeg van kan produceren.
Waarom zouden ze dan een goedkoper model uitbrengen als dat helemaal niet hoeft?
Zelfs als de vraag zou inzakken bij Tesla kan Tesla altijd nog een prijsverlaging doorvoeren.
En daarna kunnen ze ook nog gaan adverteren gezien ze dat nu helemaal niet doen.
En als dat ook allemaal niet helpt kunnen ze nog gratis supercharging leveren voor X aantal kilometers.
En wanneer dat allemaal faalt kunnen ze de Model 2 uitbrengen om de verkopen op te krikken.
Maar momenteel is er door chiptekorten en accu tekorten helemaal geen reden een goedkoper model uit te brengen.
martinus.tussengas zegt
Ach ik las net een kop van artikel dat Tesla’s toch te breed zijn voor de Duitse autosnelweg.
CYBRTRK zegt
Dat ging om de S/X, de model 3 is niet te breed
lekkerlinksrijden zegt
Alleen de S en X bij werkzaamheden op de linkerbaan van spiegel tot spiegel
citrorob zegt
-edit: probeer dat eens vriendelijk te zeggen. Dank u! –
citrorob zegt
Dat was vriendelijk maar wel realistisch. Maar kennelijk heeft de schrijver van dit stuk censuur nodig voor het behoud van eigenwaarde.
Als je net zo kritisch was op de schrijver van dit stuk dan was het reeds offline gehaald.
Joris24 zegt
Het is wat mij betreft allemaal erg ongelukkig geschreven, en passages als “niet zo lange levertijd”, “achterwiel aangedreven” (een woord) overtuigen niet. Daarnaast, zinnen beginnen met “wat” of “dit” is taalkundig gewoon erg ongelukkig allemaal en lijkt zo uit een matige vertaalmachine te komen. Dat valt me bij meer artikelen van deze auteur op, de zinsbouw is gewoon ronduit slecht en het leest niet prettig door. Het is niet mijn beroep, maar als je hier je geld mee verdient zou ik toch eens op cursus / training gaan.
redbeams zegt
Denk dat musk de grappen over lucid wel moet inslikken 😅
Leveringsproblemen dus ook bij tesla
autorijdert zegt
Je slaat plank volledig mis met deze opmerking terwijl je ook nog eens met open ogen trapt in de clickbait titel.
Musk heeft een grap gemaakt over Lucid omdat Lucid een tijdje geleden Tesla bekritiseerde voor productieproblemen.
Musk slaat dus gewoon terug.
En als je zelf kan nadenken en niet afgaat op een titel besef je dat dit een luxe probleem is voor Tesla.
Er is helemaal geen probleem, Tesla draait op volle toeren maar kan de vraag niet bijbenen.
Maar jij denkt waarschijnlijk mede door hoe de titel is geschreven dat er bij Tesla problemen zijn of zo.
Ieder bedrijf zou zulke “problemen” willen.
dijan zegt
autorijdert ; Geloof dat iedereen het mis heeft behalve jij . Broer van Musk of werk je daar . ??
banderas zegt
Letterlijk iedereen heeft er last van, waarom niet vermelden dat bv andere merken pas in 2024 gaan leveren?
stekkerkoning zegt
Het schijnt dat Audi bepaalde auto’s alleen in Q4 levert. Dus dat is 2022, of anders doodleuk 2023!
Den zegt
Inderdaad. Hoeft niet elke dag een ‘tesla is stom’ artikel te lezen.
stekkerkoning zegt
Zo spannend is dit toch niet? Nu bestellen van een Model 3 is de auto geleverd krijgen tussen januari en maart, met uitzondering van de Performanceuitvoering die er al is tussen december en februari. Lijkt me vooral een trucje van Tesla om zoveel mogelijk omzet te draaien in de laatste maanden van het jaar en zo met betere cijfers voor de dag te komen.
En ga voor de gein eens na hoe lang het duurt tot je één van de aanstormende ev-toppers op de stoep hebt staan als je nu bestelt. Ik noem een Audi Q4 e-tron, BMW i4 of Hyundai Ioniq 5 (zie vwb de laatste bijvoorbeeld hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073194/last).
Het is echt een kwestie van mazzelen met de leasemaatschappij, goede contacten hebben met de plaatselijke autoverkoper, of de juiste wegen weten te bewandelen om niet te lang te hoeven wachten op een leuke ev.
nb: pas de titel even aan als je zo vriendelijk wil zijn, leveringsproblemen is meervoud dus daarbij hoort nekken als acht wordt geslagen op een juiste vervoeging.
dawwg zegt
Alleen de Long Range versie is niet te bestellen; en hier dan ook maar meteen de bron voor Elon’s tweet: https://twitter.com/elonmusk/status/1558307261486956544
cossiekiller zegt
“Toch kiezen veel klanten voor de Long Range sedan, omdat je er verder mee kan rijden”
Wow, die had ik niet zien aankomen.